חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שימוש במודלים של אסטרטגיה עסקית בתהליך מיתוג

מאת: ארז פרימיתוג25/02/20121316 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

למיתוג עסקי שני פנים, פן אסטרטגי ופן קריאטיבי. בחלקו הראשון של תהליך המיתוג, יתבצע ניתוח אסטרטגי מקיף ויסודי של הפירמה והסביבה התחרותית שלה כדי לדלות מתוכם את הצעת המכירה הייחודית (USP), שתסייע לבסס את היתרון התחרותי ואת אפיקי הבידול מול המתחרים. בחלק השני, יתורגמו התובנות שנרכשו קודם לכן לכדי תוצרים תקשורתיים (שם, לוגו, סיסמת מיצוב, שפה חזותית, סיסמה פרסומית וכד'). יש לקחת בחשבון שמה שמכונה בשפת הרחוב "מיתוג", לא נשען תמיד על בסיס של ניתוח אסטרטגי מעמיק ויסודי ולכן איננו באמת מיתוג, כי אם תהליך קריאטיבי-עיצובי גרידא (שכבודו במקומו מונח).

ראשיתו של תהליך מיתוג אמיתי הוא בניתוח מעמיק של החברה ומוצריה, הדימוי הנתפס שלה, הסביבה התחרותית שלה, התוצרים התקשורתיים הקיימים ועוד. בעת בחינת סביבתה העסקית של הפירמה יש צורך להיעזר במודלים שונים על מנת לקבוע את האסטרטגיה העסקית הרצויה לחברה, לבחון את חוזקותיה וחולשותיה מול המתחרים ולבחור את התגובה הרצויה. חלקם מודלים ישנים, מוכרים וטובים כמו:

1)       PEST – ניתוח הכוחות הפועלים בסביבת המקרו – הפוליטיים, הכלכליים, החברתיים והטכנולגיים. ניתוח זה מאפשר להתבונן קדימה, אל מעבר לאופק ולהקיש מהשינויים הצפויים בעתיד על הזדמנויות חדשות או להפך. מאפשר לחזות צרכים או ביקושים חדשים או דעיכה שלהם.

2)       SWOT – מודל מוכר ופופולרי לניתוח החוזקות והחולשות של הפירמה ביחס להזדמנויות ולסיכונים.

3)       5 הכוחות של פורטר ( Five Forces Model) - כלי ניתוח אסטרטגי חשוב ואפקטיבי ביותר המחייב לימוד עומק.

במאמר זה אשים דגש מיוחד על המודל האחרון בו נתקלתי לראשונה בעת לימודי מנהל העסקים שלי. אני מודה שבעת ההיא נראה לי המודל "אקדמי" ותיאורטי מאוד והתקשיתי לראות כיצד הוא מיושם בשטח. אך במהלך השנים שלאחר מכן, עשיתי בו שימוש רב ומועיל עבור לקוחותינו.

מודל חמשת הכוחות התחרותיים פותח ע"י מייקל א. פורטר (Michael E. Porter) בספרו “Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors” אשר פורסם בשנת 1980.

פורטר זיהה חמישה כוחות תחרותיים המעצבים כל שוק:

1.        עוצמת התחרות של המתחרים הקיימים     

2.        איום הכניסה של מתחרים חדשים

3.        איום שבמוצרים תחליפיים

4.        כוח הלקוחות

5.        כוח הספקים

כוחות אלה קובעים את עוצמת התחרות ומכאן את הרווחיות והאטרקטיביות של השוק. לא אגע בהם כאן בפירוט, אולם אומר שניתוחם יכול לספק מידע רב ערך בתהליך התכנון העסקי. הכיצד?                                                                                                                                                            הוא מאפשר לקבוע את האטרקטיביות של השוק, בכך שהוא מספק תובנות לגבי רווחיות. מכאן הוא תומך החלטות לגבי כניסה או יציאה מהשוק ועל פלח השוק הרלוונטי. בנוסף, מודל זה יכול לשמש לשם השוואה של השפעת הכוחות הארגוניים על הארגון עצמו והשפעתם על המתחרים.  

בשילוב עם אנליזת PEST, המסייע לנו לאתר גורמים הדוחפים לשינוי בשוק, ניתוח על פי חמשת הכוחות יכול לחשוף תובנות לגבי האטרקטיביות העתידית של השוק. שינויים פוליטיים, כלכליים, סוציו-דמוגרפיים וטכנולוגיים יכולים להשפיע על חמשת הכוחות ומכאן להשפיע על מבנה השוק.

 עם הידע לגבי העצמה והיכולת של הכוחות התחרותיים, ארגונים יכולים לפתח יכולות בכדי להשפיע עליהם במידה כזו שתשפר את יכולת התחרותיות שלהם. התוצאה יכולה להיות כיוון אסטרטגי חדש, מיצוב מחדש, בידול מוצרים מסוימים באופן חדשני וכד' – וכאן כמובן מגיע החיבור לצד השני של מטבע המיתוג. רק כאשר הבנו מה היא האסטרטגיה, נוכל  לקבל החלטות מושכלות לגבי פיתוח מוצרים חדשים, כניסה או יציאה משווקים מסויימים ורק בסוף התהליך לבנות מארז תקשורתי מנצנץ ומרשרש כמו לוגו חדש, סיסמה חדשה, מארזי מוצרים, גריד חדש לפרסום וכו'.

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מומחה לשיווק ואסטרטגיה, בעל תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ברדפורד.
מייסד ושותף ב-אגאמא, חברת מיתוג מובילה שהוקמה ב-2002 ומספקת מענה מושלם ואפקטיבי למכלול הצרכים השיווקיים של חברות בשוק העסקי (b2b) והצרכני (b2c).

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ארז פרי

מאת: ארז פרימיתוג25/02/12923 צפיות
קיימים סוגים רבים של לוגואים. איך תוכלו לדעת מה הכי נכון ומתאים לחברה או לעסק שלכם? מהו תהליך העבודה הנכון מול המעצב, חברת המיתוג או משרד הפרסום שלכם?

מאת: ארז פרימיתוג09/10/111190 צפיות
עיצוב לוגו הוא מלאכה מורכבת ומאתגרת. במאמר זה אנסה לגעת בשאלה מה הופך לוגו ללוגו טוב? טיפוגרפיה? מקוריות? כישרון עיצובי? האם בכלל קיים דבר כזה, לוגו טוב לעומת לוגו רע? ומה נדרש מהמעצב כדי לעצב לוגו טוב?

מאת: ארז פרימיתוג09/10/11992 צפיות
הנתונים הסטטיסטיים היבשים מראים, כי בתוך שנה נסגרים כ-30% מהעסקים החדשים ובתוך חמש שנים נסגרים כ-70% מהם, כלומר, שניים מתוך שלושה. האם מיתוג נכון יכול לאפשר לעסק לחמוק מהנתונים הקודרים? וכיצד?

מאמרים נוספים בנושא מיתוג

מאת: שלום כהןמיתוג27/09/192736 צפיות
רוצים להדפיס מדבקות למשרדים? מחפשים בית דפוס בו תוכלו להדפיס את המדבקות המתאימות לכם באיכות גבוהה מאוד, ובמחיר משתלם ונוח? אם כן, הגעתם אל המקום הנכון.

מאת: ויקטוריה פיינרמןמיתוג09/08/176198 צפיות
נניח שאתה מפיק סרט תדמית או סרטון הדרכה עם קריינות בשביל לקוח, ואתה מחפש קריין. אתה מקבל כמה הצעות מחיר מכמה קריינים שמקליטים מאולפן ביתי, אבל התעריפים והשירותים בהצעות השונות לגמרי שונים אלה מאלה. איך תחליט במי לבחור? כדאי ללכת על ההצעה הכי זולה? כדאי ללכת עם מי שנותן הקלטה מחדש בחינם? אולי כדאי ללכת עם מי שנותן תנאי תשלום נוחים?

מאת: amirdadon90מיתוג27/12/162599 צפיות
את דודי מליץ כמעט כולנו מכירים, וזאת לאחר שבשנת 2009 השתתף בתוכנית הריאליטי הפופולרית "האח הגדול" ואף זכה בה - אבל מליץ, וזאת כבר לא רבים יודעים, הוא גם אחד מאנשי המקצוע המוכשרים ביותר בתחום האסטרטגיה התקשורתית ובעליו של משרד יחסי ציבור מצליח הנושא את שמו.

מאת: שלום כהןמיתוג15/08/162697 צפיות
בשנים האחרונות אפשר לראות לא מעט אנשים שהחליטו לעשות שינוי בחיים, לעזוב את העבודה בתור שכירים ולהקים עסקים עצמאיים.

מאת: דרורמיתוג04/07/162191 צפיות
לפני נתונים של חברת טיוטה, בשנים האחרונות נמכרו למעלה מ-5 מיליון מכוניות היברידיות אשר החברה ייצרה. בישראל נמכרו למעלה מ-10 אלף מכוניות שכאלה. מכוניות אלו הפכו פופולאריות מאוד בעולם ובישראל, בזכות העוצמה שלהן, בזכות היכולות המרשימות, אך בעיקר בזכות העובדה שמדובר בכלי רכב ידידותי לסביבה.

מאת: דרורמיתוג04/07/162118 צפיות
אחד הויכוחים שנשמעים בשנים האחרונות בעולם הרכב הוא, האם משתלם לרכוש רכב היברידי או שמא מדובר בכלי רכב שהפרסום החיובי אודותיו עולה על הביצועים שלו בשטח? ויכוח זה נשמע לאור העובדה שבישראל נמכרו למעלה מ-10 אלף כלי רכב היברידיים של חברת טיוטה, החברה המובילה בייצור מכוניות היברידיות בעולם. הרכב מכרה עד היום למעלה מ-5 מיליון כלי רכב מסוג זה בכל רחבי העולם.

מאת: SEOMANמיתוג22/03/162011 צפיות
בעולם המודרני לא פשוט להפוך את העסק למותג בקרב הציבור ובקרב קהל הלקוחות. אנשי מקצוע רבים מתקשים לפרסם את העסק שלהם ולמתג אותו בקרב קהלי היעד שלהם. להלן מספר טיפים שיוכלו לסייע לכם למתג את העסק שלכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica