חפש מאמרים:
שלום אורח
29.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פעילות גופנית בגיל המעבר

מאת: אורי לאוגומרבריאות נשים16/08/20091781 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פעילות גופנית לנשים בגיל המעבר

אורי לאוגומר "כושר מאוזן"
http://www.fitnessinbalance.co.il

הממוצע של תוחלת החיים כיום בחברה המערבית נע בין 75 ל 78 שנים ומוערך כי יגיע ל 85 שנים בשני העשורים הבאים. השינויים ההורמונאליים הדרמטיים ביותר אצל האישה מתרחשים בגיל המעבר, אשר בממוצע נחשב ל51.4  שנים. אם ניקח בחשבון את הצפי של תוחלת החיים (85) אזי הזמן שבו אישה תבלה את חייה לאחר גיל המעבר הוא יותר משליש.  (לשם השוואה תוחלת החיים של אישה בתחילת המאה ה20 הייתה 50 שנה ולמעשה כמות הנשים אשר חוו חיים לאחר גיל המעבר הייתה מועטה) .
אז מה זה גיל המעבר? כאשר נשים מגיעות לגיל המעבר, הווסת פוסקת, וחלים בגופן שינויים משמעותיים. הגוף מפסיק לייצר את ההורמונים הנשיים החשובים - אסטרוגן ופרוגסטרון. תפקוד השחלות נפגע וחלה ירידה הדרגתית ביכולת הבשלת הביציות, המובילה לירידה ביכולת להרות עד היעלמותה כליל.
הפסקת הווסת חלה בטווח הגילים 40 ל- 55. בדרך- כלל מופיעים תחילה שינויים בתדירות ובעוצמת הווסת, שנמשכים כשנתיים; בהמשך נפסק הדימום לחלוטין. ישנן נשים שהווסת שלהן מפסיקה להופיע בפתאומיות.
גיל המעבר ותהליך ההזדקנות שלאחריו מאופיין בירידה בצפיפות העצם, פחיתה במסת שריר ובחוזקו, פחיתה ביכולת שיווי משקל העשויה להוביל לנפילות ובעקבות זאת שברים. גם עליה במשקל מתאפיינת בגיל זה אך אל לנו להאשים את גיל המעבר בלבד-  נשים בגיל זה מתחילות להיות פחות פעילות, הילדים עזבו את הבית והאישה מוצאת עצמה באורח חיים המאפשר לה זמן פנוי רב יותר. בנוסף במקרים רבים המצב הכלכלי בגיל זה יציב יותר ושילוב של זמן פנוי ויכולת כלכלית מנוצל במקרים רבים לאכילה במסעדות, טיולים, וחופשות כל אלו בשילוב גיל המעבר תורמים לעליה במשקל. (מחקר בקרב 541 נשים בגילאים 42-50 מראה, כי נשים, בממוצע, מעלות אותה כמות משקל, בין אם הן נמצאות בגיל המעבר או לא).
בנוסף לשינויים המוזכרים למעלה חלים שינויים נוספים לאחר גיל המעבר: עם העלייה בגיל מתרחש תהליך של התקשחות העורקים, כשהתופעה אף מחמירה באופן משמעותי בקרב נשים מעל גיל 60. תהליך זה גורם לעליה בלחץ דם,המשפיע לרעה על אפקטיביות פעולת הלב.

אז מה ניתן לעשות? האם ניתן לעבור את גיל המעבר ואת תהליך ההזדקנות בשלום?

מעבר לטיפול ההורמונאלי אשר שייך לתחום הרפואי ניתן לבצע מספר דברים כאשר לפעילות הגופנית יש משקל מכריע במניעת חלק מהתופעות המוזכרות.
במחקר שנערך ע"י  וחבריהם (Fiatarone MA, O'neill EF,  ) בקרב אוכלוסיה בוגרת (גיל 87) נמצא כי לאחר אימוני כוח במשך 45 דקות 3 פעמים בשבוע  ל 10 שבועות, הכפילו המתאמנים את כוחם בפי שתיים , שיפרו את הליכתם, יציבתם ויכולת עליה במדרגות. מחקר זה מראה בוודאות כי פעילות גופנית אינה רק מונעת אלה גם משפרת את היכולות הגופניות בכל גיל.
במחקר אחר של ד"ר קרי מורו אשר בא לבדוק השפעתה של פעילות גופנית על התקשחות העורקים נמצא כי : בתום 13 שבועות ניסוי עורקיהן של משתתפות הקבוצה שעסקה בפעילות גופנית חזרו לרמת האלסטיות האופיינית לנשים לפני גיל המעבר.
השורה התחתונה ? "פשוט התחילו לעסוק בפעילות גופנית : צאו להליכה, התעמלו בבית או במועדון הכושר" מייעצת מורו, " מבוגרים רבים נמנעים מלהתחיל בפעילות גופנית מתוך מחשבה שזה מאוחר מדי. ממצאי המחקר שלנו מוכחים בבירור שאף פעם לא מאוחר !
"עצה זו נכונה גם לגברים. יתכן שתוצאות הפעילות תהיינה פחות דרמטיות בהשוואה לנשים אך היא משמעותית דיה כדי להתחיל ולהתמיד בה." מסכמת ד"ר מורו.

מהו סוג הפעילות המומלץ? ועל מה יש לשים דגש?

שלשת המרכיבים העיקריים המומלצים הם: 1. אימוני כוח.  2. אימוני לב ריאה.  3. אימוני גמישות.

  1. אימוני כוח- מומלץ לבצע אימונים אלו לפחות 3 פעמים בשבוע. דגש על שרירים גדולים כ 4 סטים בין 8 ל 15 חזרות. בנוסף לתרגילי הכוח מומלץ להוסיף תרגילי כוח בשילוב עם תרגילים לשיווי משקל (מחקרים מראים כי תופעות של נפילות פוחתות בצורה משמעותית כאשר משלבים תרגילים מסוג זה) .
    כמו כן מומלץ להוסיף תרגילים לחיזוק רצפת האגן. שרירים אלו (שרירי רצפת האגן) במידה ונחלשים עשויים לגרום לתופעות של בריחת שתן וצניחת רחם ותרגילים לחיזוקם חיוניים מאד. השיטה לביצוע תרגילים אלו היא שיטת קגל , שיטת תרגול שהמציא ד"ר ארנולד קגל והיא נועדה במקורה לסייע במניעת בריחת שתן, (בעיה המוכרת היטב גם לנשים בהריון ובגיל המעבר ולאחריו) . הטכניקה פשוטה יחסית והיא מתבצעת על ידי לחיצה על השרירים או כיווצם במקום שהנרתיק וצינורית השתן נפתחים. מחזיקים כמה שניות ומשחררים בהדרגה. יש לבצע 25 פעמים או יותר מדי יום. קל להתחיל בישיבה אך מומלץ להמשיך תרגילים אלו גם בעמידה, הליכה, נהיגה וכדומה, ראוי להוסיף כי תרגילים אלו מומלצים גם לגברים, טכניקת הביצוע דומה אך הדגש בביצוע צריך להתמקד בזמן הכיווץ על ניסיון של הרמת אבר המין והאשכים כלפי מעלה, בצורה זו התרגיל יגרה את מערכת השרירים הנכונה.
  2. אימוני לב ריאה- אימוני לב ריאה - כגון הליכה ,רכיבה על אופניים, שחייה, מומלץ לבצע 3 עד 5 פעמים בשבוע בדופק של בין %65 ל 80% מדופק מרבי, תלוי כמובן בכושרו של המתאמנ/ת.
  3. גמישות – גמישות היא חלק ממרכיבי הכושר הגופני. תרגילי מתיחות עשויות לשמר ולשפר את גמישותנו, גיל המעבר מתאפיין באיבוד גמישות, רצועות וגידים נעשים נוקשים יותר. לכן.
    מומלץ לבצע תרגילי מתיחות על בסיס יומי,מומלץ לבצע תרגיל למשך של כ 20 שניות. 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אודות המאמן
אורי לאוגומר, אתלט בנבחרת ישראל לאתלטיקה קלה (1971 - 1974) ושיאן הנוער בריצות למרחקים בינוניים וארוכים.
במהלך שהותו בארצות הברית, לאוגומר פיתח שיטות אימון ייחודיות שעוררו עניין רב ואף שודרו בערוץ הטלוויזיה בסנט לואיס. כמו כן, הוא מפתחה של שיטת D5 - תוכנית אימון אישי ב-5 ממדים ובהתאם ל-5 ערכי יסוד לשיפור איכות החיים.
לאוגומר הינו מנהל פורום אימון וכושר גופני באתר "דוקטורס" וכן מרצה בקורסים למאמנים בבית הספר להסמכות ולהשתלמויות באוניברסיטת תל אביב. לאוגומר הינו איש מקצוע בחינוך גופני יותר מ-25 שנה והוא השתלם והוסמך גם על ידי הגופים הבאים: 

National Academy of Sport Medicine – (NASM)  - הסמכה של מאמן כושר ומאמן                                                                                    אישי.
 Y.M.C.A, USA - הסמכה של מאמן כושר.
                         - הסמכה להכשרת מאמני כושר.
Dancing Thru Pregnancy, Inc - הסמכה  לאימון נשים בהריון, לאחר לידה ולגיל המעבר.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אורי לאוגומר

מאת: אורי לאוגומרספורט וכושר גופני - כללי11/04/101127 צפיות
בנוסף לדרישות הפיזיות מהאם לאחר הלידה,ישנו הצורך המידי לטפל בתינוק, הנקתו,האכלתו,הרמת התינוק, רחיצתו, ועוד מטלות רבות. ואנו הגברים עומדים נפעמים מול יכולות אלו!!! מי אמר "המין החלש?!

מאת: אורי לאוגומרספורט וכושר גופני - כללי11/04/102121 צפיות
לא משנה אם זו לידה ראשונה או שלישית, תמיד כדאי לחזור לגזרה. אז איך לעשות זאת ועל מה כדאי להקפיד?

מאת: אורי לאוגומרספורט וכושר גופני - כללי04/04/101228 צפיות
כולם רוצים בטן חטובה, ריבועים, "קוביות שוקולד" - ואין רע בכך. בכדי לעשות זאת אנו מבצעים סוגים שונים של תרגילי בטן, ובצורות שונות, אך מה לגבי יכולת תפקוד הבטן בחיי היום יום? האם "יודעת" הבטן לתפקד בתזמון הנכון בכדי לתמוך את עמוד שדרה?

מאת: אורי לאוגומרספורט וכושר גופני - כללי04/04/101714 צפיות
החלטתם להתחיל להתאמן בכדי לשפר את כושרכם הגופני ולהוריד משקל ? מתלבטים בדרך היעילה ביותר לעשות זאת ? איזה אימון אפקטיבי יותר ? כמה פעמים בשבוע ? שהרי אין לנו את כל היום לאימונים.

מאת: אורי לאוגומרספורט וכושר גופני - כללי06/11/091285 צפיות
למזלנו החורף הישראלי הינו חורף קל והטמפ' נוחות יחסית, אך יש להקפיד על מספר עקרונות ביחס לפעילות גופנית.

מאת: אורי לאוגומראימונים16/09/091385 צפיות
אחת הבעיות באימון גופני, במיוחד באימונים אווירניים (אירוביים) היא להתאים את מאמץ האימון למטרותיו וליכולת המתאמן ,כל זאת בתנאי שנשארים בתחום הבטיחותי.

מאת: אורי לאוגומרבריאות נשים22/08/091487 צפיות
הסיוט" של כל אישה – צלוליט. הרבה נכתב עליו. תכשירים רבים מוצעים בשוק להיפתר ממנו אך ללא הצלחה

מאמרים נוספים בנושא בריאות נשים

מאת: shlomy בריאות נשים24/02/196632 צפיות
נשים רבות סבורות כי מדובר בניתוח נדיר, אך לא כך. בישראל מבוצעות כ 5000 כריתות רחם בכל שנה, ומדובר בניתוח מוכר ושכיח ברוב העולם. אמנם מדובר בניתוח המלווה בחששות רבים, אך אחוזי ההצלחה שלו גבוהים.

מאת: artikunoבריאות נשים05/03/149429 צפיות
לא כולנו נולדנו מושלמים. זה לא אומר שזה גזרה משמיים. ניתוחים פלסטיים מאפשרים לנו לעצב את המראה שלנו ולשנות את מה שאיננו אוהבים.

מאת: ירדן חוריבריאות נשים26/02/148990 צפיות
נשים רבות בוחרות לעשות ניתוח מחיצה באף בשביל לשפר את המראה שלהן, הבטחון העצמי והדימוי הגופני שהן מחזיקות על עצמן.

מאת: אודי ביגבריאות נשים06/11/139226 צפיות
אחת משלוש נשים תחווה דליפת שתן במהלך חייה. שכיחות התופעה עולה עם הגיל. נשים שעברו את גיל 64 יש להן 40% סיכוי לסבול מדליפת שתן. דליפת שתן בנשים שכיחה בעיקר במהלך ההריון ובסמוך ללידה. לעיתים היא חולפת מאליה ואולם לרוב מופיעה שוב עם הפסקת המחזור והשינויים ההורמונליים המתלווים לכך.

מאת: tkidumבריאות נשים28/10/138908 צפיות
במהלך השנים האחרונות חלה עלייה ברמת המודעות שלנו כלפי צורת חיינו. התחלנו לשים לב להשפעת התזונה על גופינו ותחושתנו, על חשיבות שתיית המים, התחלנו לשים לב לתכשירים בהם אנו משתמשים, למוצרי הקוסמטיקה שלנו, לזיהום האוויר והשפעתו הרעה על בריאותנו, לרמת הלחץ והחרדה שלנו ועוד. כתוצאה מעליית המודעות החלו אנשים רבים לקבל טיפולים אשר כלולים במסגרת הרפואה המשלימה. טיפולים כמו ארומתרפיה, דמיון מודרך, רפלקסולוגיה, רייקי, יוגה, מדיטציה ועוד, הפכו להיות מקובלים ופופולאריים בקרב הציבור ואנשים רבים הצליחו לשפר את

מאת: tkidumבריאות נשים28/10/138855 צפיות
אם אתם מעוניינים לשפר את התחושה שלכם - את הבריאות הנפשית, הרוחנית והפיזית שלכם, כדאי שתקפידו לחיות בצורה נכונה ובריאה. כדי לחיות בצורה מאוזנת ונכונה, יהיה עליכם להקפיד על המזון שאתם אוכלים, על כמות המים שאתם שותים (אנשים רבים אינם שותים מספיק מים), תצטרכו להקפיד על ביצוע פעילות גופנית, תצטרכו לשים לב לתכשירי הטיפוח שאתם מורחים על העור וכמובן, יהיה עליכם לנסות להפחית את רמת המתח והלחץ בחייכם.

מאת: tkidumבריאות נשים28/10/138785 צפיות
אם אתם מעוניינים לשפר את התחושה שלכם - את הבריאות הנפשית, הרוחנית והפיזית שלכם, כדאי שתקפידו לחיות בצורה נכונה ובריאה. כדי לחיות בצורה מאוזנת ונכונה, יהיה עליכם להקפיד על המזון שאתם אוכלים, על כמות המים שאתם שותים (אנשים רבים אינם שותים מספיק מים), תצטרכו להקפיד על ביצוע פעילות גופנית, תצטרכו לשים לב לתכשירי הטיפוח שאתם מורחים על העור וכמובן, יהיה עליכם לנסות להפחית את רמת המתח והלחץ בחייכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica