חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע23/09/20111266 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בס"ד.

 

 

 

פרשת "ניצבים-וילך"

 

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

אתר:   www.h-y1.fav.co.il

"לא בשמים היא...ולא מעבר לים היא... כי קרוב אליך הדבר מאוד, בפיך ובלבבך לעשותו" (דברים ל'/יב'-יד').

לימוד התורה הוא תמידי וחובה בעולמנו שלנו. ההתגלות האלוקית ניתנה כבר במלואה, מדגיש הרש"ר הירש, לכן אל לנו לשאול: "מי יעלה לנו השמימה וְיִקָּחֶהַ לנו..." - היכן יימצא האיש בעל רוח על אנושית שיחדור לסודות השמים, כדי להשלים את הכרתנו ורק אז נקיים את התורה.

מדגישה התורה: "לא בשמים היא...ולא מעבר לים" - התורה לא נמצאת שם, רחוק, מעבר לים. קיום דברי התורה אינו מותנה במצבים המתקיימים "אי שם". לא תוכל לומר שהתורה מתאימה רק לאלה המסתגלים לאקלים, לתנאים, לחברה. "כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו" - הכל תלוי בנו, במחשבותינו, בהכרתנו ובמעשינו. התורה היא תורת חיים בכל מקום ובכל זמן, וקיומה תלוי רק בך. אתה אחראי לנשיאת התורה, לקיום המצוות ולימוד, שהרי לא רק שהתורה מצויה כאן אצלנו בקרבתנו, אלא היא נמצאת בפינו, במסורת הנלמדת מפה לאוזן.

אנו מצווים ללמוד וללמד, לקבוע עִתים  לתורה לעצמנו, אך גם להעבירה מדור לדור. אפשר ללמד אחרים רק אם אנו ספוגים תורה ודעת, רק אם מחשבותינו גדושות בידע-תורה, פינו יפיק חכמה. שהרי הפה הוא צינור המחשבה. הדיבור מהפה נובע מהמוח וממה שטמון בו.

משה פונה לעיני כל ישראל אל יהושע בן נון, המנהיג העתידי של העם, ומברך אותו בברכת "חזק ואמץ, כי אתה תבוא את העם הזה אל הארץ...ואתה תנחילנה אותם" (ל"א/ז'). בספר יהושע כתוב "לא ימוש ספר התורה מפיך..." (א'/ח'). עליך להקפיד שספר התורה יהיה מעוגן בתוכך - בפיך ובלבבך - הפה הוא האיבר שדרכו עוברת תורה מאדם לילדיו, מדור לדור. לימוד התורה צריך להיות משולב ברוח ובלב, בחכמה, בתבונה ובעשייה. לא הלימוד הוא המטרה אלא היישום - העשייה, עלינו ללמוד וליישם. כל לימוד ללא יישום אינו לימוד. הואיל והתורה קרובה אלינו ואינה נמצאת "רק" בשמים, הדרך להכרתה פתוחה בפנינו - "לא בשמים היא". משה העביר אלינו תורת אמת שניתן ללמוד אותה בהוספת ידע ולא בנבואה.

הרש"ר הירש מבהיר לנו כי כל התכונות המוסריות הדרושות להבנת התורה ניתנו לנו מתורת משה. מי שעוסק בלימוד התורה, מוצא בה את כל כלי העזר הרוחניים והמוסריים בהתמדה, וההתקדמות הולכת ומתפתחת עם הלימוד - כך מתקיימת פריחתה הנצחית.

עם ישראל לדורותיו לומד ומתפתח, מתקדם ומתחדש מתוך ספר התורה העמוק והנצחי. התורה היא תורת חיים, עלינו להיות זקופי קומה, בעלי דמוי עצמי חיובי איתן ונמרץ. כאשר אדם מאמין בעצמו - ביכולתו, מאמין בתורתו בעמו ובארצו, מאמין בצדקת דרכו, הוא יהיה חזק ואמיץ יותר ויותר. כאשר "חזקו ואמצו" משולב בחכמת התורה והלימוד ומבוטא בפה כפי שכתוב "בפיך בלבבך לעשותו", הרי הדברים היוצאים מפיו של האדם נובעים ממוח חושב ומתוך ידיעה, הם דברי חכמה, והפה מפיק חוזק ואומץ רב יותר. הכל נתון בידינו, בהתנהגותנו,בלימודנו ובדבורנו - בשימוש הנכון בפינו. הכל נמצא כאן, אצלנו, על הארץ, בתוכנו. ככל שנאמין יותר בעצמנו, ככל שנעמיק ב"אימונים" בכל תחום, הרי נרכוש מיומנויות שיפיקו מתוכנו - מפינו, מלבנו וממעשינו - את החוזק והאומץ.

         ד"ר יחיאל שרמן

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יחיאל שרמן

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/09/121290 צפיות
בפרשת ניצבים כתוב- "לא בשמיים היא ... בפיך ובלבבך לעשותו" עמלנו התורני והאמוני, הלימוד המתמיד הוא חובה בעולמנו שלנו. ההכרות והמעשים אינם בתחום על חושי, שמימי, ההתגלויות האלוקיות ניתנו כבר במלואן- מדגיש הרש"ר הירש,

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע03/09/121319 צפיות
בפרשתנו מופיע פסוק מדהים וחשוב מאוד ביהדות. אף כי האדם שומר תורה ומקיים כל המצוות – לא די בכך ,עליו לעשות הכל מתוך שמחה וטוב לבב.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע21/06/121053 צפיות
חילוקי הדעות, הויכוחים, שקלא וטריא, מהווים את התשתית העיקרית לחכמת העם היהודי, שהרי 2700 דפי הגמרא מבוססים על מחלוקות. הלמידה המתמדת מוסיפה ידע, המהווה כוח חשוב ועקרוני בפעילותו והתקדמותו של האדם

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/06/121078 צפיות
לפני כניסת בני ישראל לארצם, נשלחו המרגלים - נציג מכל שבט - לתור את הארץ. המרגלים נתבקשו לחפור את נקודות התורפה של הארץ על מנת לכבוש אותה בהמשך.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע07/06/121162 צפיות
אהרון הכהן נתבקש להטיב את הנרות, כתוב "בהעלותך את הנרות" ולא "בהדליקך את הנרות", זאת משמעות חינוכית וערכית מדהימה, אין זו פעולה טכנית גרידא של הדלקה ותו לא. לבערת הנרות במנורה יש משמעות של התנשאות לגובה וזקיפות קומה. "בהעלותך את הנרות, יאירו..."

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע25/05/121110 צפיות
פרשת "במדבר" עוסקת בעיקרה בהקמת מחנה ישראל בדרכו מהר סיני - מקבלת התורה אל ארץ ישראל. תנועה לכיוון היעד היא חשובה מאוד לבניית עם מגובש, מלוכד ומאמין בבורא עולם ובקיום מצוות.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע23/05/121174 צפיות
"אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים, ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות" (ויקרא כ"ו/יג'). רש"י מפרש את הפסוק ואומר: "קוממיות - בקומה זקופה". היציאה מעבדות לחרות, יש בה משמעות עצומה ומעמיקה: יציאתכם מהשפלה ומדיכאון אל החופש, צריכה לזקוף את קומתכם.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181040 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181078 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181002 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181025 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181046 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181033 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181125 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica