חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ציפיות, מיתוסים ואמונות על אמָהוּת

מאת: לימור לוי אוסמיהורות24/09/20091404 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

"לא חשבתי שזה יהיה ככה", "משהו חסר לי", "זה לא מה שחשבתי" – אם את אחרי לידה ואת מרגישה שהמציאות היא לא בדיוק מה שחשבת, את בחברה טובה.

נהוג לחשוב שעם הלידה נשים הופכות לאמהות. ובכן, זה נכון באופן חלקי. רובנו מתחילות לחשוב על אמהות, לדבר על אמהות, לתכנן אמהות עוד הרבה לפני שתכננו בפועל להיות אמהות.

לאורך השנים אנו סופגות מסרים רבים על חשיבות מוסד המשפחה, על תפקיד האמהות, רגשות האמהות, על החינוך ה"נכון" לילדים ואנו גם נעשות אקטיביות עם השנים לגבי חלק מהמידע שאנו שומעות. עם התבגרותנו, אנו מחליטות בינינו לבין עצמנו , באופן מודע או לא, אילו אמהות אנחנו רוצות להיות, איך היינו רוצות לחנך את ילדינו ואיך היינו רוצות להרגיש כלפיהם.

האמונות, הדעות והמיתוסים על האמהות שאנו נחשפות אליהם, רבים ושונים, אך לכולם יש מכנה משותף יחיד ומיוחד- הם משפיעים על רגשותינו לאחר הלידה.

כאשר התינוק מגיח לחיינו ואנו מתחילות להיות איתו, לטפל בו ולגדל אותו, עולים בנו מגוון רגשות, שרבים מהם קשורים לציפיות שלנו לגבי האמהות והמציאות האימהית. תוך כדי הטיפול בתינוק עולות בנו מחשבות שונות, הקשורות למה שחשבנו שיהיה, למה שחשבנו שנכון שיתבצע בתקופה הזו שאחרי הלידה וכמובן- האם המציאות והתפקוד שלנו תואמים את הציפיות הללו ?

כאשר אנו מגלות שהאִמָּהוּת שלנו, התיפקוד, ההתנהגות, הרגשות, התינוק והזוגיות אינם כפי שחשבנו שיהיו, מתחילות להתעורר בנו ספקות. אנחנו מתחילות להרגיש שמשהו "לא בסדר" אצלנו, שמשהו "אינו כשורה", ש"משהו חסר", שזה "לא אמור להיות ככה". התחושות הללו גורמות לחוסר נחת, תסכול, אכזבה, חוסר ביטחון, חוסר מוצלחות, כעס,  חרדה  חוסר אונים וייאוש ומטשטש את האינסטינקטים הבסיסיים שיש לנו כאמהות.

למרות הגישה הרווחת ש"עם הלידה מגיעים רגשות האשם", אני סבורה אחרת- יש אפשרות לבחור להרגיש טוב יותר, להרגיש אחרת ולא להסתובב עם תחושות של רגשות אשם באופן מתמיד. אמהות אינה שווה רגשות אשם.

אחת הדרכים להרגיש טוב יותר היא להיות מודעות לציפיות שהיו בנו כאשר הגענו לאמהות, לראות כיצד הן משפיעות עלינו, וללמוד כיצד ליצור לעצמנו ציפיות מותאמות יותר למציאות שלנו ולנו באופן כללי.

אילו ציפיות רווחות קיימות על האִמָּהוּת ?

"אהבה ממבט ראשון" -  אמהות מרגישות חיבור אוטומטי לילדיהם מרגע הלידה או בימים הראשונים לאחר הלידה ומוצפות ברגשות אהבה ואושר מילדיהן.

"אמהות מאושרות לטפל בילדיהן"- האמהות ה"טבעיות", ה"אידיאליות" הן אמהות המוצאות  הנאה, סיפוק, אושר והגשמה עצמית בבילוי של ימים רבים עם תינוקן ואוהבות להענות לצרכיהם ולטפל בהם. נשים ההופכות לאמהות הן נשים המגיעות לשיא המיצוי העצמי שלהן.

"קודם כל הילד"- אהבת האם נטולת עצמיות ועל אמהות להקריב את רצונותיהן למען הצרכים והרצונות של ילדיהן, מכיוון שצרכיו של התינוק קודמים לצרכיה של האם.

"אהבה ללא תנאי"-  אמהות טובות אמורות לאהוב את ילדיהן אהבה מתמשכת, ללא תנאי, בכל מצב- ללא קשר לאופיים, לצורתם החיצונית ולמעשיהם. אמהות צריכות להיות תמיד סבלניות, מבינות ומכילות כלפי התינוק וצרכיו ולמעט בביטויי כעס כלפיו.

"אמא יודעת"- האִמָּהוּת היא מולדת, טבעית, אינסטנקטיבית ועל כן אמא יודעת באופן טבעי כיצד לטפל בתינוקה. מייד עם לידת התינוק האם יודעת כיצד להיענות לצרכי התינוק, לטפל בו, להרגיעו ולנחם אותו.

"אמא מבינה את צרכי התינוק"- אמהות טובות מבינות היטב ומייד את איתותי המצוקה או הבכי של ילדיהן.

"ההנקה טבעית ומהנה"- ההנקה היא צורת האכלה שמקורה ביולוגי, ועל כן טבעי שהאם תדע כיצד להניק ושהתינוק יידע כיצד לינוק. ההנקה גורמת להנאה רבה לאמהות ומספקת להן תחושת הענקה ונתינה.

"אין כמו אמא" – אמא היא המטפלת הטובה ביותר לתינוק מכיוון שהיא המטפלת הטבעית, הטיפול שלה הוא המסור והטוב ביותר לתינוק. אין מי שייטפל טוב כמוה בתינוק.

"טבעי שתסתדר"- אמהות יכולות להסתדר גם בלי עזרה או תמיכה בתקופה שלאחר הלידה, מכיוון שזה התפקיד הטבעי שלהן. האמהות מסתדרות ללא עזרה רבה ומצליחות בכך היטב.

האם אלו רק מיתוסים ? האם זה אומר שהם לא נכונים ? ומה אם לדעתי הם נכונים ? ומה זה קשור  לרגשות של אמהות אחרי הלידה ? ומה ניתן לעשות ?

על כך במאמר ההמשך.

מקורות:

אידלמן, דיאנה (2005). הכנה להורות: על המפגש עם הקטנים שהופכים אותנו לגדולים. הוצאת כתר.

גוטליב- רגב, מיכל (1998). פתאום הורים: על התהליכים האישיים שעוברים הורים חדשים. הוצאת זמורה-ביתן.

סטרן, דניאל (1998). הולדתה של אם: השפעת הלידה על האשה. מודן הוצאה לאור.

פיג'ס קיית (1999). החיים אחרי הלידה: מה שאפילו חברותייך לא יספרו לך על האמהות. מודן הוצאה לאור.

ריץ', אדריאן ( 1989). ילוד אשה. הוצאת עם עובד.

 Choi, P., Henshaw, C., Baker, S. & Tree, J (2005). Supermum, superwife, supereverything:

     performing femininity in the transition to motherhood, Journal of Reproductive and

     Infant Psychology, 23, 167-180.

Lupton, D. (2000). ‘A love/hate relationship’: The ideals and experiences of First-time

     Mothers. Journal of Sociology, 36, 50-64.

 



תגיות המאמר: אמהות, אחרי לידה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לימור לוי אוסמי, מנחת קבוצות "נשים מדברות אִמָּהוּת" לנשים אחרי לידה ומלווה

באופן אישי נשים מתקופה ההריון ועד שנה לאחר הלידה.  מוסמכת להנחיית קבוצות ליווי לנשים לאחר לידה,  בעלת תואר שני בלימודי מגדר, תואר ראשון בפסיכולוגיה ואמא.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת לימור לוי אוסמי

מאמרים נוספים בנושא הורות

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות11/04/213980 צפיות
החל מגיל שלוש, ילד יכול להיכנס למטבח לא רק כדי לאכול, אלא גם כדי להתחיל ללמוד להכין את האוכל.

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות16/12/204565 צפיות
מרבים לדבר עלינו כעל "Start up nation”. כמובן שכולנו היינו רוצים שנכדינו יצליחו להשתלב ולהתקדם בלימודים.אחד התנאים החשובים זה להצליח במדעים. אבל אם אחד הנכדים לא בדיוק מצטיין במדעים,הדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות בשיחותינו עם הנכדים זה לנסות לעורר בהם סקרנות. כידוע, הסקרנות היא תנאי ראשון לחיפוש האמת – וזאת תחילת הדרך למדע.

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות22/10/204608 צפיות
הקורונה מרחיקה אותנו פיזית מהנכדים, אבל בואו ננסה לשמור לפחות על הקרבה הנפשית בעזרת רעיון נחמד וקל.

מאת: כרמי אומרוהורות07/09/201448 צפיות
ילדים זה שמחה - אני משננת לעצמי את המוטו בכל מלחמה איתם מחדש

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות22/07/201438 צפיות
סבים וסבתות, נצלו את הזמן הפנוי ובנו יחד עם הנכדים אילן יוחסין. זה ישעשע אותם וזה יוסיף לקשר הבין דורי.

מאת: כרמי אומרוהורות03/06/201482 צפיות
אחד הדברים החשובים שלמדתי זה שלפעמים צריך לשחרר ולא תמיד צריך להיות סופר מאמי

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות05/02/201618 צפיות
איך נבלה עם מספר נכדים, שהם בני 4, 7, 8, 10? מה יכול להתאים לכולם, לשעשע, להצחיק, להפעיל אותם ולהצחיק את כולנו עד דמעות? הנה רעיון נחמד. תיהנו!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica