חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ירון זיו - על הומור ועבודה קבוצתית

מאת: ירון זיופסיכולוגיה11/12/20111805 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

גורדון הלפורט דמות חשובה בפסיכולוגיה, בסיפורו רב ההשפעה אודות האישיות האנושית
מדגיש את תפקיד ההומור בקידום "אובייקטיביות עצמית", ביטוי מגושם אולי אולם בכל
זאת מונח יעיל לביטוי אספקט מרכזי בפסיכותרפיה.

להומור על פי אלפורט ישנה האיכות המיוחדת ליצירת פרספקטיבה חדשה. אירועיהחיים הרגילים כמו גם בעיות החיים והאסונות יכולים להראות במבט מחודשניסוחם מחדש באמצעות הומור. כפי שאומר אלפורט, חוש ההומור הוא "ההתאמההבולטת ביותר של התובנה", שיגרה ומסגרות התייחסות ישנות מוחלפות עם מסגרותהתייחסות חדשות. מעבר לכך כאשר האדם מסוגל להשתמש בהומור הוא לומד להכיר אתהצחוק ואת הגיחוך שבמצבו. אלפורט קושר את זה לקבלה העצמית באמצעות הציתותשל הסופר ג'ורג' מרדיט אשר הגדיר הומור אמיתי כיכולת לצחוקעל הדברים אותםהאדם אוהב כולל על עצמו ובכל זאת להמשיך לאהוב אותו.

מאת: ד"ר ירון זיו

אם נסתכל על שתי המטרות הבסיסיות בכל סוגי התרפיות, נראה כי מטרה אחתהיא התפתחות של הערכה עצמית הולמת ומטרה אחרת לאפשר לרמייה העצמית להתפוגג,מכאן שלמושגיו של אלפורט הודות חשיבות ההומור בתהליך האובייקטיביזציההעצמית ראויים לתשומת לב עמוקה.

ג'ורג' ויילנט {1977}, יוצא מתוך הנחה מוקדמת כי בריאות נפשית תלויהבמידה רבה בהתפתחות וביישום בדפוסי הסח בוגרים, ויילנט הרחיב סיווג שלהגנות או מנגנוני התנגדות הגנות אלה יכולות להיות מסווגות בהתאם לדרגתהתרחקותם שלהם.

רמה ארבע הכוללת את המנגנונים הבוגרים ביותר הינה בשימוש של המבוגריםומתבגרים שהצליחו באינטגרציה של המציאות, יחסיהם הבינאישיים וכן רגשותיהםהפנימיים, הומור מהווה דוגמא למנגנון בוגר כל עוד הוא מאפשר לפרט הן לשאתאת הבלתי נסבל והן להתמודד איתו. המשגתו של ויילנט לזה של אלפורט כאשר הואטוען כי לעולם לא ניתן להשתמש בהומור ללא אלמנטים של "אגו מבחין". אם אנומניחים כי הסתגלות בוגרת לבעיות ולאתגרי החיים מהווה אספקט עיקרי של בריאותנפשית וכי הומור מהווה אמצעי לשוב לצורך השגת הסתגלות זו אזי יהיה זה כןהגיוני להשתמש בהומור בתוך עבודה קבוצתית בזירה בה יכולים חברי הקבוצהלבחון ולהעריך את התנהגותם ביחס לאחר בצורה יעילה ביותר.

עם התפתחותה של הקבוצה מתפתחת תחושת שייכות ונאמנות היוצרים את מהשיהלום כינה "מיקרו קוסמוס חברתי", דהיינו החוויה המשותפת של טווח אמוציותרחב, והומור הוא חלק בלתי נפרד מטווח אמוציות זה.

הומור מקדם קבלה עצמית כאשר המשתתפים בקבוצה לומדים לא לקחת את עצמם ואת מצבם ברצינות רבה מדי.

א' משתתף בקבוצה מנסה כמה פעמים להביא את עצמו לידי ביטוי בקבוצה ולשתףבתחושות ובמחשבות שלו בצורה מעניינת קורה הדבר שבכל פעם שא' מנסה להביא אתעצמו מישהו אחר בקבוצה מקדים אותו. באיזה שהוא שלב לקראת סיום המפגשכשמתבקשים המשתתפים לבטא את תחושותיהם מגיע תור הדיבור אל א' והוא אומר:היום נוכחתי לדעת שזה באמת נכון, תמיד דופקים את השחורים. הבחירה של א'להשתמש בהומור כדי לתאר את תחושותיו היוותה מנגנון להתמודדות עם תחושתהתסכול אשר ליוותה אותו. לכורה היה יכול א' לצבור חווית תסכול מתמשכת עקבניסיונותיו החוזרים להתברג בתוך הדינמיקה הקבוצתית ללא הצלחה ולחוש תחושתקורבן ברורה.

השימוש בהומור על ידי א' סייע לו להמיר את תחושת התסכול בשימושבאובייקטיביזציה עצמית על פי אלפורט ובכך לגשר על הפער בין המשאלה וביןהמציאות בדרך בונה ומקדמת.

אושו אשר היה ידוע כחובב סקס מושבע היה מוקף בבנות צעירות באשרהם בפונה,נשאל יום אחד בזמן הרצאה על סקס, אהבה ואינטימיות, איך הוא מגיב לשמועותעל היותו מכור למין. תשובתו של אושו הייתה: האובייקט הנידון נמצא בתהליךאבטלה באופן זמני והוא נמצא כרגע בביקור בלשכת התעסוקה. עוד דוגמא לניסיוןלהשתמש בהומור ככלי ששובר מתח וכניסיון לגשר בין הכוחות המנוגדים, ביןמשאלה למציאות.

לסיום מספר דר' ירון זיו י' אשר לאורך שנות חייו עסק בתוך התהליך הטיפולי בסוגיה אשר מתייחסתלגובהו ועל רגשי הנחיתות אשר ליוו אותו בהיותו על פי תפיסתו נמוך מהרצויעבורו, באחת הפעמים כשעמד מול משתתף מאוד גבוה פגש י' מחדש את התסכול הבלתיניתן לפיתרון שכן זוהי מתנת או קיללת הטבע והדרך שבה בחר י' להשתמש מולאותו איש גבוה הייתה דרך השימוש במשפט כדלקמן: זה לא שאתה יותר גבוה ממניאני פשוט הרשיתי לעצמי להיות יותר נמוך ממך. דרך השימוש במשפט זה, על ידיהומור התמודד י' בצורה מסתגלת יותר עם התסכול שבעצם מלווה אותו בצורה כהמשמעותית.

קטע זה לקוח מתוך ספרו של ד"ר ירון זיו "מסע קבוצתי"

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר ירון זיו – מייסד ומנהל מקצועי מרכז "מעוף" להתפתחות אישית, מחבר הספר "מסע קבוצתי". .
ד"ר לפסיכולוגיה קלינית (Newport University)
עובד סוציאלי (Yeshiva University,MSW)
יועץ ארגוני,(Polythecnic University, M.Sc )
עמית מחקר ומדריך במכון אלברט אליס בניו-יורק לתרפיה רציונלית אמוטיבית REBT
מטפל מוסמך בגישת הגשטלט מטעם מכון הגשטלט בקליבלנד אוהיו,
מטפל קוגניטיבי -התנהגותי מוסמך מטעם אוניברסיטת תל-אביב

כתובת האתר
www.maof-center.com.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ירון זיו

מאת: ירון זיואימון לרוחניות03/01/1211910 צפיות
כמו בתיאטרון, תפקיד הוא סדרת פעולות המנחות וקובעות את מה שמצופה מאתנו במצבים מסוימים. תפקידים יוצרים את האחידות ואת יכולת הניבוי של התנהגות ויוצרים ציפיות מהתנהגותם של חברים כלפי האחרים בתא הקבוצתי. כל התפקידים משרתים את צורכי הפרט והקבוצה. הפרט כבר מגיע לקבוצה עם "תפקיד" שעיצב ב"סגנון החיים", שפיתח בשנותיו הראשונות במשפחה שבה גדל {אדלר}. לפיכך אפשר לכנות תפקיד זה "תפקיד פסיכולוגי".

מאת: ירון זיופילוסופיה14/11/119886 צפיות
ד"ר ירון זיו פיתח מודל המכונה "מודל המכתבים", והו הוא מציג תיאור מדויק של משוב בונה ותומך לעומת משוב ביקורתי ותוקף, ומסביר את מידת השפעתו על יכולת הלמידה של האדם את עצמו:

מאת: ירון זיואימון לאיכות חיים04/11/114301 צפיות
הפסיכולוגים ג'ו לופט והארי אינגראם {1970} היטיבו לתאר את התהליך במודל שבנו והידוע בשם "חלון ג'והרי". זה מודל גרפי של התנהגות בין אישית, המעוגנת במבחר תאוריות אישיות ופסיכולוגיה חברתית.

מאת: ירון זיואימון לאיכות חיים12/10/112125 צפיות
משוב הוא תקשורת מילולית או לא מילולית, המכוונת אל אדם או על קבוצה ומעבירה להם מידע על האופן שבו נתפשת התנהגותם על-ידי האחר, כיצד היא משפיעה על האחר ואילו תגובות היא מפיקה ממנו. התהליך של מתן משוב ושל קבלת משוב הוא אחד התהליכים החשובים ביותר בעבודה הקבוצתית.

מאת: ירון זיואימון למערכות יחסים07/10/111511 צפיות
לכבוד יום כיפור, החלטתי לגעת בנושא אשר לרוב איננו מעזים להתקרב אליו. אני מעוניין לקרוא תיגר על טרנד הסליחה, על האנשים אשר אומרים כל הזמן: "תסלח, הכל יהיה בסדר".

מאת: ירון זיואימון לרוחניות23/08/112609 צפיות
תחום הנחיית הקבוצות הופך בשנים האחרונות להיות אחד מן המקצועות המבוקשים ביותר בתחומי מדעי ההתנהגות. מובילי תהליכים המתרחשים בתוך קבוצה, חייבים להיות אנשים מיומנים ומקצועיים ביותר המבינים את התהליכים הבין אישיים והתוך-אישיים המתרחשים בתוך העבודה בקבוצות.

מאת: ירון זיוהורות10/08/111277 צפיות
בשבוע שעבר, שודר סרטה של צופית גרנט: "למה לא סיפרת לי?". הסרט עוסק בתופעת ההריונות בקרב נערות קטינות, הגורמים וההשלכות של המקרים, בין אם הוחלט להפסיק את ההריון ובין אם הוחלט על לידה וגידול הילד.

מאמרים נוספים בנושא פסיכולוגיה

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196314 צפיות
מאמר המציע דרכי פתרון לאי גמילה מטיטולים בקרב בני 3-4. דרכי הפתרון מובאות מהזווית הפסיכולוגית הקלינית: חיזוקים חיוביים לילד לעומת עונשים וחיזוקים שליליים, וכד'. המאמר מתבסס על הקשר שבין ביקורת שלילית לילדים לחוסר הצלחתם להיגמל מהטיטולים.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196314 צפיות
כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת לזהות אצל ילד בן 3-4 סימפטומים של אי גמילה מחיתולים. המאמר יציע פרשנות מדוע הדברים נוצרו ויספק מידע על פתרונות אפשריים אליהם.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196169 צפיות
מאמר מידע על הרטבות לילה. המאמר סוקר את הבעיה מהזווית הפסיכולוגית הקלינית ומציע, באמצעותה, דרכי פתרון אפשריות.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196296 צפיות
מאמר מומחים על הרטבת לילה. נקיטה בגישות פסיכולוגיות קליניות לפתרון הבעיה. שילוב אמצעים רפואיים במידת הצורך. מטרת המאמר היא להדריך אתכם בתחילת ניסיונכם לפתור בעיה זו.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196380 צפיות
תיאור הרטבת לילה אצל מבוגרים, ואי שליטה בסוגרים. הצעת פתרונות פסיכולוגיים לצד רפואיים להתמודדות עם בעיה זו: הורדת מתח ולחץ, אבחון מדד הסוכר בבדיקות המעבדה לצורך הסקת מסקנות לגבי הישנותה של סוכרת, ועוד.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196577 צפיות
תיאור בעיה פסיכולוגית נדירה בשם 'חרדת האסלה'. במסגרתה, ילד שיצא מגיל הינקות בהגיעו לגיל 4 נרתע מהאסלה ועושה את צרכיו בבגדיו. במאמר נדון בהיווצרות הבעיה, זיהוי סימפטומים ודרכי פתרון.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196251 צפיות
מאמר מידע על הרטבת לילה אצל ילדים, תוך גיבוש פתרון בגישה הפסיכולוגית הקלינית. במאמר זה מוצעות דרכי התנהגות של ההורים שמומלץ ליישם על מנת להימנע או לצמצם את ההרטבה, לצד ייעוץ עם פסיכולוג קליני.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica