חפש מאמרים:
שלום אורח
06.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ד"ר אורי עצמון- המשפט הטבעי - צידוק מוסרי לקיום מערכות חברתיות ומשפטיות

מאת: Efratביטוח27/03/2012995 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ד"ר אורי עצמון-  המשפט הטבעי - צידוק מוסרי לקיום מערכות חברתיות ומשפטיות

המשפט הטבעי אינו בר שינוי, ואינו שונה בין חברות שונות, הוא אחיד בין כל העמים וכל הזמנים וכל אדם נהנה מקיומם של חוקי הטבע (החוק העליון הגבוה, שהשימוש בו נעשה בו בתבונה, צ'יצ'רו), כלומר האמת והצדק מחייבים את המצאותו של המשפט הטבעי.

המשפט הטבעי סיפק את הצידוק המוסרי לקיומן של מערכות חברתיות ומשפטיות. הטענה הבסיסית הייתה שהמשפט והלימודים מבוסס על איזשהו ערך עליון שאחד העקרונות המרכזיים בתוכו הוא עקרון התבונה (Reason). התומכים במשפט הטבעי טוענים שהאישור המוסרי למשפט הפוזיטיבי מגיע מערכים עליוניים של המשפט הטבעי. במילים אחרות, הגשר שמקשר בין ה"יש" ל"צריך להיות" הוא המשפט הטבעי. הסבר שהמשפט הטבעי נותן זה שאם צריך לעשות מעשה X והמעשה הוא מעשה שצריך לעשותו מכוח חוקי טבע אז האדם צריך לעשות את מעשה X מבחינה מוסרית. גישות מסורתיות או יותר קונסרבטיביות לממשל ולפוליטיקה כמו בארה"ב או אירלנד אוסרות או מנסות לאסור או מגבילות הפלות, נישואים של זוגות חד מיניים - כי זה עומד בניגוד לחוקי הטבע לעשות כן.

דרך נוספת לראות את העניין הזה היא בדרך טלאולוגית (תורת התבונה). לפי הנחה טלאולוגית, שאותה טענו גם אפלטון וממשיכי דרכו, בתהליכים שבטבע יש תכלית, יש סוף ידוע. גם לאדם יש תכלית וסוף ידוע. הוא יגשים את התכלית שלו תוך שימוש בתבונה ומחשבה. בתהליך הזה של השימוש בתבונה ובמחשבה, האדם ינסה להגיע אל הטוב המושלם. אותו טוב, למשל, הוא מקום עבודה, השכלה גבוהה ועוד. הגישה הטלאולוגית רואה באדם כיישות המכירה ביעדים מסוימים ומסבירה את טבע האדם.

השאלה שעולה היא- האם שופט חייב למלא את החוק כלשונו גם כאשר חוק אינו מוצדק (מבחינה מוסרית)? (זה אפשרי במשטרים מסויימים למשל בנושא איכות הסביבה).

ההתפתחות ההיסטורית של המשפט הטבעי:

צ'יצ'רו קיבע לראשונה את המשפט הטבעי ואמר שהחוק האמיתי הוא חוק הטבע. גם אקווינס (המאה ה-13) שם את המשפט הטבעי בראש המערכת. אותו משפט טבעי הוא הביטוי לתבונה של חוכמת האל שמסדיר את היקום כולו. התפיסה של אקווינס היא התפיסה הדתית למשפט הטבעי. ולאחר מותו נשאלה השאלה: האם החוק הנצחי מושתת על שכל ותבונה אנושית או האם הכל נובע מרצון האל שאין לו מגבלות? התשובה דאז, הייתה מבוססת על הגישה התאולוגית פילוסופית. המשפט הטבעי מצווה לעשות מה שהאל רוצה שיעשה. החל מסע להעביר את המשפט הטבעי לתחום החילוני יותר.

גרוציוס (פילוסוף הולנדי) טען שהמשפט הטבעי ימשיך להיות קיים גם בהיעדרו של האל. כלומר, מה שנכון ומה שלא נכון - מבוסס לא על ציווי האל כי אם על טבע הדברים. החשיבות בדבריו של גרוציוס היא בעובדה שהוא מזהה את החשיבות של התבונה הטבעית של האדם. הוא ניסה ליצור איזשהו קוד למשפט הבינלאומי הפומבי ולעורכי הדין בכלל, וזאת בעקבות מלחמות באירופה, על מנת להסדיר את המצב באירופה. אותו סדר שהוא ניסה להנהיג גרם לטביעתו של המונח: אמנה חברתית (Social Contract) בתוך החוזה החברתי. באמנה החברתית האזרחים שמים את החופש שלהם בידי המדינה ובתמורה המדינה אחראית לשמור על ביטחונם (מעיין חוזה מכללא). לפי האמנה החברתית, אדם לא יכול לוותר על החופש שלו, אלא אם כן הוא הסכים לו

http://www.lawfind.co.il

______________________________________________________________

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת Efrat

מאת: Efratקניות 09/04/137898 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratקניות 09/04/137966 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratצרכנות09/04/138048 צפיות
ישנן חנויות ש"מגהצות" את סמל בית הספר שמשורטט בגלופה על פני החולצה – ואז הוא בדרך כלל בולט ממנה ומתבלה במהירות, וישנן חנויות שמדפיסות את הסמל באופן מיידי על פני החולצה. אצל אורי עצמון עובדים בשיטת הדפסת משי או על חיתוך של טפט במכונת הפלוטר.

מאת: Efratחקירות09/04/137977 צפיות
חידוש שמצאה דנה תדמור הוא מתחום מכשירי הבילוש הקטנים הוא עטי הפטנט שמצד אחד הן עטים תמימות למראה אך מצד שני הן יכולות להכיל בתוכן מצלמה או אמצעי הקלטה של קול שמסוגל להקליט מקרוב שיחה שלמה

מאת: Efratאופנה09/04/137890 צפיות
אתרי האינטרנט מייצרים יתרון למי שאינו יכול להגיע לחנות ומעוניין בהזמנה של הפריט – גם ישירות לכתובת אחרת, ופעמים רבות מייצרת גם הנחה והשוואת מוצרי תינוקות בקלות.

מאת: Efratביגוד והנעלה09/04/137522 צפיות
מדובר על חולצות טי מודפסות עם כיתוב משעשע אשר לרוב לובש החתן, האבות של שני הצדדים ולעיתים גם השושבינים. החולצה מהווה גם לבוש פחות מחייב וגם הפתעה לכל האורחים שמחכים לראות מה יהיה כתוב על החולצה. לעיתים חולצות מעין אלו גם מחולקות לאורחים כמזכרת חתונה.

מאת: Efratאירועים וחתונות – כללי05/02/137227 צפיות
האורחים המשתתפים באירוע מתחילים לדמיין אותו כבר מהרגע שבו מזכירים את התאריך, שמוסרים את ההזמנה ולדלות עליו מעט יותר פרטים. יד הדמיון ממשיכה לצייר את האירוע המצופה בצבעים המדומים, אולם מי שבאמת נותן את משיכת המכחול הנכונה היא חברת הפקות אירועים – אותו גוף שאמון על החוויה הצרופה לאותו המפגש. כאשר מדובר על אירוע לעובדים, המעסיק לא צריך לשבור

מאמרים נוספים בנושא ביטוח

מאת: רוי ורלביטוח29/01/201234 צפיות
נדל"ן מסחרי הוא עסק רווחי מאוד עבור אנשים רבים. אין בזה שום קסם. אתה צריך ידע, מוסר עבודה טוב ויש לך את הדחף להצליח. במאמר זה יש כמה הצעות שיעזרו לכם בנדל"ן. לפני שאתה רוכש נכס כלשהו, ​​התבונן ברמות ההכנסה המקומיות, בשיעור האבטלה והאם האזור הזה גדל או לא. אם אתה מסתכל על נכס שקרוב לדברים כמו אוניברסיטה, מרכזי תעסוקה, אוניברסיטאות או חברות גדולות, ייתכן שתוכל למכור אותו מהר יותר ובכסף רב יותר.

מאת: מגניב ביטוח09/08/162167 צפיות
ובכן, התשובה היא לא עניין של כדאיות אלא של אפשרות. יש לכם בהחלט את האפשרות לרכוש פוליסת ביטוח נסיעות לחול מקופת החולים בה אתם חברים, אם כי עליכם לזכור שקופת חולים הוא גוף ציבורי שלא תמיד מעניק את השירות הטוב ביותר, בזמן שאתם הכי צריכים אותו, וכן קופת חולים מתמחה בתחום של ביטוחי נסיעות בהקשר הרפואי, בעוד שאתם זקוקים לפתרון גם בהיבט של רכוש וכסף שאותם אתם לוקחים יחד איתכם לטיול.

מאת: מאיר סוויסה ביטוח05/11/153939 צפיות
טיפים לבחירת חברת הובלות בקריות תושבי חיפה והצפון זקוקים מדי פעם לשירותי הובלה מחברה מקצועית ואמינה. חברת הובלות בקריות מציעה שירות מקצועי לכלל לקוחותיה ומכירה את כל שכונות ורחובות העיר ואת כל אזור הצפון. לחברת הובלות בקריות יש צי חדש של רכבי הובלה וצוות מקצועי ומנוסה מבצע את העבודה במהירות וביעילות לשביעות רצונו המלאה של הלקוח.

מאת: רוי ורלביטוח22/09/153385 צפיות
Purchasing life insurance policy is a wise decision.This can make you to wonder where to begin to start with your research. Your beneficiary can pay the mortgage, including your mortgage, as well as be able to provide for your spouse's well-being and finance your children's education.

מאת: Shiraביטוח17/06/148266 צפיות
חברות ביטוח רבות נעזרת במשרדי חקירה פרטיים על מנת לאמת הצהרות של מבוטחים התובעים מן הביטוח סכומי כסף בגין פגיעה שנפגעו בה בהיותם מבוטחים. רבות מחקירות ביטוח אלה נעשות בתחום ביטוח הרכב כאשר אנשים מעורבים בתאונות דרכים והם תובעים את הביטוח באשר לנזק שנגרם להם.

מאת: יעקב שקלארביטוח08/01/149278 צפיות
מהי תאונת דרכים? כל פגיעה הנגרמת משימוש ברכב מנועי כגון מכונית, אופנוע, קטנוע, אוטובוס, משאית או טרקטור אשר נועד לנסיעה על הקרקע, נכנסת להגדרת "תאונת דרכים".

מאת: אורי תבורביטוח01/12/138985 צפיות
בטרם שתרכשו פוליסת נכות מתאונה, רצוי לבחון האם ביטוח נכות מתאונה נחוץ לכם והאם אין ברשותכם כבר פוליסת ביטוח אחרת אשר מכילה בתוכה כיסוי נכות מתאונה בסכום ראוי. צעדיכם הם שיכריעו מה תקבלו, אם בכלל, ביום הגשת התביעה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica