חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מילון, שפה ומה שבינהם

מאת: גל אלפאספרות20/07/20091585 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

קשה לשים את האצבע על התאריך שבו הומצא המילון הראשון, אבל סביר להניח שמילון היה תוצר לוואי של פיתוח הכתב הראשון – הרי היה צורך להסביר מה כל אות וכל מילה מייצגות (שזה למעשה המילון). המילונים פרחו בתקופת האימפריה היוונית ולאחר מכן גם בתקופת הרומאים, משום שבכל מקום שנכבש היה צורך ללמוד את השפה המקומית לשם התקשורת. לאחר מכן בתקופת אביב העמים היה מקום חשוב לשפה המקומית של כל עם ושוב – המילונים פרחו וייצגו הרבה מעבר לסתם מילון – הם ייצגו שפה ותרבות.

כיום יש מספר סוגי מילונים – הסוג הראשון והנפוץ ביותר הוא מילון בין שפות – מתאים לאנשים שצריכים ללמוד שפה חדשה (אם זה לתקשר עם אדם שמדבר בשפה אחרת או לשם מעבר לארץ אחרת). בגרסה המתוקצרת יותר – מילון בין שפות הוא שיחון. מילון כזה נועד בעיקר לאנשים שטסים לחו"ל לביקור קצר ומאפשר להם לדעת את המינימום של המינימום שהם צריכים בשביל להסתדר.

הסוג השני הוא מילון שפה-שפה. מילון כזה בעצם מציע פירוש למילים בשפה מסוימת. בתוך הסוג הזה אפשר לכלול גם מילון של ז'רגון מקצועי  ומילון סלנג שבסה"כ גם הם מציעים פירוש למילים. גם הסוג הזה נפוץ מאוד. מי מאיתנו לא זוכר את המילון כיס הכחול והמכוער שהיה הולך איתנו בכל יום לבית הספר? אחד השמות המוכרים ביותר בתחום הזה הוא כמובן מילון אבן-שושן (במקור "מילון חדש") שיצא בתפוצה רחבה מאוד ובמספר גרסאות.

סוג שלישי של מילונים הוא מילון למטרות מסוימות כגון מילון לחריזה למשוררים – המציע לכל מילה מספר מילים המתחרזות אליה (במקום פירוש).עוד דוגמה בולטת הוא המילון לשדה סמנטי שמציע לכל מילה שורה של מילים נרדפות, מנוגדות או קשורות. מילון זה מכונה תזאורוס או בעברית צחה - אגרון.

לסיכום – המילון מלווה אותנו ככל הנראה מהמצאת הכתב וימשיך ללוות אותנו גם בעתיד – אולי בעיקר בתחום האלקטרוני. כבר כיום ניתן לראות ניצנים של מילונים אלקטרונים בעולם שמציעים ניתוח מעמיק של מילה שלעיתים משתלב עם מנוע חיפוש מתוחכם. והעתיד? – הכל עוד פתוח ואי אפשר לדעת איך ייראה המילון הבא.

 



תגיות המאמר: מילון סלנג מילונים


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

כותב באתר אלפבת, אתר המרכז סלנג

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גל אלפא

מאת: גל אלפאקולנוע20/07/091255 צפיות
לכבוד יציאתו של הסרט החדש של הארי פוטר - "הארי פוטר 6: הארי פוטר והנסיך חצוי הדם" - ננסה בכתבה זו לבחון את המילים המיוחדות שג'יי קיי רולינג יצרה בספריה הרבים, מילים המבוססות על סלנג יום-יומי בבריטניה או לעיתים מילים השאולות מהמיתולוגיות השונות או משפות אחרות.

מאת: גל אלפאתחביבים20/07/091976 צפיות
סקירה של סלנג צבאי.

מאת: גל אלפאקולנוע20/07/091130 צפיות
סשה ברון כהן נחשב כאחד מהאמני הקומדיה הגדולים כיום, אם לא הגדול מכולם. נראה כיצד יכולת האלתור והקומדיה שלו תרמו לסלנג העולמי.

מאת: גל אלפאבידור ופנאי - כללי20/07/091057 צפיות
אין לזלזל בכוכב נולד כיוצרת תרבות, תרמה חידושי סלנג לאורך כל תקופת קיומה. נבדוק את חלקם ואת התופעה במאמר.

מאת: גל אלפאתחביבים20/07/091765 צפיות
כולנו ממציאים מילים, בין אם זה בין חברים, משפחה, בשכונה, בבית הספר, בצבא או בעבודה. התגלגלות סלנג, תהליך טבעי וחברתי.

מאמרים נוספים בנושא ספרות

מאת: tiloniספרות14/07/191635 צפיות
סקירת הספרות היא בעלת חשיבות רבה, כיוון שלא ניתן לערוך מחקר ללא הסתמכות על הספרות. ניתן להבין זאת אם חושבים על כך שבעת יצירת רעיון חדש – בדרך כלל מתבססים על רעיונות קודמים

מאת: מוטי ריקליןספרות05/06/175277 צפיות
הספר "חיים אחד" של לאור מתיש. שירים שהיו בזמנם פרובוקטיבים בוטים מושכי עין וחשובים, הפכו לספר משמים שרוב השירים בו מעלים תחושה של אי נעימות אצל הקורא.

מאת: מוטי ריקליןספרות20/01/175740 צפיות
40 שנה עם ישראל מפגין סלידה מהשירה הנכתבת. 40 שנה. רק לועגים, לא קונים את הספרים. כששיר של משורר נחשב מובלט למשל בטלוויזיה, מקשיבים בעיון, ולא אוהבים. שירים של כוכב חדש מפורסמים בדף הראשון של יינט, מליון קוראים, 2 תגובות.

מאת: מוטי ריקליןספרות09/09/166093 צפיות
רועי חסן משורר חשוב אבל לא טוב. רועי חסן בוודאי משורר חשוב. כוח בולט בקבוצת המשוררים הדומיננטית, ערס פואטיקה. כותב שירים חשובים שמייצגים מקבילות בין חייו האישים, לאג'נדות שונות. בעיקר האג'נדה של בני עדות המזרח, המקופחים. וגם אג'נדה של שמאל פוליטי. השירים שלו לא אטרקטיבים. הם לא קשים לקריאה, אבל גם לא מעניינים במיוחד. אולי רק למתעניינים באמת, באג'נדות השונות. השירים לא יפים לא מוסיקלים לא נוצצים לא כלום. ולכן סתם קורא, ישתעמם.

מאת: מוטי ריקליןספרות26/08/166159 צפיות
בימינו. קורא ממוצע של טקסט עברי, כולל שירה, לא חש כמעט את ההטעמה כשהמילה היא מוטעמת מלרע. כשהמילה היא מוטעמת מלעיל, הקורא כן חש את ההטעמה. למשל במילה: "אגם" המוטעמת מלרע, ההטעמה היא בהברה: "גם". אבל הקורא צריך להתאמץ כדי לחוש את זה. לעומת זו במילה: "חושבת", הקורא חש את ההטמה בהברה: "ש

מאת: מוטי ריקליןספרות21/07/156036 צפיות
המשוררת המצוינת, נעמה גרשי, כתבה ספר ראשון, סביר. ספר לא אטרקטיבי במיוחד, לא מרתק, וגם לא משמים. בספר מסתתרים גם דברים נהדרים, אם כי רק קצת.

מאת: מוטי ריקליןספרות14/06/152718 צפיות
אריה סיון, משה דור, דליה הרץ. רוב הקוראים לא שמעו שמות אלו. אלה שכן, המכירים קצת את השירה העברית לתולדותיה, זוכרים אותם כמעין משוררים בשוליים, נספחים למשוררי הקאנון הגדולים. חלק חושבים שיש לזכור אותם ללמד אתם, לכתוב עליהם, ואפילו שאין הם שוליים בכלל. וחלק חושבים שאין לזכור אותם, ויש ללמד ולזכור רק את הקאנון, רק את השירים המדהימים, רק את השירים הנפלאים, של המשוררים הגדולים. ואז אז יחזור הצבע ללחיי השירה. והציבור הרחב, יחזור לאהוב שירה (אם כי כמובן נדרשים צעדים נוספים)

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica