חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חיסון נגד גזענות

מאת: רחל לנגפורדצדק חברתי09/02/20121250 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

כאשר אדם מרגיש רע עם עצמו, הוא מועד יותר לגזענות כלפי אנשים השונים ממנו. כך טוען ג'פרי שרמן מאוניברסיטת קליפורניה במחקרו מפברואר 2011 שפורסם ב Psychological Science. שרמן טוען שגזענות גורמת לאנשים להרגיש טוב יותר כלפי עצמם, ולכן הם יותר נוטים לנקוט בה כשרע להם או כשתדמיתם העצמית נמוכה.

פסיכולוגים אבולוציונים חושדים שגזענות החלה כצורך הישרדותי - אבותינו הקדומים נאלצו להתרחק מזרים שאולי נשאו מחלות שהיו יכולות להדביק אותם. מחקרים עדיין מראים שכאשר אנשים חשים פגיעים למחלות, הם מראים יותר דעות קדומות לגבי קבוצות חברתיות.

מחקר מדצמבר 2011 מצא חיסון נגד גזענות, מחקר מאוקטובר 2011 מציע שיטת חיקוי תנועות - בואו נגלה איך עובדים על המוח כדי להוריד גזענות - גלויה וסמויה כאחד.

חוקרים, ובראשם ג'ולי הואנג מאוניברסיטת טורונטו טענו, שכיוון שגזענות עולה כאשר אנשים חוששים לבריאותם, הרי שהורדת הדאגה מפני מחלות עשויה להוריד את רמות הגזענות המתלוות אליה.

לצורך בדיקת השערה זו, הם ביצעו שלושה ניסויים: בשניים הראשונים הם בדקו את תגובתם של 161 נבדקים לאיום של הידבקות בשפעת. בניסוי הראשון, חצי מהנבדקים חוסנו נגד שפעת וחצי לא. לכולם חולקו דפי מידע אודות מחלת השפעת. לאחר מכן הנבדקים מילאו שאלונים שבדקו את רמת הגזענות שלהם כלפי עולים חדשים, מכורים לסמים, אנשים הסובלים מהשמנת יתר וקבוצות נוספות.

נמצא שמתוך הנבדקים שקראו את דפי המידע אודות שפעת, כלומר- החוקרים הזכירו להם את הדאגה מפני הידבקות, אלו שקיבלו את החיסון הפגינו פחות רגשות גזענים, לעומת אלו שלא חוסנו.

לא היה הבדל בין אלו שחוסנו ואלו שלא חוסנו, בקרב הנבדקים שלא קיבלו שום דפי מידע לקרוא אודות שפעת.

בניסוי השני, כל הנבדקים חוסנו, רק שחלק קיבלו דפים שבנוסף להוראות והאזהרות, צוין בהם במפורש שהחיסון שהם קיבלו נמצא יעיל במניעת הידבקות משפעת. אצל החצי השני של הנבדקים לא היה סעיף שהתייחס לחיסון שהם קיבלו.

בניסוי השני נמצא שאלו שקראו את הדפים עם הסעיף שמאשר להם שהחיסון שקיבלו יעיל במניעת הידבקות בשפעת, אכן הפגינו פחות רגשות גזעניים, לעומת אלו שחוסנו אך לא היה כתוב בדפים שלהם שום סעיף שמתייחס ישירות לחיסון.

כלומר, פעולת החיסון עצמה לא הספיקה כדי להוריד גזענות- זו הידיעה המודעת של האדם שמורידה את הגזענות.

הניסוי השלישי כלל 26 נבדקים, שקיבלו מטלה על מחשב. לחצי מהם נתנו החוקרים מטליות חיטי לניקוי הידיים, ולניקוי מקלדת המחשב לפני שהם החלו במשימה, ולחצי מהם לא ניתנו מטליות כאלו.

על המחשב הם קראו טקסט שסיפר להם שמטליות חיטוי אנטי בקטריאליות מגינות מפני הידבקות במחלות.

לאחר מכן נבדקו רמות החשש של הנבדקים הללו מפני חיידקים והידבקות במחלות, וכן נבדקו רמות הגזענות שלהם.

כמו שצפו החוקרים, בקרב אלו שלא קיבלו מטליות חיטוי ולא ניגבו את ידיהם לפני תחילת הניסוי, עלתה רמת החשש מפני מחלות, ובהתאמה אליה עלתה רמת הגזענות כלפי קבוצות מסוימות, כגון מסוממים, או עולים חדשים. לעומתם, אלו שהשתמשו במטליות החיטוי לא הציגו גזענות כלפי קבוצות אלו.

אז יש חיסון נגד גזענות או ששוב הכול בראש?

מחקר אחר מצא שיטה טובה יותר להורדת גזענות, שמראה שניתן לגרום למוח לחשוב באופן פחות גזעני, אפילו באופן תת מודע.

רמות בלתי מודעות של דעות קדומות אודות שחורים, ירדו אצל אנשים לבנים שנתבקשו לחקות תנועות גוף של שחורים.

מחקר מאוקטובר 2011 שפורסם ב Journal of Experimental Social Psychology מראה שניתן להוריד רמות של גזענות פשוט על ידי חיקוי של בני הגזע נגדו קיימות הדעות הקדומות. השיטה ככל הנראה עובדת על ידי הפעלת מנגנונים מוחיים שמעורבים ברגש ובאמפתיה.

מסתבר שכאשר אנו צופים באדם אחר מבצע פעולה, הפעילות המוחית שלנו משתנה- כאילו אנו מחקים במחשבה את התנהגותו של האדם הנצפה. פעילות מוחית זאת נמצאה נמוכה יותר כאשר אנו צופים באדם מגזע אחר, ועוד יותר נמוכה כאשר יש לנו דעות קדומות לגבי אותו גזע של אנשים.

כלומר- גזענות מתקבעת לנו במוח.

פרופסור מיכאל איזליכט, מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת טורונטו ניסה להתערב ולשנות את הדפוס המוחי הזה, ובעקבותיו, את רמת הגזענות של אנשים. הוא אמר לעצמו שאם גזענות מורידה את עוצמת הגירוי המוחי של תנועות גוף, אולי גם חיקוי תנועתי, שיגביר בחזרה את הפעילות המוחית, יוריד את הגזענות?

63 נבדקים לבנים צפו בסרטון קצר שחזר על עצמו, בו ראו אדם מושיט יד לבקבוק מים ושותה לגימה. הנבדקים חולקו לשלוש קבוצות: קבוצה אחת ראתה את הסרטון, בו שיחק אדם שחור, והתבקשה לחקות את תנועותיו. הקבוצה השנייה צפתה באותו סרטון, אך השחקן בו היה לבן, וגם הם התבקשו לחקות את תנועותיו. הקבוצה השלישית פשוט צפתה בשחקן השחור, ללא חיקוי תנועות.

נמצא לאחר הצפייה בסרטון, שהקבוצה שחיקתה את תנועותיו של השחקן השחור, קיבלה ניקוד נמוך יותר במבחן שבדק רמות סמויות של גזענות, לעומת שתי הקבוצות האחרות.

מחקרים קודמים של איזלכיט מוכיחים את מה שחוקרים קראו לו "רזוננס מוטורי" - כלומר, כאשר אדם צופה באחר מבצע תנועות, מופעל אצלו דפוס פעילות מוחית שתואם את התנועות - כאילו הוא עצמו מבצע אותן.

איזליכט הראה שההזדהות המוחית הזו עם תנועות של אחר היא גבוהה יותר כאשר אדם לבן צופה באדם לבן, ונמוכה יותר כאשר אדם לבן צופה באדם שחור או באסיאתי מבצעים את תנועות הגוף. למרבה הזעזוע- זה מראה שגזענות, כפי שטענו פסיכולוגים אבולוציונים, אכן עשויה להיות טבועה בנו משחר ההיסטוריה, ולכן טוב למצוא דרכים פשוטות להתגבר עליה.

איך בודקים גזענות לא מודעת?

מושיבים נבדק מול מחשב ומקרינים לו צורות מוזרות. שואלים אותו עד כמה הוא מחבב כל צורה שהוא רואה. הנבדק אינו יודע, אך לפני כל צורה שמוקרנת לו על המסך, מבזיקה לשבריר שנייה קצר תמונת פנים של איש שחור או לבן. זה מוקרן לזמן כל כך קצר שהנבדק לא יודע שהוא ראה את הפנים של האנשים הללו, אך המוח שלו ראה, ומסתבר שהתשובה שלו עד כמה הוא מחבב או לא מחבב צורה מסוימת שהוא רואה על המסך, היא בהתאם לדעות הקדומות שיש לו נגד שחורים (אם יש לו כאלו). כך אדם חושף בלי לדעת, את מה שהוא חושב על בני גזע אחר.

Journal Reference

1.      Michael Inzlicht, Jennifer N. Gutsell, Lisa Legault. Mimicry reduces racial prejudice. Journal of Experimental Social Psychology, 2011; DOI: 10.1016/j.jesp.2011.06.007

2.      Julie Y. Huang et al. Immunizing Against Prejudice Effects of Disease Protection on Attitudes Toward Out-Groups. Psychological Science, 2011

3.      T. J. Allen, J. W. Sherman. Ego Threat and Intergroup Bias: A Test of Motivated-Activation Versus Self-Regulatory Accounts. Psychological Science, 2011; DOI: 10.1177/0956797611399291

 

 



תגיות המאמר: מוח, חיסון, גזענות


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רחלי לנגפורד, חוקרת מוח, עוסקת כיום בחקר הקשר בין אהבה ומוח, ובבקרת סטרס והפחתת מתחים דרך הבנת שפת המוח והגוף. רחלי הינה מנהלת שותפה במרכז גלים - מקום להירגע, המציע טכנולוגיות התרגעות ייחודיות בארץ המשלבות מדע ומודעות, ביניהם בריכת ציפה (Isolation tank) וסנסוריום- עיסוי צלילים ותדרים. ספרה הראשון "דרוש נסיך על סוס לבן" ראה אור ב 2009. הספר עוסק בחוויית הפגישה העיוורת (בליינד דייט) בציבור הדתי, תוך שילוב מחקרי מוח ופסיכולוגיה בנושאים המלווים בחירת בן-זוג. בימים אלו עובדת רחלי על סיפרה השני, המשלב את עולם המחקר בתוך פרוזה מרתקת. מאמריה של רחלי מתפרסמים דרך קבע במדיות השונות, לרבות אתר החדשות YNET, והיא מעבירה הרצאות וסדנאות בכל רחבי הארץ.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רחל לנגפורד

מאת: רחל לנגפורדמדעי החברה - כללי23/02/121928 צפיות
השמועות עוברות מהר, או כמו שאומרים "פורשות להן כנפיים", כי אנשים מרגישים צורך לשתף את האחרים במה שהם ראו ושמעו. מחקר חדש (ינואר 2012) מצא שלרכילות עשויים להיות יתרונות פסיכולוגים, חברתיים ואף בריאותיים!

מאת: רחל לנגפורדהתמודדות עם מצבי לחץ07/02/121385 צפיות
שנת 2008 הייתה שנה סוערת ויכוחים על הדרך הנכונה להחליט החלטות. חוקרים הציגו ממצאים הפוכים זה מזה כדי להוכיח את טענותיהם. חלק אמרו- "תישנו על זה", וחלק אמרו, "שלא תעיזו לישון על זה". מי צודק? ואיך אפשר להחליט כשאתה ישן?

מאמרים נוספים בנושא צדק חברתי

מאת: בנימין קלינגרצדק חברתי06/10/222158 צפיות
רקע מקדים : בפסק דין שניתן לאחרונה עלתה בין היתר השאלה האם רשאי מתווך להחתים לקוח על הזמנת שירותי תיווך תוך ציון פרטי נכס עוד שבאותה עת לא קיבל את הסכמת בעליו לכך? בנימין קלינגר מפרסם המאמר בנוסף להיותו בעלים של משרד קלינגר רישוי עסקים והתרי בנייה הינו גם בעל רישיון תיווך במקרקעין מטעם משרד המשפטים. ובכן מה פסק ביהמ"ש ?

מאת: בנימין קלינגרצדק חברתי29/06/211488 צפיות
בשנת 2014 נכנסו לתוקף תקנות עבודות ומבנים הפטורים מהיתר הכוללות את רשימת העבודות והתנאים לביצוע. עם זאת הרבה תושבים חושבים בתמימות שמבינים את התקנות שעל פנם נראים די ברורות ומופתעים כאשר לפתע מוזמנים לשימוע במחלקת הפקוח על הבניה או שמקבלים צו הריסה מנהלי. למרות שהכל נראה םפעמים ברור ומובן ועל מנת לחסוך אוגמת נפש ועלויות רבות אנו ממליצים לפנות לייעוץ ולא רק להקשיב למי שמוכר לכם את הפרגולה או מבצע עבורכם את הבניה.

מאת: בנימין קלינגרצדק חברתי19/06/211241 צפיות
סמכות שגרמה לפגם מנהלי חמור מהו צו הריסה מנהלי? צו הריסה מנהלי מאפשר למוסד התכנון (הוועדה המקומית לתכנון ולבניה שבשטחה נמצא הנכס) להרוס בניה בלתי חוקית ללא הליך משפטי. לפיכך, מדובר בסמכות "מעין משפטית" שמקנה לוועדה המקומית שיקול דעת רחב ויכולת אכיפה כמעט בלתי מסויגת של עבירות בניה. לרשימת מוסדות התכנון (ועדות מקומיות ו- ועדות מרחביות) – לחצו כאן! צו הריסה מנהלי ניתן בדרך כלל לאחר שפקח מטעם הוועדה המקומית ביקר בנכס בפעם הראשונה, זיהה חריגות או עבירות בנייה, הוציא צו הפסקת עבודות, ביקר פעם נוספת וגילה כי העבודות נמשכו חרף העובדה שהוצא צו הפסקת עבודות בביקור הראשון. למאמר מקיף בעניין עבירות בנייה – לחצו כאן! בעלים של נכס, וכל מי שרואה את עצמו נפגע מצו הריסה מנהלי, אשר מעוניין לבטלו נדרש לפעול במהירות לצורך כך, לפנות לערכאה המתאימה ולהגיש בקשה לביטול צו ההריסה.

מאת: בנימין קלינגרצדק חברתי30/12/201460 צפיות
לאחרונה רבים פונים למשרדנו לאחר קבלת התראה על צו מנהלי. יש כאלו שפונים גם אחרי שקבלו את הקנס המנהלי שתמיד סכום בסכום גבוהה הרבה מעל המצופה. בד"כ מדובר על קנס גבוהה שניתן בשל שימוש שלא בהיתר, שימוש חורג ו/או בשל ביצוע עברות בניה. תוספות בניה, פיצול דירות , שימוש בקרקע חקלאית וכדומה. מדובר בקנס קצוב משמעו למשרדנו מחלקה מיוחדת הפועלת ומסייעת ללקוחות המשרד בהסדרת חריגות בניה ,ביטול צווי הריסה וקנסות מנהליים. הנכם מוזמנים לפנות ליעוץ ויפה שעה אחת קודם. בהמשך כל מה שכדאי וצריך לדעת על צו הריסה קצוב

מאת: גדעון צורצדק חברתי24/02/149072 צפיות
בחודש מרץ שנת 2000 נפטרה לילי ז"ל, רעייתו של אריאל שרון. על–פי בקשתה היא נקברה על גבעת הכלניות. במסגרת קבורה זו, עושה שרון כל עבירה אפשרית מתחום המקרקעין. קבורה בקרקע חקלאית, שהיא גם אתר עתיקות מוכרז, וכל זאת ללא רישיון קבורה במקום, וללא היתר כנדרש בחוק. ומעל הכל הוא איננו בעל זכות בקרקע. כחמש שנים לאחר הקבורה, פונה נעם פדרמן, ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, בדרישה להעתיק את הקבר של המנוחה לבית עלמין. ולאחר מכן, פדרמן מגיש עתירה לבג"ץ, נגד ראש הממשלה אריאל שרון ונגד היועץ מזוז. בית המשפט בפסק דין זה, נתן ידו לפגיעה קשה בשלטון החוק ולפגיעה באינטרס הציבורי. וקיימת האפשרות - שאריק שנלחם את מרבית חייו בערבים, במותו נקבר בבית קברות מוסלמי.

מאת: יאיר צבריצדק חברתי14/04/132250 צפיות
ר' חי על ביטוח לאומי וקצבת זקנה, ר' לא התחתן מעולם ולא הוליד ילדים. כשהיה ילד ראה במו עיניו איך הורגים הגרמניםו את הוריו אחותו ושני אחיו. ר' חי איתנו בעיר שלנו, הוא רואה בכל יום את אותם הרחובות את אותן חנויות ואותם אנשים. ר' ניצול שואה. בפעם השניה בחייו הוא מרגיש איך סופו קרב ורעב מכה בו בפעם השניה בחיו. כיצד חיים בעירנו ניצולי שואה במצב כל כך קשה? לאחרונה אנו עדים לסיפורים קשים על מצבם של ניצולי השואה בישראל. עוני ורעב וקושי רב בביצוע משימות היום יום הם רק חלק מהבעיות האקוטיות בהם מתמודדים הניצולים באחרית ימיהם. קשה לתפוש את הסבל בעברם ומתוך כך עוד יותר את המצב שחלקם מתמודדים איתו גם היום.

מאת: משה יוריצדק חברתי14/11/128450 צפיות
מצעירותי פיללתי לפתוח ביזנס בענף המזון. על כן, עמלתי רבות ואספתי כסף להקמת חנות. אך לצערי, מהר מאוד הגעתי למסקנה שבכדי להתקדם בתחום זה, קיים צורך לתכנן את צעדי ולארגן את הכספים כראוי. ודאי, זה קשה לפתוח עסק, אבל ניתן להצליח. אפשר ללמוד אסטרטגיות שבאפשרותן לסייע להתנהל נכון.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica