חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע16/02/20121088 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

 

פרשת "משפטים"

 

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

 

"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" (שמות כ"א/א').

רש"י מבהיר שכל מקום שנאמר "ואלה" מוסיף על הראשונים, "מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני" - גם המצוות החשובות שבפרשת "משפטים" נאמרו בסיני, בקבלת התורה.

חלק מהותי מ"עשרת הדיברות" מבוסס על חיי חברה וחשיבותה, כך תרי"ג המצוות מבוססות בעיקרן על בניית חברה אנושית והגונה. מציין הרש"ר הירש: "כל יחסנו אל ה' ברוח הצדק והאנושיות ולהתחזקותו של כל יחיד ויחיד ברוח המוסר והצניעות". כלומר, בניית העם היהודי מתחילת דרכו מבוססת על צדק, יושר. ערכים אלה מהווים תשתית איתנה לחברה ממסודרת במדינת היהודים. כאשר תכונות אלו קיימות, ניתן לבנות עם חכם, המלא וגדוש ברוחניות.

כאשר בונים עם איתן וחזק מבחינה חברתית, ניתן להבין את תגובת בני ישראל למשה - שתיאר בפניהם את כל דברי ה' ואת כל המשפטים - שאמרו "נעשה" ובהמשך "נעשה ונשמע". כאשר האמונה קיימת בעם, אמונה בקב"ה שהוציאם ממצרים והפכם מעבדים לבני חורין, הם הופכים לאנשי אמונה גם בעצמם וביכולתם. או אז הם מוכנים וערוכים לבצע כל דבר, כפי שאמרו קודם "נעשה" ואחר כך "נשמע" - נקשיב לכל ההסברים, לתפיסת העולם, לכל החוכמה והרוחניות העומדים מאחורי אותה אמונה ולב טוב.

ידוע המדרש המתאר את פניית הקב"ה לעמים רבים בהצעה שיקבלו את התורה. כל אומה שאלה ומה כתוב בה? כאשר הבינו שנאמר בתורה "לא תרצח", "לא תנאף" או  "לא תגנוב" לא הסכימו לקבל את התורה. כאשר הגיע הקב"ה לבני ישראל ושאל אם הם רוצים לקבל את התורה, ענו כולם יחדיו: "נעשה ונשמע".

העשייה, קיום המצוות ביהדות, קודמת לידיעת התורה. שהרי נאמר במסכת חגיגה: "אין בית מדרש ללא חידוש" - היהדות מתחדשת כל הזמן. ביהדות שפע יוזמות ויצירתיות. לכן, קודם כל מתוך אמונה גדושה "נעשה" - נקיים את המצוות, ובהמשך "נשמע" - נלמד כל הזמן ונתחדש. דבר זה מקדם כל אדם ומחדיר רוחניות לכולנו. כפי שמודגש באבות דרבי נתן (פרק כ"ב) לגבי חשיבות לימוד החֹכמה - עם ישראל הקדים מעשה ללימוד חכמה.

אנו יודעים שתשתית האנושיות מבוססת על כנות, יושר, הגינות ומוסר גבוה. אדם בעל תכונות אלה, רוכש רוחניות וחכמה בעוצמה וביתר רצון פי כמה מאדם שעמל רבות ועוסק בלימוד אבל הוא חסר תכונות חברתיות חשובות אלה. ללא התייחסות איתנה לחיי חברה, ללא עזרה, נתינה וסיוע לאחרים, אין ערך לאנשים בעלי ידע נחרב ככל שיהיה. "השילוב המנצח" של אדם מעולה הוא: חיי חברה, אהבת אדם יחד עם חכמה.

בספר "עין איה" (שבת פ"א/נה') מסביר הרב קוק מדוע זה הסדר בלימוד תורה, צריך להתאים את תוכן הלימוד לעולמו ויכולתו של האדם. על פי הרב קוק צריך אדם מקטנותו, מילדותו, ללמוד מקרא-תורה המקנה לאדם ערכים כללים של אמונה בה', ממלאת ברגש ומחנכת לאהבת הטוב ושנאת הרע. רק בהמשך עליו להוסיף רוחניות ודעת דרך המשנה והגמרא.

כאשר מעיינים בכל פרשת "משפטים" מבחינים שרוב המצוות קשורות לאדם והתנהגותו כלפי הזולת - כלפי חבריו. מצוות המחייבות את האדם להיות טוב, ישר והגון בכל מצב וכלפי כל אחד. רק כך, בבניית חברה מגובשת ומחונכת ניתן לנהל חיים תקינים במדינה מתוקנת.

          ד"ר יחיאל שרמן

אתר:   www.h-y1.fav.co.il

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יחיאל שרמן

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/09/121289 צפיות
בפרשת ניצבים כתוב- "לא בשמיים היא ... בפיך ובלבבך לעשותו" עמלנו התורני והאמוני, הלימוד המתמיד הוא חובה בעולמנו שלנו. ההכרות והמעשים אינם בתחום על חושי, שמימי, ההתגלויות האלוקיות ניתנו כבר במלואן- מדגיש הרש"ר הירש,

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע03/09/121316 צפיות
בפרשתנו מופיע פסוק מדהים וחשוב מאוד ביהדות. אף כי האדם שומר תורה ומקיים כל המצוות – לא די בכך ,עליו לעשות הכל מתוך שמחה וטוב לבב.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע21/06/121053 צפיות
חילוקי הדעות, הויכוחים, שקלא וטריא, מהווים את התשתית העיקרית לחכמת העם היהודי, שהרי 2700 דפי הגמרא מבוססים על מחלוקות. הלמידה המתמדת מוסיפה ידע, המהווה כוח חשוב ועקרוני בפעילותו והתקדמותו של האדם

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/06/121077 צפיות
לפני כניסת בני ישראל לארצם, נשלחו המרגלים - נציג מכל שבט - לתור את הארץ. המרגלים נתבקשו לחפור את נקודות התורפה של הארץ על מנת לכבוש אותה בהמשך.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע07/06/121160 צפיות
אהרון הכהן נתבקש להטיב את הנרות, כתוב "בהעלותך את הנרות" ולא "בהדליקך את הנרות", זאת משמעות חינוכית וערכית מדהימה, אין זו פעולה טכנית גרידא של הדלקה ותו לא. לבערת הנרות במנורה יש משמעות של התנשאות לגובה וזקיפות קומה. "בהעלותך את הנרות, יאירו..."

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע25/05/121109 צפיות
פרשת "במדבר" עוסקת בעיקרה בהקמת מחנה ישראל בדרכו מהר סיני - מקבלת התורה אל ארץ ישראל. תנועה לכיוון היעד היא חשובה מאוד לבניית עם מגובש, מלוכד ומאמין בבורא עולם ובקיום מצוות.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע23/05/121174 צפיות
"אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים, ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות" (ויקרא כ"ו/יג'). רש"י מפרש את הפסוק ואומר: "קוממיות - בקומה זקופה". היציאה מעבדות לחרות, יש בה משמעות עצומה ומעמיקה: יציאתכם מהשפלה ומדיכאון אל החופש, צריכה לזקוף את קומתכם.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181040 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181078 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181001 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181025 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181046 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181032 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181125 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica