חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

האם חיזוק מבנים באמצעות תמ"א 38 מספיק?

מאת: אבנר כהןשיפוצים29/01/2012928 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מזה שנים שמבקר המדינה מתריע באופן שהפך להיות טקסי כמעט על הסכנה הגדולה הצפויה לישראל, אם וכאשר תתרחש בה רעידת אדמה חזקה. רעידת אדמה חזקה בישראל תגרום, על פי התחזיות של המדינה, לאלפי בניינים שיהרסו כליל ולעשרות אלפי הרוגים ונפגעים.

אולם, למרות כל אלה והיותם ידועים לממשלות ישראל מזה זמן רב, מעט מאוד נעשה בפועל, כדי לחזק מבנים לעמידות טובה יותר ברעידות אדמה. עיקר הפעולות של הממשלה מסתמכות בהחלטה על תמ"א 38, המאפשרת שיפוץ מבנים על ידי יצירת כלכלי תמריץ אצל קבלנים ובעלי הבתים.

עוד נדבך של ההפרטה?

נראה כי צעדים אלה של ממשלת ישראל הם עוד שלב בשרשרת ארוכה של הפרטות ביזמת הממשלה בישראל. המדובר למעשה בהעברת האחריות של המדינה לביצוע חיזוק מבנים, כדי לשפר את מצבם הרעוע של בניינים בישראל בכל הנוגע לעמידות בפני נזקי רעידות אדמה. על ידי יצירת התמריץ הכלכלי, מעבירה המדינה את האחריות מידיה לידי האזרחים עצמם. אלא שישנן מספר בעיות עיקריות עם התכנית הזאת: ראשית, התכנית קיימת זה שנים (מאז 2005) ובפועל מעט מאוד בניינים יחסית בחרו לנצל את הזכויות המוענקות על פי תמ"א 38 כדי לבצע חיזוק מבנים כנדרש על פי התכנית.

שנית, התמריץ הכלכלי הוא טוב ומשמעותי בעיקר בכל הנוגע אל בניינים באזורי הביקוש הגבוה – קרי במרכז. אמנם יש בכך היגיון, משום שהמרכז גם מאוכלס בצפיפות רבה יותר, אולם אין משמעות הדבר כי בפריפריה אין צורך לבצע חיזוק מבנים. גם לאחר תיקון מספר 2 של התכנית שנועד ליצור תמריץ חזק יותר באזורי הפריפריה, בין היתר, מעט מאוד בניינים ביצעו שיפוץ על פי תמ"א 38.

שלישית, תמ"א 38 מאפשרת ביצוע שורה של צעדים, אשר יש בהם כדי לשפר את המצב מבחינת הבניינים, אך הם אינם יכולים, לדעת מומחים רבים, להביא בניינים למצב של עמידה מלאה בתקן הישראלי של עמידות מבנים בפני רעידות אדמה. תמ"א 38 היא פתרון של פשרה. טלאי נוסף בשורה של טלאים, אשר מהווה צעד ראשון לפתרון, אבל לא פתרון מלא.
רביעית, התכנית איננה נותנת מענה לגודל הנזק הצפוי במקרה של רעידת אדמה ואיננה יכולה לבוא במקום, למשל, ביטוח של מרבית הבניינים בישראל בפני נזקי רעידות אדמה, שכן אחרת – עלות תיקון נזקים כאלה תוטל על כתפי המדינה וכפי שאיננה יכולה לעמוד בהם עכשיו – לא תוכל לעמוד בהם בעתיד.

עדיפה ציפור אחת ביד...

אמנם הביקורות על התכנית הן משמעותיות, אולם בסופו של דבר בעבור בעלי דירות, המדובר בברירה העיקרית העומדת לרשותם. בעבור בעלי דירות המעוניינים לבצע שיפוץ, התכנית מאפשרת ביצוע מינימום, אך איננה מונעת ביצוע חיזוק מבנים רציני ומשמעותי יותר. אדרבא, במסגרת השיפוץ הכולל לבניין, מציעים קבלנים רבים – במיוחד הקבלנים הרציניים והמקצועיים שבהם – שיפורים נוספים אשר אינם כלולים בהכרח בתמ"א 38, כדי לשפץ את המבנה ולשפר את עמידותו.

באמצעות שיפוץ המבוצע בצורה יסודית, יכולים בעלי דירות לשפר במידה משמעותית ביותר את מצב הנכסים שלהם ואת סיכוייהם לשרוד במקרה של רעידת אדמה.

אין פתרונות פלא, אבל אין תחליף למוכנות

חשוב להבין, כי אין פתרונות פלא אשר יכולים למנוע נזקי רעידות אדמה. אפילו במדינות אשר ערוכות לאין ערוך יותר מאשר ישראל, רעידת אדמה יכולה לגרום נזקים משמעותיים ביותר. בקליפורניה, לשם השוואה, התרחשה רעידת אדמה חזקה בשנת 1994. נזקי הרעידה נאמדו במיליארדי דולרים אולם – וחשוב מכך – בזכות המוכנות והבניה הנכונה, רעידת האדמה גבתה את חייהם של 72 איש בלבד.

 



תגיות המאמר: חיזוק מבנים, תמא 38


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אבנר כהן, סוכן ביטוח כ-15 שנה, אוהב תיאטרון, ספורט ורכיבה על סגווי.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אבנר כהן

מאת: אבנר כהןבריאות ורפואה כללי23/08/157215 צפיות
החיים אינם קלים בעבור רובינו, וחשוב שיהיה שם מישהו בשבילנו כאשר אנו מגיעים לגיל מבוגר. אם אתם רוצים לדאוג להורים שלכם ולוודא שהם ישהו במקום בטוח, חם ונעים בזמן שהם מגיעים לגיל מבוגר, אזי אנו ממליצים לכם בחום לבחור בבית אבות. תקחו בחשבון שהיחס שהוריכם יקבלו בבית הורים שישהו בו עשוי להשתנות באופן דרמטי מבית הורים אחד לשני, כך שאנו ממליצים לכם לוודא לעומק שההורים שלכם נרשמים למקום שעונה על כל הדרישות של ההורים שלכם.

מאת: אבנר כהןעיצוב פנים04/08/1510987 צפיות
אחת הדרכים הטובות ביותר לעצב את הבית בלי להתאמץ היא להשתמש במדבקות ייעודיות לקירות. מדבקות מן הסוג הזה מיוצרות מחומרי גלם איכותיים. הן לא דורשות שום סוג של תחזוקה, העלות הראשונית שלהן נמוכה וניתן לשלב אותן עם מגוון רחב של פתרונות דקורטיביים.

מאת: אבנר כהןטיולים בארץ28/07/151251 צפיות
חופשה בצפון הינה חופשה של כיף, הנאה בלתי נגמרת ואינספור חוויות. ישנם אפשרויות חופשה רבות הניצבות למולנו כיום, כאשר לרבים מאיתנו החופשה בצפון לא בהכרח קורצת. אולם אם תפנו לעניין מעט מחשבה, תגלו שמדובר באחת מאופציות החופשה הטובות ביותר, אם לא הטובה מכולן.

מאת: אבנר כהןדיני תעבורה23/02/152549 צפיות
"לא ינהג אדם רכב בדרך ולא יניעו אם הוא שיכור" טוענים חוקי התעבורה, אך ניתן בהחלט לומר שלא כולם מצייתים לחוק. מסיבה זו המשטרה הגבירה את האכיפה, ומשתמשת במספר אמצעים נוספים שלא היו נהוגים בעבר, על מנת לעצור את הנהגים ששותים לשוכרה ועולים על ההגה.

מאת: אבנר כהןטיולים בחו"ל28/12/147540 צפיות
מחפשים אחר היעד המושלם לחופשה שלכם? זה הזמן לחפש אחר דילים לברצלונה. ברצלונה היא העיר השנייה בגודלה בספרד והיא יעד אטרקטיבי במיוחד עבור אוהבי אמנות, אוהדי כדורגל וחובבי חופשות נינוחות.

מאת: אבנר כהןלימודי תעודה ומקצוע29/10/145775 צפיות
מי מכם שביקר בזמן האחרון בקופות החולים או בתי החולים, למרות שהתקווה הגדולה היא שלא נכנסתם למקומות הללו לאחרונה, ודאי הבחין בהתייעלות הגדולה שבאה לידי ביטוי בעיקר במערכות המחשוב השונות.

מאת: אבנר כהןטיולים בחו"ל26/10/145778 צפיות
אמסטרדם היא אחת מהערים המסקרנות ביותר בעולם והאהובות ביותר על תיירים רבים מסביב לגלובוס. העובדה כי מדובר בעיר בה החופש יקרא לכם מכל פינה ומאחר ומדובר באחד המקומות עם הכי הרבה סוגי אטרקציות המוצעים לכל תייר, אין יהיה זה מפתיע מדי לגלות כי מדובר באחת מהערים המתויירות ביותר שיש, הן באירופה והן בעולם כולו.

מאמרים נוספים בנושא שיפוצים

מאת: בנימין קלינגרשיפוצים25/07/232622 צפיות
מה ניתן לעשות במקרה של צו הריסה מנהלי צו הריסה מנהלי: בענף הבנייה, כל הליך של בנייה נדרש לאישורים מתאימים. אין זה סוד כי במקרה של היתרי בנייה, מדובר בביורוקרטיה מורכבת ומעייפת שעלולה להתארך חדשים ואף שנים, אך עם זאת אסור להתעלם מחשיבותם ונחיצותם העילאית של היתרי בנייה, אשר מבטיחים בנייה מורשית ובטוחה שעברה את כל הבדיקות הנדרשות וקיבלה היתר.

מאת: בנימין קלינגרשיפוצים22/01/223289 צפיות
במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה- ביום 1.8.2014 נכנסו לתוקף תקנות חדשות המאפשרות ביצוע עבודות הפטורות מהיתר בניה, בהתאם לתקנות קבעה הועדה המקומית לתכנון ובניה הנחיות מרחביות משלימות לצורך ביצוע העבודות בתחום שיפוט העיר גבעתיים. כדאי להיוועץ עם מומחה בתחום לפני ביצוע עבודה מאחר ואי פרוש והבנה נכונה של הנחיות, מדיניות הוועדה יכולים להסתיים בצו הריסה וקנס מנהלי קצוב.

מאת: בנימין קלינגרשיפוצים18/12/212871 צפיות
מבנה מסוכן מוגדר כך על ידי מהנדס בניין בהכשרתו, אשר ביצע בדיקה יסודית והגיע למסקנה כי אותו מבנה ספציפי מהווה סכנה עבור דייריו או עוברי אורח. הגדרת מבנה בתור 'מבנה מסוכן' נעשית באמצעות הוצאת 'צו מבנה מסוכן' על ידי מחלקת הנדסה אזרחית או היחידה למבנים מסוכנים של הרשות המקומית. לאחר הבדיקה המקצועית, ולאחר ביצוע התיקונים והעבודה הנדרשת רק מהנדס בניין רשאי להסיר את צו המבנה מסוכן .

מאת: דוד כהןשיפוצים23/09/211345 צפיות
האם באמת נחוץ לך מנוף הרמה לקומה גבוהה? לאיזה קומה אתה עובר? אילו רהיטים אתה צריך להעביר? כל השאלות שעליך לשאול את עצמך לפני שאתה שוכר שירות מנופי הרמה.

מאת: דוד כהןשיפוצים18/08/211224 צפיות
כשעוברים לדירה בקומה גבוהה, אין מנוס מהזמנת מנוף הרמה לקומות גבוהות. קיראו איך לעשות זאת נכון ומה חשוב לדעת לפני שמזמינים מנופים.

מאת: אבי דוידישיפוצים04/10/201398 צפיות
מה חשוב לדעת בכדי לבחור נכון באופן קבוע צבעי מוצרי צריכה לשימוש ביתי?

מאת: yoni romשיפוצים07/09/201131 צפיות
מה עושה מאתר נזילות? למה להשתמש במצלמה תרמית?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica