חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

צריכים לקבל החלטה? אל תישנו על זה!

אצל חלק מבני האדם, לקבל החלטה קשה פירושו לילות ללא שינה, רשימות של בעד ונגד, וקבלת חוות דעת מכל החברים מסביב. אחרים, שרוצים להחליט מה הי הבחירה הטובה ביותר מתוך מגוון גדול של אפשרויות, מבקשים "לישון על זה".

מי צודק? ואיך אפשר להחליט כשאתה בעצם ישן?

שנת 2008 הייתה שנה סוערת ויכוחים על הדרך הנכונה להחליט החלטות. חוקרים הציגו ממצאים הפוכים זה מזה כדי להוכיח את טענותיהם. חלק אמרו- "תישנו על זה", וחלק אמרו, "שלא תעיזו לישון על זה".

דוגמא לאחד מאלו הוא חוקר בשם אלכס פוגט, מאוניברסיטת רוצ'סטר. הוא הראה בדצמבר 2008 שכאשר אנחנו צריכים לבחור בן אפשרויות רבות, אנחנו שוקלים את הסיכונים והמידע שבידינו ומחליטים החלטה רציונאלית, אך רק כאשר תת-המודע שלנו מקבל את ההחלטה!

פוגט ודומיו טענו שכאשר מוצבת בפנינו החלטה קשה, הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם מורכבות ההחלטה היא דווקא לא לחשוב עליה בכלל! זאת כיוון שהמחשבות הבלתי מודעות עוזרות לנו לבחור את הבחירה הטובה ביותר.

קבלת החלטות באופן בלתי מודע נחשבת כתהליך מחשבתי פעיל לכל דבר, שבמהלכו מידע מאורגן בראש, נשקל ונמדד לחיוב ולשלילה ומשולב עם שאר המידע שקיים במוח. חשיבה בלתי מודעת על בעיה נמצאה לסייע באופן היעיל ביותר כאשר יש צורך להחליט החלטה מסובכת- בחירה מתוך מספר הצעות. בהתאם לבחירה שהחלטנו אנו עלולים להפסיד, או להרוויח. כלומר, מדובר בהחלטה שכרוכה בלקיחת סיכון.

למה זה יותר יעיל? החוקרים טוענים כי כאשר יש מספר רב של אפשרויות ונימוקים בעד ונגד כל אחת מהן, למחשבה המודעת יש גבול של קיבולת. היא לא יכולה לחשוב בזמן קצר על כל האפשרויות יחד ועדיין לראות את התמונה הכוללת. לעומת זאת, בקבלה בלתי מודעת של ההחלטה, נמצא שהמוח כן מצליח לשקול את כל האפשרויות ולתת לך תשובה על מהי ההחלטה הטובה ביותר. אתה לא תדע למה החלטת את מה שהחלטת, אבל זו תסתבר להיות ההחלטה הנכונה.

זוהי סוג של הוכחה לקיומה של "אינטואיציה".

פוגט נותן לנו עוד הסבר. המחשבה הבלתי מודעת על מגוון האפשרויות שמתוכן עלינו להחליט מאפשרת לנו לקבל החלטה הגיונית בטווח זמן הגיוני. אם היינו צריכים לחכות עד שנרגיש 99 אחוז בטוחים לפני שאנו מקבלים החלטה, היינו מבזבזים זמן רב כי הינו צריכים לחשוב על כל המידע הקיים לפני שנבחר.בקבלת החלטות לא מודעת, אנחנו צריכים רק 51 אחוז ביטחון שההחלטה טובה, ואז לא נצטרך לאסוף את כל המידע האפשרי ורק אז להחליט.

אז כשהייתם מבקשים "לישון על זה" הייתה לכם סיבה טובה- לא בגלל שתכננתם להעביר את הלילה בדיונים וחיבוטים עצמיים בעד ונגד החלטתכם, אלא בגלל שאכן התכוונתם ללכת לישון ולהפסיק (לכאורה) לחשוב על הבעיה, אך ידעתם שתקומו עם החלטה קצת יותר מגובשת! כי התת-מודע שלכם עשה את העבודה.

עכשיו בואו נבלבל אתכם קצת...

חוקר בשם ג'ון פיין מאוניברסיטת דיוק בדצמבר 2008 נתן לנבדקים משימת "לוטו"- משימה שבה הם יכולים להרוויח סכומים שונים של כסף. הם היו אמורים לבחור אפשרות אחת מתוך הרבה שהוצעו להן, ובהתאם לאפשרות שנבחרה, כך סכום הכסף שהם קיבלו. לכל אפשרות היו יתרונות וחסרונות, כך שלמעשה הם היו צריכים לכאורה לשקול את כולן כדי להחליט מה יניב להם את הרווח הטוב ביותר.

הנבדקים חולקו לשלוש קבוצות:

  • קבוצה אחת קיבלה זמן מוקצב לחשובעל העניין ולספק את החלטתה מיד בסיום הזמן שהוקצב.
  • לקבוצה השנייה נאמר שיש להם כמהזמן שהם ירצו לחשוב על הבעיה ולתת את החלטתם מתי שיבחרו.
  • והקבוצה השלישית קיבלה משימהשהסיחה לגמרי את דעתם של הנבדקים מההחלטה שעליהם לקחת (למשל, נתנו להם תרגילחישוב מתמטי ארוך), כך שלמעשה לא היה לקבוצה זו זמן לחשוב על הבעיה באופןמודע, אלא רק באופן בלתי מודע. זה היה סוג של חיקוי למצב של "לישון עלזה".

הוא מצא שגם הנבדקים שלא חשבו על הבעיה, וגם אלו שקיבלו כמה זמן שרצו לצורך קבלת ההחלטה, בחרו את האפשרות שמעניקה להם את הרווח הטוב ביותר.

אופס.... אז ג'ון פיין הראה כאן שלפעמים מחשבה מודעת, ללא הגבלת זמן, יכולה להביא להחלטה לא פחות טובה מאשר החלטה שנלקחת ללא מודעות! ויותר מכך, כאשר הגדילו את הפערים בן הפרסים שהציעה כל אפשרות, רק הקבוצה שקיבלה החלטה מודעת ללא הגבלת זמן קיבלה את הרווחים הכי גדולים!

החלקה ראשונה של המחקרים לטובת חשיבה מודעת...

ככה או ככה, הקבוצה שהוקצב לה זמן לצורך קבלת ההחלטה קיבלה את ההחלטות הגרועות ביותר, בכל המקרים!

כלומר, אם מציעים לך מבצע מיוחד, הטבה מחברה סלולארית או כל דבר אחר שדורש מכם החלטה נבונה והשקעה כספית, בקשו תמיד לחשוב על העניין ולהחליט בזמנכם החופשי. הם ינסו לומר לכם שזה מבצע לכמה שעות בלבד ואם לא תיקחו את זה עכשיו, לא תהיה לכם הזדמנות נוספת. הם יודעים מה הם עושים- הם גורמים לכם להחליט החלטה שעשויה להיות לרעתכם ובכך למסור לידיהם את כספיכם. אבל אתם- היו חכמים יותר: אל תחליטו החלטות שחשובות לכם, בפזיזות, ואל תתנו לאף אחד להקציב לכם זמן.

ככה תקבלו את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם.

אז לישון על זה או לא?

מחקר מאוגוסט 2008 אומר שלא כדאי לכם. ד"ר בן נאוואל מאוניברסיטת וולס אומר שלא רק שהחלטות שנלקחות באופן מודע הן לא פחות נכונות מאלו שנלקחות על ידי התת מודע, זה אפילו מסוכן לומר שכדאי לאפשר לתת-מודע להחליט. הוא טוען שבקבלת החלטה באופן לא מודע אנחנו נחשפים לסיכון שכל מיני שיקולים לא רלוונטיים יתערבבו לנו בראש בעת קבלת ההחלטה, כמו למשל, הסדר שבו שמענו את האפשרויות, שזה דבר שיכול להשפיע פסיכולוגית אבל לא בהכרח הוא מעיד על עדיפות של אחת האפשרויות על פני האחרות.

במחקר שהוא ביצע הוא הוכיח שאנשים החליטו החלטה לפי שיקולים שחשובים להם, בן אם הם החליטו אותה במודע ובין אם לא במודע. הם, למשל, בחרו רכב לפי רמת הבטיחות שלו, הגודל, המחיר- כלומר, לפי שיקולים הגיוניים ולא לפי גחמה בלתי מודעת.

החוקרים בצד הזה של המתרס מדגישים- יש פעמים שהחלטה בלתי מודעת עוזרת לנו, אבל לרוב עדיף לשקול במודע את כל הצדדים לפני שמחליטים.

אם נסתכל על מה שמייצגות שתי אונות המוח שלנו, הרי שהחוקרים מתווכחים כאן על שני צידיו של אותו המטבע. אונה ימין של מוחנו מקושרת עם אינטואיציה, דמיון והברקות חסרות הסבר. אונה שמאל מקושרת עם היגיון, רציונאליות, שורות ומספרים. לרוב אנו נוטים לבחור באחת הדרכים. ישנם אנשים שאונה ימין יותר דומיננטית בנוגע לדרך שבה הם מפרשים את עולמם וישנם שאונה משאל. יתכן שלתחומים שונים יש החלטות שצריכות להילקח באופנים שונים.

נו, אז איך מחליטים?

את זה אתם תחליטו...

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רחלי לנגפורד, חוקרת מוח, עוסקת כיום בחקר הקשר בין אהבה ומוח, ובבקרת סטרס והפחתת מתחים דרך הבנת שפת המוח והגוף. רחלי הינה מנהלת שותפה במרכז גלים - מקום להירגע, המציע טכנולוגיות התרגעות ייחודיות בארץ המשלבות מדע ומודעות, ביניהם בריכת ציפה (Isolation tank) וסנסוריום- עיסוי צלילים ותדרים. ספרה הראשון "דרוש נסיך על סוס לבן" ראה אור ב 2009. הספר עוסק בחוויית הפגישה העיוורת (בליינד דייט) בציבור הדתי, תוך שילוב מחקרי מוח ופסיכולוגיה בנושאים המלווים בחירת בן-זוג. בימים אלו עובדת רחלי על סיפרה השני, המשלב את עולם המחקר בתוך פרוזה מרתקת. מאמריה של רחלי מתפרסמים דרך קבע במדיות השונות, לרבות אתר החדשות YNET, והיא מעבירה הרצאות וסדנאות בכל רחבי הארץ.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רחל לנגפורד

מאת: רחל לנגפורדמדעי החברה - כללי23/02/121928 צפיות
השמועות עוברות מהר, או כמו שאומרים "פורשות להן כנפיים", כי אנשים מרגישים צורך לשתף את האחרים במה שהם ראו ושמעו. מחקר חדש (ינואר 2012) מצא שלרכילות עשויים להיות יתרונות פסיכולוגים, חברתיים ואף בריאותיים!

מאת: רחל לנגפורדצדק חברתי09/02/121250 צפיות
מחקר מדצמבר 2011 מצא חיסון נגד גזענות, מחקר מאוקטובר 2011 מציע שיטת חיקוי תנועות - בואו נגלה איך עובדים על המוח כדי להוריד גזענות - גלויה וסמויה כאחד.

מאמרים נוספים בנושא התמודדות עם מצבי לחץ

מאת: בנימין קלינגרהתמודדות עם מצבי לחץ05/04/205564 צפיות
הסבר ותיאור כללי של מחלקת רישוי בניה בעיר הרצליה הנמצאת כיון במאמצי פיתוח רבים, אמונה מחלקת רישוי בניה על הפקת היתרי הבניה השונים שבאמצעותם ניתן יהיה לבנות ולפתח את העיר. תהליך הפקת היתר מלווה בבדיקות המשלבות בדיקות סטטוטוריות, זאת יחד עם בדיקת טיב התכנון המוצע המתבצע באמצעות בדיקת התאמה להנחיות המרחביות. בנוסף, נציגי מחלקת רישוי מסייעים במתן מידע וליווי המתכננים משלבי התייעצות ראשוניים ועד לשלב הפקת ההיתר.

פיטורים ממקום עבודה, פרידה מרצון, לא רוצה אותי, גירושין מרצון, פרידה מבחירה, התמודדות עם דחייה, אימון עסקי, מורה רוחני: עכשיו נניח ששני אנשים נפרדו נניח עכשיו והבן אדם, בא נדבר על נושא של פרידות יש פה כמה היבטים, היבט ראשון מה בן אדם מעדיף יותר שייפרדו ממנו או שהוא ייפרד מה הוא מעדיף יותר, מה בן אדם מעדיף שיגידו לו "לא רוצים אותך" או שהוא יגיד שהוא לא רוצה מה בן אדם מעדיף יותר? ש: שהוא יגיד שהוא לא רוצה. אליעד: שהוא יגיד שהוא לא רוצה למה? ש: כי אז זה הרצון שלו כאילו ואז הרצון ...

מפחד להיפגע, לאהוב שוב, פחד מבגידה, פחד מאינטימיות, מפחד להיפגע, לא רוצה להיפגע, טיפול נפשי, ייעוץ אישי: עכשיו השאלה היא כזאת אוקי איך בן אדם שניסה משהו ונכשל איך הוא בעצם יכול לקבל את הבטחון לנסות עוד פעם, עכשיו מה שאמרתי זה לבוש של כמה ווריאציות שונות זה יכול להיות בן אדם שניסה משהו ונכשל וזה יכול להיות נגיד בן אדם נגיד שבגדו בו באמון והוא צריך לתת אמון מחדש או נגיד שבן אדם היה במערכת יחסים ואז הוא נפרד נגיד והוא איבד אמון באהבה והוא רוצה להתאהב מחדש זאת בעצם השאלה איך זה אפשרי ...

טיפול בדמיון מודרך, התעללות בבעלי חיים, איך למחוק זיכרון, ניתוק רגשי, איך לטפל בטראומה, צמחונות, קואצינג, הדרכה: את שומעת אותי לפי איך שאת שותקת נראה לי שאת סובלת מאיזו טראומה, יכול להיות? אני לא יודע ממשהו, באותה מחשבה איך שהתחלת לדבר הבנתי שאת כנראה לא סובלת מאיזו טראומה חשבתי שאת שותקת בגלל טראומה, לא יכול להיות? ש: שלשתוק זה בהכרח בגלל טראומה? אליעד: מה הטראומה גורמת לבן אדם? לשתוק סתם אני צוחק איתך אוקי. עכשיו בכל מקרה הנושא הוא טראומות זה הנושא, עכשיו השאלה היא כזאת למרות ...

מאת: סיגלהתמודדות עם מצבי לחץ21/06/153028 צפיות
החיים הטרופים שלנו לא נותנים לנו את האופציה לעשות פסק זמן מהחיים לעצור ולהפיק לקחים אנו רוצים להספיק כמה שיותר ... ולעיתים אנו קורסים תחת העומס איך שנגמר הסיפור ישר מצאתי אהבה חדשה או "יומיים אחרי הפיטורים כבר הייתי בעבודה אחרת" – נשמע מוכר כשאנחנו לא עוצרים בין אירוע לאירוע כדי לבחון- מה קרה למה זה קרה? איך זה קרה? ואנחנו ממהרים לאירוע הבא אין לנו זמן לעבד את המידע שצברנו אין לנו זמן לזהות את המכנה המשותף , או את הדפוס ואז הדפוס חוזר, כי בעצם אצלנו שום דבר לא השתנה ומהר מאד אופס.. אנחנו בפלונטר חדש?

מאת: סיגלהתמודדות עם מצבי לחץ21/06/152502 צפיות
החיים הטרופים שלנו לא נותנים לנו את האופציה לעשות פסק זמן מהחיים לעצור ולהפיק לקחים אנו רוצים להספיק כמה שיותר ... ולעיתים אנו קורסים תחת העומס איך שנגמר הסיפור ישר מצאתי אהבה חדשה או "יומיים אחרי הפיטורים כבר הייתי בעבודה אחרת" – נשמע מוכר כשאנחנו לא עוצרים בין אירוע לאירוע כדי לבחון- מה קרה למה זה קרה? איך זה קרה? ואנחנו ממהרים לאירוע הבא אין לנו זמן לעבד את המידע שצברנו אין לנו זמן לזהות את המכנה המשותף , או את הדפוס ואז הדפוס חוזר, כי בעצם אצלנו שום דבר לא השתנה ומהר מאד אופס.. אנחנו בפלונטר חדש?

מאת: אלעד רימוהתמודדות עם מצבי לחץ11/06/152761 צפיות
חרדה היא מצב הגורם לנו לחוסר נוכות, חשש או מצוקה בסיטואציות שונות בחיים ללא טריגר מגורם אובייקטיבי או סכנה ממשית. הבנת הבעיה וטיפול נכון עשויים לסייע לחזור לשיגרת חיים תקינה ולתפקוד מלא בחיים החברתיים והמקצועיים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica