חפש מאמרים:
שלום אורח
28.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שלום בית. בין היתר: הסכמי שלום בית מעניינים ויוצאי דופן

1. מה הוא "שלום-בית"?

לא כל הסכסוכים בין בעל ואישה אשר התדרדרו לפתחו של בית המשפט או בית הדין הרבני מסתיימים בגירושין. לעתים מצליחים הצדדים להתפייס, ומחליטים לחזור לחיות יחד ולנסות להשכין שלום בביתם. השכנת שלום-בית נחשבת למצווה גדולה, הצלת בית בישראל. בית הדין הרבני מפורסם בכך שהוא מנסה תמיד לפשר בין הניצים ולבדוק אם יש אפשרות לתקן את הקשר הזוגי ולא לפרק את המשפחה, אלא אם כן קיימת מניעה הלכתית לנישואין מנקודת המבט הדתית-הלכתית, כגון נישואי כהן וגרושה, מעשי בגידה של האישה, שהופכים אותה אסורה על בעלה, או נישואין מעורבים של יהודי וגויה, או יהודיה וגוי.

כשם שניתן להגיש בבית הדין הרבני תביעת גירושין, כך יכול כל אדם נשוי להגיש שם גם תביעה ל"שלום-בית", ולבקש במסגרתה לחייב את בן או בת זוגו להשתתף בטיפול, לחזור הביתה אם עזבו את הבית, לבצע פעולות או להימנע מביצוע פעולות אשר מסכנות את שלום הבית. כך למשל ניתן לבקש צו האוסר על מפגשים עם פילגש או מאהב, לדרוש הרחקת קרובי משפחה או ידידים וידידות אשר גורמים לריבים וסכסוכים בין בני הזוג, לקבל טיפול רפואי נחוץ, לשמור על כללי היגיינה או אסתטיקה, ולבקש כל בקשה מכל תחום אישי אחר.

נפוץ למדי שהבעל מגיש תביעה לשלום-בית כאשר אשתו מורדת בו, קרי מסרבת לשכב איתו. או אז בית הדין יורה לה לחזור בה ממרידתה תוך 12 ירחים, שנה, ואם לא היא עלולה לספוג סנקציות שונות. האישה תוכל כמובן לנמק את מרידתה, ואם תשכנע את בית הדין כי הבעל אשם בריחוק, לא תיענש על כך.

הצורך בהסכם שלום-בית נעור אפוא כאשר הבעל ואישה נקלעים לסכסוך, מגישים תביעות לבתי משפט, ואח"כ נרגעים קצת, ומחליטים לתת עוד צ'אנס לנישואין. כיון שהוציאו הרבה כסף על עורכי דין, וכיון שהאמון ביניהם התערער, הם כורתים הסכם שמחד יקנה להם בכל זאת הישגים כלשהם, ומאידך ייתן להם פוליסת ביטוח למקרה ששוב יפרוץ סכסוך. בהסכם שלום בית ניתן להסכים על תנאים של רישום רכוש משותף, תשלומי מזונות, חינוך הילדים, ועוד. בהסכם כזה יש הרבה פעמים גם תנאים שאינם כספיים, אלא הם באים לפתור את הבעיות האישיות, האמיתיות, שהתעוררו בין הצדדים הניצים.

2. להלן תובאנה מספר דוגמאות להסכמים מיוחדים כאלה.

הסכם שלום-הבית הכי נפוץ ושכיח הוא הסכם בו קובעים ללכת לטיפול זוגי או יעוץ, קוצבים את פרק הזמן שיוקדש לניסיון ההתפייסות, או את מספר הפגישות הטיפוליות הזוגיות בהן מתחייבים הצדדים להשתתף, ומסכימים גם להתגרש אם התהליך לא יצלח, ולא לעכב את הגט. על מנת שהסכסוך לא יתדרדר פעם נוספת לעורכי-דין, תביעות ובתי-משפט, ניתן להסכים על מנגנון של גישור או פישור ידוע מראש, אשר אליו ייפנו הצדדים אם ניסיון ההתקרבות שלהם ייכשל.

להלן יתוארו כמה מקרים פחות שגרתיים:

א. בעל אחד דרש מאשתו השמנמנה להתחייב בהסכם שלום הבית  להשיל בתוך שנה  15 קילוגרמים ממשקל גופה. זו הסכימה,  בתנאי שהבעל יממן לה ניתוח לשאיבת שומן ואימונים שבועיים עם מדריך כושר אישי. האישה באמת ירדה במשקל, הפכה לחטובה מאד, ואז עזבה היא את הבעל, והיא חיה עד עצם היום הזה עם מדריך הכושר שלה, באושר וכושר.

ב. אישה שדרשה מבעלה להימנע מעישון בבית. במסגרת ההליך שקדם להסכם, בית המשפט אסר על הבעל בצו מניעה לעשן בכל חדר שהוא בבית, פרט לחדר העבודה שלו, וגם זאת רק כאשר הדלת סגורה. בהמשך ההליך, הצדדים ניסו להשכין שלום. בין היתר הוסכם גם על אי הפעלת המזגן בחדר השינה המשותף בלילות, שוב, לפי דרישתה של  האישה.

ג. אישה שדרשה מבעלה, שבגד בה כמה פעמים קודם לכן, כי ייכתב בהסכם שאם הוא יבגוד בה שוב היא תקבל את חלקו בדירה המשותפת. הוא בגד, הדירה עברה כולה על שמה בצו בית משפט, והם כבר לא יחד.

ד. בעל שדרש מאשתו להתחייב ליחסי מין פעמיים בשבוע. השופטת שאישרה את ההסכם הזה חייכה מאוזן עד אוזן.

ה. בעל שדרש שאשתו תנתק את הקשר עם פרלמנט החברות הגרושות שלה. היא הסכימה בתנאי שהוא מצידו יחדל להשתתף בריקודי-עם. ההסכם לא החזיק מעמד זמן רב. כיום הם גרושים.

ו. אישה שדרשה לעבור דירה הרחק מההורים של בעלה, שהיו מתערבים להם ביחסים, וממררים לה את החיים, בעיקר אימו של הבעל, והם אכן עברו לצפון, ומאז חיים יחד בטוב, ונולדו להם 3 ילדים.

ז. בעל שדרש מאשתו ללדת ילדים נוספים. האישה חתמה על ההסכם. לאחר שנתיים הבעל גילה כי האישה במשך כל הזמן הזה נטלה גלולות למניעת היריון מאחורי גבו, והתגרש ממנה.

ח. אישה שדרשה שבעלה יוציא מהבית כלב זקן וחולה מאד שהיה הורס לה את השטיחים והספות. הבעל העדיף את הכלב, בסוף ההסכם לא נחתם, והם התגרשו. פה קבור הכלב.

3. איך מבטיחים שהסכם שלום-בית יקוים?

הסכם שלום-בית איננו פיסת נייר. הוא בר-אכיפה בהחלט, בדיוק כמו הסכם גירושין. בגוף ההסכם קובעים סנקציות על הפרת ההסכם. ניתן לקבוע קנס כספי על הפרה, או להסכים על העברת רכוש. ההסכם מקבל אישור בית משפט, ויש לו תוקף של פסק-דין. אפשר לאכוף אותו בבית המשפט או, אם נוסחו מאפשר זאת, אפילו ישירות בלשכת ההוצאה לפועל.

4. ואם בסופו של דבר בכל זאת מתגרשים, האם צריך לנסח הסכם חדש, הסכם גירושין?

לא בהכרח. יש אפשרות לנסח "הסכם שלום-בית ולחילופין גירושין". באותו הסכם שלום בית כותבים גם את כל התנאים למקרה של גירושין, למקרה ששלום הבית יכשל. כך קובעים בהסכם שלום בית את הסדרי המשמורת, המזונות וחלוקת הרכוש, למקרה הצורך. כדאי להיזהר בעת ניסוח הסכם כזה, ולוודא שהצד שכנגד איננו משים עצמו כחוזר לשלום-בית רק במטרה לקבל בסופו של דבר גט. חשוב שתנאי הגירושין יהיו כאלה שאתם אכן יכולים לחיות לפחות איתם בשלום, אם לא עם בן הזוג, ואין להסכים לתנאים מקפחים רק למען ההזדמנות לשלום-בית.

5. שלום בית לאחר גירושין עלול להצריך גט נוסף ולפגוע בתוקף הסכם הגירושין

טיפ: צדדים שכבר התגרשו עשויים גם הם לחזור לשלום-בית ולנסות "סיבוב נוסף". חשוב מאד לדעת שבני זוג שחוזרים לחיות יחד אחרי הגט, עלולים להזדקק לגט שני על פי ההלכה, והסכם הגירושין שלהם עלול להיחשב לבטל מכללא, כלומר מעצם ההתנהגות שלהם, ולאבד את תוקפו ללא אקט שיפוטי.

 

למאמרים נוספים מאת עו"ד אלטמן

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עורכת דין אודליה אלטמן, בעלת משרד עצמאי, עוסקת בדיני משפחה, נישואין, גירושין וירושה כבר 25 שנה.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אודליה אלטמן

מאת: עו"ד אודליה אלטמןדיני משפחה15/04/152140 צפיות
במקרים רבים פוסקים בתי המשפט בישראל סכומי פיצויים עבור נשים אשר נפלו קורבן לאלימות מצד בני זוגן. סכומים אלה יכולים להגיע אף למאות אלפי שקלים. אך מה קורה במקרה בו נדחית התלונה משום שהתברר שהיא תלונת שווא ואין בה שחר? עורכת הדין אודליה אלטמן מספרת על תקדימים בנוגע לתביעות פיצויים של הבעל מן האישה.

מאת: עו"ד אודליה אלטמןדיני משפחה28/04/131777 צפיות
במאמר זה דנה עורכת דין אודליה אלטמן בנושא של "יורש אחר יורש" - יורש שני, המקבל את מה שנותר מהעיזבון, במידה ונותר, לאחר אריכות ימיו של היורש המקורי בצוואה ו"יורש במקום יורש" - יורד הזכאי לכסף בתנאי שהיורש המקורי נפטר לפני המצווה ואינו בחיים על מנת לרשת את העיזבון. לפעמים צוואות אינן ברורות מספיק לגבי סוג היורש המדובר ונוצר קונפליקט בין רצונו של המנוח לבין מה שמוגדר בחוק. זאת ועוד במאמר חדש זה.

מאת: עו"ד אודליה אלטמןדיני משפחה13/02/1311397 צפיות
ידוע כי במצב בו אדם נקלע לחוב, לעתים יעביר את הרכוש בעל הערך שברשותו, דוגמת דירה, לבעלות אשתו או ילדיו כדי שלא יוכלו הנושים לשים עליו את ידיהם. אולם, קיימים מצבים בהם בית המשפט יפסול את העברת הבעלות הזו כלא כשרה. במאמר עמדתו של הדין הישראלי בנושא זה ומסםר תקדימים.

מאת: עו"ד אודליה אלטמןדיני משפחה23/09/123134 צפיות
מחר אתם מתחתנים – איזה סכום כדאי לכם לרשום בכתובה? עו"ד אודליה אלטמן עונה על כמה שאלות נפוצות הקשורות לכתובה מן הכתובה נובעות זכויות האישה היהודייה לקבל מזונות ומדור מאת הבעל, וכמו כן הכתובה מזכה את האישה בסכום הנקוב בכתובה לעת גירושין. את סכום הכתובה אמורה האישה לקבל לא רק במקרה שבעלה יגרש אותה, אלא גם אם ילך לעולמו.

מאת: עו"ד אודליה אלטמןדיני משפחה29/08/1210284 צפיות
מאמר זה עוסק בביקורים של אב אצל ילדיו לאחר הגירושין ועוסק בשאלות שונות כמן מה ניתן לעשות כאשר האב אינו מגע לראות את ילדיו ומה ניתן לעשות כאשר דווקא הילדים הם אלה שמסרבים לראות את אביהם.

מאת: עו"ד אודליה אלטמןדיני משפחה18/04/1211370 צפיות
ראיון עם עו"ד אלטמן על חמישה כללים לאישה שמתגרשת. אישה שלא מתנהלת נכון בגירושין עלולה להפסיד מאות אלפי ₪, במשפחה ממוצעת, ואפילו מיליוני ₪ במשפחה שחיה מעל הממוצע. היא עלולה להפסיד את המזונות, את הכתובה ואת חלקה ברכוש המשותף. ע"מ למנוע מצב כדאי לקרוא את הכללים של אודליה אלטמן

מאת: עו"ד אודליה אלטמןחוק ומשפט - כללי07/03/123198 צפיות
מאמר מאת עו"ד אודליה אלטמן בנושא חסינות ופרטיות הלקוח. איך בוחרים עו"ד? על מה צריך לשים לב? מהם חובות עו"ד בנוגע לשמירה על פרטיותנו? מה הוא בכלל חסיון לקוח? עו"ד פגע בפרטיות הלקוח, מה ניתן לעשות? האם מותר לעורך הדין שלי להקליט אותי? מה מפרטי מותר לחשוף? מה קורה עם מספר עורכי דין עובדים על התיק שלי? עורך הדין שייצג אותי, חדל לעסוק במקצוע, האם ניתן לו כעת לחשוף את פרטי? אודליה אלטמן חולקת עימנו את נסיונה הרב בתחום עריכת דין והידע אותו צברה במקצוע ועונה על שאלות אלו ונוספות.

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211507 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211301 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני משפחה26/01/201618 צפיות
בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט מ' מזוז, הכריע בימים אלו בעתירה המכוונת נגד החלטות של המשיבים 2-1, בית הדין הרבני הגדול בירושלים ובית הדין הרבני האזורי בתל אביב-יפו (להלן: בית הדין האזורי), מיום 14.2.2019 ומיום 12.11.2018 בהתאמה, בהן נקבע כי העותר חייב בגט לאשתו.

מאת: טלדיני משפחה03/06/182014 צפיות
אחד הנושאים המרכזיים בענייני גירושין הינו חלוקת הרכוש. בשיקולים של חלוקת רכוש כל צד מעלה את טענותיו כאשר מטרתו לקבל נתח משמעותי יותר בכלל הרכוש שנצבר.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה10/04/181580 צפיות
לכל עורך דין לגירושים יש את הסגנון שלו. כדאי לוודא כי הסגנון שלהם מתאים הן שלך ואת הסגנון הדרוש כדי להגן על האינטרס שלך במהלך ואחרי הגירושים.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה28/03/181687 צפיות
איך מסייעים בשלבים הללו של הפירוק הבלתי נמנע כדי ליצור עד כמה שפחות רגעים קשים בהליך מורכב שכזה? פניות אל עו"ד משפחה הן בהחלט צעד נבון

מאת: רוני הכהןדיני משפחה23/10/171799 צפיות
ברגע בו כבר נמצאים על פרשת דרכים לקראת גירושים יש כאלה שיכולים לומר דבר או שניים לגבי איך להתגרש נכון וחשוב להבין את העניין לעומק טרם הקפיצה השירה לתוכו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica