חפש מאמרים:
שלום אורח
08.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

זיו מנור / עולם הבירה

מאת: זיו מנוריין ואלכוהול13/06/20131128 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

חומרי  הגלם להכנת בירה

שעורה

בשעורה עצמה מצוי אותו מנגנון המסוגל להפוך עמילן לסוכר. כדי להפעיל אותו יש לגרום לנביטת העובר שבגרגר השעורה. נביטת העובר מושגת על ידי השרייתו מספר ימים במים. עם התעוררות העובר הוא מפתח מייד את מנגנון פירוק העמילן לסוכר (אנזימים עמילוליטים) ומתחיל להשתמש בסוכר כמקור אנרגיה לצמיחתו. תוך ימים מספר מוציא הנבט שורשן ועלים ואם נניח לו כך יצמח ויהיה לשיבולת. אולם אם עוצרים את תהליך צמיחתו על ידי קלייתו וייבושו באוויר חם, ימות העובר בעוד שמנגנון פרוק העמילן נשאר אם כי במצב לא פעיל. כשנחזיר את הגרגר המונבט והקלוי למים חמים יכנס מנגנון פרוק העמילן לפעולה נמרצת ויפרק מהר את כל העמילן לסוכר.

כשות - התבלין של הבירה

במצרים ובבבל העתיקות ובאירופה נהוג היה להוסיף לבירה הגולמית תבלינים שונים: דבש, סוכר, מלח וצמחי תבלין שונים ביניהם כשות.  הוספת כשות לבירה הפכה נפוצה מאוד לפני כ 600 עד 1,000 שנה בכל רחבי אירופה ולחובה החל מלפני כ 500 שנה מאז אותו חוק "טוהר הבירה" שמוצאו בבווריה שבגרמניה.

הכישות (באנגלית HOPS) הוא צמח מטפס. הוא צומח בר במקומות רבים בעולם. לצורך השימוש בבירה משתמשים בזנים מתורבתים, הנמצאים בפיתוח ובשיפור מתמידים.

מים

בירה מכילה מעל 90% מים, לכן יש להם השפעה מכריעה בקביעת האופי והטעם של הבירה. רבות ממבשלות הבירה הגדולות בעולם התחילו בסמיכות מקום למעיינות, לנחלים או לבארות שהפכו מפורסמים בזכות עצמם.

שמרים - חיים תוססים לבירה

שמרים הם מיקרואורגניזמים המסוגלים, בתנאים של חוסר בחמצן, להתסיס סוכר לאלכוהול ולגז פחמן דו חמצני. את האנרגיה המתקבלת מתהליך זה מנצלים השמרים לצורך התרבותם. תוך כדי תהליך צמיחתם והתרבותם מפרישים השמרים אל תוך הבירה חומרי רבים בעלי טעם וריח מיוחדים המקנים לבירה את טעמה המיוחד.

תהליכי   הייצור

ליתות: כדי להכין בירה עוברת השעורה תהליך שבסופו היא נקראת בעברית לתת או בשם הבינלאומי "מאלט". התהליך מורכב ממספר שלבים, ולכל אחד מהם מסורת ארוכה. כל שינוי באחד השלבים יגרום לכך שתיווצר בירה אחרת.

בישול :את פירורי הלתת מעבירים למכל הבישול הראשוני. במכל זה מוסיפים קיטור ומים חמים, ומערבבים בחוזקה  כאשר הטמפרטורה מגיעה ל- 60 מעלות צלסיוס, עוצרים את החימום לחמש עד עשרים דקות.

השלב הבא הוא סינון ודילול. מעבירים את הבליל דרך מסנן המוציא ממנו את שאריות הקליפות וכל שאר החומרים שלא נמסו. מוסיפים מים ומקבלים נוזל הנקרא תירוש.

תסיסה :את התירוש המבושל מסננים ומעבירים לקירור במכלי התסיסה.  כאשר התירוש מגיע לטמפ' המתאימה, מוסיפים את השמרים למכל. תוך זמן קצר מתחילים השמרים לפעול וקצף לבן מכסה את פני הנוזל. תהליך התסיסה גורם לעליית הטמפ' במכל עד ל-9 מעלות.

אחסון: השלב הבא הוא ההבשלה. מעבירים את הבירה הירוקה למכלי הבשלה שהטמפ' בהם קרובה לקיפאון.

עם סיום ההבשלה עוברת הבירה סינון נוסף. בשלב זה טועם ה"ברומייסטר" את הבירה, בוחן את צבעה ומידת האלכוהול שבה.

סינון: לקראת המילוי עוברת הבירה סינון סופי ההופך אותה לצלולה. במהלך תהליך המילוי והאריזה עוברת הבירה גם תהליך של פסטור על ידי חימום קצר המונע קלקול ומאפשר לה חיי מדף ארוכים.

מילוי ופסטור : לאחר הערבוב הבירה כמעט מוכנה לגמרי לשווק. אחרי המילוי לבקבוקים, פחיות או חביות צריך עוד לפסטר את הבירה. הפסטור מכין אותה לחיים בארגז ועל המדף, עד שהקונה ירכוש אותה ויחזירה למקרר.

בירה  ותזונה

הערך הקלורי של בירה שווה או נמוך מזה של משקאות קלים. 100 מ"ל של בירת לאגר אופיינית מכילים כ 40-45 קלוריות, בירה מכילה וויטמינים שמקורם בלתת ובשמרים, בעיקר מקבוצת B, וגם מינרלים שמקורם בלתת: אשלגן סידן וזרחן. בבירה גם פוליפנולים שהם מונעי חמצון (אנטיאוקסידנטים) להם תפקיד במניעת מחלות לב עורקים וסרטן.

הידעת ?

הבירה הומצאה לראשונה בשנת 2000 לפנה"ס , 7 דקות זה הזמן שמומלץ לשתות את הבירה לאחר המזיגה , צ'כיה היא המדינה בה צריכת הבירה היא הגבוהה ביותר ורק לאחריה מגיעות המדינות –אירלנד וגרמניה , בלגיה נחשבת ליצרנית הבירות הטובות בעולם , אחריה מגיעות המדינות –גרמניה ואירלנד, כ- 150 מיליארד ליטר בירה מיוצרות בעולם מידי שנה

חיי   מדף   של   בירה ומניעת  קלקול

בירה היא מוצר רגיש לקלקול. כשהיא טרייה היא במיטבה והיא אינה משביחה עם הזמן. הקלקול המתרחש בבירה הוא תוצאה של תהליכים המתרחשים בבירה וגורמים להתפתחות טעמים לא טובים.

חשיפה של בירה לחמצן גורמת לקלקול טעמה. במבשלה אנו משקיעים הרבה תשומת לב ומאמצים למנוע חשיפה של בירה לחמצן. משלב התסיסה ועד המילוי והאריזה הבירה נמצאת תחת אווירה של גז פחמן דו חמצני המונע מגע עם חמצן, ונמצאת בטמפרטורה נמוכה ביותר.

חשיפה של בירה לאור גורמת להיווצרות טעמי לוואי כשל בצל. מסיבה זו אורזים בירה בבקבוקים כהים המונעים חשיפתה לאור. למרות ההגנה שמקנים הבקבוקים, חשיפת בירה לשמש ולו למספר שעות כבר תגרום להיווצרות טעמי לוואי.

חשיפה ממושכת של בירה לחום תגרום אף היא לקבלת טעם ישן, טעם של נייר בבירה. ככל שהחשיפה ממושכת כך הנזק גדול יותר. לפיכך, מומלץ כאמור לא לאחסן בירה לתקופות ממושכות. תנאי האחסון המומלצים הם בחושך ובטמפרטורה נמוכה ככל האפשר.

מבשלת הנגב

אמבר אייל 4.9% אלכוהול

בירת הדגל של מבשלת נגב. צבעה ענברי-אדמדם, הבירה מאוזנת להפליא וניתן להרגיש בה את טעמי הלתת הקלוי והקרמלי לצד סיומת מרירה, כמיטב המסורת המייחדת את סגנון האמבר אייל.

פסיפלורה, 4.9% אלכוהול

אייל קלאסי זהוב וקליל, כאשר בתוספת כמות לא מבוטלת של פסיפלורה טבעית הגדלה במושב סמוך למבשלה. טעם הפרי החמצמץ והארומה האקזוטית שלו משתלבים בעדינות עם מתיקותו של הלתת לכדי בירה מיוחדת ומרעננת ביותר.

המתכון הייחודי והסודי זכה בפרס הבירה הביתית הטובה ביותר בארץ עוד בשנת 2006.

מבשלת שימאי Chimay

מתוך מאות מותגי הבירה בעולם רק שבע בירות מתהדרות בתואר "טראפיסטית אותנטית", ויוצרות למעשה קטגוריה נפרדת, יוקרתית ונחשקת של בירות המיוצרות עד ימינו במנזרים השייכים למסדר הטארפיסטי (השתקנים). על-מנת להיחשב כבירה טראפיסטית עליה להיות מיוצרת בין כותלי המנזר, ע"י הנזירים עצמם או בהשגחתם המלאה.

שימאי בלו ( כחולה ) - 9% אלכוהול

אייל בצבע חום- נחושת, ניחוח של פירות ותבלינים, מרירות עדינה מאוזנת במעט מתיקות. לבירה ראש קצף עמיד ויפה. זוהי למעשה בירת הדגל של המבשלה ונחשבת לבירה ה"קלאסית" של שימאי. הבירה קיימת בבקבוקי 330 מ"ל ובבקבוקי 750 מ"ל שם הבירה נקראת גראנד ריזרב (Grande reserve).

מבשלת ליפמנס

המבשלה, אשר הוקמה בשנת 1679, נחשבת לאחת המוערכות והמיוחדות בבלגיה. הטעם המורכב של הבירות מתקבל משימוש בשלושה סוגי לתתים, בהיר, כהה וקלוי, ומתהליך הכנה מיוחד: הבירה עוברת תסיסה ספונטנית האורכת כשבוע במיכלים פתוחים במבשלה ומתיישנת עם פרי אמיתי בין שנה לשנתיים. דבר נוסף המאפיין את המבשלה הוא הערבוב בין סוגים שונים של בירה-מיושנת וטרייה.

ליפמנס און דה רוקס: 4.2% אלכוהול:

בירה המבוססת על כמה סוגים של פירות יער ובראשם דובדבנים, המתיישנת לא פחות מ-18 חודשים בחביות במבשלה. בעלת צבע אדמדם, ניחוח מרענן ופירותי, טעם מתוק המאוזן בסיומת חמצמצה ומעודנת.

הבירה מומלצת לשתייה עם קוביות קרח ואף פלח לימון, המעניקים חווית שתייה אחרת ומיוחדת ומהווים פתרון אלגנטי מושלם לקיץ הישראלי. מתאימה מאוד גם לשימוש בקוקטיילים.

מבשלת Duvel

הבירה זהובה בצבעה ומעורפלת מכיוון שהיא אינה עוברת סינון. טעם הבירה פירותי ועוצמתי וכמעט שאין מרגישים באחוז האלכוהול הגבוה אותו היא מכילה - 8.5%.

לשם ייצור הבירה, משתמשים עד היום באותו זן נדיר וייחודי של שמרים אשר בהם השתמשו בזמן ייצור בירת הדובל הראשונה וזהו אחד הסודות השמורים של המבשלה. לפני ביקבוק הבירה מוסיפים לה שמרים וסוכר אשר ממשיכים לחיות ולתסוס בבקבוק (שיטת שמפניה). זו גם הסיבה לכך שלבירה יש ראש קצף עמיד ויפה השומר על טעמה החזק של הבירה לכל אורך זמן השתייה.

זיו מנור המעביר סדנאות אלכוהול , סדנאות קוקטיילים , סדנאות יין , מופעי בידור למבוגרים ,

אטרקציות לאירועים למבוגרים, חוגי בית , סדנאות גיבוש לעובדים

וגם כרעיון מעולה גם למסיבת רווקות , מסיבת רווקים , ימי הולדת למבוגרים

כל הפעילויות מועברות בשיתוף פעיל של הקהל , הפעלות חוויתיות עם פרסים , קוקטיילי גלידות וקינוחי אלכוהול מקוריים

http://www.zivmanor.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

זיו מנור - מופעי חוויה באלכוהול ויין

http//:www.zivmanor.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת זיו מנור

מאת: זיו מנוריין ואלכוהול12/09/132433 צפיות
כול קוניאק הוא ברנדי אך לא כול ברנדי הוא קוניאק ברנדי הינו יין מזוקק קוניאק הינו הברנדי האיכותי ביותר המגיע מחבל קוניאק שבצרפת ארמניאק הינו הברנדי השני באיכותו המגיע מחבל ארמניאק שבצרפת

מאמרים נוספים בנושא יין ואלכוהול

מאת: רוני הכהןיין ואלכוהול21/12/172762 צפיות
אם עד כה ראיתם רק את אותם מיכלי נירוסטה רק במבשלות גדולות ומוכרות של בירות בארץ הקטנה שלנו, הרי שכיום מבשלות בוטיק בולטות לא פחות ופזורות בכל מיני מקומות בארץ.

מאת: בני דואנייין ואלכוהול29/12/142553 צפיות
יקב בוטיק הוא יקב אשר מייצר לרוב כמות קטנה של יין (כמות שאינה מסחרית באופן כזה שאפשר למכור את היין בסופרים הגדולים) ואשר שם דגש על הטעמים של היינות אותם הוא מוציא, כך שאלו יהיו משובחים במיוחד.

מאת: משקאות דניאליין ואלכוהול03/11/142922 צפיות
אנשים רבים שחושבים שמשקאות חריפים מאוד משמינים, אך במידה ושותים נכון, בכמויות מדודות- אין בהכרח סיבה לבהלה. כולם מכירים את הביטוי "כרס בירה", אך דווקא בבירה בשונה משאר המשקאות החריפים- יש את כמות הקלוריות הנמוכה ביותר.

מאת: בן טליין ואלכוהול09/06/144448 צפיות
קוקטייל העיתונאי הופיע לראשונה בספר 'The Savoy Cocktail Book' שיצא לראשונה ב1930 ונכתב ע"י הארי קראדוק, ברמן אמריקאי אשר היגר לאנגליה לאחר שחוק היובש נכנס לתוקף.

מאת: ד"ר אילן אביטבוליין ואלכוהול13/03/1411910 צפיות
ד"ר אביטבול מסביר על "תהליך בניית בלנד או "ממסך" שכולל בד"כ מיזוג יינות מזנים שונים ומאותו בציר אך ניתן גם כן למזג יינות העשויים מאותו זן מאזורים שונים, בתנאים שונים ואף מבצירים שונים"

מאת: ד"ר אילן אביטבוליין ואלכוהול10/03/148169 צפיות
ד"ר אביטבול, בעל תואר ביננות, מעניק הדרכה חוויתית ביקבים הכוללת הכרות עם תהליך ייצור היינות מהענבים ועד הבקבוק, הסבר אודות תהליך טעימת ורכישת היין וכן התאמת יין ואוכל.

מאת: allgiftsיין ואלכוהול05/02/148488 צפיות
השקעתם ורכשתם יין איכותי, אך אינכם מתכננים לפתוח אותו באופן מיידי. לא פעם עולות השאלות כיצד למנוע התחמצנות של יין וכיצד לשמור על בקבוקי היין באופן האופטימאלי ביותר בתנאים הביתיים

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica