חפש מאמרים:
שלום אורח
25.09.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תערוכה חדשה של ג'ון בייל במכום המים גבעתיים

מאת: הילה קומםציור02/09/20111179 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

תערוכה חדשה

ג'ון בייל - שיח בין ניגודים
אוצרת: אירית לוין
מכון המים, הגלריה העירונית גבעתיים, רח' השומר 7
פתיחה: יום שישי 9/9  בשעה 12:00
התערוכה תהיה פתוחה עד ה 24/10
שעות פתיחה ג' ד' ו' 11:00-1400 ובתיאום עם האוצרת 03-7325113


לצפייה בהזמנה לתערוכה של ג'ון בייל בפורמט גדול יותר הקש/י כאן 

התערוכה הנוכחית של הצייר פרופ' ג'ון בייל– שנתיים לאחר שהציג מיני רטרוספקטיבה בשם "בין קונספט לדימוי"
בבית-האמנים בתל-אביב ובה עבודות שנעשו בין השנים 1973-2009, רובן גדולות נושאות אופי מונומנטאלי - מתמקדת בעבודות בפורמט קטן, בטכניקות שונות.

התערוכה שתיפתח בגלריה העירונית גבעתיים ב 9/9 פורשׂת לעינינו מהלך יצירתי  שתחילתו בשנות ה-50 של המאה שעברה – שׂיח בין המופשט האקספרסיבי של האמנות האמריקאית לבין המופשט הלירי והקו הילדי-פרימיטיבי של אמני ה"קוברה". העבודה פושטת ולובשת צורה, מופנמת-מוחצנת, משלבת אינטואיציה עם ויטאליות, לצד טקסיות רליגיוזית.

"פורמט קטן חייב אותי לחשיבה ולצורת עבודה שונה מהעבודה על פורמט גדול... ישנם רעיונות הדורשים קנה-מידה קטן, אינטימי, ועבודה בהתאם... ההצטמצמות גורמת ליתר אינטנסיביות.. נראה לי שעבודתי תמשיך להשתנות ולהתפתח דרך קנה-מידה קטן." (1*)

ג'ון בייל עלה לישראל בשנת 1951 משיקאגו אילינוי אחרי שסיים את לימודיו באוֹליוֶט קולג'
( Olivet  College) ובמכון לאמנות בשיקאגו. הוא הושפע על ידי הציור האמריקאי של זמנו, ועבודותיו עוררו כאן סקרנות ועניין רב. בשנות ה-60 עסק בהוראה במכון לאמנות בבת-ים ובחוג לארכיטקטורה בטכניון, ואף תכנן כמה מהאנדרטאות הידועות בארץ, בשיתוף עם הפסל יצחק דנציגר ועם האדריכלים אבא אלחנני, דניאל חבקין ומשה זרחי.

בין השנים 1977-1967 הקים וניהל את המחלקה לאמנות בבצלאל ירושלים וחולל מהפך בתפיסת הוראת האמנות בארץ. ב-1976 מונה לפרופסור מן המניין והוסיף ללמד שם עד אשר פרש, ב-1993.

בייל הציג תערוכות רבות, היה חבר בוועדות פדגוגיות וציבוריות, ונמנה עם מקימי קבוצת רדיוס שפעלה בשנות ה-80 והיתה חלוצה בתצוגות אמנות בחלל אלטרנטיבי. הוא חתן פרס דיזנגוף (1965), פרס ע"ש אריה אלחנני לשילוב אמנות בארכיטקטורה (1990), ופרסים נוספים. 

ב"גזית" כרך כ"א חוברת א-ד (1963) נכתב על תערוכתו הראשונה של ג'ון בייל  בגלריה צ'מרינסקי בתל-אביב: "הכישרון הקולוריסטי של בייל בולט בבדים הקטנים, שם משיג הצייר ריכוז צורני וצבעוני." ואכן, ציורי השמן על דיקט מאותן שנים מאופיינים אצלו בגולמיות צבעונית כהה, מכונסת בתמצות.

מודגש כתב-ידו האישי של אמן החוקר ובוחן ללא הרף ערכים ציוריים מופשטים –יחסי-הגומלין בין צורה כתם וקו,קומפוזיציה ודינאמיקה הפנימית. בכל עבודה ניכר החיפוש האינטנסיבי אחר שלמות, המוּנע מסקרנות אינטלקטואלית וממחקר מעמיק בדיסציפלינות שונות."

העבודות המאוחרות יותר של בייל, משנות ה-70 וה-80, נעות בין הפשטה לפיגורציה מרומזת, בין אקספרסיה לאלגיה, מאזכרות חלל מכיל או כולא; פה ושם ניתן לנחש בעבודות נוכחות של דמות או חיה, אך אלה נמוגות בתוך המכלול; מעין תיעוד של מסע פנימי אל מעמקי ההוויה.

"כשאני מצייר אני נזכר לפעמים בדימוי או במקום מסוים, ואז אני מרגיש כאילו נגעתי דרכו בזיכרון אחר, רחוק ועלום, הנשלף כאילו ממאגר הדימויים הקולקטיבי של יונג."(*2)  ... "אני עובד באופן אינטואיטיבי, בניסיון לתת ביטוי לתת-ההכרה, ובשבילי המצב דומה לחלום שהקשר בין מרכיביו אינו מציאותי."(*3)

המימד הדואלי עובר בעבודות כחוט השני - דיאלקטיקה של התרחשויות חזותיות המגלמות שׂיח בין ניגודים: צבעוניות חריפה, מתעמתת, צבעים קרים מול צבעים חמים, כאוס לעומת סדר, שקט מול סערה. היצירה עשירה באינטראקציה מרתקת בין צורות וצבעים, רוחשת חיים של יחסים אקטיביים בין צורה כתם וקו הנפגשים ונפרדים בריתמוס דינאמי. "בציוריו נשאר בייל נאמן לאותה ראייה אידיאליסטית המקבלת ביטוי בחיפוש בלתי נלאה אחר השלמות." (*4)

1. ג'ון בייל, "ציורים בפורמט קטן", גלריה שרה ארמן סגל, 1995, מתוך טקסט התערוכה.

2. ג'ון בייל, גלריה רדיוס, 1983, מתוך טקסט התערוכה.

3. ג'ון בייל, "ציורים קטנים", גלריה שרה ארמן סגל, 1995, מתוך טקסט התערוכה.  

4. יואב דגון, מתוך קטלוג לתערוכה של ג'ון בייל, ציורים, 1988-1990, מוזיאון הרצליה. רפי לביא, העיר 8.3.1985

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

תערוכה חדשה

ג'ון בייל - שיח בין ניגודים
אוצרת: אירית לוין
מכון המים, הגלריה העירונית גבעתיים, רח' השומר 7
פתיחה: יום שישי 9/9  בשעה 12:00
התערוכה תהיה פתוחה עד ה 24/10
שעות פתיחה ג' ד' ו' 11:00-1400 ובתיאום עם האוצרת 03-7325113


לצפייה בהזמנה לתערוכה של ג'ון בייל בפורמט גדול יותר הקש/י כאן 

התערוכה הנוכחית של הצייר פרופ' ג'ון בייל– שנתיים לאחר שהציג מיני רטרוספקטיבה בשם "בין קונספט לדימוי"
בבית-האמנים בתל-אביב ובה עבודות שנעשו בין השנים 1973-2009, רובן גדולות נושאות אופי מונומנטאלי - מתמקדת בעבודות בפורמט קטן, בטכניקות שונות.

התערוכה שתיפתח בגלריה העירונית גבעתיים ב 9/9 פורשׂת לעינינו מהלך יצירתי  שתחילתו בשנות ה-50 של המאה שעברה – שׂיח בין המופשט האקספרסיבי של האמנות האמריקאית לבין המופשט הלירי והקו הילדי-פרימיטיבי של אמני ה"קוברה". העבודה פושטת ולובשת צורה, מופנמת-מוחצנת, משלבת אינטואיציה עם ויטאליות, לצד טקסיות רליגיוזית.

"פורמט קטן חייב אותי לחשיבה ולצורת עבודה שונה מהעבודה על פורמט גדול... ישנם רעיונות הדורשים קנה-מידה קטן, אינטימי, ועבודה בהתאם... ההצטמצמות גורמת ליתר אינטנסיביות.. נראה לי שעבודתי תמשיך להשתנות ולהתפתח דרך קנה-מידה קטן." (1*)

ג'ון בייל עלה לישראל בשנת 1951 משיקאגו אילינוי אחרי שסיים את לימודיו באוֹליוֶט קולג'
( Olivet  College) ובמכון לאמנות בשיקאגו. הוא הושפע על ידי הציור האמריקאי של זמנו, ועבודותיו עוררו כאן סקרנות ועניין רב. בשנות ה-60 עסק בהוראה במכון לאמנות בבת-ים ובחוג לארכיטקטורה בטכניון, ואף תכנן כמה מהאנדרטאות הידועות בארץ, בשיתוף עם הפסל יצחק דנציגר ועם האדריכלים אבא אלחנני, דניאל חבקין ומשה זרחי.

בין השנים 1977-1967 הקים וניהל את המחלקה לאמנות בבצלאל ירושלים וחולל מהפך בתפיסת הוראת האמנות בארץ. ב-1976 מונה לפרופסור מן המניין והוסיף ללמד שם עד אשר פרש, ב-1993.

בייל הציג תערוכות רבות, היה חבר בוועדות פדגוגיות וציבוריות, ונמנה עם מקימי קבוצת רדיוס שפעלה בשנות ה-80 והיתה חלוצה בתצוגות אמנות בחלל אלטרנטיבי. הוא חתן פרס דיזנגוף (1965), פרס ע"ש אריה אלחנני לשילוב אמנות בארכיטקטורה (1990), ופרסים נוספים. 

ב"גזית" כרך כ"א חוברת א-ד (1963) נכתב על תערוכתו הראשונה של ג'ון בייל  בגלריה צ'מרינסקי בתל-אביב: "הכישרון הקולוריסטי של בייל בולט בבדים הקטנים, שם משיג הצייר ריכוז צורני וצבעוני." ואכן, ציורי השמן על דיקט מאותן שנים מאופיינים אצלו בגולמיות צבעונית כהה, מכונסת בתמצות.

מודגש כתב-ידו האישי של אמן החוקר ובוחן ללא הרף ערכים ציוריים מופשטים –יחסי-הגומלין בין צורה כתם וקו,קומפוזיציה ודינאמיקה הפנימית. בכל עבודה ניכר החיפוש האינטנסיבי אחר שלמות, המוּנע מסקרנות אינטלקטואלית וממחקר מעמיק בדיסציפלינות שונות."

העבודות המאוחרות יותר של בייל, משנות ה-70 וה-80, נעות בין הפשטה לפיגורציה מרומזת, בין אקספרסיה לאלגיה, מאזכרות חלל מכיל או כולא; פה ושם ניתן לנחש בעבודות נוכחות של דמות או חיה, אך אלה נמוגות בתוך המכלול; מעין תיעוד של מסע פנימי אל מעמקי ההוויה.

"כשאני מצייר אני נזכר לפעמים בדימוי או במקום מסוים, ואז אני מרגיש כאילו נגעתי דרכו בזיכרון אחר, רחוק ועלום, הנשלף כאילו ממאגר הדימויים הקולקטיבי של יונג."(*2)  ... "אני עובד באופן אינטואיטיבי, בניסיון לתת ביטוי לתת-ההכרה, ובשבילי המצב דומה לחלום שהקשר בין מרכיביו אינו מציאותי."(*3)

המימד הדואלי עובר בעבודות כחוט השני - דיאלקטיקה של התרחשויות חזותיות המגלמות שׂיח בין ניגודים: צבעוניות חריפה, מתעמתת, צבעים קרים מול צבעים חמים, כאוס לעומת סדר, שקט מול סערה. היצירה עשירה באינטראקציה מרתקת בין צורות וצבעים, רוחשת חיים של יחסים אקטיביים בין צורה כתם וקו הנפגשים ונפרדים בריתמוס דינאמי. "בציוריו נשאר בייל נאמן לאותה ראייה אידיאליסטית המקבלת ביטוי בחיפוש בלתי נלאה אחר השלמות." (*4)

1. ג'ון בייל, "ציורים בפורמט קטן", גלריה שרה ארמן סגל, 1995, מתוך טקסט התערוכה.

2. ג'ון בייל, גלריה רדיוס, 1983, מתוך טקסט התערוכה.

3. ג'ון בייל, "ציורים קטנים", גלריה שרה ארמן סגל, 1995, מתוך טקסט התערוכה.  

4. יואב דגון, מתוך קטלוג לתערוכה של ג'ון בייל, ציורים, 1988-1990, מוזיאון הרצליה. רפי לביא, העיר 8.3.1985

מפרסמת- הילה קומם

כתבה אירית לוין- אוצרת   http://www.artispo.com/curator.aspx?code=89

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת הילה קומם

מאת: הילה קומםשירה15/07/172099 צפיות
המאסטרקאלס הבינלאומי לשירה אומנותית ע"ש ז'מבוקי יתקיים זו הפעם השלישית בירושלים. את המאסטרקלאס יזם יוסף זמבוקי, מוזיקאי ואיש עסקים, שניצל בשואה בזכות המוזיקה (פרטים בהמשך). במטרה להעניק הכשרה אמנותית מעולה לזמרים צעירים, תוך מתן דגש על זמרים מוכשרים מהפריפריה. כמו גם שיתוף ניצולי שואה כאורחים בקונצרטים. בין המורים שיישתתפו השנה ב IMVAJ בכירת מורות גרמניה, פרופ' קלאודיה אדר מאקדמיית בארוק ווקאל שבאוניברסיטת מיינץ, פרופ' תמר רחום ראש המחלקה הווקאלית באקדמיית בוכמן-מהטה, מנהלת בית האופרה המלכותי לשעבר של סרביה, ילנה ולאכוביץ, המנצח הישראלי הפעיל באירופה עדי בר והמנצח הישראלי יונתן שפנדורף. כמו כן תערך כתת אמן מיוחדת עם נעמי פולני. כמו כן שותפים בהפקות הפסנתרן ברק טל, כנר, מנצח והמנהל המוזיקלי של אנסמבל סולני ת"א והסופראן הישראלית -בינלאומית גב' רונה ישראל קולת, המנהלת האמנותית של המיזם.

מאת: הילה קומםצילום05/10/151209 צפיות
ענבל, בוגרת קמרה אובסקורה מוכרת כמפתחת טכניקת צילום ייחודית המשתמשת בנייר כסף שקוף ומשתקף. לקראת סדרה זו בחנה את החשיבה הגברית, ומתוך התרשמותה הסובייקטיבית בנתה מסכות מנייר עיסה לבן. בצילום ריאליסטי ובעזרת משחקי ופוקוס תאורה בלבד יצרה צילומים מופשטים המציגים טקסטורות סלעיות ומחוספסות.

מאת: הילה קומםתרבות ובידור16/06/152164 צפיות
בחודש יולי יגיע לראשונה לישראל הפרויקט הבינלאומי מצליח "הטנורים של המאה ה- 21 ". הפרויקט מפגיש את הסולנים המובילים של בתי האופרה הגדולים של מוסקבה- הבולשוי, בית האופרה סטניסלבסקי ונמירוביץ- דנצ'נקו והאופרה החדשה.

מאת: הילה קומםתרבות ובידור16/10/142982 צפיות
הטובה חוזרת אחרי החגים הטוביסטית אביטל הנדלר בקונצרטים בכפר סבא ובאור עקיבא על הפסנתר רביב לייבזירר

מאמרים נוספים בנושא ציור

מאת: amirdadon90ציור19/07/162122 צפיות
השאיפה של כל אומן ואמן שמייצרים ציורים היא להגיע לתערוכה שתציג את היצירות שלו. הרי תערוכה נועדה להציג את האומנות, ליהנות מן האומנות של אותו אומן.

מאת: אביב יועציםציור15/12/151764 צפיות
תחום קישוטי הקיר לבית משתנה ומתקדם כל הזמן. בדור מקימי המדינה, שלטו תמונות בני המשפחה או אתרים חשובים ליהדות, לדת ולמשפחה. בדור שאחרי, החלו תמונות לעטר את קירות הבית והסלון. ציורים שונים, פרחים, קצת נופים ועדיין – הרבה זוגיות ומשפחתיות. בשנים האחרונות, עם התפתחות תחום פיתוח התמונות, השתלטו תמונות נופים מרהיבות שצילמו אנשים מטיולים בעולם ואשר הפכו לקישוטי קיר ענקים וממוסגרים. וכיום? כיום הגיע תור הזהב של ציורי קיר מרהיבים שמקשטים את קירות הבית, ונראה שאת הטרנד העיצובי הנפלא הזה אי אפשר לעצור...

מאת: דניאל seoציור08/08/152006 צפיות
פנקסי חשבוניות הינם אמצעי לתיעוד עסקאות שונות מתן שירותים שונים רכישות ומכירות, פנקסי חשבוניות חשובים מאד ובמיוחד לדיווח למס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי וחשוב מאד שברשותו של כל עצמאי, פרילנס, עוסק פטור, עוסק מורשה, בעל עסק או חברה יחזיק עמו פנקסי חשבוניות.

מאת: רוי ורלציור07/05/151698 צפיות
It is easier to earn money online now than it was in the past because more and more people are doing business online. Now that people are comfortable with online transactions, you can join those making money through the Internet. The tips will put you start off on your journey successfully.

מאת: רוי ורלציור13/02/152360 צפיות
Marketing through a mobile services is one of the most modern ways to market your goods. Read on how mobile marketing campaigns that are easy and effective. Do not pester your customers. Always ensure that what you're messaging them about is relevant and important.

מאת: מירה לויציור11/09/142349 צפיות
דברים בעקבות תערוכתו של שלמה כץ במוזיאון רמלה

מאת: דודישציור01/09/144930 צפיות
כבר כמעט 25 שנים שמשפחת סימפסון מתגוררת בפרבר אמריקאי בדיוני שנקרא ספרינגפילד. הומר עדיין עובד בתחנת הכוח הגרעינית, מארג' היא עדיין עקרת בית נואשת ובארט עדיין בן עשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica