חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

5 דרכים לשיפור תזרים המזומנים בעסק שלך

מאת: חדוה יוסףניהול07/12/2011904 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הכלל בניהול תזרים מזומנים הוא פשוט – גבה את כספך בתנאים טובים יותר מאשר תנאי התשלום לספקך, כל זאת בתנאי שאתה שומר על יחסי עבודה טובים ואמינים בין כל הצדדים. הכלל אומר כי כדאי ומומלץ שימי האשראי ללקוחותיך יהיו קצרים יותר מימי האשראי לספקיך, לנותני השירות שלך.

מכיוון שאחד הקשיים של עסק שאיתם מתמודדים עסקים הם קשיי נזילות אזי רציתי להביא לפניכם חמש דרכים לשיפור תזרים זה בעסק. הדרכים אינן מהוות פעילות חד-פעמית אלא פעילות מתמשכת ועקבית אשר צריכה להפוך לנוהל עבודה בעסק כדי שזו תפיק תוצאות ראויות:

1. מטרה ברורה.תזרים מזומנים חיובי צריך להיות מטרתם הברורה של כל העוסקים במלאכה בעסק.מטרתו הברורה של הגובה במחלקת מכירות או של הקניין במחלקת הרכש וכן של בעלהעסק העוקב אחר הפעילות הכללית. המטרה צריכה להיות ידועה וברורה לכולם –לשמור ולעקוב אחר הסדר תשלומים כפי שהוסכם מראש בין הצדדים. ברגע שישנההתכוננות בנושא אזי כל העוסקים בכך יפעלו בהתאם והבעיות, אם תהיינה, תתגלנהבזמן וניתן יהיה לטפל בכך במהירות האפשרית.

2. תכנון עתידי. הצעדהבא הוא להבין היכן העסק נמצא ולאן פניו מועדות. עסקים קטנים ובינוניים בדרךכלל אינם נוטים לערוך תוכניות תקציביות ולעבוד לפיהן. הצמיחה והגידול בעסק הםחלק שמתהווה תוך כדי העבודה ואלמנט התכנון לא תמיד מעורב בו. באם יחליט בעלהעסק לעבוד עם תכנון כספי צפוי (צפי מכירות ובעקבותיו גם צפי הוצאות) ניתןביתר קלות להבין את מצבו הפיננסי של העסק והיכן ישנן נקודות זמן בעתיד שצריךלהתייחס אליהן.לדוגמא: צופים כי התקבולים ממכירותחודש ינואר יגיעו במהלך חודש מרץ בסכום של 100 אלף ₪. מנגד, ההוצאות בחודשמרץ בגין ספקים, משכורות ונכס חדש שנקנה הינם בגובה של 150 אלף ₪. כדי לא להיכנסלגירעון בחשבון הבנק ולקבל טלפונים ממנהל הבנק אפשר להתכונן בהתאם. למשל: להיערךלפתיחת פק"מ באותו חודש או לבקש מלקוח גדול לקבל תקבול מראש או לבקשמספק לדחות תשלום. התכנון דורש סדר ומעקב אבל עוזר להבין היכן העסק מבחינתתזרים המזומנים.

3. תנאי אשראי. הצעדהבא הוא בדיקת ההבדל בין תנאי אשראי ללקוחות לאילו של הספקים וכן בדיקה שלעמידה בזמני התשלום. השאיפה היא שתנאי אשראי ללקוחות יהיו בהכרח טובים יותר לבעלהעסק (ישלמו מהר יותר) מאשר התשלום לספקים. לדוגמא: אם הלקוחות משלמיםבממוצע אחרי 100 ימים ולספקים משלם בעל העסק לאחר 60 ימים הרי שנוצר"חור" בכיס בגובה של 40 ימים, דבר שמחייב את בעל העסק להביא "כסףמהבית". ניתן למנוע זאת ע"י השוואת תנאי האשראי בין הצדדים אוהטיית תנאי האשראי לטובת תקבול מהיר מלקוחות. יש לקחת בחשבון ששינויים בתנאיהאשראי אינם מהירים, דורשים סבלנות וזהירות. לקוח אינו אוהב שמבקשים ממנולשלם מהר יותר וספק אינו אוהב שדוחים לו תשלום. במידה ונוצרים קשרים טוביםבין הצדדים ניתן להסביר להם את מהות הסיבה ואולי למצוא פתרונות יצירתיים כדיששני הצדדים יצאו נשכרים.

4. משמעת תשלום. הצעדהבא היא פעילות אקטיבית של גביה. נשאלת השאלה: האם אתה, כבעל עסק, עורךפעילות אקטיבית לגביה מלקוחות? האם אתה מדבר עם האדם הנכון אצל לקוחותיך כדילקבל את הכסף?. חשוב ביותר שלקוחות העסק ידעו שבעל עסק זה עוקב אחר תשלומיםומצפה בתאריך התשלום. בנוסף, ישנם עסקים אשר בודקים את עמודת "הלא משלמים מעבר ל 90 ימים" בצורה קשיחה ולאלה של "לא משלמים מעבר ל 30 ימים" מתייחסים בצורה קלה יותר. כאשר אנו מנהלים תזרים מזומנים אזי כל חריגה היא מהותית וחשובה וצריך להתייחס אליה באופן שווה ולא להקל ראש גם אם החריגה היא של 30 ימים ולא 90 ימים.

5. פילוח מקורותהמימון. מקורות התזרים העיקריים מפעילות שוטפת יומיומית הם: לקוחותספקים ומלאי. כדאי לפלח את המקורות ולדעת היכן נמצא רוב הכסף, האם הוא נמצאאצל לקוחות, אצל ספקים או במלאי. הרבה ממקורות המימון של עסקים נמצאים במלאי.כך יוצא שהמלאי נמצא זמן רב בעסק ללא פעילות תזוזה ובעל העסק שילם כסף רבעבור משהו שלא מייצר לו מכירות. בנוסף, מומלץ לבדוק כפי שציינתי קודם לכן, האםהלקוחות משלמים בזמן? האם אפשר לקצר את משך זמן התשלום?. חלק מהעניין הוא לאלחכות לתשלום שיגיע אלא להזכיר להם מבעוד מועד כי אתם מצפים לתשלום. אם מדוברבלקוח גדול שמירב התזרים מונח על כתפו אז על אחת כמה וכמה.

ניתן לשמור על תזרים מזומנים חיובי בעסק אלא שלשם כך נדרש שיתוף פעולה מכל העוסקים בכך בעסק.

כותבת המאמר:

חדוה יוסף יעוץ לעסקים משפחתיים

נייד 054-9039990

אתר www.fbusiness-consulting.co.il

בלוג hedvayosef.blogspot.com

E-mail:hedvajosef@gmail.com

חונכת מטעם מט"י

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

חדוה

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת חדוה יוסף

מאת: חדוה יוסףעסקים - כללי06/07/14920 צפיות
אם יש משהו מרגיז ומתסכל יותר מכל הוא הצורך לקחת הלוואות אחרי שבכל התקופה עבדנו קשה, התאמצנו, מכרנו, אבל תכלס בשטח, בשורת הרווח והפסד, אין מזומנים וצריך לקחת הלוואה.

מאת: חדוה יוסףעסקים משפחתיים14/04/131766 צפיות
אנשים צעירים שואלים את עצמם האם להצטרף לעסק המשפחתי שבבעלות המשפחה או לבחור במקום עבודה אחר. העסק מציע בטחון כלכלי ופריבילגיות מחד אבל באותה מידה יכול לבלבל את זהותם, את הגדרת מקומם, לגבי מי שהם ומה שהם רוצים לעשות. במאמר זה אדון בנקודות מבט בנושא.

מאת: חדוה יוסףעסקים משפחתיים14/04/131760 צפיות
בעל עסק משפחתי ירצה להעביר את העסק שייסד ועמל להצלחתו לבני הדור הבא במשפחה, אך המציאות מוכיחה כי לא תמיד זהו הצעד הנבון לעשות. עסק משפחתי נתפס לרוב כמקור לגיבוש משפחתי וכמקור פרנסה לכל בני המשפחה אך במצבים מסוימים שווה לשקול את מכירתו.

מאת: חדוה יוסףעסקים משפחתיים14/04/131819 צפיות
מייסד של עסק משפחתי צריך להיות מודע למאפייני אישיותו, כדי להפחית את החיכוך עם דור ההמשך ולטובת הצלחת העסק. במאמר זה אציג את טיפוסי המייסדים האופיינים וכיצד אלו "תורמים" להעברת העסק לדור הבא.

מאת: חדוה יוסףעסקים משפחתיים11/04/131865 צפיות
פער הדורות בעסקים בכלל ובעסקים משפחתיים בפרט מקשה על העבודה המשותפת ולעיתים מאיים לסוגרו. אז כיצד מגשרים על הפערים ומצליחים לעבוד יחד.

מאת: חדוה יוסףעסקים משפחתיים11/04/131637 צפיות
עסק משפחתי מכיל בחובו שני אלמנטים חשובים בחייו של כל אדם: משפחה ופרנסה. לפני שמקימים עסק שכזה יחד כדאי לקחת בחשבון מספר שיקוליים הכרחיים לפני הביצוע.

מאת: חדוה יוסףניהול11/04/131324 צפיות
האם כל עסק צריך יועץ עסקי. לדעתי לא. אך בכל זאת ישנם מצבים בהם כדאי להכניס יועץ לעסק לפני שיהיה מאוחר מדי. השאלה – מתי כדאי לעשות זאת?

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201487 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201599 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201616 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201336 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201287 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201150 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201044 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica