חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גידול סוסים -

מאת: שאול בלסאילוף בעלי חיים18/04/20122733 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

גידול  סוסים -דברים שחייבים לדעת טרם מגדלים סוס

אם חשבתם לרכוש סוס ולגדלו בעצמכם או אם כבר יש לכם סוס שאתם מגדלים, ישנם מספר דברים שאתם חייבים לדעת.
למרות מראהו המסיבי של הסוס מדובר באחת החיות העדינות מבחינה פיסיולוגית ובעלת מאפיינים פסיכולוגיים יחודיים שעליהם נעבור בקצרה.

*במהלך נסיוני במהלך שנות עבודתי עם סוסים, אני רואה המון מקרים של פציעות ומקרי מוות מיותרים בקרב סוסים, רוב המקרים המצערים נובעים מחוסר ידע של המגדלים ולכן במאמר זה אעבור על נקודות חשובות.
באופן כללי לסוסים ישנם שלש נקודות חולשה עיקריות, שניים מהן פיסיולוגיות: 1. המבנה הפסיולוגי היחודי של רגלי הסוס 2. מערכת העיכול של הסוס. הנקודה השלישית היא הפסיכולוגיה היחודית של הסוס.

1.   מבנה הגוף של הסוס מאופיין ברגליים ארוכות ודקות ביחס למשקלו המסיבי. מאפיין זה בא לידי ביטוי בפוטנציאל פגיעות גבוה, במיוחד כאשר מדובר בסוסים מבוייתים לרכיבה ושאינם חיים במראה ובטבע. הפגיעות השכיחות הן: דלקות גידים, מתיחת גידים (נזק משמעותי וברוב המקרים בלתי הפיך), בעיות פרקים, גידולים סידניים על העצמות התחתונות של הרגליים, גידולים סידניים תוך גידיים שנובעים מדלקות גידים שברוב המקרים בעלי הסוס אפילו לא מודעים לקייומן. כמו-כן אזור הטלפיים, הקרנית (פרסות) הוא אזור מאד עדין, רגיש ופגיע. טלף הסוס הינו ברובו מרושת בכלי דם והאחוז הייחסי  של הקרנית שבו קטן באופן יחסי, מה שעושה אותו לפגיע במיוחד בהיותו נקודת המפגש של הסוס על משקלו עם הקרקע. בנוסף האזור הזה רגיש לדלקות וחוסר איזון מטבולי ועליו אפרט בהמשך, וזה גם מה שמעביר אותי לנקודה השנייה.

2.   מערכת העיכול, בשונה מהפרה למשל לסוס ישנה קיבה אחת - כלומר הוא אינו מעלה גירה. במצב הטבעי של הסוס בטבע, הסוס אוכל בכל זמן שהוא אינו עסוק במשהו אחר. כלומר הוא נדרש לכמויות עשב די גדולות אותן הוא אוכל במהלך היום. לעומתו סוס מבויית שאינו חי במראה ומגודל באורווה, מקבל בדרך כלל שני סוגי מזון עיקריים. 1. חציר, עשב וירק שזה מזון דל אנרגיה באופן יחסי   2. תערובת, שעורה וכדומה שזהו מזון עתיר אנרגיה. המרכיב הראשון איננו בעייתי כל-כך ולגביו אציין רק שיש להקפיד שהחציר לא יהיה נגוע בעובש שעלול לגרום ל"קוליק עובש" (סוג של כאב בטן קטלני) ודבר חשוב נוסף, לעולם לא לתת חציר המכיל גבעולי חיטה למיניהם, בגלל הזיזים הקטנים שיש על גבעולי החיטה היא נתפסת לסוס באזור הפה והחיך הפנימי ומשם היא חודרת באופן חד כיווני לתוך הגוף ויוצאת במקרה הפחות גרוע במקום אחר בגוף, כמו למשל דרך חלקי הראש, הצוואר תוך כדי גרימת זיהומים קשים, ובמקרה הגרוע יותר זה נגמר במוות.
המרכיב השני בדייטת הסוס הוא המזון עטיר האנרגיה בצורתו המשתנה - כגון תערובת, שעורה וכדומה והוא  המרכיב  היותר בעייתי. כפי שהזכרתי, בסוסים בטבע מתקיימים על עשב שהוא מזון דל אנרגיה באופן יחסי, אבל בכמויות גדולות ובמהלך רוב היום לאומת סוס אורוות מבויית שמקבל מזון עתיר אנרגיה (דבר שלסוס בטבע אין גישה אליו), חשוף לסכנות רבות ומגוונות, מבעיות בטלפיים שנובעות מלחץ על כלי הדם שבהם ובחיבור שלהם אל העצם הפנימית שבטלף וגם בחיבור כלי הדם אל אזור הקרנית. כמובן ישנן עוד בעיות רבות שעלולות להתעורר ממתן לא מווסת של מזון מסוג זה ואפילו עלולות להתעורר בעיות התנהגותיות שעליהן אפרט במרכיב הפסיכולוגי. אבל מכל הרעות הנ"ל, הסכנה המיידית שעלולה להתעורר הינה מה שנקרא קוליק שנובע בדרך כלל משתי סיבות:  1.  כמות לא מווסתת וגדולה מידי של המזון המרוכז, או מתזמון לא נכון של מתן המזון המרוכז, דבר שגורם למין "פקק" בקיבת הסוס שבמקרים רבים גורם למוות בייסורים קשים של הסוס. הסימפטומים מקוליק מסוג זה הם: 1.  הסוס רוצה להתגלגל    2.  הסוס מזיע   3.   הופעת עוויתות וגניחות. במקרים אלו יש להזעיק מיד את הוטרינר ובמקביל להוליך את הסוס ללא הפסקה ולא לאפשר לו בשום פנים ואופן להתגלגל, גם אם זה כרוך בהפעלת כוח. כאשר סוס מתגלגל כשהוא במצב כזה, הוא עלול לגרום לסיבוב מעיים ואז המצב לרוב סופני. באופן כללי נושא בניית דייאטת הסוס הוא עניין מורכב ודינמי שתלוי באופן ישיר במרכיבים רבים ומשתנים. זאת תורה שלמה, אבל הרעיון המרכזי הוא להתאים את האנרגיה הנכנסת לאנרגיה היוצאת - תוך התחשבות  ותשומת לב לסימפטומים שעלולים להתעורר מחישוב לא נכון של המזון המרוכז וכפי שציינתי: בעיות טלפיים, רגליים, קיבה והתנהגות. בסוסי אורווה או בסוסי בוקרים שפעילים ובעלי שיגרת יום קבועה פחות או יותר, עניין וסות האוכל המרוכז פשוט יותר. בסוסים שנמצאים בתהליכים שונים כגון: אילוף, אימון, החלמה מפציעה וכו", המצב מורכב יותר. לסוסי מרוץ למשל, מחשבים בגרמים את כמות המזון על בסיס יומי ובהתאם למשתנים שהזכרתי ועוד משתנים רבים. סימפטום קלאסי לסוסים עם בעיות מטבוליזם - מופיעות מן טבעות על חלקו החיצוני של הטלף (סימפטום לבעיות כלי הדם בטלף). אם יש לסוס שלכם טבעות אלו, סימן שאינכם מחשבים נכון את הדיאטה של הסוס שלכם.  עד כאן בקצרה בנושא זה.

3.הנקודה הנוספת היא המאפיינים הפסיכולוגיים של הסוס העלולים להיות פתח לצרות. סוסים שבעליהם אינם מודעים לנקודה זאת, מועדים לפציעות של עצמם ושל אחרים ואף למקרה מוות אלימים. סוסים אלו במשך הזמן מפתחים תסכול וריחוק והתקשורת אתם עלובה ומסורבלת. הנטייה המובנית להיסטריה של הסוס במצבים מסויימים מסוכנת מאד. זהו שילוב מסוכן של עוצמה, פרץ אדרנלין, זריזות מרשימה ופחד מביאים סוסים את סביבתם הקרובה לסכנה. אתן רק דוגמא אחת: כאשר קושרים סוס - יש להקפיד על קשר בשחרור מהיר. כאשר הסוס נבהל מסיבה כלשהיא והוא מתחיל ״למשוך״, אין חבל או ציוד שיעמדו בעוצמת משיכתו, ויתרה מכך, ככל שאמצעי הקשירה עמידים יותר כך הסכנה גדולה יותר וזה יכול להיות מתכון לאסון, כאשר בהמה במשקל כמה מאות ק"ג ממש עפה באוויר מטרים ספורים לאחור ונוחתת על גבה בעוצמה. אין צורך להסביר מה שעלול לקרות למי שנמצא בסביבה או לסוס עצמו. הדוגמא השניה לאספקט נוסף בפסיכולוגית הסוס היא שסוסי רכיבה מבוייתים ברובם אינם משתמשים בכוחם באופן מחושב. הם מגיבים לרוכב בצורה מיידית ונכונים לתת יותר ממה שצריך ונכון ועלולים להפגע בעיקר ברגליים ,עצם המצאות הרוכב על הסוס באה באופן מיידי על האופן שבו הסוס רואה את הדרך ועל האופן שבו הסוס מכלכל את צעדיו בדרכים קשות ותרשיות ועל חשבון הדרך הטבעית שבה הסוס מנהל את האנרגיה שהוא משקיע בפעולה ובבחירת צעדיו באופן שלא יפגע בו. גם אם זאת פריצה מהמקום בעת בריחה מטורף בשטח קשה ובדהירה מהירה ולכן - למעט במצבים שבהם הקשר בין הרוכב לבין הסוס הוא אופטימלי והבנת הרוכב מתי "להעביר" אל הסוס את האפשרות להחליט ולבחור את דרכו בצורה שהוא בוחר. כמובן שרכיבה מודעת מסוג זה דורשת נסיון רב והבנה עמוקה של הסוס, מפני ש"העברת סמכויות" אלו מתרחשות במצבים מסויימים ובהפרשים של שניות מהסוס לרוכב ומהרוכב לסוס וחוזר חלילה. ברוב המקרים גם רוכבים מנוסים אינם מודעים לרבדים תקשורתיים אלו. במקרים אלו הסוסים נכונים לתת הכל ומיד לרוכב וכאמור זה בא על חשבון האופן שבו סוסים רואים את תוואי השטח ומאבדים בהדרגה את החופש שלהם לבחור את התנהלותם באופן מיידי. כלומר, אם לא מדובר במכשול מאז׳ורי בצורת תהום למשל, הסוס לא יקח לעצמו את ההנהגה מה שמטיל את כל האחריות לשמירת רגלי הסוס על הרוכב לאורך מהלך הרכיבה .

שאול בלס מאלף ומאמן סוסים.

מאמן סוסי מרוץ בחו"ל (לשעבר) בעל תעודת ג׳וקי בן לאומית מפרזל מוסמך .

מאלף ומאמן סוסים לכל המקצועות & ווסטרן & קפיצות &  מרוצים & פאנטזי & עגלות & דראסאז & סייחים & סוסים בעייתים ובעלי הפרעות התנהגות אלימות--- בניית תוכניות אימונים מותאמות ---ייעוץ והדרכה ---לימוד בניית קשר משמעותי עם הסוס ---יעוץ בבעיות רגליים כרוניות ואחרות, טיפול ואמצעי מניעה ---ייעוץ בבחירה אופטימלית של הציוד ---לימוד רכיבה למתקדמים ---לימוד רכיבת מרוצים ---הדרכה בניהול אורוות בסטנדרט בן לאומישיחת ייעוץ חינם Shaulbal987@gmail.com 050-5355568שאול בלס

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שאול בלס

מאת: שאול בלספיזיקה15/09/143172 צפיות
מה הקשר בין נדל״ן על הירח לאנרגיה גרעינית

מאת: שאול בלסאילוף בעלי חיים15/05/121713 צפיות
אימון סוסים, חשיבות בנית תוכנית מדורגת ואמצעי הגנה בסיסיים לפציעות אופייניות. לפני הכל, רצוי שאימון הסוס ייעשה בהנחיית איש מקצוע, אימון סוסים למיניהו זהו מקצוע עם דיסיפלינות  ברורות בנוסף בניית תכנית אימונים מצריכה בהכרח תכנון בהתאמה של דייטאת הסוס. כפי שציינתי במאמר הקודם מדובר בחיה עדינה במיוחד עם פוטנציאל פגיעות גבוה בכל מקרה כל הנאמר מטה תקף גם לגבי סוסים שאינם בתהליכי אימון (סוסי רכיבה, סוסי בוקרים וכדומה). מטרת המאמר היא לתת מידע בסיסי בנוגע לפגיעות הרגליים השכיחות, זיהויים, מניעתם ודרכי הטיפול בהם.

מאת: שאול בלספוליטיקה 06/02/121516 צפיות
פריזמה חברתית לאומית דרך ״שאלת״ רמת הגולן

מאמרים נוספים בנושא אילוף בעלי חיים

מאת: דניאל מלמדאילוף בעלי חיים11/02/205644 צפיות
10 טיפים מעולים לכיצד לאלף את הכלב שלך לשבת, לתת יד ועוד. קריאה נעימה

מאת: רוני הכהןאילוף בעלי חיים10/01/165748 צפיות
כלב הוא חיה שיודעת להציע אהבה ונאמנות עד אין קץ לבעלים שמטפלים בהם במסירות ועבודה עם חיה זו היא קסם של ממש שפשוט אי אפשר לסרב לו מבחינת עיסוק במשהו שאוהבים.

מאת: משהאילוף בעלי חיים23/08/158047 צפיות
הכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם. מה שחשוב להדגיש הוא שבהחלט ניתן לרתום את הכלבים לסיוע במגוון רחב של מצבים, הן פיזיים, הן רגשיים והן התנהגותיים. כאן בדיוק הרגע לדבר על אחד התחומים המרתקים ביותר בשנים האחרונות, והוא זה של הכלבנות הטיפולית

מאת: לירן יוסףאילוף בעלי חיים23/07/144472 צפיות
הכלב שלכם מציג אגרסיביות או אפילו תוקפנות כלפי אנשים? יכולות להיות לכך כמה סיבות, ביניהן מאפיין של טריטוריאליות וסיבה שנייה היא מטענים רגשיים והתנהגותיים שהכלב רכש לעצמו במהלך הזמן.

מאת: סנונית - שירותי תוכןאילוף בעלי חיים29/07/132537 צפיות
מתים על בעלי חיים? כלבים עושים אתכם מאושרים? אתם משחקים עם כל כלב שעובר ברחוב? אם התשובות לשאלות האלה חיוביות, ואם אתם מחפשים בימים אלה קריירה - ומתלבטים מה ללמוד, שווה לכם לקחת קורס מאלפי כלבים.

מאת: סנונית - שירותי תוכןאילוף בעלי חיים28/07/132292 צפיות
אם אתם אוהבים בעלי חיים ואם אתם מחפשים בימים אלו מקצוע מעניין שיכול לפתוח לכם פתח לקריירה עתידית, שווה לכם לשקול להירשם אל קורס של לימודי אילוף כלבים.

מאת: קופירייטינג פלוסאילוף בעלי חיים24/04/131966 צפיות
כיום ישנן אפשרויות רבות מהן תוכלו לבחור איך והיכן לבצע את תהליך אילוף גורים שלכם. אילוף גורים יכול להתבצע בקבוצות של מספר כלבים, כך שגור הכלבים רוכש הרגלי חינוך והן הרגלים חברתיים במקביל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica