חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אתגרים כבדי משקל עומדים בפני יורשו של סטנלי פישר - בארי בן זאב

להיכנס לנעליים גדולות

מאת בארי בן זאב

לאחר שמונה שנים מרתקות במשק הישראלי – שנים שבהן עבר העולם טלטלה כלכלית גדולה מאוד אשר פסחה במידה לא מועטה על ישראל – החליט נגיד בנק ישראל סטנלי פישר לפרוש. מדובר בנגיד בעל שיעור קומה של  אשר רשם שורה של הצלחות ובהם חקיקת חוק בנק ישראל, הורדת ריבית מהירה בתחילת משבר הסאב-פריים ואף ייצוג מזהיר של המשק הישראלי בפורומים הבינלאומיים השונים.


חלק בלתי נפרד מהצלחותיו אלו ניתן לייחס לעובדה כי מדובר בכלכלן ממעלה ראשונה אשר נהנה ממוניטין מקצועי חסר תקדים אשר זיכה אותו בהכרה גלובלית וזאת לרבות תואר נגיד השנה לשנת 2010.

עם פרישתו של סטנלי פישר ראוי לסקור את האתגרים כבדי המשקל העומדים בפני יורשו: בראש ובראשונה, המשך ייצוגה של ישראל בפורומים הבינלאומיים השונים וזאת תוך התמודדות עם ההילה החיובית שיש לפישר במכלול המוסדות הכלכליים המובילים בתבל לרבות קרן המטבע והבנק העולמי.

הנגיד משפיע על המדיניות המאקרו-כלכלית


מעבר לכך, בתור היועץ הכלכלי הראשי לממשלת ישראל – הנגיד החדש צריך להביא את הממשלה לצמצום הגרעון בצורה מושכלת וזאת מבלי לפגוע בצמיחה ומבלי לפגוע פגיעה קשה במעמד הביניים. פגיעה במעמד הביניים עלולה לגרום לכך שחלק לא מבוטל מהאזרחים המשתייכים למעמד הביניים יתדרדרו לסף העוני. ניהול התקציב בפועל מצוי בידם של אגף התקציבים של האוצר ושל שר האוצר בעצמו אך מטבע הדברים לכל הנגידים הייתה השפעה על המדיניות המאקרו-כלכלית של ממשלת ישראל. שסטנלי פישר שהיה הדומיננטי שבהם  הראה את החשיבות של תפקיד הנגיד בעיצוב מדיניות מאקרו בלכלית.


האתגר הנוסף שיוטל על הנגיד הבא הוא ניהול מושכל של מדיניות הריבית של בנק ישראל. מצד אחד אמורה מדיניות הריבית לעודד תעסוקה וצמיחה – ומצד שני – למנוע אינפלציה. לדאובננו, הייתה למדיניות הריבית השפעה לא קטנה על העלייה במחירי הדיור של השנים האחרונות. למען הסר ספק, ניהול נכון של מדיניות הריבית הוא קריטי לעתידו של שוק הנדל"ן.

מדיניות הריבית משפיעה במישרין על היחס שבין הדולר לשקל – כאשר בשנים האחרונות קידם הנגיד רכישה מסיבית של עשרות מיליוני דולרים וזאת על אף הביקורת הציבורית שנמתחה עליו בהקשר זה. כיום, עומדות לזכותה של מדינת ישראל יתרות מט"ח גבוהות – דבר מבורך  נוכח אי הוודאות הפוליטית והכלכלית שבה נמצאות כלל מדינות תבל – ובכלל זה גם ישראל.

לבסוף, אחד מתפקידי המפתח של כל נגיד באשר הוא הוא לדאוג ליציבותם של הבנקים בישראל שכן ההיסטוריה הכלכלית מלמדת אותנו כי כאשר הבנקים נפגעים – המשק כולו סובל. בזכות העובדה שלאורך השנים היה סטנלי פישר בבחינת סמכות מקצועית עליונה הרי שהוא הצליח למנוע משורה של חברי כנסת פופוליסטיים לחוקק חוקים שהיו פוגעים בבנקים – ובכך הוא תרם הן לשמירה על יציבות הבנקים והן ליציבות המשק. עבור הנגיד החדש שייכנס לנעליו – תהיה זו משימה קשה שבעתיים.

ברור שעל אף כל השבחים המוצדקים לפישר, לא כל הבעיות הכלכליות של מדינת ישראל נפתרו במהלך כהונתו – ויותר מכך –  בחלק מהתחומים כמו שוק הנדל"ן נרשמה גם הרעה. אני מאמין שכדי למלא את החלל שנפער עם עזיבתו, יהיה על מחליפו של סטנלי פישר להיות איש מקצוע עצמאי שיבין את הקשר שבין ההחלטות שמתקבלות במאקרו לבין הנעשה במציאות שאנו רואים במיקרו.

בארי בן זאב - לשעבר בכיר בהנהלת בנק הפועלים וכיום מספק שירותי ייעוץ ואסטרטגיה עסקית לחברות ישראליות
בזירה הבינלאומית ולמשקיעים בארץ ובחו"ל.
בארי בן זאב צבר במהלך הקריירה ניסיון רב בתחום עסקאות הנדל"ן וליווה יזמים, משקיעים ורוכשים בעשרות פרויקטים בישראל ובחו"ל.
פרטי קשר:
אימייל: barry@woolfson-c.com
טלפון: 0544-976500

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אורן קובי הבעלים של חברת לנדמרק - חברה בתחום שיווק ומכירת פרויקטים שונים בתחומי הנדל”ן
כתובת: ברקוביץ’ 4 מגדל המוזיאון, תל אביב

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אורן קובי

מאת: אורן קובינדל"ן02/06/141008 צפיות
בשנים האחרונות, עלתה הפופולריות של רכישת קרקע חקלאית. האמונה כיום היא כי הן כוללות בתוכן שורה ארוכה של יתרונות, כלכליים ברובם. אלא שכמו כל דבר אחר, כאשר לא מבצעים את ההליך על פי הספר, עומדים בפני בעיות מסוימות. מהן הטעויות הנפוצות כיום בתחום זה?

מאת: אורן קובינדל"ן08/12/13918 צפיות
לא צריך להיות גאון בתחום הנדל"ן כדי להבין שחוקי המשחק בתחום השתנו, במידה לא מבוטלת, בשנים האחרונות. מחירי הדירות המאמירים מקשים על רכישת דירה, במיוחד בערי המרכז הגדולות. האם הפתרון שיפיח רוח חדשה בתחום הבנייה הוא הפשרת קרקעות חקלאיות?

מאת: אורן קובינדל"ן14/11/13895 צפיות
בעבר, רק מעטים היו מבינים את הפוטנציאל הגלום ברכישת קרקעות חקלאיות, אך כיום גם מי שלא מבין את הסיבה שבגללה כדאי להשקיע בקרקעות מהסוג הזה, מתעניין ומחפש את ההשקעה הנכונה ביותר. מה ההבדל בין קרקע חקלאית לקרקע המותרת לבנייה וכיצד מבצעים השקעה נכונה?

מאת: אורן קובינדל"ן08/10/13931 צפיות
כולנו שמענו על משבר הדיור. אחת הסיבות לו היא היעדר קרקעות למגורים בכמות מספקת. הפתרון האידאלי, במקרה הזה, הוא הפיכת קרקעות חקלאיות לקרקעות מגורים, וזאת בתום הליך הפשרתן. מה צריך לדעת על קרקע חקלאית להשקעה וכיצד זה יכול להביא לרווחים מרשימים?

מאת: אורן קובינדל"ן17/09/13877 צפיות
הקרקעות החקלאיות, כידוע, יכולות להניב תשואה משמעותית ממנה ייהנה המשקיע החכם. עם זאת, כמו שההשקעות הללו איכותיות ושוות את ההשקעה, הן גם עלולות להיות בעלות סיכון כלשהו מבחינת הפשרתן. כיצד מזהים קרקע איכותית שתניב תשואה גבוהה וכיצד נמנעים מהסיכונים?

מאת: אורן קובינדל"ן15/07/13822 צפיות
פרדס חנה כרכור, שנמצאת באזור הצפוני של מרכז הארץ, מלאה באזורים יפים לטייל בהם וכן גם מקומות בילוי באווירה נעימה ושקטה יחסית. בדיוק מהסיבה הזאת, גם חיי הקהילה שם מהנים ומתפתחים בכל עת, ביחד עם בתי ספר טובים ואיכותיים. אילו מוסדות חינוך מוכרים קיימים באזור?

מאת: אורן קובינדל"ן21/06/131599 צפיות
פרויקט ח-500 הוא אחד הפרויקטים המבטיחים ביותר של השנים האחרונות. המטרה שהרשויות שמו לעצמן היא יצירת רובע עירוני ייחודי בחולון. התכנית משתרעת על פני כ-4,000 דונמים והיא תכלול בעתיד מעל 13,000 יחידות דיור. חלק מהיחידות הללו צמודות קרקע וחלקן בבתים משותפים, בבניינים שגובהם 22 קומות.

מאמרים נוספים בנושא פיננסים וכספים - כללי

מאת: nirפיננסים וכספים - כללי 29/08/211348 צפיות
מנכ"לית הבורסה מינתה וועדה שבחנה את נושא קיצור שעות המסחר, לאחר מספר דיונים הוחלט לקצר את שעות המסחר.

מאת: עוזי פלגפיננסים וכספים - כללי 09/04/208629 צפיות
הקלות והנגישות למקורות מימון, הפותרת את הבעיה לפרק זמן קצר, מרגיעה את צרכני המימון העסקיים והפרטיים, ובמקום לבחון את מבנה ההוצאות וההכנסות, והסיבות לחוסר התזרימי. ממשיכים בדרכם השגויה, והלא אחראית ומחריפים את הבעיה.

מאת: moraleפיננסים וכספים - כללי 18/03/202950 צפיות
אחד המנגנונים החשובים ביותר לצורך מעקב ובדיקה של בתי עסק בכלל ובפרט עסקים שעובדים עם חברות קבלן, הוא דוח בודק שכר מוסמך מטעם משרד העבודה. דוח זה נועד לבחון האם העסק מבצע את החוק כלשונו ומשלם לעובדים לפי הנחיות החוק, האם הוא עומד בכל התנאים והדרישות הסוציאליות ממנו.

מאת: גיא חזןפיננסים וכספים - כללי 08/08/193012 צפיות
אז נכון, האנושות אכן מרוויחה בגדול מהתפתחות הטכנולוגיה אך כמו כל דבר גם הצדדים הפחות מחמיאים משתדרגים.

מאת: אלכסיי קוגןפיננסים וכספים - כללי 29/04/181363 צפיות
ישנם שני סוגים של הליכי פירוק חברות מרצון: פירוק חברה ע"י הבעלים שלה ופירוק חברה ע"י הנושים.

מאת: רוני הכהןפיננסים וכספים - כללי 14/01/181610 צפיות
עבור ביצוע של החזר מס הכנסה בצורה עצמאית ממש לא צריכים לשלם כל עלות שהיא, אלא פשוט צריכים לדאוג להעביר את הטפסים הרלבנטיים כאשר יש שתי דרכים לביצוע של הבדיקה לזכאות, בצורה עצמאית או בצורה אחרת שהיא על ידי פניה אל משרד של רו"ח אשר מתעסק עם הפעילות מהסוג הזה.

מאת: שלום כהןפיננסים וכספים - כללי 10/11/172017 צפיות
אחד היתרונות הבולטים של לימודי הנהלת חשבונות, הינו שאתם יכולים להתחיל בקורס בסיסי 1+2 שאורך לא יותר מאשר שנה שבסיומו תוכלו להמשיך ללמוד סוג 3. להבדיל ממקצועות אחרים כגון רפואה, עריכת דין והוראה, שיש ללמוד הרבה שנים. תוכלו ללמוד מבלי להשקיע שנים ולנווט עם הזמן את הלימודים כמו קורס בסיסי וקורס מעמיק יותר הכול תלוי בשאיפות של כל אחד, הקורס הבסיסי של הנהלת חשבונות התחלתי, היות וזהו צעד ראשון ללימוד מקצוע שיהיה משתלם במיוחד עבורכם. האפשרות שלאחר הלימודים הבסיסיים, ניתן יהיה להשתלב מיד בעבודה מה שלא נ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica