חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מדינת רווחה למה כן ולמה לא

מאת: בולי טייספילוסופיה27/11/20128168 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

כולם מדברים על מדינת רווחה אבל מהו הרציונל שעומד מאחורי רעיון זה. אפשר למצוא מספר גרסאות שונות לתפיסה, חלקם קיצוניים יותר מהאחרים אבל העיקרון הוא שהמדינה היא זו שאחראית לחלוקה של משאבים בצורה זהה או בצורה צודקת יותר. במקרים רבים המדיניות באה לפועל בכך שהיא מסייעת לאוכלוסייה חלשה בין אם למבוטלים, קשישים, נכים וכדומה. בישראל אפשר למצוא מפלגות שתומכות יותר בגישה זו.

בעולם הכלכלי אפשר למצוא שתי תפיסות עולם נגדיות. הראשונה היא הקפיטליזם אשר מאמין בשוק חופשי אשר יודע להתמודד בצורה הטובה ביותר כאשר אין התערבות. התערבות ממשלתית תוביל לפגיעה בשווי משקל ותוביל לפגיעה כלכלית למשק כולו. מהצד השני אפשר למצוא את הסוציאליזם אשר מאמינים שכל המשאבים צריכים להגיע אל המדינה והיא זו שאומנה על חלוקה מחדש של אותם משאבים. מדינת רווחה היא צורה של איזון בין שתי התפיסות הכלכליות.

כשאנחנו בוחנים מודלים שונים של מדינת רווחה אנחנו יכולים לראות כי קיימות גישות שונות כמו: הגישה הליברלית אשר נפוצה בעיקר בארה"ב ובמידה מסוימת גם באנגליה. הגישה הקורפורטיבית אשר נפוצה במדינות כמו אוסטריה, גרמניה וצרפת. הגישה הסוציאל-דמוקרטית אשר מפוצה במדינות הסקנדינביות כמו פינלנד, נורבגיה ושבדיה. הגישה הדרום-אירופאית כמו באיטליה, פורטוגל, ספרד ויוון. הגישות השונות מתבססות על הנחות שונות ביחד לשוק חופשי וזכויות חברתיות ושאיפה להביא לחברה שוויות עוד יותר ברמה כלכלית.

כאשר מסתכלים על מרבית המדינות הקפיטליסטיות ברחבי העולם, ניתן לראות שמרביתן מקדמות מדינת רווחה בצורה כזו או אחרת. כל אחת על פי המודל המתאים לצרכיהם. למרות שישנה הסכמה כי יש לחלק מחדש את המשאבים בכך שהציבור משלם מיסים ואותם מיסים משמשים למימון שירותים עבור כלל הציבור. כאשר חלק מהציבור זוכה לתמיכה גבוהה יותר מאשר אחרים. גביית המיסים יכולה להיות בצורה ישירה או עקיפה, כאשר גם כאן ניתן לראות דעות שונות לגבי שיטת המיסוי העדיפה ורמתה. בעוד ישנם מדינות בהם עשירים משלמים יותר, ישנם מדינות בהם עשירים משלמים פחות. נקודה למחשבה נוספת היא כי ישנם שירותים שהמדינה מספקת לכלל הציבור וכלל הציבור נהנה מהם באותה צורה כמו ביטחון.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

בולי טייס ובולי גם

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בולי טייס

מאת: בולי טייסאיכות הסביבה29/11/121051 צפיות
כמה ימים באי אחד בגבולות ריו וגם אתה מתחיל לחשוב דבר או שניים על הסביבה ואיכותה

מאת: בולי טייסמיעוטים28/11/129361 צפיות
מזה אלפי שנה מתנהל מאבק לשוויון זכויות בין גברים ונשים. נשים לאורך כל ההיסטוריה ניסו להיאבק על מנת לזכות במעמד שווה לזה של האבות, הבעלים והאחים שלהן. בחברות רבות ניתן לראות נשים, נערות וילדות מתמרדות מול הפטריארכיה (שלטון האב = הגבר) והדיכוי בהן הן נמצאות.

מאת: בולי טייסמיעוטים28/11/128274 צפיות
מזה אלפי שנה מתנהל מאבק לשוויון זכויות בין גברים ונשים. נשים לאורך כל ההיסטוריה ניסו להיאבק על מנת לזכות במעמד שווה לזה של האבות, הבעלים והאחים שלהן. בחברות רבות ניתן לראות נשים, נערות וילדות מתמרדות מול הפטריארכיה (שלטון האב = הגבר) והדיכוי בהן הן נמצאות.

מאת: בולי טייסזכויות הפרט28/11/127740 צפיות
זכויות אדם הוא מונח הנגזר מתפישה שמקורה בתוך התיאוריה של ההגות הליברלית-ההומניסטית ןלפיה אדם מעצם היותו אדם הוא בעל זכויות, וכל פרט בחברה האנושית זכאי לזכויות בסיס. מושג "זכויות אדם" הוכנס בין התיקונים הראשונים לחוקה האמריקאית וממשנת 1948 הוא מהווה חלק אינטגרלי ממצע רעיוני של עצרת האומות המאוחדות (האו"ם), אחרי שאושר במסמך יסוד שעוסק בזכויות אדם ואזרח. מסמך שהפך לקו האידיאולוגי המנחה בתחום זכויות האזרח של מדינות החברות באו"ם.

מאת: בולי טייסדת ומדינה28/11/124811 צפיות
לא, לא מדובר בצמד מילים גסות. הפרדת דת ומדינה, בצורה זו או אחרת ובמגוון גדול של הסדרים, קיימת במדינות מערביות רבות. למעשה, אי-ההפרדה במתכונת שאנו מכירים אותה, נהוגה רק במדינות קיצוניות שאין אנו רוצים להמנות עליהן. אך זו בלבד, כמובן אינה סיבה מספקת להנהיג הפרדת דת ומדינה גם בישראל. הסיבות לכך הן רבות, וחשוב מכך נוגעות לזכויות הבסיסיות של כל אזרח ישראלי.

מאמרים נוספים בנושא פילוסופיה

מאת: בתיה כץפילוסופיה02/12/195844 צפיות
כידוע, כל הנסיונות ליצירת חיים, אפילו הפשוטים ביותר, מחומרים שאינם חיים, נכשלו. מעולם לא הצליחו ליצור במעבדה אפילו תא חי בודד אחד, ומפליא הדבר, בהתחשב בכך שיצירת החיים לא היתה צריכה מחשבה לפי דעתם, אלא רק "מזל".

מאת: בתיה כץפילוסופיה02/12/195845 צפיות
מה המדע יודע על תחילת החיים? האם זמן יכול ליצור בעלי חיים מחומר דומם? כיצד יכל להיווצר התא הראשון, והאם אבולוציה היא בכלל אפשרית? במאמר זה נגלה ביחד את התשובות.

מאת: בתיה כץפילוסופיה03/11/191049 צפיות
במאמר על התנין וציפור התנינן הצגנו סימביוזה בין התנין לציפור המקננת בתוך שיניו כדי לאכול את שאריות המזון. האם אבולוציה מסוגלת ליצור סימביוזה בין בעלי חיים, או שרק תכנון עומד מאחורי הדברים?

מאת: אבי בכרפילוסופיה09/01/183846 צפיות
התבונה המעשית על פי קאנט ומדוע נכשלים כל הניסיונות לתיאודיציה? קאנט בנסותו לענות על השאלה הזאת מתחבט באותה קושיה שמעולם לא נתנה מנוח לחלק המאמין של האנושות, והיא התהייה על צדקתו המוחלטת של האל. בעיית התיאודיציה (צירוף המלים היווניות "תיאוס", שמשמעה אל, ו"דיקֶה", שפירושה צדק), כפי שנוהגים לכנותה בשיח הפילוסופי, עוסקת בניסיון לפתור את המתח הבלתי נסבל בין הרוע והסבל שמלווים את עצם קיומנו בארץ ובין הטוּב המושלם המיוחס לאל אשר ברא את העולם ומושל בו.

מאת: אבי בכרפילוסופיה06/01/183735 צפיות
כאשר כתב אפלטון את משנתו על מבנה המשפחה כפי שתפס זאת בעת ההיא, היה לו ברור ששלטונות יוון לא יאהבו את הנאמר בלשון המעטה מכיוון שהיא סתרה את מטרת המשפחה על פי תפישתם ועל פי מה שהטיפו, אשר על כן אפלטון מנסה לעדן במעט את משנתו ולמתנה באופן שתתאים יותר לתכתיבי השליטים ואמונתם בכדי למנוע את קצפם עליו, וכך נתפשת המשפחה על פי אפלטון כפי שאני מביא זאת במאמר זה בתוספת היגדים פילוסופיים שונים של אפלטון בנושא משפחה, חברה, מדינה אוטופית וכל מה שמסביבם.

מאת: חגי הופרפילוסופיה24/02/166939 צפיות
למה לחיות? זו שאלה נצחית, אך דומה שעדיין לא מצאו לה תשובה מספקת. להלן אסקור כמה גישות בקשר אליה.

מאת: shmolikפילוסופיה17/11/144274 צפיות
כולנו רוצים הצלחה בחיינו, ובכדי להצליח צריך לפעול. אך מה צריך לעשות בשביל לפעול - מוטיבציה, וזהו הדבר אותו אני מבקש להעביר אליכם הקוראים במאמר זה, מוטיבציה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica