חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ההבדל בין קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וקופת גמל

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה06/08/20123194 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ההבדל בין קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וקופת גמל - ד"ר איתמר כוכבי רואה חשבון ועורך דין

חלק א' – צורות החיסכון לגיל הפרישה:

רקע:

החיסכון לפנסיה משמש לשני אפיקים עיקריים:

האחד, חיסכון אישי ומשפחתי. החיסכון לפנסיה משמש את הגמלאי לתקופה שלאחר פרישתו מהעבודה.  מקור הכנסתו בעת הפרישה הינם סוגי החסכונות-פנסיה/מנהלים/גמל אותם צבר במהלך השנים.

השני, מצבור הון- חיסכון הציבור לפנסיה מהווה מצבור הון במדינה, המושקע באגרות חוב ממשלתיות או לחילופין, בשוקי ההון, לרבות במניות ואגרות חוב של תאגידים. 

הגדרות:

קרנות הפנסיה - קרן הפנסיה הינה שילוב של ביטוח ותוכנית חיסכון לטווח הארוך המקנה לבעליו או לשאריו קצבה החל מרגע הגעתו לגיל פרישה, נכות או מוות. התשלומים לקרן הפנסיה מופרשים לקופת העובד (הנקרא בשם עמית), במהלך שנות עבודתו הן מצד המעביד והן מצד העובד.

ביטוח המנהלים - ביטוח המנהלים הינו תוכנית לביטוח פנסיוני לטווח ארוך הכוללת חיסכון לגיל הפרישה וכן ביטוח חיים המקנה לבעליו או לשאריו, קצבה החל מרגע הגעתו לגיל פרישה.  ביטוח המנהלים מקנה לחוסך אופציה לרכישת ביטוח אובדן כושר עבודה. התשלומים מופרשים לקופת העובד (הנקרא בשם מבוטח), במהלך שנות עבודתו הן מצד המעביד והן מצד העובד.

קופות הגמל – קופת הגמל הינה אפיק חיסכון פנסיוני לטווח ארוך בעל מרכיב חיסכון בלבד (ללא פנסיית שארים או נכות- ללא כיסויים ביטוחיים כגון מוות ואובדן כושר עבודה). כיום אפיק החיסכון בקופת הגמל הינו כקופה המשלמת קצבה בהגעה לגיל הפרישה (למעט כספי הפיצויים).

במה כדאי לבחור?

מצבו האישי של המבוטח מהווה שיקול משמעותי בבחירת הקופה, בעיקר במה שנוגע לסוג הכיסויים הביטוחיים הנלווים. יתר על כן, חשובה גמישות ומסלולי חיסכון אשר הם בהתאם למצב המשפחתי - רווק, נשוי, ילדים. מכאן, התשובה אינה חד משמעית היכן טוב יותר להפקיד את כספי הפרישה. התשובה תלויה במספר משתנים המופיעים בטבלה המצורפת בעמוד הבא.

חלק ב' - ההבדלים העיקריים בין שלושת סוגי החיסכון הפנסיוני

פרטים /ההשוואה בין:

קרן פנסיה מקיפה

ביטוח מנהלים

קופת גמל

סוג החיסכון

לטווח ארוך

לטווח ארוך

לטווח ארוך

סוג הביטוח

פנסיית זיקנה, פנסיית נכות ופנסיית שארים.

פנסיית זיקנה, פנסיית שארים (פנסיית נכות כאופציה בלבד).

פנסיית זיקנה (ותוספת סכום הוני חד פעמי בהתאם לתנאים).

אפשרויות משיכת החיסכון

כקצבה בלבד.

את החיסכון שנצבר בשל הפקדות לפני שנת 2008 יוכל החוסך לקבל מחברת הביטוח כסכום חד פעמי בהגיעו לגיל הפרישה. לאחר שנת 2008 עד 3,850 ₪ כקצבה חודשית ויתרת הסכום (אם קיימת) רשאי העמית לבחור בין קצבה לבין סכום חד פעמי.

עד 3,850 ₪ כקצבה חודשית ויתרת הסכום (במידה וקיימת) רשאי העמית לבחור בין קצבה לבין סכום חד פעמי.

גובה הקצבה

יכול להשתנות בהתאם לתוחלת החיים.

קצבה קבועה מראש.

יכול להשתנות בהתאם לתוחלת החיים.

סוג ההתקשרות בין העמית לחברת הביטוח

תקנון הנתון לשינויים ע"י הקרן.

חוזה אישי בעל תנאים קבועים מראש שאינם ניתנים לשינוי במעמד צד אחד.

תקנון הנתון לשינויים ע"י הקרן.

בסיס הביטוח

ביטוח הדדי – העמיתים מבטחים זה את זה.

חברת הביטוח היא המבטחת.

ביטוח הדדי – העמיתים מבטחים זה את זה.

הפרשות העמית

עד 7% מהשכר החודשי.

עד 7% מהשכר החודשי.

עד 7% מהשכר החודשי.

הפרשות המעסיק כתגמולים

עד 7.5% מהשכר החודשי.

עד 7.5% מהשכר החודשי (לביטוח אובדן כושר עבודה יפריש סכום נוסף שלא יעלה על 3.5% מהשכר).

עד 7.5% מהשכר החודשי.

קרן פנסיה מקיפה

ביטוח מנהלים

קופת גמל

הפרשות המעסיק לפיצויים

8.33% מהשכר החודשי.

8.33% מהשכר החודשי.

8.33% מהשכר החודשי.

דמי ניהול

עד 6% מההפקדות השוטפות ועד 0.5% מהחיסכון המצטבר.

עד  13% מההפקדות השוטפות ועד 2% מהחיסכון המצטבר.

עד 2% מסכום החיסכון המצטבר.

השקעת הכספים

30% מהכספים מושקעים באג"ח ממשלתי והיתר בשוק ההון.

כלל הכספים מושקעים בשוק ההון.

כלל הכספים מושקעים בשוק ההון.

ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-16 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-21 שנה) , וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה. . (תודתי למתרגל אביב חצבני שריכז טבלה זו מהחומר המועבר במקצוע בקרת עלויות במסגרת הרצאותי בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון).

================================================================ קריית הממשלה פל ים  7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל': 5443671- 050 cpa-adv-itamar@bezeqint.net             ================================================================

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

 הכותב הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול במקצועות חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות למעלה מ-15 שנה, וד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

(PhD ) Faculty of Law, University of Haifa, ISRAEL     [רואה חשבון(כלכלן)-כוכבי איתמר (C.P.A.)]

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

משרד עורך דין, קריית הממשלה פל ים 7, חיפה,טל: 8621350- 04, פקס:8621349- 04, פל': 050-5443671

cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איתמר כוכבי

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211507 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211300 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201163 צפיות
בית המשפט השלום, גזר על מהנדס כימיה, במסגרת הסדר טיעון; הטלת עונש - 33 חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה חצי מיליון שקלים, זאת בנוסף ובכפוף לתשלום כל המס, בגין ההכנסה שהושמטה -38 מיליון. המהנדס הורשע בהעלמת הכנסות של 38 מיליון שקלים בחשבונות בנק UBS בשוויץ, לאחר שמכר את חלקו בחברה שהיה שותף בבעלותה ברומניה. המהנדס הודה בהשמטת ההכנסה בסך 38 מיליון ₪.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201184 צפיות
בשבועות האחרונים, הופיעו או התקשרו למשרדי, אזרחים ישראלים תמימים ומזדמנים, המחזיקים מטבעות דיגיטליים, בעיקר ביטקוין. להפתעתם, הללו התבקשו על ידי מחלקת המודיעין של רשות המסים, למלא טפסים הדורשים מהם גילוי מלא על נכסיהם והמס בהתאם. האזרח צריך למלא את הטופס, תוך ציון הנכסים אותם הוא מחזיק בארץ ובחו"ל. השאלות המופנות לאותם אזרחים הינן כלליות, תוך בקשה להצהרה על נכסים. רשות המיסים מכוונת לנכסי הביטקוין, מאחר ואלה הם נכסיהם העיקריים של מקבלי טפסי ההצהרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים26/10/201408 צפיות
חוקי המס בישראל קובעים, כי מתנות פטורות ממס וזאת כל עוד הן ניתנו בתום לב. אולם, פסק דין תקדימי מחייב בבית המשפט העליון מיום 18 באוקטובר 2020, קבע כי הכנסות הרב – המערער, נכנסות בגדר סעיף 2(1) בפקודת מס הכנסה המחייב במס "השתכרות או רווח מכל עסק או משלח יד שעסקו בו תקופת זמן כלשהיא". המשמעות של הפסיקה המחייבת שהתקבלה בבית המשפט העליון הינה, שמעתה ואילך, ידוענים, מקובלים ולמעשה כל אדם בעל פרופיל חברתי – ציבורי – תקשורתי גבוה, צריך לדווח על שווי המתנות שלו, וכן – גם מחתונות ואירועים משמחים אחרים

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201070 צפיות
בימים אלה – חודש דצמבר 2016, הופיעו במשרדי, סידרה חדשה של אזרחים תמימים ומזדמנים אשר להפתעתם התבקשו על ידי רשות המיסים להסביר את מקורות הכנסתם בגין: נסיעות לחו"ל, ריבוי דירות, דירות יוקרה, רכבי יוקרה.

מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי10/09/201248 צפיות
תַּם עִדַּן הַסּוֹדִיּוֹת הַבַּנְקָאִית בִּשְׁוַויְץ בְּעִקְבוֹת הֶסְכֵּם חִלּוּפֵי מֵידַע אוֹטוֹמָטִיִּים

מאמרים נוספים בנושא דיני עבודה

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה10/09/20955 צפיות
עובד המפוטר ממקום עבודתו זכאי לשכר של חודש כנגד כל שנת עבודה (אלא אם כן, הוסכם על שיעור גבוה יותר), בעת פיטוריו או בעת היותו מתפטר כדין מפוטר או כמוסכם בהסכם עבודה. תשלומי פיצויים מגלמים בתוכם את רכיב העמלות (בחישוב ממוצע של 12 החודשים האחרונים), ואת רכיבי השכר הקבועים, גם כאלה שלא נכנסים תחת הקטגוריה "שכר בסיס". עם זאת, פיצויים אינם משולמים עבור פרמיות, מענקים, בונוסים, החזרי הוצאות, משכורת 13 ותוספות מותנות. הכלל הבסיסי הינו (למעט במקרה של מתפטר בדין מפוטר), שעובד מפוטר בלבד, זכאי לפיצויי פיט

מאת: רונית בילרדיני עבודה14/03/181384 צפיות
חוק פיצויי פיטורים קובע, כי עובד אשר פוטר ממקום עבודתו לאחר שנת עבודה זכאי לפיצויי פיטורים מהמעביד. כמו כן, קובע החוק, כי בנסיבות מסוימות זכאי עובד לתשלום פיצויי פיטורים אף לאחר התפטרותו מעבודה. (הרעת תנאים, התפטרות לצורך טיפול בילד, מעבר מגורים לצורך עבודתו של בן הזוג ועוד).

מאת: tiloniדיני עבודה07/09/171920 צפיות
לעיתים, כמו בכל משפחה, יכולים להתגלע ויכוחים וחילוקי דעות, אולי אפילו להיאמר מילים קשות אך במקום העבודה, בניגוד למקרים דומים בתוך המשפחה הקרובה או לחברים הקרובים, עלול הצד השני לראות בדברים אלו כהוצאת לשון הרע בעבודה ולתבוע את אומרם בבית המשפט תחת חוק ""איסור לשון הרע התשכ"ה- 1965"

מאת: שירה אלהדיני עבודה20/12/161714 צפיות
במסגרת עבודתו, זכאי העובד לזכויות שונות, כגון חופשה שנתית, דמי הבראה, גמול שעות נוספות ועוד.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה01/08/162696 צפיות
אישור מרופא תעסוקתי המורה כי אין העובד מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת, או מצב הזהה לה, וזאת בשל תפקוד לקוי של אחד מאברי הגוף. עובד הסובל מבעיות בריאותיות ומציג מסמכים מרופא מומחה, המציין את הלקות בכושר עבודתו ומגבלותיו הרפואיות בעבודתו. עובד הסובל ממגבלה בריאותית ומבצע עבודה אשר אינה מתאימה ליכולותיו הרפואיות עקב מצב בריאותי לקוי.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה02/06/163309 צפיות
החובה לשלם שכר בחגים לעובדים, עולה מתוקף צו ההרחבה להסכם המסגרת במגזר העסקי. בהתאם לכך, עובד חודשי ועובד שכר (בתנאים הרשומים להלן) זכאים לשכר רגיל, אף בימים אשר לא עבדו בהם בשל היותם ימי מנוחה בחגים.

מאת: אבי דוידידיני עבודה23/05/163471 צפיות
בקצרה על הרעת תנאים בעבודה לאלו המחליטים להתפטר ולאלו המחליטים להישאר במקום העבודה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica