חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

סדרה חדשה: "דיו לבנה" העוסקת בהתבוננות נשית בחשיבה הגברית

מאת: הילה קומםצילום05/10/20151733 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

הצלמת מלכה ענבל תציג בגלריה NOHO בצ'לסי ניו-יורק בסוף אוקטובר

סדרה חדשה:"דיו לבנה" העוסקת בהתבוננות נשית בחשיבה הגברית

ענבל, בוגרת קמרה אובסקורה מוכרת כמפתחת טכניקת צילום ייחודית המשתמשת בנייר כסף שקוף ומשתקף. לקראת סדרה זו בחנה את החשיבה הגברית, ומתוך התרשמותה הסובייקטיבית בנתה מסכות מנייר עיסה לבן. בצילום ריאליסטי ובעזרת משחקי ופוקוס תאורה בלבד יצרה צילומים מופשטים המציגים טקסטורות סלעיות ומחוספסות.

20 באוקטובר עד ה 7 בנובמבר
פתיחה: יום שבת 24.10 בין השעות 16:00-18:00
הגלריה שברחוב 25, מערב 530

פתוחה בימים שלישי-שבת בין השעות 11:00-18:00

 


הצלמת מלכה ענבל מציגה תערוכת יחיד שלישית בניו-יורק ובה סדרה חדשה. אחרי שעסקה בנושאים של נשיות, זוגיות, התבגרות ובגידת הגוף, היא פונה לחקור מחוצה לה את הקרוב והשונה.
ענבל היא האמנית הראשונה המבקשת להכיר ולהציג את המין הגברי ממקום טהורללא שיפוטיות בנפרד מהשיחות הפמיניסטיות. אם סימון דה בובואר דיברה על האישה כ"אחר", הרי שענבל יוצאת מתוך הסוביקטיביות שלה ולומדת את ה"אחר" הגבר. כמי שעבדה עד לאחרונה כמנהלת בסביבה גברית בחברת החשמל, היא יצרה אינטראקציות מובנות עם עמיתיה לעבודה והתבוננה בדרך החשיבה שלהם. עד מהרה החליטה שלא להתעסק בסקסיזם, בזוגיות במשפחה ובהורות, אלא להתמקד באופן החשיבה גברית נטו. "התרשמתי שגברים סגורים מבחינה רגשית, הם פחות מתייעצים, יותר עם עצמם"" היא מספרת. "הסגירות הרגשית מצטברת עם השנים שכבות על גבי שכבות. זה הרגיש מחוספס". בתום ההתבוננות נגשה לצור מסכות מעיסת הנייר לבנה להדגשת הטהור בטכניקה "פאפיה מאשה". המסכות טופלו בסטודיו, ומשחקים של פוקוס ותאורה יצרו מהן יצירות מופשטות.

דיו לבנה/ מלכה ענבל

בספרה "צחוקה של המדוזה" כתבה הפילוסופית הצרפתיה הפמיניסטית: "על האישה לכתוב על האישה ולהביא את הנשים אל הכתיבה, שממנה הורחקו באלימות כפי שהורחקו מגופן שלהן. מאותן סיבות תחת אותו חוק, למען אותה מטרה ממיתה. על האישה להיכנס לטקסט – כמו גם לעולם, ולהיסטוריה – ביוזמתה הייחודית"‏. עוד הוסיפה:"האישה אף פעם אינה רחוקה מה'אם' (כלומר זו שמתקיימת מחוץ לתפקיד, ה"אם" כמו לא שם, כמו המקור של הטוב). תמיד יהיה בתוכה לפחות קצת מחלב האם הטוב. היא כותבת בדיו לבנה".

בחיבורה המפורסם של סימון דה בובואר, "המין השני", עולה, כי בתודעה הגברית, שכאמור הבנתה את התפיסות התרבותיות ההגמוניות, האישה היא דמות ה'אחר'.

דה בובאר מסבירה את התפתחות האישה כ"אחר הנצחי".התודעה העצמית של הסובייקט על פי התאוריה האקזיסטנציאליסטית, דורשת את קיומו של אחר. האחר הוא ישות מספיק דומה אך גם מספיק שונה כדי לערוך איתה השוואה ולאפשר את הגדרת העצמי

הסדרה "דיו לבנה" נוצרה מתוך התהליכים המשתנים עם הזמן במעמד האישה. התבוננתי במבט נשי ("המין האחר" הוא כעת המין המתבונן), בוחנת תפיסות עולם של גברים. ניסיתי להבין דפוסים רגשיים ואופני חשיבה, במבט טהור, לא שיפוטי, הרחק מהשיח הפמיניסטי הדן בנושא מתוך "תודעה כבולה", לשיח זה.

העבודות נוצרו מתוך פגישות מובנות, עם עמיתי לעבודה והיוו השראה לדמויות שיצרתי מעיסת נייר לבן. הלבן מגלם "אין" צבעוני עמוק ומחלט, המייצג בתודעתי "טוהר" , ויכולת להכיל את הגוונים הרבים של "אפור", המאפשר לתאר מורכבויות רגשיות שונות מחיי היום יום. הסידרה בנוי מרבדים רבים המושגים באמצעות תהליך צילום קפדני של תאורה ופוקוס. המראה שהתקבל נושק למחוספס והסלעי.

זו התערוכה השביעיתשמציגה הצלמת מלכה ענבל בניו-יורק, ותערוכת היחיד השלישית שלה בעיר.
על תערוכת היחיד הראשונה בניו-יורק נכתב בגיליון GALLERY & STUDIOהניו-יורקי"אנו משתאים ליכולתה של ענבל להעניק משמעות סובייקטיבית כה רבה, ליצור קסם כה רב ולעורר תחושת יופי בלתי חולפת באמצעים כה פשוטים לכאורה"... ועוד "ענבל שייכת "למסורת של צלמי האוונגרד ההרפתקנים, החל מאלווין לנגדון קובורן.. .ועד למחדשים עכשוויים בצילום כגון דויד סטיבנסון ואדם פוס...".

תערוכות יחיד נבחרות בהן הציגה ענבל, בוגרת קאמרה אובסקורה (1989):
"כי רק ביחד זה השלם", Kowasa Gallery ברצלונה ספרד,"צללים באור" מוזיאון לצילום תל-חי,(אוצר:אברהם אילת) " קאמרה אובסקורה.(אוצר: חיים לוסקי), השתתפה בערוכות קבוצתיות בעולם כמו CITES DES ART בפאריס, THE GREAT 4 MUSEUM בסין ובניו יורק.

עבודותיה נמצאות באוספים פרטיים כגון מודיאון לצילום תל-חי וגלריה ויז'יון (נח פולברג), בירושלים.


ענבל משתתפת בתערוכות קבוצתיות רבות ומנהיגה קבוצה בינלאומית של צלמות העוסקות בייצוג הנשיות womenXwomen שהציגו במקומות שונים בעולם


לפרטים נוספים: הילה קומם 052-3534666.

http://www.otzartarbut.com/newsletter_page.php?pid=288#malka

 



תגיות המאמר: צילום, אומנות, תערוכה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

תערוכה חדשה

ג'ון בייל - שיח בין ניגודים
אוצרת: אירית לוין
מכון המים, הגלריה העירונית גבעתיים, רח' השומר 7
פתיחה: יום שישי 9/9  בשעה 12:00
התערוכה תהיה פתוחה עד ה 24/10
שעות פתיחה ג' ד' ו' 11:00-1400 ובתיאום עם האוצרת 03-7325113


לצפייה בהזמנה לתערוכה של ג'ון בייל בפורמט גדול יותר הקש/י כאן 

התערוכה הנוכחית של הצייר פרופ' ג'ון בייל– שנתיים לאחר שהציג מיני רטרוספקטיבה בשם "בין קונספט לדימוי"
בבית-האמנים בתל-אביב ובה עבודות שנעשו בין השנים 1973-2009, רובן גדולות נושאות אופי מונומנטאלי - מתמקדת בעבודות בפורמט קטן, בטכניקות שונות.

התערוכה שתיפתח בגלריה העירונית גבעתיים ב 9/9 פורשׂת לעינינו מהלך יצירתי  שתחילתו בשנות ה-50 של המאה שעברה – שׂיח בין המופשט האקספרסיבי של האמנות האמריקאית לבין המופשט הלירי והקו הילדי-פרימיטיבי של אמני ה"קוברה". העבודה פושטת ולובשת צורה, מופנמת-מוחצנת, משלבת אינטואיציה עם ויטאליות, לצד טקסיות רליגיוזית.

"פורמט קטן חייב אותי לחשיבה ולצורת עבודה שונה מהעבודה על פורמט גדול... ישנם רעיונות הדורשים קנה-מידה קטן, אינטימי, ועבודה בהתאם... ההצטמצמות גורמת ליתר אינטנסיביות.. נראה לי שעבודתי תמשיך להשתנות ולהתפתח דרך קנה-מידה קטן." (1*)

ג'ון בייל עלה לישראל בשנת 1951 משיקאגו אילינוי אחרי שסיים את לימודיו באוֹליוֶט קולג'
( Olivet  College) ובמכון לאמנות בשיקאגו. הוא הושפע על ידי הציור האמריקאי של זמנו, ועבודותיו עוררו כאן סקרנות ועניין רב. בשנות ה-60 עסק בהוראה במכון לאמנות בבת-ים ובחוג לארכיטקטורה בטכניון, ואף תכנן כמה מהאנדרטאות הידועות בארץ, בשיתוף עם הפסל יצחק דנציגר ועם האדריכלים אבא אלחנני, דניאל חבקין ומשה זרחי.

בין השנים 1977-1967 הקים וניהל את המחלקה לאמנות בבצלאל ירושלים וחולל מהפך בתפיסת הוראת האמנות בארץ. ב-1976 מונה לפרופסור מן המניין והוסיף ללמד שם עד אשר פרש, ב-1993.

בייל הציג תערוכות רבות, היה חבר בוועדות פדגוגיות וציבוריות, ונמנה עם מקימי קבוצת רדיוס שפעלה בשנות ה-80 והיתה חלוצה בתצוגות אמנות בחלל אלטרנטיבי. הוא חתן פרס דיזנגוף (1965), פרס ע"ש אריה אלחנני לשילוב אמנות בארכיטקטורה (1990), ופרסים נוספים. 

ב"גזית" כרך כ"א חוברת א-ד (1963) נכתב על תערוכתו הראשונה של ג'ון בייל  בגלריה צ'מרינסקי בתל-אביב: "הכישרון הקולוריסטי של בייל בולט בבדים הקטנים, שם משיג הצייר ריכוז צורני וצבעוני." ואכן, ציורי השמן על דיקט מאותן שנים מאופיינים אצלו בגולמיות צבעונית כהה, מכונסת בתמצות.

מודגש כתב-ידו האישי של אמן החוקר ובוחן ללא הרף ערכים ציוריים מופשטים –יחסי-הגומלין בין צורה כתם וקו,קומפוזיציה ודינאמיקה הפנימית. בכל עבודה ניכר החיפוש האינטנסיבי אחר שלמות, המוּנע מסקרנות אינטלקטואלית וממחקר מעמיק בדיסציפלינות שונות."

העבודות המאוחרות יותר של בייל, משנות ה-70 וה-80, נעות בין הפשטה לפיגורציה מרומזת, בין אקספרסיה לאלגיה, מאזכרות חלל מכיל או כולא; פה ושם ניתן לנחש בעבודות נוכחות של דמות או חיה, אך אלה נמוגות בתוך המכלול; מעין תיעוד של מסע פנימי אל מעמקי ההוויה.

"כשאני מצייר אני נזכר לפעמים בדימוי או במקום מסוים, ואז אני מרגיש כאילו נגעתי דרכו בזיכרון אחר, רחוק ועלום, הנשלף כאילו ממאגר הדימויים הקולקטיבי של יונג."(*2)  ... "אני עובד באופן אינטואיטיבי, בניסיון לתת ביטוי לתת-ההכרה, ובשבילי המצב דומה לחלום שהקשר בין מרכיביו אינו מציאותי."(*3)

המימד הדואלי עובר בעבודות כחוט השני - דיאלקטיקה של התרחשויות חזותיות המגלמות שׂיח בין ניגודים: צבעוניות חריפה, מתעמתת, צבעים קרים מול צבעים חמים, כאוס לעומת סדר, שקט מול סערה. היצירה עשירה באינטראקציה מרתקת בין צורות וצבעים, רוחשת חיים של יחסים אקטיביים בין צורה כתם וקו הנפגשים ונפרדים בריתמוס דינאמי. "בציוריו נשאר בייל נאמן לאותה ראייה אידיאליסטית המקבלת ביטוי בחיפוש בלתי נלאה אחר השלמות." (*4)

1. ג'ון בייל, "ציורים בפורמט קטן", גלריה שרה ארמן סגל, 1995, מתוך טקסט התערוכה.

2. ג'ון בייל, גלריה רדיוס, 1983, מתוך טקסט התערוכה.

3. ג'ון בייל, "ציורים קטנים", גלריה שרה ארמן סגל, 1995, מתוך טקסט התערוכה.  

4. יואב דגון, מתוך קטלוג לתערוכה של ג'ון בייל, ציורים, 1988-1990, מוזיאון הרצליה. רפי לביא, העיר 8.3.1985

מפרסמת- הילה קומם

כתבה אירית לוין- אוצרת   http://www.artispo.com/curator.aspx?code=89

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת הילה קומם

מאת: הילה קומםשירה15/07/177971 צפיות
המאסטרקאלס הבינלאומי לשירה אומנותית ע"ש ז'מבוקי יתקיים זו הפעם השלישית בירושלים. את המאסטרקלאס יזם יוסף זמבוקי, מוזיקאי ואיש עסקים, שניצל בשואה בזכות המוזיקה (פרטים בהמשך). במטרה להעניק הכשרה אמנותית מעולה לזמרים צעירים, תוך מתן דגש על זמרים מוכשרים מהפריפריה. כמו גם שיתוף ניצולי שואה כאורחים בקונצרטים. בין המורים שיישתתפו השנה ב IMVAJ בכירת מורות גרמניה, פרופ' קלאודיה אדר מאקדמיית בארוק ווקאל שבאוניברסיטת מיינץ, פרופ' תמר רחום ראש המחלקה הווקאלית באקדמיית בוכמן-מהטה, מנהלת בית האופרה המלכותי לשעבר של סרביה, ילנה ולאכוביץ, המנצח הישראלי הפעיל באירופה עדי בר והמנצח הישראלי יונתן שפנדורף. כמו כן תערך כתת אמן מיוחדת עם נעמי פולני. כמו כן שותפים בהפקות הפסנתרן ברק טל, כנר, מנצח והמנהל המוזיקלי של אנסמבל סולני ת"א והסופראן הישראלית -בינלאומית גב' רונה ישראל קולת, המנהלת האמנותית של המיזם.

מאת: הילה קומםתרבות ובידור16/06/152894 צפיות
בחודש יולי יגיע לראשונה לישראל הפרויקט הבינלאומי מצליח "הטנורים של המאה ה- 21 ". הפרויקט מפגיש את הסולנים המובילים של בתי האופרה הגדולים של מוסקבה- הבולשוי, בית האופרה סטניסלבסקי ונמירוביץ- דנצ'נקו והאופרה החדשה.

מאת: הילה קומםתרבות ובידור16/10/143897 צפיות
הטובה חוזרת אחרי החגים הטוביסטית אביטל הנדלר בקונצרטים בכפר סבא ובאור עקיבא על הפסנתר רביב לייבזירר

מאת: הילה קומםציור02/09/111572 צפיות
תערוכה חדשה ג'ון בייל - שיח בין ניגודים אוצרת: אירית לוין מכון המים, הגלריה העירונית גבעתיים, רח' השומר 7 פתיחה: יום שישי 9/9 בשעה 12:00 התערוכה תהיה פתוחה עד ה 24/10 שעות פתיחה ג' ד' ו' 11:00-1400 ובתיאום עם האוצרת 03-7325113

מאמרים נוספים בנושא צילום

מאת: דניסצילום16/01/182950 צפיות
תחום האטרקציות והצילום לחתונות צומת ותופס תאוצה רבה, איך נבחר מבין כל הספקים את הספק האיכותי ביותר?

מאת: ניב אבןצילום18/09/172903 צפיות
כמה זה עולה בסופו של דבר לשכור את השירותים הנאמנים של צלם אירועים מיומן שיודע את עבודתו במקצועיות רבה? קראו הלאה.

מאת: דניסצילום14/05/172209 צפיות
כשהמקרר שלנו מלא עד אפס מקום במגנטים הרגילים חשוב להעניק לאורחים באירוע שלנו סיבה לשים את המגנט שלכם על המקרר, עיצוב פולארויד הוא עיצוב רטרו משנות ה80 שידאג להבליט את המגנטים שלכם מהמגנטים האחרים.

מאת: moraleצילום18/04/172073 צפיות
חברות הייטק רבות דואגות להכין סרטי תדמית שמיועדים לצרכים שונים. סרטים אלו מבליטים את איכויות החברה, יעילות המוצר והשירות שהן מייצרות ומשווקות, הן לצרכים פנימיים, והן לצרכים חיצוניים, לקהל לקוחות מקומי וכן לקהל לקוחות בינלאומי.

מאת: moraleצילום26/03/173792 צפיות
הילדה הגיעה לגיל 12, זה הזמן לחגוג לה בת מצווה. היום לא מדובר יותר בחגיגה פשוטה וצנועה, היום כל חגיגת בת מצווה היא בעצם הפקה שלמה. אולם, קייטרינג, תקליטן, צלם, מגנטים, אטרקציות של אירועים, תלבושות ומה לא. לצד הפקת האירוע צריך גם לחשוב על הפקת בוק בת מצווה.

מאת: moraleצילום14/03/174041 צפיות
בשנים האחרונות אנחנו יכולים לראות, שלצד צילומים של תמונות משפחתיות אשר מבוצעות אצל צלמים מקצועיים, נערכים גם צילומים של נשים, כשהן בהיריון. בדרך כלל, נשים מבקשות לצלם את ההיריון הראשון שלהן, למרות שבמקרים רבים נשים חוזרות שוב ושוב לערוך צילומים אלו, גם בהריונות נוספים.

מאת: דניסצילום07/03/171771 צפיות
המחיר הוא לא הכל, כאשר ניגשים לבחור ספק עבור מגנטים לאירוע שלנו חשוב לשלב בין המקצועיות, האיכות והמחיר כמובן בלי להתפשר על אף אחד מהם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica