חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כפיית הסכם ממון

כשאנחנו מדברים על מישהו שכפו עליו לחתום על הסכם ממון, או על סעיף מסוים בהסכם הממון, לא אמרנו שלאותו צד שכפו עליו לא היה לו את הרצון להתקשר. במילים אחרות, כל עוד הרצון הוא בחירה חופשית בין מצבים, הרי שאותו צד הטוען שכפו עליו את הסכם הממון, עמד בפני שתי אפשרויות. האחת, לסרב לחתום על הסכם הממון, למרות אותה כפייה, והשנייה, פשוט להיכנע.

נניח שבן הזוג אמר לאישה כי היא חייבת לחתום על סעיף הסכם ממון לפני הנישואין, ועוד על סעיפים מקפחים, שאם לא תעשה כן, כי אז יחשוף ברבים את העובדה שבעבר היו לה קשרים עם בנות זוג מאותו המין.

בדוגמא הזו, הייתה בפני בת הזוג אפשרות הבחירה, כלומר, היא עדיין יכלה לומר לבן הזוג שהיא איננה נכנעת, ושלא תחתום, אך היא בחרה בלחתום. עם זאת ברור שהרצון שלה להתקשר בהסכם הממון, אף שהוא קיים, יש בו טעם לפגם. כולנו מרגישים לא טוב, "לא נקי", עם הסכם ממון שכזה, ואני לא מדבר כאן על זוגיות שכזו.

בדוגמא אחרת, מאיים בן הזוג על בת זוגתו בפגיעה פיסית בגופה אם תסרב לחתום על הסכם הממון. משבחרה בת הזוג לחתום על הסכם הממון, היא הפעילה שיקול דעת, בחירה ורצון להתקשר בחוזה ( שכן היא יכלה לבחור בפגיעה הגופנית, ובלבד שלא תחתום על הסכם הממון ).

אבל, ברור שיש כאן פגם ב"חופש" הבחירה. מי שמתקשר בחוזה בגלל איום פיסי שבדוגמא שהובאה, מעדיף את שלמותו הפיזית מההתקשרות הכפויה. בחירתו בהתקשרות על פי הסכם הממון, היא איפה בחירה ברע במיעוטו. וכיוון שחזקה על אדם שלא יבחר ברע מרצונו, הרי הסכמה להתקשר בחוזה בכפייה היא הסכמה פגומה. פגם זה ברצון ההתקשרות מקנה בסיס תיאורטי לזכות הביטול של קרבן הכפייה.

ככל שנעדר מרחב הבחירה, או מצטמצם מאוד, כך ייטה בית המשפט לבטל את ההסכם הכפוי הזה. במילים אחרות, ככל שהאיום הוא מעשי ושולל את אפשרות הבחירה, כגון איום שנתפס כמוחשי ברצח, כך תגבר הנטייה כמובן לבטל את הסכם הממון.

סעיף 17 לחוק החוזים קבע בהקשר לסוגיית הכפייה שבהסכם ( כמובן שהסכם ממון בכלל זה ) כדלקמן:

17. (א) מי שהתקשר בחוזה עקב כפיה שכפה עליו הצד השני או אחר מטעמו, בכוח או באיום, רשאי לבטל את החוזה.

(ב) אזהרה בתום לב על הפעלתה של זכות אינה בגדר איום לעניין סעיף זה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד נוטריון אורי גנור

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד נוטריון אורי גנור

מאת: עו"ד נוטריון אורי גנורדיני משפחה17/10/13941 צפיות
כולנו מכירים את המצב שבו הנישואים, הקשר, האהבה, החברות, הזוגיות- כל אלו נסתיימו מזמן. אחד מכם מעוניין להתגרש. השני נאחז בנישואין ומסרב. המאמר מציע לכלול בהסכם הממון סעיף מיוחד המסדיר את המצב הלא מכובד הזה. יש הקוראים לזה הסכם לכבוד הדדי.

מאת: עו"ד נוטריון אורי גנורדיני משפחה05/10/13909 צפיות
המאמר עוסק באשליה שעורך הדין המפורסם, המוכר, אך גם היקר, הוא עורך הדין הנכון שיכין לכם את הסכם הממון.

מאת: עו"ד נוטריון אורי גנורדיני משפחה03/10/13946 צפיות
איך מאזנים מצב שבו לאחד מבני הזוג יש דירה ( וזהו מצב שכיח מאוד ) ולבן הזוג השני אין. מה הנוסחה הנכונה והאפשרית, אם בכלל, בעניין הזה, כשעורכים הסכם ממון?

מאת: עו"ד נוטריון אורי גנורדיני משפחה25/08/131031 צפיות
יש זוגות הסוברים בטעות שההסדר הארצי הסטנדרטי, על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג, מייתר את הצורך לערוך הסכם ממון. במאמר הזה אני מביא מכתב שקיבלתי מזוג מתמחים במשפטים, והתשובה שעניתי להם.

מאת: עו"ד נוטריון אורי גנורדיני משפחה10/08/13943 צפיות
המאמר מציע לכם לבדוק מה מצבו הכלכלי של בן זוגכם המיועד, בהקשר של חובות שיש לו. חובות אלו, אם לא תעשו הסכם ממון נכון, יטרידו אתכם במהלך שנות הזוגיות, עת יתדפקו הנושים על דלת ביתכם המשותפת, ויתבעו את החובות גם מבן הזוג האחר.

מאת: עו"ד נוטריון אורי גנורדיני משפחה30/07/131005 צפיות
לא תמיד צריך להתעקש ולעשות הסכם ממון. לפעמים, על פי הנתונים האישיים שלכם, של רכוש אותו תרצו להגן ולהסדיר, אתם ממילא מכוסים על פי ההסדרים האחידים שקבע החוק

מאת: עו"ד נוטריון אורי גנורדיני משפחה28/07/131069 צפיות
מה אתם בדיוק, האם אתם "סתם חברים", או האם ניתן לומר לגביכם, שמערכת היחסים שלכם "עולה מדרגה", ואתם יכולים להיחשב בנקל לזוג ידועים בציבור. מה ההשלכות של המעמד הזה של "ידועים בציבור", לעומת חברים סתם?

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211497 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211290 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני משפחה26/01/201607 צפיות
בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט מ' מזוז, הכריע בימים אלו בעתירה המכוונת נגד החלטות של המשיבים 2-1, בית הדין הרבני הגדול בירושלים ובית הדין הרבני האזורי בתל אביב-יפו (להלן: בית הדין האזורי), מיום 14.2.2019 ומיום 12.11.2018 בהתאמה, בהן נקבע כי העותר חייב בגט לאשתו.

מאת: טלדיני משפחה03/06/182003 צפיות
אחד הנושאים המרכזיים בענייני גירושין הינו חלוקת הרכוש. בשיקולים של חלוקת רכוש כל צד מעלה את טענותיו כאשר מטרתו לקבל נתח משמעותי יותר בכלל הרכוש שנצבר.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה10/04/181571 צפיות
לכל עורך דין לגירושים יש את הסגנון שלו. כדאי לוודא כי הסגנון שלהם מתאים הן שלך ואת הסגנון הדרוש כדי להגן על האינטרס שלך במהלך ואחרי הגירושים.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה28/03/181669 צפיות
איך מסייעים בשלבים הללו של הפירוק הבלתי נמנע כדי ליצור עד כמה שפחות רגעים קשים בהליך מורכב שכזה? פניות אל עו"ד משפחה הן בהחלט צעד נבון

מאת: רוני הכהןדיני משפחה23/10/171791 צפיות
ברגע בו כבר נמצאים על פרשת דרכים לקראת גירושים יש כאלה שיכולים לומר דבר או שניים לגבי איך להתגרש נכון וחשוב להבין את העניין לעומק טרם הקפיצה השירה לתוכו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica