חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אקסיום- שלבים בניסוח שאלות המחקר והשערותיו

מאת: Efratנדל"ן26/06/2012933 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אקסיום- שלבים בניסוח שאלות המחקר והשערותיו

דו' לשאלות שנשאלו בסקרים: באילו פעילויות ספורטיביות עוסקים תושבי רעננה? מהן עמדות הנוער בישראל כלפי ערכי הדמוקרטיה? כיצד ניתן לקדם מכירות מוצר מסוים? ניסוח השאלות הוא נורא כללי (שאלות מחקר והשערותיו מנוסחות כך בשלב התחלתי של כל מחקר) אך מטרות ראשוניות מעורפלות נפוצות יותר בסוג זה  של מחקר.

הגדרת המטרות האופרטיביות של המחקר -

שלב זה עוזר להגדיר את תחום התופעות ואת המשתנים שימדדו. יש לבדוק מהי המטרה האופרטיבית, האם מעוניינים בתמונת מצב ברגע נתון או שמעוניינים גם לבחון שינויים שחלים זה. למשל מטרות אופרטיביות אפשריות למחקר שמטרתו הכללית היא לאתר דרכים להגדלת פלח שוק של בנק X יכולות להיות – איתור דרכים לרכוש לקוחות פרטיים/עסקיים חדשים, איתור דרכים למניעת נשירות לקוחות פרטיים/עסקיים , איתור דרכים להגדיל פעילות בנקאית של לקוחות בנק ותיקים (פרטיים ועסקיים).

הגדרת אוכלוסיית המטרה

אוכלוסיית המטרה (אוכלוסיית האם) היא האוכלוסייה לגביה מסיקים מתוצאות הסקר והיא נקבעת לפי מטרות המחקר. אם מטרת המחקר היא לבדוק את דימוי שירותי חברת ביטוח רכב או חברת ביטוח נסיעות בקרב הציבור אוכלוסיית המטרה תהיה כלל הלקוחות שנזקקו לשרותיה. לעיתים ניתן לחשוב על כמה אוכלוסיות מטרה מתאימות. האוכלוסייה צריכה להיות מנוסחת במונחים סקירת ספרות

לסקירת ספרות מס' מטרות:

1.       איתור שאלות שחוקרים אחרים בחנו בנושא הנדון והממצאים שעלו במחקרים אלו.

2.       חיפוש שאלות והשערות חדשות שעלו במחקרים אלו אך לא נחקרו

3.       מציאת משתנים שנבדקו ואת הגדרותיהם האופרציונליות.

4.       איתור הגדרות מפורשות של אוכלוסיות  האם במחקרים שלעיל.

5.       לברר מה היו כלי המחקר שהשתמשו בהם בעבר.

החוקר יכול להחליט אם להתייחס או לא להתייחס למחקרים קודמים. הוא יכול לבחור בין מחקר השוואתי טהור שיחזור על מחקר או מחקרים קודמים בשינוי המועד, המקום או הנסיבות, לבין מחקר חדשני לחלוטין. כל זה נתון לבחירתו החופשית. אולם כדי שבחירה זו תהא מוצלחת, עליו לדעת מה כבר נעשה וכיצד.

מחקר חלוץ

למעשה הקונספט של מחקר חלוץ הוא ניסוי על מדגם קטן שעפ"י תוצאותיו ניתן יהיה לתקן את הפתרון ולהתאימו לצרכים.כמו שקיים כיום בש.ה.מלהבדיל ממחקר חלוץ שלא בכוונה תכילה, ייתכנו מצבים בהם משלב החוקר מחקר חלוץ במסגרת סקר מתוכנן. החוקר עושה זאת כשהוא חש כי למרות סקירת הספרות שערך אין לו די רקע אמפירי או תיאורטי כדי לבצע את הסקר בו הוא מעוניין. מחקר חלוץ כזה נקרא מחקר גישוש. כאן מטרת החוקר לפתח רעיונות והשערות ולאתר משתנים שמשפיעים על התופעה המעניינת את החוקר. כדי לקבל תשובות נוספות יוכל החוקר לערוך ראיונות עומק. אלו נועדו לאפשר לו לקבל תמונה ראשונית של הנושא הנחקר בעזרת דו שיח חופשי בין המראיין לבין מדגם קטן של נחקרים מאוכלוסיית האם. הנתונים הנאספים בראיונות אלו אינם חלק מנתוני המחקר אלא משרתים את החוקר בתכנון המחקר.

קביעת המשתנים המעורבים במחקר

לרוב שאלות המחקר או השערותיו נגזרות ממטרות המחקר ונעשת על ידי כתיבה שיווקית. כשחוקר מסוים עוסק בתחום שאינו מוכר לו או שלא נחקר רבות הוא ייעזר בנתוני מחקר החלוץ להגדרת השערותיו. בכל מקרה מחקר החלוץ יכול לסייע לו לדייק בהשערותיו ולמקדן. לאחר הצגת ההשערות/שאלות יגדיר החוקר את כל ההיבטים שבהם תיבדק התופעה. דוג' במחקר הבודק הרגלי קריאה ובילוי של אוכלוסיית ישראל הבוגרת הגדירה הלמ"ס את ההיבטים הבאים: בילוי בתוך הבית (צפייה בטלוויזיה, קריאה –עיתונים, ספרים, השאלת ספרים..) ובילוי מחוץ לבית (ביקורת במוסדות תרבות ובידור (קולנוע, מוזיאון, בלט, תחרויות ספורט..). ההיבטים הללו הם משתנים שונים שעדיין לא הוגדרו אופרציונלית . חלק מהמשתנים בשלב זה נוגעים ישירות לשאלת המחקר. מלבד זאת החוקר עשוי להתעניין במשתנים נוספים שלכאורה אינם קשורים ישירות למחקר. אלו הם "משתני עזר" שעשויים להסביר את הקשרים השונים שיימצאו בין משתני המחקר העיקריים ולהיות בסופו של דברים משתנים מתווכים. למשל באונ' רוצים לערוך סקר כדי לעמוד על הסיבות לכישלון או הצלחה של הסטודנטים בה. משערים כי הגיל הוא אחד המשתנים הקשורים להצלחה , ואולם ייתכן שהגיל וההצלחה קשורים כי עם העלייה בגיל משתנות גם מטרות הלימודים והן שמשפיעות על איכות הלמידה. המשתנה איכות הלמידה יצורף לסקר כמשתנה עזר. החוקר צריך לנסות לחשוב מראש על המשתנים המרכזיים שעשויים להסביר את הקשרים שיימצאו ולמדוד אותם. הסברים הנשענים על משתנים שלא נמדדו יכולים להיות גירוי למחקר נוסף.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת Efrat

מאת: Efratקניות 09/04/137891 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratקניות 09/04/137957 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratצרכנות09/04/138039 צפיות
ישנן חנויות ש"מגהצות" את סמל בית הספר שמשורטט בגלופה על פני החולצה – ואז הוא בדרך כלל בולט ממנה ומתבלה במהירות, וישנן חנויות שמדפיסות את הסמל באופן מיידי על פני החולצה. אצל אורי עצמון עובדים בשיטת הדפסת משי או על חיתוך של טפט במכונת הפלוטר.

מאת: Efratחקירות09/04/137970 צפיות
חידוש שמצאה דנה תדמור הוא מתחום מכשירי הבילוש הקטנים הוא עטי הפטנט שמצד אחד הן עטים תמימות למראה אך מצד שני הן יכולות להכיל בתוכן מצלמה או אמצעי הקלטה של קול שמסוגל להקליט מקרוב שיחה שלמה

מאת: Efratאופנה09/04/137882 צפיות
אתרי האינטרנט מייצרים יתרון למי שאינו יכול להגיע לחנות ומעוניין בהזמנה של הפריט – גם ישירות לכתובת אחרת, ופעמים רבות מייצרת גם הנחה והשוואת מוצרי תינוקות בקלות.

מאת: Efratביגוד והנעלה09/04/137513 צפיות
מדובר על חולצות טי מודפסות עם כיתוב משעשע אשר לרוב לובש החתן, האבות של שני הצדדים ולעיתים גם השושבינים. החולצה מהווה גם לבוש פחות מחייב וגם הפתעה לכל האורחים שמחכים לראות מה יהיה כתוב על החולצה. לעיתים חולצות מעין אלו גם מחולקות לאורחים כמזכרת חתונה.

מאת: Efratאירועים וחתונות – כללי05/02/137217 צפיות
האורחים המשתתפים באירוע מתחילים לדמיין אותו כבר מהרגע שבו מזכירים את התאריך, שמוסרים את ההזמנה ולדלות עליו מעט יותר פרטים. יד הדמיון ממשיכה לצייר את האירוע המצופה בצבעים המדומים, אולם מי שבאמת נותן את משיכת המכחול הנכונה היא חברת הפקות אירועים – אותו גוף שאמון על החוויה הצרופה לאותו המפגש. כאשר מדובר על אירוע לעובדים, המעסיק לא צריך לשבור

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן

מאת: אבי דוידינדל"ן21/03/222673 צפיות
מידע שימושי לקראת פרויקט פינוי בינוי עם דגש על תכניות בניין עיר

מאת: רונית אלפסינדל"ן01/05/202513 צפיות
תפקידו של עורך דין מקרקעין הוא להבטיח שהעסקה שאתם חותמים עליה בטוחה עבורכם ולשמור על כל הזכויות שלכם בעסקה, לכן, כשאתם מבצעים עסקת נדל”ן, רצוי לקחת עורך דין שמומחה בתחום הנדל"ן. עורך דין מומחה בתחום הנדל"ן יוודא בעבורכם כי העסקה שאתם חותמים עליה משתלמת בעבורכם, וכך עשוי לחסוך לכם

מאת: טלנדל"ן04/09/183245 צפיות
יזם הנדל"ן אלדד פרי, העומד בראש קבוצת אלדד פרי, סבור כי הביקוש הגובר להשקעות בענף הנדל"ן המסחרי, ובייחוד הביקוש המוגבר מצד משקיעים לרכישת משרדים להשקעה

מאת: טלנדל"ן20/08/183219 צפיות
קבוצת אלדד פרי, מהבולטות בענף הנדל"ן בישראל, מציגה שורה של מינויים חדשים ומבטיחים אשר נועדו, לדבריו של אלדד פרי, יו"ר הקבוצה, לעבות את שדרתה הניהולית של הקבוצה.

מאת: טלנדל"ן16/07/183248 צפיות
התחדשות עירונית לכל גווניה זוכה לתהודה רבה בישראל, כשרבים רואים בה את הדרך הריאלית ביותר לשיפור מצב הדיור בארץ.

מאת: אור מחשביםנדל"ן01/07/182583 צפיות
אם גם אתה מעוניין להתחיל להרוויח סכומים גדולים באופן פסיבי ובלי להשקיע מאמץ וכוח, הרי שתחום הנדל"ן הוא האפיק הנכון להשקעה.

מאת: טלנדל"ן10/06/182252 צפיות
התנודתיות המאפיינת כיום את עולם ההשקעות הפיננסי מביאה לעלייה מתמדת באחוזי ההשקעה בנדל"ן. היציבות, התשואה הפוטנציאלית הגבוהה...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica