חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חינוך לאהבת תרבות היין

מאת: ישראל פרקריין ואלכוהול01/05/2012960 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אני מרבה לכתוב לאחרונה באמצעי תקשורת שונים על הצורך החיוני בחינוך יסודי של הקהל הפוטנציאלי ליין בארץ כדי להגביר את צריכת היין ובכך לסייע למאות משפחות שהיין הוא מקור פרנסתם. חלק מהמגיבים התייחסו באהדה לדעותיי ואחרים הזכירו שנמאס להם מה"טחינה" החוזרת והנשנית בנושא זה בו דנים רבות, כשלא חלה כל תזוזה משמעותית בתוצאות.

כשנודע לי שבאחד מבתי הספר הסמוכים למקום מגוריי מתקיים חוג לכרת היין ביקשתי לראיין את המורה המארגנת ולפרסם בגאווה את הנושא. היא ביקשה את אישור המנהלת שביקשה את אישור המפקחת. עברה שנה ואני עדיין ממתין לאישור הגברות... מדוע? מפני שהן בוודאי בטוחות שיין זה משקה עתיר אלכוהול הגורם לנזקים ונוגעים בו רק עבריינים ופורעי חוק וסדר,  קרי – שיכורים. הן לא היחידות העושות טעות נוראה כזו, המעידה על חוסר ידיעה והבנה בנושא בשייכן את היין למשהו רע. ואם המחנכות חושבות כך אז מה חושבים אנשי העם שלנו, אלא שאינם חובבי יין?

לקראת חג הפסח, אותו מכנים גם – חג היין-  היו מלאים אמצעי התקשורת בעשרות כתבות תחת הכותרת: עשרה היינות הטובים ביותר, או עשרת היינות הכשרים הטובים בארץ, או 15 היינות הטובים מתחת למחיר 50 ₪, וכו'.  בכתבות היה אוסף יינות אקראי שהגיע לכותב ולחבריו הטועמים שדירגו את היינות לפי טעמם והרגשתם. אך האם אלה באמת היינות הטובים ביותר בשוק?  לא - מפני שלא נטעמו כולם.כך גם לגבי המדליות בהן זוכים יקבים בתחרויות. שוכחים לציין שהם היו בין הטובים בין אלה שהשתתפו בתחרות בלבד, ומדליית זהב אין רק אחת בתחרויות היין כמו שמחלקים באולימפיאדה.

חברים,  ככה לא מנהלים מדינה, לדעתי. במשך כ13 שנים בהן אני עוסק ביין בארץ לא נוכחתי שצריכת היין לנפש עלתה כאן וכל אחד ממשיך לעשות שככל שעולה בלבבו בנושא.

מחשבות רבות מסתובבות לי בראש בנושא החינוך בנושא יינות ישראל כבר תקופה ארוכה. לדעתי הכל צריך להתחיל מחינוך נכון בהבנה ביין והמתרחש סביבו. אני גם יודע שכדי לתת את החינוך הנכון חשוב לשלב הרבה גורמים המרוחקים כרגע זה מזה, וזהו פרויקט מורכב ולגמרי לא פשוט.

כמהנדס רב ניסיון עם שאיפה להגיע לשלמות בכל נושא, החלטתי לנסות להעלות בכתב את אשר נרקם ומתבשל במוחי בנושא בדרך מיוחדת

חשוב!!! שימו לב !!

מהקטע הבא משולבים בכתבה דמיון רב ומציאות אולי אפשרית.

יום אחד אחרי הצהרים צילצל הטלפון הסלולרי שלי ממספר בלתי מזוהה. "ראש הממשלה מר נתניהו רוצה לשוחח איתך." אמר קול נשי.  ליבי החל לפעום בעוז. "ראש הממשלה? איתי?"

"שלום ישראל, אני מתקשר כדי לספר לך שלאחר דיון ארוך עם שרת החקלאות ושר המסחר והתעשייה העסוקים בענייניהם ואין להם זמן לטפל בענף היין בארץ, החלטנו להציע לך ולמנות אותך לסגן השר בתפקיד הממונה על ענייני ענף היין בארץ." אמר לי הקול הכל כך מוכר לי.

"היין הוא משקה שכבר הרבה דורות מזה אלפי שנים חיים עימו ולוגמים ממנו בימי שמחה, החל מברית המילה ועד לחתונות וימי הולדת. בכל יום שישי רבים מקדשים גם עליו לפני כניסת השבת. אני חושב שהגיע הזמן לטפל בתעשיית היין בארץ בצורה רצינית ויסודית ויש לנו אפילו תקציב ראשוני לנושא." סיים ראש הממשלה את דבריו.

שבוע לאחר מכן כבר ישבתי במשרד חדיש בבנין רב קומות כשבחדר לידי ישבה מזכירה מנוסה, והתחלתי במרץ רב להוציא לבצוע את תוכניותי הרבות לקידום ענף היין בארץ.

החינוך בבתי ספר יסודיים
בשיתוף עם משרד החינוך והחקלאות בנינו תכנית מרתקת לביצוע והפעלה בשעורי הטבע  במספר שעורי חובה במשך השנה.

מתחילים ברקע עיוני תיאורטי: לימוד כללי של הגפן, הזנים, הכרם, סוגי יינות ויצור יין. בעת הבציר פגישה בכרם, בציר עצמי של ענבים, דריכה על ענבים וייצור עצמי של מיץ ענבים. ביקור ביקבים  ובכרמים. ועוד.

כל תלמיד מקבל לבסוף בקבוק קטן עם מיץ ענבים שעשה ועליו תווית מיוחדת שהוא עיצב.

הקניית ידע בבתי ספר תיכוניים
ייננים מיקבים שונים מבקרים בשעורי חברה ומלמדים את תלמידים: זני ענבים, סוגי יינות, איך עושים יין. יקבים בישראל וכו'.

מושם דגש על ההבדל רב המשמעות בין יין למשקאות אלכוהוליים, רבי אלכוהול כמו וודקה, ויסקי ועראק.

הנזק בשתיית אלכוהול (יין  לא מוגדר כמשקה אלכוהלי) – כששותים לא נוהגים,  ביקור ביקבים טעימה מודרכת של יינות.

חינוך ולימוד הציבור בחנויות יין
רוב הציבור עומד מופתע מול מדפים ארוכים מלאי בקבוקי יין בחנויות יין וברשתות הגדולות. באיזה יין לבחור? מהם כל השמות של היינות ומיהם היקבים הרבים והבלתי מוכרים?

הקמנו אתר אינטרנט ובו שמות ותאור כל יינות ישראל שיצאו לשוק ב5 שנים האחרונות. לכל יין הוצמד הברקוד שעל הבקבוק. באתר מוצגים גם כל יקבי ישראל עם תאור קצר.

היינות בחנויות מסודרים לפי זנים. כל חנות ובה יותר מ100 בקבוקי יין ישראלי למכירה מחויבת להציג מסכי מחשב LCD המחוברים לאתר האינטרנט הזה.

כל לקוח יוכל להקיש על המסך את הברקוד של בקבוק שבחר ולקבל פרטים על היין והיקב.

החנויות מחויבות להציג בתוכנה מיוחדת את היינות שבחנות לאיתורם המהיר ע"י הקונים.

תוכנה מיוחדת תדאג להשוואת מחירי יינות זהים בחנויות השונות.

בסרטי וידאו יוצגו כל בעלי היקבים בארץ המספרים על היקבים ויינותיהם.

מגזין יין
אנו מוציאים לאור מגזין המתפרסם בקביעות כל 4 חודשים. במגזין מופיעה רשימת כל יינות ישראל המוצעים בשוק באותה עת עם תאור היקבים שיצרו אותם. הרשימות מופיעות במספר מיונים.

המגזין הרבעוני מחולק בחינם לכל דורש בכל הרשתות הגדולות ליד הקופות ובמקומות חלוקה שונים ומגיע כמעט לכל בית בארץ.

במגזין מפורסמות תוצאות טעימת יינות וחוות דעת של הציבור שטעם אותם ללא חוות דעת של אנשי מקצוע.  מימון - פרסומות וחסויות המוצגות במגזין.

טעימת יינות
העיתונות הכתובה והאתרים באינטרנט מוצפים בביקורות ובציונים של אנשי מקצוע. לא זה מה שמעניין את רוב הקהל הפוטנציאלי. מעניין אותו הקשר בין המחיר לטעמו של היין ומה חושב הציבור הרחב על היין.

בצוות המורכב מאנשי מקצוע, שפים, בעלי חנויות יין ונציגי ציבור חובבי היין ערכנו שאלון הגדרת התרשמות מטעימת יין בן 10 סעיפים.

שאלון זה מופץ לכל נקודות טעימת היינות בארץ בחנויות ובירידי היין. מדי שבוע נאספים הטפסים המלאים, מסוכמות התוצאות ונקלטות במחשב. התוצאות הסופיות מפורסמות באינטרנט ובמגזין הרבע שנתי. המידע עוזר מאוד לאלה החושבים שהם מבינים פחות ביין.

פיקוח על ייצור יין - תו תקן
התכנסנו צוות שכלל את אנשי משרד המסחר והתעשייה, משרד הבריאות, מכון התקנים ומומחי יין מהמדרגה הראשונה. הכנו הצעת חוק מיוחדת. ראש הצוות, חבר הכנסת, העביר בשלוש קריאות את חוק יינות ישראל:

כל יקב המוציא יין למכירה בשוק חייב להעביר אותו לבדיקת מכון התקנים. כל סדרת בקבוקי יין העומדת בכל התנאים בהם צריך לעמוד יין מקבלת מדבקת תו תקן מיוחד שתודבק על הבקבוק. כל בקבוק שיימכר בארץ חייב לשאת מדבקה זו. פקחי מכון התקנים אוספים מדי פעם בחנויות היין דוגמאות של בקבוקים עם תוויות תקן כדי לבדוק אם אכן היין שבבקבוק הוא אותו יין שקיבל את האישור.

יקבים שלא עומדים בתקנים מטופלים בדרכים המוגדרות בחוק.

קורסים והשתלמות לייננים ובעלי יקבים קטנים
אנחנו מארגנים מדי ספר חודשים קורסים לייננים ובעלי יקבי בוטיק חדשים בו אנו מרעננים את הידע שלהם ונותנים להם כלים ויותר הבנה ביחצ"נות כדי שיבינו טוב יותר, שיין לא מספיק רק לעשות אלא צריך גם לדאוג שיכירו אותו. כמו כן מובהר להם היטב נושא חוק היין והמשמעויות שלו.

תערוכות יין
תערוכות יין מאורגנות ע"י גופים פרטיים אך מסובסדות ע"י גופים ממשלתיים בהתאם לגודל היקב. הסבסוד הוא ליקבים המייצרים מעל 5,000 בקבוקים בשנה והם בעלי פוטנציאל מכירה. בכל תערוכה משתתפים למעלה מ100 יקבים. התערוכות מתקיימות במספר ביתנים גדולים כדי לאפשר להמוני המבקרים להסתובב בהם בנוחיות. עלות הכניסה היא מינימאלית, דבר מושך יותר מבקרים. אנחנו דואגים לארגן הסעות מאורגנות ממרכזים שונים בארץ לתערוכות המרתקות. יינות ישראל נמכרים בתערוכות במחירים מיוחדים.

תיירות יין
לאחר פגישה עם שר התיירות כינסתי צוות מיוחד שהורכב מאנשי היקבים הגדולים, משרד התיירות, ארגון מורי הדרך וארגון משרדי הנסיעות וערכנו תוכניות מיוחדות לתיירות יין בארץ. הגדרנו וחתמנו הסכמים עם משרדי נסיעות האחראים על הטיפול בתיירות הפנים ותיירות חוץ בנושא טיולים בדרכי יין.

הכנו חוברת מיוחדת במספר שפות המספרת בקצרה על תעשיית היין בארץ מימי התנ"ך ועד היום, על היקבים והיינות כולל מסלולי טיולי יקבים מומלצים. החוברת מחולקת לכל תייר המגיע לארץ וגם נשלחת לכל דורש הפונה אלינו באמצעות האינטרנט.במשרדי הנסיעות מפורסמים גם מסלולי הטיולים לישראלים ומאורגנים מהם טיולי קבוצות. היין הוא שגריר מצוין של מדינת ישראל.

בית יינות ישראל
במימונו של יזם פרטי, עם עזרה ממשלתית, הקמנו בית מפואר של יינות ישראל. בבית מוצגת ההיסטוריה של ייצור היין בארץ, כולל מוצגים ארכיאולוגים בנושא. באולם במרתף  מתקיים מופע אור קולי המוקרן על מסכי ענק ובשלושה ממדים נותן לצופים הרגשה נפלאה  ומרתקת והם חשים כאילו הם חלק מתעשיית היין המפוארת שלנו. בקומות המבנה הארכיטקטוני המרשים פרושים עשרות רבות של חדרים קטנים המוקדשים כל אחד ליקב אחר ובהם מידע מצולם ומוחשי על היקב ויינותיו. הצועד בין החדרים מצויד באוזניה אלחוטית מיוחדת הקולטת הסבר על היקב במספר שפות (לפי הנדרש) באופן אוטומטי כשניצבים מול חדר היקב הספציפי.

תקציבים
התקציבים למימון כל הפעילויות שהצלחתי לארגן בעזרת כל הוועדות שכינסתי מגיעים ממשרד החקלאות, משרד המסחר והתעשייה, משרד התיירות ומשרד החינוך. מקור נוסף הוא היקבים עצמם, ממס מיוחד המוטל עליהם בהתאם לחוק נוסף שהעברנו בכנסת. מס בקבוק היין.  כל יקב המייצר מעל 5000 בקבוקים בשנה מעביר לקופת המדינה שקל אחד עבור כל בקבוק יין העולה לציבור מעל 30 ש"ח.

חלום?
השעון המעורר צלצל בחדרי. פתחתי עיניים ולקח לי מספר דקות להתאושש מהלילה המקסים שעברתי. הבנתי שכל מה שנכתב למעלה היה בעצם חלום אולי בר הגשמה אך עדיין רחוק מהמציאות כאן אצלנו. חבל !

עוד המון על המתרחש בעולם יינות ישראל אפשר לקרוא באתר המתעדכן כל יום – השער לעולם יינות ישראל www.wines-israel.co.il

לחיים, לחיי יינות ישראל !!!


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ישראל פרקר, מהנדס העוסק באלקטרוניקה בעולם ההייטק למעלה מ30 שנה. בשעות הערב ובסופי שבוע מנהל ומעדכן את אתר השער לעולם יינות ישראל, אותו יזם והקים ב1999. באתר מוביל זה, מידע רב על המתרחש בעולם יינות ישראל. האתר מתעדכן ערב ערב. www.wines-israel.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ישראל פרקר

מאמרים נוספים בנושא יין ואלכוהול

מאת: רוני הכהןיין ואלכוהול21/12/172759 צפיות
אם עד כה ראיתם רק את אותם מיכלי נירוסטה רק במבשלות גדולות ומוכרות של בירות בארץ הקטנה שלנו, הרי שכיום מבשלות בוטיק בולטות לא פחות ופזורות בכל מיני מקומות בארץ.

מאת: בני דואנייין ואלכוהול29/12/142550 צפיות
יקב בוטיק הוא יקב אשר מייצר לרוב כמות קטנה של יין (כמות שאינה מסחרית באופן כזה שאפשר למכור את היין בסופרים הגדולים) ואשר שם דגש על הטעמים של היינות אותם הוא מוציא, כך שאלו יהיו משובחים במיוחד.

מאת: משקאות דניאליין ואלכוהול03/11/142917 צפיות
אנשים רבים שחושבים שמשקאות חריפים מאוד משמינים, אך במידה ושותים נכון, בכמויות מדודות- אין בהכרח סיבה לבהלה. כולם מכירים את הביטוי "כרס בירה", אך דווקא בבירה בשונה משאר המשקאות החריפים- יש את כמות הקלוריות הנמוכה ביותר.

מאת: בן טליין ואלכוהול09/06/144444 צפיות
קוקטייל העיתונאי הופיע לראשונה בספר 'The Savoy Cocktail Book' שיצא לראשונה ב1930 ונכתב ע"י הארי קראדוק, ברמן אמריקאי אשר היגר לאנגליה לאחר שחוק היובש נכנס לתוקף.

מאת: ד"ר אילן אביטבוליין ואלכוהול13/03/1411832 צפיות
ד"ר אביטבול מסביר על "תהליך בניית בלנד או "ממסך" שכולל בד"כ מיזוג יינות מזנים שונים ומאותו בציר אך ניתן גם כן למזג יינות העשויים מאותו זן מאזורים שונים, בתנאים שונים ואף מבצירים שונים"

מאת: ד"ר אילן אביטבוליין ואלכוהול10/03/148163 צפיות
ד"ר אביטבול, בעל תואר ביננות, מעניק הדרכה חוויתית ביקבים הכוללת הכרות עם תהליך ייצור היינות מהענבים ועד הבקבוק, הסבר אודות תהליך טעימת ורכישת היין וכן התאמת יין ואוכל.

מאת: allgiftsיין ואלכוהול05/02/148483 צפיות
השקעתם ורכשתם יין איכותי, אך אינכם מתכננים לפתוח אותו באופן מיידי. לא פעם עולות השאלות כיצד למנוע התחמצנות של יין וכיצד לשמור על בקבוקי היין באופן האופטימאלי ביותר בתנאים הביתיים

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica