חפש מאמרים:
שלום אורח
28.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מה ההבדל בין משוב שיפוטי לענייני - ירון זיו

מאת: ירון זיופילוסופיה14/11/20119886 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ד"ר ירון זיו פיתח מודל המכונה "מודל המכתבים", והו הוא מציג תיאורמדויק של משוב בונה ותומך לעומת משוב ביקורתי ותוקף, ומסביר את מידת השפעתועל יכולת הלמידה של האדם את עצמו:

הוא מבחין בין משוב שיפוטי למשוב ענייני.
המשוב השיפוטי הוא המשוב המתמקד באדם ולא בהתנהגות,
המשוב הענייני מתמקד בהתנהגות ולא באדם.

משוב שיפוטי מורכב ממשפטים המתחילים במלה "את/אתה" עם כינויי גנאי,חשיבות סטריאוטיפיות, דעות קדומות והכללות יתר. לדוגמה: אתה עצלן, את לאאחראית, אתה רע, את המונית.

משוב ענייני הוא ייחודי וממקד התנהגות מסוימת ללא הכללה על סך כל אישיותהאדם. המשפטים מתחילים בדרך-כלל במלה: "אני", ואחריה תיאור רגשי של השפעתהתנהגות האחר על נותן המשוב.
לדוגמה: "לא מקובלת עלי צורת הפנייה שלך אליי כרגע", "אני רואה זאת שונה מאוד כי בהתנהגות זו אני קולט דווקא הרבה תוקפנות".

מאת: ירון זיו

להלן המודל:

גירוי
עניינישיפוטי

תקשורת זורמת

אסרטיביות
ערך עצמי גבוה

ענייני
קצר בתקשורת


מלחמה

שיפוטי

כדי להמחיש יותר את המודל ואת ההבחנה החשובה בין תגובה עניינית לתגובה שיפוטית, אפשר לתאר את המודל במונחים הבאים:
משוב עניני, גם תוכנו קשה, מתייחס להתנהגותו של האדם ואינו מכליל עלאישיותו. למקבל המשוב קל יותר להכילו מאשר להכיל משוב שיפוטי וביקורתי עלהאדם ולא על התנהגות מסוימת, ובמקרה כזה תהיה נטיית מקבל המשוב להתגונןולהדוף.

שמשה מס' 1 ימנית עליונה – השמשה המושלמת– חילופי משובים ענייניים כאשר התקשורת זורמת ללא הפרעה.

שמשה מס' 2 – שמשה ימנית תחתונה – שמשה שבה אף שנאמר משוב ענייני, מקבלהמשוב אינו חווה את המשוב ולא את אומרו כעניינים, אלא מייחס כוונות אחרותלנותן המשוב – כוונות שיפוטיות וביקורתיות, ומכאן קיים קצר מיידי בתקשורת.

שמשה מס' 3 – שמאלית תחתונה – שמשה שבה שני המשובים שמועברים שיפוטיים ביותר ויוצרים תחושה של האשמות הדדיות ושל מלחמה מילולית.

שמשה מס' 4 – שמאלית עליונה – שמשה שבה אף שנשלח משוב שיפוטי ביקורתי,יודע מקבל המשוב לא היגרר לאווירה מלחמתית ומשיב בצורה עניינית, קרי לאתוקפנית מחד גיסא, ואינה מתנצלת מאידך גיסא – תגובה אסרטיבית.

לפישוט הנאמר נשתמש במטפורה טובה של שליחת מכתב או מעטפת נפץ, ונדמה שכלתגובה שאומר אדם אחד לאדם אחר דומה למכתב הנשלח מאדם אחד לנמען אחר. אםהגירוי במכתב ענייני, באמת נשלח מכתב המאפשר לאדם האחר לקרוא אותו ולהגיבעליו. אך אם הגירוי שיפוטי, בעצם לא נשלח מכתב, אלא מעטפת נפץ שמטרתהלהתפוצץ אצל הנמען.

חשוב להדגיש שגם אם תוכן המכתב קשה ולא נעים, כל עוד הוא מכתב ולא מעטפתנפץ, הוא מאפשר לאדם האחר להגיב עליו במכתב משלו והדו-שיח נמשך. לא ייתכנולמידה וצמיחה של היחיד בקבוצה אם המשוב של חברי הקבוצה יהיה מעטפת נפץ.משוב כזה גורם חסימה, ירידה למקלט או יציאה לקרב בשליחת מעטפת נפץ נגדית.

אם כן, משוב יעיל הוא משוב מכתבים המאפשר הכלה ותגובה עניינית בדומה לחילופי איגרות תקשורתיות.
דוגמה למשוב שיפוטי ביקורתי: אתה כל הזמן רק נותן עצות בקבוצה, מה אתה חושב את עצמך לכזה חכם.
דוגמה למשוב ענייני: מה שאמרת כרגע לפלוני נשמע לי יותר כנתינת עצה, ופחות כהקשבה.

עניין המשוב כה משמעותי בחיי הקבוצה, עד שיש לשקול להפוך את מודלהמכתבים ללמידה בקבוצה, כדי לאפשר למשתתפי הקבוצה לרכוש מיומנויות בנתינהובקבלת משוב ענייני, לעומת משוב שיפוטי-ביקורתי.
למנחה הקבוצה יש תפקיד חשוב ביותר כמורה וכמלמד, כמשקף וכמדריך את אומנות נתינת המשוב וקבלתו.

אנו ממליצים לייחד לנושא המשוב פגישות מיוחדות כחלק מעולם התוכן לאור תפקידו החשוב בעולם הקבוצה.

קטע זה לקוח מתוך ספרו של ד"ר ירון זיו "מסע קבוצתי".

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר ירון זיו – מייסד ומנהל מקצועי מרכז "מעוף" להתפתחות אישית, מחבר הספר "מסע קבוצתי". .
ד"ר לפסיכולוגיה קלינית (Newport University)
עובד סוציאלי (Yeshiva University,MSW)
יועץ ארגוני,(Polythecnic University, M.Sc )
עמית מחקר ומדריך במכון אלברט אליס בניו-יורק לתרפיה רציונלית אמוטיבית REBT
מטפל מוסמך בגישת הגשטלט מטעם מכון הגשטלט בקליבלנד אוהיו,
מטפל קוגניטיבי -התנהגותי מוסמך מטעם אוניברסיטת תל-אביב

כתובת האתר
www.maof-center.com.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ירון זיו

מאת: ירון זיואימון לרוחניות03/01/1211938 צפיות
כמו בתיאטרון, תפקיד הוא סדרת פעולות המנחות וקובעות את מה שמצופה מאתנו במצבים מסוימים. תפקידים יוצרים את האחידות ואת יכולת הניבוי של התנהגות ויוצרים ציפיות מהתנהגותם של חברים כלפי האחרים בתא הקבוצתי. כל התפקידים משרתים את צורכי הפרט והקבוצה. הפרט כבר מגיע לקבוצה עם "תפקיד" שעיצב ב"סגנון החיים", שפיתח בשנותיו הראשונות במשפחה שבה גדל {אדלר}. לפיכך אפשר לכנות תפקיד זה "תפקיד פסיכולוגי".

מאת: ירון זיופסיכולוגיה11/12/111806 צפיות
גורדון הלפורט דמות חשובה בפסיכולוגיה, בסיפורו רב ההשפעה אודות האישיות האנושית מדגיש את תפקיד ההומור בקידום "אובייקטיביות עצמית", ביטוי מגושם אולי אולם בכל זאת מונח יעיל לביטוי אספקט מרכזי בפסיכותרפיה.

מאת: ירון זיואימון לאיכות חיים04/11/114307 צפיות
הפסיכולוגים ג'ו לופט והארי אינגראם {1970} היטיבו לתאר את התהליך במודל שבנו והידוע בשם "חלון ג'והרי". זה מודל גרפי של התנהגות בין אישית, המעוגנת במבחר תאוריות אישיות ופסיכולוגיה חברתית.

מאת: ירון זיואימון לאיכות חיים12/10/112125 צפיות
משוב הוא תקשורת מילולית או לא מילולית, המכוונת אל אדם או על קבוצה ומעבירה להם מידע על האופן שבו נתפשת התנהגותם על-ידי האחר, כיצד היא משפיעה על האחר ואילו תגובות היא מפיקה ממנו. התהליך של מתן משוב ושל קבלת משוב הוא אחד התהליכים החשובים ביותר בעבודה הקבוצתית.

מאת: ירון זיואימון למערכות יחסים07/10/111513 צפיות
לכבוד יום כיפור, החלטתי לגעת בנושא אשר לרוב איננו מעזים להתקרב אליו. אני מעוניין לקרוא תיגר על טרנד הסליחה, על האנשים אשר אומרים כל הזמן: "תסלח, הכל יהיה בסדר".

מאת: ירון זיואימון לרוחניות23/08/112614 צפיות
תחום הנחיית הקבוצות הופך בשנים האחרונות להיות אחד מן המקצועות המבוקשים ביותר בתחומי מדעי ההתנהגות. מובילי תהליכים המתרחשים בתוך קבוצה, חייבים להיות אנשים מיומנים ומקצועיים ביותר המבינים את התהליכים הבין אישיים והתוך-אישיים המתרחשים בתוך העבודה בקבוצות.

מאת: ירון זיוהורות10/08/111277 צפיות
בשבוע שעבר, שודר סרטה של צופית גרנט: "למה לא סיפרת לי?". הסרט עוסק בתופעת ההריונות בקרב נערות קטינות, הגורמים וההשלכות של המקרים, בין אם הוחלט להפסיק את ההריון ובין אם הוחלט על לידה וגידול הילד.

מאמרים נוספים בנושא פילוסופיה

מאת: בתיה כץפילוסופיה02/12/195871 צפיות
כידוע, כל הנסיונות ליצירת חיים, אפילו הפשוטים ביותר, מחומרים שאינם חיים, נכשלו. מעולם לא הצליחו ליצור במעבדה אפילו תא חי בודד אחד, ומפליא הדבר, בהתחשב בכך שיצירת החיים לא היתה צריכה מחשבה לפי דעתם, אלא רק "מזל".

מאת: בתיה כץפילוסופיה02/12/195872 צפיות
מה המדע יודע על תחילת החיים? האם זמן יכול ליצור בעלי חיים מחומר דומם? כיצד יכל להיווצר התא הראשון, והאם אבולוציה היא בכלל אפשרית? במאמר זה נגלה ביחד את התשובות.

מאת: בתיה כץפילוסופיה03/11/191056 צפיות
במאמר על התנין וציפור התנינן הצגנו סימביוזה בין התנין לציפור המקננת בתוך שיניו כדי לאכול את שאריות המזון. האם אבולוציה מסוגלת ליצור סימביוזה בין בעלי חיים, או שרק תכנון עומד מאחורי הדברים?

מאת: אבי בכרפילוסופיה09/01/183855 צפיות
התבונה המעשית על פי קאנט ומדוע נכשלים כל הניסיונות לתיאודיציה? קאנט בנסותו לענות על השאלה הזאת מתחבט באותה קושיה שמעולם לא נתנה מנוח לחלק המאמין של האנושות, והיא התהייה על צדקתו המוחלטת של האל. בעיית התיאודיציה (צירוף המלים היווניות "תיאוס", שמשמעה אל, ו"דיקֶה", שפירושה צדק), כפי שנוהגים לכנותה בשיח הפילוסופי, עוסקת בניסיון לפתור את המתח הבלתי נסבל בין הרוע והסבל שמלווים את עצם קיומנו בארץ ובין הטוּב המושלם המיוחס לאל אשר ברא את העולם ומושל בו.

מאת: אבי בכרפילוסופיה06/01/183744 צפיות
כאשר כתב אפלטון את משנתו על מבנה המשפחה כפי שתפס זאת בעת ההיא, היה לו ברור ששלטונות יוון לא יאהבו את הנאמר בלשון המעטה מכיוון שהיא סתרה את מטרת המשפחה על פי תפישתם ועל פי מה שהטיפו, אשר על כן אפלטון מנסה לעדן במעט את משנתו ולמתנה באופן שתתאים יותר לתכתיבי השליטים ואמונתם בכדי למנוע את קצפם עליו, וכך נתפשת המשפחה על פי אפלטון כפי שאני מביא זאת במאמר זה בתוספת היגדים פילוסופיים שונים של אפלטון בנושא משפחה, חברה, מדינה אוטופית וכל מה שמסביבם.

מאת: חגי הופרפילוסופיה24/02/166948 צפיות
למה לחיות? זו שאלה נצחית, אך דומה שעדיין לא מצאו לה תשובה מספקת. להלן אסקור כמה גישות בקשר אליה.

מאת: shmolikפילוסופיה17/11/144280 צפיות
כולנו רוצים הצלחה בחיינו, ובכדי להצליח צריך לפעול. אך מה צריך לעשות בשביל לפעול - מוטיבציה, וזהו הדבר אותו אני מבקש להעביר אליכם הקוראים במאמר זה, מוטיבציה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica