חפש מאמרים:
שלום אורח
17.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עלחשיבותו של משוב - ירון זיו

מאת: ירון זיואימון לאיכות חיים12/10/20112122 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

משוב הוא תקשורת מילולית או לא מילולית, המכוונת אל אדם או על קבוצהומעבירה להם מידע על האופן שבו נתפשת התנהגותם על-ידי האחר, כיצד היאמשפיעה על האחר ואילו תגובות היא מפיקה ממנו.
התהליך של מתן משוב ושל קבלת משוב הוא אחד התהליכים החשובים ביותר בעבודה הקבוצתית.

מאת: ירון זיו

למשוב הניתן ביחידות ובקבוצה יש משמעות מכרעת על דימויו העצמי של האדםועל התפתחות הערך העצמי שלו. מרגע לידתו נמצא הילד בתהליך בלתי פוסק שלמשובים מילוליים מצד הסביבה הקרובה והתרבות שבה הוא חי. כאשר תינוק מחייך,הוא זוכה מיד במשוב מחייך מצד הוריו, וכאשר הוא בוכה הוא מאותת לסביבה שהואבמצוקה, ומיד מגיע משוב הורי דואג.

מסכת חייו של האדם רצופה בנתינת משובים ובקבלתם בכל תחום: לבוש, ניקיון,סדר, אינטליגנציה, הישגים, כישורים, יכולות וכד'. מתוך כל אלה בונה הילד"מושג בונה" על עצמו, את תפישת העצמי ואת הערך שהוא מייחס לתכונותיו, כאשרההערכה העצמית נבנית ומושפעת מהערך שסביבתו מייחסת לדברים. וכך נוצרים הקשרוהתלות שבין משוב לדימויו העצמי של האדם. בקבוצה נראה שככל שהדימוי העצמיוהביטחון העצמי מתחזקים, תתחזק הפתיחות, לעומת זאת ככל שהדימוי והביטחוןהעצמי נפגעים, כך גדלה תחושת ההסתגרות, ההתכנסות וההתגוננות.

הקבוצה מייצגת את המיקרוקוסמוס החברתי ומאפשרת לאדם ללמוד על עצמובסביבה מוגנת ותומכת. היא משמשת מעין מעבדת לימוד, המעניקה הזדמנות לקבלמשובים מרוכזים. קיימת משמעות מיוחדת לעובדה שמספר רב של אנשים נותנים אתאותו משוב, שכן נטייתו הטבעית של האדם היא להדוף משוב שאינו נראה לו, משוםשעדיין אינו בשל להכילו. אותו משוב של אנשים רבים עוזר לאדם להבין שהוא לאניתן מתוך עניין לא גמור או
חשבון לא סגור עמו אלא מתוך מטרה לסייע לאדם להיחשף למידע אשר הוא אינו ערלו, וכי התנהגותו זו היא שהפיקה את התגובה של אנשים שונים בקבוצה.

ייחודה של קבוצה תומכת ובונה הוא ביכולתם של המשתתפים לתת משוב בוניוענייני, שיאפשר למקבל המשוב ללמוד על עצמו, להרחיב את מודעותו ובכך לאפשרלו מרחב צמיחה וגדילה. אפשר לדמות את הקבוצה למראה גדולה, המשקפת לאדם אתבבואתו. אך ייחודה של "המראה הקבוצתית" הוא בכך שהיא מאירה את בבואתו בצורהתומכת, מקבלת ומעודדת.

חשיבותו המכרעת של המשוב בקבוצה מסביר דר' ירון זיו מצביעה על כך שעל המנחה לאמן את חברי הקבוצה בדרך נתינת המשוב, כך שמקבל המשוב יוכל להכיל אותו ולהפיק ממנו תועלת.
מטרה – בראש ובראשונה חשוב שהנותן יבדוק עם עצמו את המניעים שלו לנתינתהמשוב. עלולים להיות מצבים שבהם מטרת נותן המשוב אינה כה "נקייה", אלא באהלהראות עד כמה נותן המשוב חכם ויודע להבחין בדקויות. לעתים במסווה של משובמתרחש תהליך של חיסול חשבונות הדדי בין נותן המשוב למקבלו. מכאן ברור שנותןהמשוב חייב לוודא שמטרתו אכן תתרום למקבל המשוב.
כבוד – להרגיש כבוד לאחר, השונה ממך.
אחריות – לקחת אחריות לצעדים הנכונים במשוב הן מצד הנותן והם מצד המקבל.

קטע זה לקוח מתוך ספרו של ד"ר ירון זיו "מסע קבוצתי"

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר ירון זיו – מייסד ומנהל מקצועי מרכז "מעוף" להתפתחות אישית, מחבר הספר "מסע קבוצתי". .
ד"ר לפסיכולוגיה קלינית (Newport University)
עובד סוציאלי (Yeshiva University,MSW)
יועץ ארגוני,(Polythecnic University, M.Sc )
עמית מחקר ומדריך במכון אלברט אליס בניו-יורק לתרפיה רציונלית אמוטיבית REBT
מטפל מוסמך בגישת הגשטלט מטעם מכון הגשטלט בקליבלנד אוהיו,
מטפל קוגניטיבי -התנהגותי מוסמך מטעם אוניברסיטת תל-אביב

כתובת האתר
www.maof-center.com.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ירון זיו

מאת: ירון זיואימון לרוחניות03/01/1211866 צפיות
כמו בתיאטרון, תפקיד הוא סדרת פעולות המנחות וקובעות את מה שמצופה מאתנו במצבים מסוימים. תפקידים יוצרים את האחידות ואת יכולת הניבוי של התנהגות ויוצרים ציפיות מהתנהגותם של חברים כלפי האחרים בתא הקבוצתי. כל התפקידים משרתים את צורכי הפרט והקבוצה. הפרט כבר מגיע לקבוצה עם "תפקיד" שעיצב ב"סגנון החיים", שפיתח בשנותיו הראשונות במשפחה שבה גדל {אדלר}. לפיכך אפשר לכנות תפקיד זה "תפקיד פסיכולוגי".

מאת: ירון זיופסיכולוגיה11/12/111802 צפיות
גורדון הלפורט דמות חשובה בפסיכולוגיה, בסיפורו רב ההשפעה אודות האישיות האנושית מדגיש את תפקיד ההומור בקידום "אובייקטיביות עצמית", ביטוי מגושם אולי אולם בכל זאת מונח יעיל לביטוי אספקט מרכזי בפסיכותרפיה.

מאת: ירון זיופילוסופיה14/11/119881 צפיות
ד"ר ירון זיו פיתח מודל המכונה "מודל המכתבים", והו הוא מציג תיאור מדויק של משוב בונה ותומך לעומת משוב ביקורתי ותוקף, ומסביר את מידת השפעתו על יכולת הלמידה של האדם את עצמו:

מאת: ירון זיואימון לאיכות חיים04/11/114299 צפיות
הפסיכולוגים ג'ו לופט והארי אינגראם {1970} היטיבו לתאר את התהליך במודל שבנו והידוע בשם "חלון ג'והרי". זה מודל גרפי של התנהגות בין אישית, המעוגנת במבחר תאוריות אישיות ופסיכולוגיה חברתית.

מאת: ירון זיואימון למערכות יחסים07/10/111511 צפיות
לכבוד יום כיפור, החלטתי לגעת בנושא אשר לרוב איננו מעזים להתקרב אליו. אני מעוניין לקרוא תיגר על טרנד הסליחה, על האנשים אשר אומרים כל הזמן: "תסלח, הכל יהיה בסדר".

מאת: ירון זיואימון לרוחניות23/08/112607 צפיות
תחום הנחיית הקבוצות הופך בשנים האחרונות להיות אחד מן המקצועות המבוקשים ביותר בתחומי מדעי ההתנהגות. מובילי תהליכים המתרחשים בתוך קבוצה, חייבים להיות אנשים מיומנים ומקצועיים ביותר המבינים את התהליכים הבין אישיים והתוך-אישיים המתרחשים בתוך העבודה בקבוצות.

מאת: ירון זיוהורות10/08/111275 צפיות
בשבוע שעבר, שודר סרטה של צופית גרנט: "למה לא סיפרת לי?". הסרט עוסק בתופעת ההריונות בקרב נערות קטינות, הגורמים וההשלכות של המקרים, בין אם הוחלט להפסיק את ההריון ובין אם הוחלט על לידה וגידול הילד.

מאמרים נוספים בנושא אימון לאיכות חיים

מאת: בנימין קלינגראימון לאיכות חיים30/08/213806 צפיות
קנסות מינהליים עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: דרור אטריאימון לאיכות חיים23/01/193170 צפיות
הבנק מסרב למשכנתא? הלכתם לבנקים ולא מצליחים לקבל משכנתא? אני האיש שלכם! צריכים מומחה שייכנס לתוך הנעליים שלכם וישיג עבורכם משכנתא? שמי מרטין בוקסדורף ובעשר השנים האחרונות- אני משיג משכנתאות בנקאיות עבור אנשים שלא מצליחים לקבל משכנתא בכוחות עצמם.

מאת: דרור אטריאימון לאיכות חיים16/02/173575 צפיות
אחת הקושיות הגדולות בתורה ובדת היהודית היא שצריך להודות לשם, על כל דבר שקורה לך בין אם זה טוב או רע. כלומר הכול מגיע לאדם מהקדוש ברוך הוא וצריך להודות על זה בכל מקרה. אז המצב הזה הוא משהו שצריך להוסיף עליו שאם יש דברים מטופשים שאתה הכנסת את עצמך אליהם, אז אף אחד לא אשם לך אלא רק אתה אשם ואף אחד לא גרם לך.

מאת: shmolikאימון לאיכות חיים27/04/162770 צפיות
המאמר ילמד כיצד לנצל את הזמן לטובה ולשפר את ההישגים בצורה הטובה ביותר בהתחשב בזמן.

מאת: shmolikאימון לאיכות חיים27/04/162627 צפיות
המאמר ילמד כיצד לנצל את הזמן לטובה ולשפר את ההישגים בצורה הטובה ביותר בהתחשב בזמן.

מאת: ברסלב מאיראימון לאיכות חיים16/02/163526 צפיות
אמרו חכמינו (שם) כל שהקב"ה חפץ בו, מדכאו ביסורין ! נשמע הזוי ? אם אוהבים אותי למה מכאיבים ומייסרים אותי ? פה צריך אמונה שכל זה להמתיק מעלי דינים ולהבין שזה כדי שאני יחפש דרכים חדשות ויפשפש במעשי וכדי שאני ישתנה לטובה, וכדי שאני יבוא נקי מעוון לחיי עולם הבא - הרי שילמתי עליהם כפרת עוונות בייסורים שסבלתי פה בעולם הזה תמשיכו לקרוא תראו מאמרי חז"ל נפלאים ומחזקים לקבל את הייסורים באהבה לחחים טובים ומאושרים).

קשה להצליח, קל להצליח, להצליח להיכשל, מה רע בלהצליח, להצליח בקושי, מה טוב בלא להצליח, מאמן אישי, קואצינג מומלץ: עכשיו אני רוצה לשאול את השאלה הבאה מה רע יכול לצאת לבן אדם מזה שהוא מצליח במשהו אז אני או מציג איזו מטרה, אז אני מניח שהתשובה הקלאסית תהיה שאם זה עושה לו טוב אז הוא תלוי בזה נכון? ש: יש גם את זה. אליעד: יפה אז איזה עוד היבט נגיד יש? ש: שהוא איבד את העניין. אליעד: איבד את העניין ואיזה עוד היבט יש? אז אני רוצה לתת היבט ספציפי אוקי, כשבן אדם מצליח במשהו או נגיד שיש משהו ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica