חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שוויון זכויות לנשים

מאת: בולי טייסמיעוטים28/11/20128273 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מזה אלפי שנה מתנהל מאבק לשוויון זכויות בין גברים ונשים. נשים לאורך כל ההיסטוריה ניסו להיאבק על מנת לזכות במעמד שווה לזה של האבות, הבעלים והאחים שלהן. בחברות רבות ניתן לראות נשים, נערות וילדות מתמרדות מול הפטריארכיה (שלטון האב = הגבר) והדיכוי בהן הן נמצאות.

מאז העת העתיקה וימי הביניים נשים היו נתונות לשלטונם של גברים. נשים נשואות היו נחשבות לרכוש של גברים ולא היו זכאיות לרכוש השכלה, קניין או זכויות ירושה. כחלק מעידן הנאורות באירופה החלו לשנות את צורת המחשבה ולשים את האדם הפרטי במרכז, ההוגים של אותה התקופה החלו להאמין שלכל אדם באשר הוא יש זכויות המגיעות לו מעצם היותו אדם חושב וחופשי. החלו מאבקים לשחרור שחורים, יהודים ועוד מיעוטים שנרדפו עד אז.
נשים והוגים ספורים החלו תוהים בקול רם, האם נשים אינן נכללות בין בני האדם, מדוע יש תנועה גדולה הקוראת לשוויון ולזכויות נשים לא כללות בתוך המהפכה הזאת.

נשים החלו להתמרד ולדרוש את זכויותיהם להשכלה, להצביע ולהיות בעלות רכוש ועוד. נשים התאגדו יחדיו באנגליה ויזמו מאבק אלים שהתפשט לשאר אירופה בנוגע לזכות הבחירה.

ומה בישראל? עם עליית הציונים הסוציאליסטים לארץ ישראל החלו לדבר על זכויות נשים, בהתאם לאירופה, ואלו היו חדורי מוטיבציה סוציאליסטית לשוויון. ב1989 הקונגרס הציוני העניק זכות הצבעה לנשים, לפני כל פרלמנט אחר באירופה. ב1951 נחקק חוק שיווי זכויות האישה ולאחריו ב1954 חוק עבודת נשים. בשנות ה-70 צמחו בישראל ארגוני חברה אזרחית אשר ניסו לקדם יוזמות אזרחיות לשוויון ובפרט שוויון בזכויות נשים. בשנת 92' הוקמה בכנסת הוועדה לקידום מעמד האישה.

מאבק נוסף בנושא האלימות המינית נשא פרי כאשר בשת 1998 חוקק החוק למניעת הטרדה מינית. חוק אשר היה להישג לתנועה הפמיניסטית ולנשים בשוק העבודה.

למרות שלל החוקים שחוקקו בישראל נשים עדיין סובלות מאפלייה בשוק העבודה ובמרחב הפרטי, פערי השכר בין גברים לנשים באותו התפקיד עומד על 33% אחוזים. נשים חשופות לאלימות ועוני יותר מאשר גברים באותו מצב סוציו-אקונומי. שוויון זכויות בין נשים לגברים אמנם נמצא על סדר היום הנשי והפמיניסטי מזה זמן רב, ישנם הישגים אך עדיין יש עוד דרך ארוכה. ראוי כי בישראל, המתגאה בהיותה מדינה דמוקרטית, נושא השוויון המגדרי יעמוד בראש סדרי העדיפויות של הממשלה וארגוני החברה האזרחית.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

בולי טייס ובולי גם

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בולי טייס

מאת: בולי טייסאיכות הסביבה29/11/121051 צפיות
כמה ימים באי אחד בגבולות ריו וגם אתה מתחיל לחשוב דבר או שניים על הסביבה ואיכותה

מאת: בולי טייסמיעוטים28/11/129361 צפיות
מזה אלפי שנה מתנהל מאבק לשוויון זכויות בין גברים ונשים. נשים לאורך כל ההיסטוריה ניסו להיאבק על מנת לזכות במעמד שווה לזה של האבות, הבעלים והאחים שלהן. בחברות רבות ניתן לראות נשים, נערות וילדות מתמרדות מול הפטריארכיה (שלטון האב = הגבר) והדיכוי בהן הן נמצאות.

מאת: בולי טייסזכויות הפרט28/11/127738 צפיות
זכויות אדם הוא מונח הנגזר מתפישה שמקורה בתוך התיאוריה של ההגות הליברלית-ההומניסטית ןלפיה אדם מעצם היותו אדם הוא בעל זכויות, וכל פרט בחברה האנושית זכאי לזכויות בסיס. מושג "זכויות אדם" הוכנס בין התיקונים הראשונים לחוקה האמריקאית וממשנת 1948 הוא מהווה חלק אינטגרלי ממצע רעיוני של עצרת האומות המאוחדות (האו"ם), אחרי שאושר במסמך יסוד שעוסק בזכויות אדם ואזרח. מסמך שהפך לקו האידיאולוגי המנחה בתחום זכויות האזרח של מדינות החברות באו"ם.

מאת: בולי טייסדת ומדינה28/11/124811 צפיות
לא, לא מדובר בצמד מילים גסות. הפרדת דת ומדינה, בצורה זו או אחרת ובמגוון גדול של הסדרים, קיימת במדינות מערביות רבות. למעשה, אי-ההפרדה במתכונת שאנו מכירים אותה, נהוגה רק במדינות קיצוניות שאין אנו רוצים להמנות עליהן. אך זו בלבד, כמובן אינה סיבה מספקת להנהיג הפרדת דת ומדינה גם בישראל. הסיבות לכך הן רבות, וחשוב מכך נוגעות לזכויות הבסיסיות של כל אזרח ישראלי.

מאת: בולי טייספילוסופיה27/11/128168 צפיות
כולם מדברים על מדינת רווחה אבל למה זה קיים. למה רוצים את זה. מה היתרון ומה ההבדלים בין התפיסות השונות של מדינת הרווחה.

מאמרים נוספים בנושא מיעוטים

מאת: בולי טייסמיעוטים28/11/129361 צפיות
מזה אלפי שנה מתנהל מאבק לשוויון זכויות בין גברים ונשים. נשים לאורך כל ההיסטוריה ניסו להיאבק על מנת לזכות במעמד שווה לזה של האבות, הבעלים והאחים שלהן. בחברות רבות ניתן לראות נשים, נערות וילדות מתמרדות מול הפטריארכיה (שלטון האב = הגבר) והדיכוי בהן הן נמצאות.

מאת: Efratמיעוטים26/06/128526 צפיות
בבואנו לבחון את אי השוויון בישראל בין מזרחים לאשכנזים לאור ההגירה של שנות ה50 יש להתייחס למערכת הפוליטית- שפירא (1994) טוען כי הדמוקרטיה הישראלית בתחילת ימיה הייתה חסרת מהות דמוקרטית ליבראלית. במשך שלושה עשורים (עד מלחמת יום כיפור ב1973) הייתה מפלגת שלטון אחת גדולה שנקראה מפא"י.

מאת: רינה הראלמיעוטים07/01/0910440 צפיות
כיום, כמעט שלא קיימת מדינה עולם המורכבת מלאום בודד אחד (בשל הגלובליזציה, בידול, הגירה, נדידה, כיבוש, הגירה כפויה) ועל כן כל מדינה מתמודדת עם מיעוט לאומי בקרבה הקורא תיגר על המדינה בדרישותיו. כיוון שאין לגיטימציה להקמת מדינות לאום נוספות לאלו הקיימות כבר וכיוון שמדינה תשאף תמיד לשמר את כוחה ועוצמתה מתרחש קונפליקט בין המדינה למיעוט (שיעבור מרמה ב' לרמה ג') והמדינה מתבקשת לפתור את הבעיה בקרבה.

מאת: עידו הלוימיעוטים07/01/099252 צפיות
הערבים בישראל אינם בדלנים! הם מבקשים לכונן מדינה נפרדת (מיעוט גדול ושונה אך בהחלט לא בדלני) 20% מהאוכלוסייה ערבים, אנו גורעים מתוכם מי שאינם קנאים לייחודם במובן הפוליטי- מפלגתית. הקבוצה רוצה להיבדל קהילתית, לרומם את הדת והשפה ובפועל עושה זאת באמצעות כלים פוליטיים. צריך להבחין תופעת הדרוזים, הם אינם מחפשים מפלגה פוליטית, הם משתלבים במפלגות הראשיות הציוניות ושם מוצאים בית חם להשגת מטרותיהם.

מאת: פאונדרסמיעוטים07/01/099636 צפיות
לדת היה במשך דורות מעמד מכריע בחיי התושבים בארץ ישראל. המנהל הציבורי והמשפט של עדה דתית היו אוטונומיים. המציאות המודרניזטורית של החברה הישראלית ערערה את מעמדה של המסורת אצל בני המיעוטים לא פחות מאשר אצל רבים מהיהודים, בייחוד ביישובים עירוניים בהם היה חינוך תיכון וגבוה. הסובלנות הדתית של השלטונות הישראלים והפלורליזם אמנם מיתנו את ירידת ההשפעה של הדת אך גורמים אחרים כמו שינויים במבנה כוח העבודה, גיוס לצה"ל תקשורת המונים וההשכלה המתרחבת גרמו להמשך ירדת כוחה ולמעבר של פעילות פוליטית ממסגרות דתיות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica