חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ניהול שינויים- קפיטליזם בעידן הגלובליזציה

מאת: שרון שמעון ניהול07/11/20091666 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מאת: שרון שמעון
תאריך: 8.11.09

www.lckcenter.com


כתוצאה מהתאבכות בין גודל כדור הארץ לבין רשת האינטרנט, מתבטל הזמן הנדרש להנגשת עובדים ממרחקים שונים על פני הכדור. שיתופי הפעולה המתבצעים מעל תשתית זו, ליצירת אובייקטים בעלי ערך כלכלי, מתרבים ושטחי העבודה הוירטואליים מחליפים בהדרגה את שטחי העבודה הפיסיים. כתוצאה משתנה כמות ואיכות ההון האנושי הזמין לארגונים ברחבי העולם.
הקפיטליזם הוא אידיאולוגיה ניהולית שהתפתחה בעקבות תהליכי עיור, התפתחות המכונות ומהפכת החשמל, בין המאה 16 למאה ה 19, שהתבססה בעיקרה על דרוויניזם חברתי ותורות כלכליות של השוק החופשי. הקפיטליזם  מציב את בעלי ההון כבעלי זכויות יתר אל מול העובדים הנתפסים כפרטים הניתנים להחלפה לצורך הגשמת יעדי הארגון.
בעידן הגלובליזציה, עוברים העובדים ברחבי הגלובס תהליך סוציאליזציה לתרבות הגלובלית המבטלת את זהותם הטריטוריאלית, לאומנית, דתית וכתוצאה הם זוכים באפשרות להשתייך לארגונים המבקשים להפיק תוצר מתחום התמחותם וכישוריהם, מכל רחבי הגלובס ובמעמד זכויות שוות.
כחלק מהתהליך הסוציאליזציה הגלובלית מתקצרת תקופת ההתקשרות בין העובדים לבין המעסיקים, עולה ההתאמה בין דרישות התפקיד לממלא התפקיד, משתנה התגמול כפונקציה של היצע וביקוש ומועצמת האפשרות של הפרט לנתב את הקרירה שלו בהתאם להזדמנויות שלפתחו.
עקרונות קפיטליזם בשילוב תהליך הסוציאליזציה והסתגלותם של העובדים לעידן הגלובלי מאיצים את קצב השתנות מצבות כוח האדם. ארגונים שהורגלו לנהל שינויים על פי שיטות שהונהגו בשנות ה 20 המתאפיינות במתקפה נקודתית וחד פעמית של ניהול השינוי, כדאי שיפנימו ששינויים אלה במצבת כוח האדם, עתידים להתרחש בתדירות גבוהה יותר ויקדימו לאמץ מדיניות ניהול שינויים כשגרת עבודה ולא כצורך רגעי לכיבוי שריפות.
ארגונים שיהיו מוכנים לתהליך, ידעו לקלוט את המוחות המפותחים בעלי כושר ניידות גבוה לעומת אלה שימצאו עצמם תקועים עם עובדים 'כפריים' הנאחזים בחלקת האדמה, בכיסא, בקיוביק  או במשרד שניתן להם. סביר להניח שעובדים אלה בעלי כושר סוציאלי גלובאלי נמוך שרויים בקיפאון התפתחותי.
היכולת הארגונית להתמודד עם שינויים נעוצה בחינוך להתפתחות ובתרבות המקדמת צמיחה.מחסור ביסודות אלה דורש מהארגון לגייס לשורותיו פסיכולוג שיתמוך בהנהלה ובעובדים ויוביל את הארגון ליישום תהליך 'ניהול השינויים' מיושן.
כדאי שארגונים יתייחסו לשינויים בכלל ובמצבת כוח האדם בפרט, כחלק מהתוכנית העסקית וישכילו לעצבה למדיניות עוד בשלב הייזום. תוכנית זו תתוחזק בשלב התפעול. ההנהלה חכמה תוביל שינויים במצב כוח אדם בשקיפות גבוהה ובשיתוף פעולה עם העובדים, בידיעה ששינויים אלה יובילו את הארגון לתצורה חדשה שלעיתים תבוא לידי ביטוי בקרב לקוחותיה ויתכן וימצא גם הצורך להיערך להטמעתה. אפקטיביות התצורה החדשה תימדד במסגרת התפעול והתחזוקה של הארגון ושינויים חדשים ינוסחו בהתאם לדרישות החדשות. תהליך שיש לקיים במחזוריות ובשיטתיות ומהווה חלק מהתרבות הארגונית.
שינויים הנוגעים במצבת כוח האדם עלולים לגרור התנגדויות כאשר התרבות הארגונית אינה מוטמעת בקרב העובדים. העובדים צריכים להיות מוכנים לקדם את התפתחות בארגון ולחסוך באנרגיות שמטרתן לקבע את מושבם ולתקוע יתד בארגון.
ההתנגדות לשינויים בקרב העובדים, נובעת בדרך כלל בשל העובדה שהם אינם מגויסים למטרת הארגון ולא מרגישים חובה לקדם את יעדיו הסותרים לעיתים את צרכיהם האישיים ליציבות וביטחון. התנגדות זו מתעצמת כשהם אינם שותפים ואינם מודעים לתוכניות השינוי והוא תוקף אותם בהפתעה כחרושת שמועות וכאשר ההנהלה מסתירה את מטרותיה ומנסה לשטות בהם באופן שפוגע באמון.
ארגון שמצהיר על כוונתו ליישם תוכנית חידוש ההון האנושי באחוזים קבועים בכל שנה שכמובן תשפיע על חלק מפעילות בו הוא עוסק, מלמד את עובדיו שמשך מחזור החיים במקום עבודה זה צפוי מוגבל.
בחברה כזו יועסקו העובדים על פי עיקרון ה  FIFOראשון נכנס ראשון יוצא, כאשר חלק מעובדים יסתפקו בזמן קצר להשלים תהליך התפתחותי מלא ויפנו לחפש קרקע חדשה להתפתח ולפתח בה. לעומתם, יהיו אלה שיישארו מעבר לפרקי הזמן הצפויים. לגבי קבוצה זו, יהיה על הנהלה להעריך את מצב התפתחותם ברקע לחשש שהם שרויים בקיפאון והפסיקו להתפתח.
ארגון השואף לצמיחה יתקשה להחזיק עובדים במצב של קיפאון ובאותה המטבע יתקשו עובדים המעוניינים בצמיחה להתמיד בארגון הנמצא בקיפאון.
עובדים, בשנות השלושים עד חמישים לחייהם, המצפים לצאת לפנסיה מאותו הארגון כנראה שהפסיקו להתפתח ופועלים כרובוטים האנושיים. עובדים אלה כבר לא עוסקים בחשיבה, לא ביזום ואין להם כישורי חדשנות, הם אינם תחרותיים וכל עיסוקם הוא בלדבוק בכיסא שלהם ולהפוך את עצמם לרקע קבוע במחשבה שהארגון לא יכול להתקיים בלעדיהם. הם נוף אנושי בעל ערך כלכלי נמוך. קבוצת עובדים זו היא שנותנת בדרך כלל, לגיטימציה לארגוני העובדים המשרישים את הבינוניות המאוסה ומחזיקים בכוח פוליטי המבוסס על אחיזות טריטוריאליות.
כמותם קיימים ארגונים שהשלימו את בניית התוכנית העסקית שלהם עוד בימי קדם ומאז לא ערכו שינויים במהותו. ארגונים כאלה יכולים להציע לעובדים פעילות חד-גונית כפועלי בתי החרושת. שרידותם תתאפשר בתנאי שכוח העבודה הזול שלהם מקנה להם יתרון תחרותי בעידן הגלובאלי. מאחר וישראל מוקמה במרכז הסקאלה בתחום השכר, סיכוי גבוה שימצא בעתיד מפעל בעל כושר תחרותי גבוה יותר והמפעל האמור עתיד להסגר.
יתרה מכך, אם נבחן את קצב התפתחות הטכנולוגיה, נראה שבעתיד לא תמצא הצדקה לקיום הפועלים האנושיים חסרי יכולת החשיבה והם יוחלפו ברובוטים מכאניים. בהתאם יקטן כוחם של ארגוני העובדים המיושנים, האיומים, השביתות וכל הסיסמאות הפוליטית בשם זכויות העובדים. שימוש ברובוטים יגדיל את השליטה ובקרת ההנהלה.
בחזרה לבעלי ההון שנותקו מהאילוצים הטריטוריאליים ומתחרים על המוחות האנושים ברחבי הגלובס, הם ימשיכו להוביל את השוק, הרגלי הצריכה והתרבות. על מנת שיצליחו בניהול ארגון שעובדיו פרוסים ברחבי הגלובס יהיה עליהם ליישם עקרון אבולוציוני של 'התאמה בין מבנה לתפקוד', על פי עקרון זה יהיה על הארגון להפוך לפונקציונאלי בעל מסוגלות להחליף חלקים מבלי לזעזע את מבנהו. ככל שיוטמע בעולם העסקי מבנה ארגוני פונקציונאלי כך יכבוש את שוק התעסוקה המדיום הוירטואלי.
בהינתק הקשר הטריטוריאלי יתרופף הקשר הישיר בין ההון לשלטון בתצורתו הנוכחית. גידול הפעילות העסקית ברשת יקטין אלמנטים פולטים העומדים בבסיס התרבות. בעלי ההון עלולים להפוך למרכזי שלטון בעלי כוח פוליטי א-טריטוריאלי כאשר איומים כמו מחסור בנפט, איום גרעיני, לוחמה ביולוגית וכימית שהם כולם בעלי אופי טריטוריאלי יקטנו ולעומתם תגדל השפעתם של איומים הקשורים בזמינות המידע ותקשורת ברשת.
בהנחה שיקטן הכוח הפוליטי צמוד הטריטוריה ולעומתו יגדל הכוח הפוליטי צמוד המתחמים הוירטואליים אפשר לצפות שהמלחמות העתידות יהיו כנראה על מתחמים שיהפכו למרכזי שליטה וירכזו אוכלוסיה מרחבי הגלובס בעלת מאפיינים משותפים ותתנהל מלחמת ידע 'מלחמת גוגל מגוגל' עליה אכתוב בנפרד.

www.lckcenter.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שרון שמעון - ניהול איכות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שרון שמעון

מאת: שרון שמעון ניהול07/11/091184 צפיות
שינויים במצבות כוח האדם עתידים להתרחש בתדירות גבוהה יותר. ארגונים שלא יקדימו להתמודד עם הדרישה לנהל שינויים בכוח אדם כחלק מתרבות ארגונית עלולים למצוא את עצמם תקועים עם עובדים במצב קיפאון.

מאת: שרון שמעון מחשבים וטכנולגיה - כללי05/10/091264 צפיות
למה כל כך קשה למנהלי הפרויקטים להוביל את הפרויקט לקו הסיום בהצלחה?

מאת: שרון שמעון מחשבים וטכנולגיה - כללי05/10/091551 צפיות
דקה לפני הולדת הרובוט הראשון שיהיה בעל יכולת רביה עצמית ויקרא מין חדש.

מאת: שרון שמעון יזמות עסקית05/10/091586 צפיות
האם אנו מנהלים שעשויים להוביל באופן מקרי לחלוטין, את אחד מהפרויקטים שלנו להצלחה גרנדיוזית או שאנחנו מהסוג שמביאים את כל הפרויקטים להצלחה ממוצעת? איך משפיע חוק העדר על תהליכי הפיתוח? איך מיישבים את הקונפליקט בין יצירתיות אנשי הפיתוח להבטחת האיכות?

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201483 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201593 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201611 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201328 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201284 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201143 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201039 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica