חפש מאמרים:
שלום אורח
27.02.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שיטות לחישוב הערכת שווי עסק קייים

מאת: אפרת אלעמרי עסקים - כללי15/06/2013765 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בשוק קיימות מספר שיטות להערכת השווי הכלכלי של חברה או ארגון, אשר עשויות להניב תוצאות שונות. לכל אחת מהשיטות יתרונות וחסרונות, ולכן קביעת הערכת השווי מותנית במידה רבה בהערכות ההנהלה, בהערכות הבעלים ובניסיונם וכמובן בשיקול הדעת של המעריכים. כאמור אין פה מקרה ברור של שחור או לבן. ולכן למען האפשרות ללכת בין הטיפות מומלץ ואף רצוי לשכור את שירותיו של יועץ פיננסי.

חייבים להבין שמשתנים כמו תחזיות פיננסיות, מרכיבים איכותיים שאינם ניתנים לכימות, אומדנים והנחות לא מבוססות, כל אלה תורמים לרמת אי הודאות של תוצאות ההערכה ולכן מאוד חשוב להתייעץ ביועץ פיננסי לפני שניגשים לחישוב השווי האמתי של החברה.

השיטות המקובלות לביצוע הערכות שווי הינם :

1. הערכת נכסים (שיטת השווי הנכסי)

שווי העסק נמדד על ידי חיבור שווי הנכסים וההתחייבויות העתידיות. זה אומר לך את שווי החברה שלך אם תסגור אותה היום ותמכור את הנכסים שהיא מחזיקה אבל היא לא לוקחת בחשבון את היכולת של הנכס הזה לייצר רווחים עתידים. בדיוק מהסיבה הזו לא בטוח שהיא מצהירה באופן מדויק על השווי האמתי של החברה. יועץ פיננסי מקצועי בתחום יוכל לתת לך ערך מוסף על ידי ריכוז כול האלמנטים החשובים שנמצאים במוקד שיטת חישוב זאת.

אז איך זה עובד בפועל:

הוסף את ערך הנכסים הכולל שלך כולל כסף, מניות, המפעלים והציוד כולל חובות שחבים לעסק עבור שירותים או מוצרים שסיפק.

הוסף את ההתחייבות העתידיות שלך כמו חובות לבנק ותשלומים עתידים.

החסר את ההתחייבויות העתידיות משווי הנכסים על מנת להגיע לשווי הנטו של כול הנכסים ובהם החברה.

בוא נפשט את העניין עם דוגמה :

נגיד שאתה רוצה לקנות חברת הייטק עם נכסים בשווי 1,000,000 ₪ והתחייבות עתידיות בשווי 700,000 ₪. השווי נטו של הנכסים והחברה הוא בעצם 300,000 שקל בלבד.

השיטה הזו אינה כוללת את המושג נכסי ידע (GOODWILL) ולכן יכול להיות שהיא תגלם את השווי האמתי של החברה. המושג נכסי ידע או מוניטין מתייחס להבדל בין  הערך האמתי של העסק לבין הערך האמתי של הנכסים (נכסים לא מוחשים), בנכסי ידע נכללים:

יכולת עובדים: השכלה, ידע ניסיון ומגוון כישורים המאפשרים לעובדים לפעול במציאות משתנה על מנת לייצר נכסים עבור הארגון.

מבנה פנימי: פטנטים, נהלי עבודה, תהליכי עבודה, תוכנות מחשב, ייחודיות וכדומה.

מבנה חיצוני: מותגים, קשרים עם לקוחות וספקים, פרסומות וכדומה.

נוהגים לכנות אותם הון אנושי (Human Capitol), הון מבני (Structural Capital), והון קישורי (Relationship Capitol)

כפי שניתן לראות יש נכסים לא מוחשיים שגם אותם צריך לקחת בחשבון ועל מנת שתוכל להבין את שיטת החישוב הזו באופן נהיר יותר חשוב שתיוועץ ביועץ פיננסי מתאים.

להלן דוגמה שממחישה את ההתייחסות לנכסי ידע (GOODWILL) : שבאים להעריך עסק כמו מספרה, המיקום והמוניטין שלה מאוד חשובים, והמעריך של החברה שהוא בדרך כלל יועץ פיננסי שמתמחה בכך יהיה חייב לשקלל את הנתונים האלו בחישוב הכללי.

לדוגמה אם השווי האמתי של הנכס (נכסים פחות ההתחייבויות העתידיות) היה 100,000 שקל וההחזר המוערך על ההשקעה היה 8 אחוז אז אתה תצפה להחזר של 8000 שקל. אז אם העסק מרוויח בצורה עקבית רווח נקי של 10,000 שקל ה- )  super-profitרווח שנמצא מעל הרווחים הממוצעים של הארגון) שלך יהיה 2000 שקל. אם הרווחים הממוצעים של התעשייה היו פי 10 אז ערך נכסי הידע יהיה 20,000 שקל.

כמובן השאלה שעומדת פה הפרק האם יהיה אפשר לכמת את המוניטין הזה לערך כספי כי יש מושגים שהם בין אישים כמו היחס המסוים של הבעלים ללקוחות ואת זה לא בטוח שאפשר להעביר שחברה אחרת קונה את העסק. אם המוניטין הוא לא אלמנט משמעותי השיטה הזו היא מאוד מדויקת.  בדיוק בנקודה זו שווה לפנות ליועץ פיננסי שיכול לתת את העצה הנכונה בנושא ויכול לתת יעוץ מושלם שיעזור לכם לצלוח את המושגים המטעים של חישוב השווי בשיטה זו.

2. מימוש רווחים עתידי

שאתה מוכר עסק אתה לא מוכר רק את הנכסים אלא את כול הזכויות לרווחים שהעסק יוכל להפיק בעתיד. חישוב רווחים עתידי של העסק הוא השיטה הכי נפוצה להערכת שווי של עסק קטן. השיטה מסתכלת על החזר ההשקעה (ROI) שהקונה יכול לצפות מהעסק. יעוץ פיננסי שמתמחה בתחום יוכל לתת לך סט כלים על מנת להבין את צורת השיטה הזו.

אז איך זה עובד בפועל:

חישוב הרווח הנקי הממוצע של החברה ב-3 השנים האחרונות על ידי שימוש בדוחות הרווח וההפסד. התאמה של הרווח לכול הוצאה לא צפויה בכול שנה קלנדרית.

החלטה על החזר התעריף השנתי שהלקוח יהיה מעוניין בו.

אין פה חוקים ברורים או מהירים לגבי המספר עליו תחליט, כמובן שסיכון גבוה ייתן החזר גבוה יותר. השווה את העסק עם הזדמנויות השקעה אחרות מפיקדונות ארוכי טווח עד השקעה הרפתקנית במניות.

חלק את הרווח הנקי בתעריף ההחזר על העסק על מנת לקבוע את שווי העסק ואז תכפיל ב-100.

לדוגמה משה רוצה לקנות חנות דברי מאפה עם רווח נקי ממוצע של 100,000 שקל פר שנה לאחר ההתאמות הנדרשות. משה רוצה החזר של 20 אחוז בשנה על ההשקעה אז חישוב שווי הרווחים העתידי של משה הוא:

שווי = 100,000 ₪ (הרווח הנקי הממוצע)

-------------- X100

20       (החזר ההשקעה השנתי המיועד)

= 500,000 ₪

3. חישוב מכפילי הרווח

משתמשים בשיטה זו בדרך כלל להעריך שווי של חברה שהמניות שלה נסחרות בבורסה ומשקפות תחזיות שוק. אבל אפשר גם להשתמש בשיטה זו על מנת להעריך שווי של עסק שלא נסחר בבורסה. היתרון הגדול פה הוא קלות השיטה והחיסרון הגדול נמצא בהחלטה באיזה מכפיל להשתמש.  שימוש במכפיל רווח יכול להיות מטעה פעמים רבות, הרבה פעמים את חייב לדעת באיזה מכפיל להשתמש. יועץ פיננסי עם נגישות לתחום יכול לעשות את זה בשבילך ולרתום את ניסיונו על מנת להתאים את המכפיל הנכון.

אז איך זה עובד בפועל:

הכפל את כול הרווחים של החברה לפני ריבית ומיסים במכפיל שבחרת. לדוגמה אם החלטת להשתמש במכפיל של 2 והרווח של העסק היה 200,000 ₪ אז השווי הוא 400,000 ₪. המכפיל שתבחר תלוי בשוק בו נמצאת החברה ובפוטנציאל הצמיחה של העסק. עסק שמוכר שרות יוערך בדרך כלל במכפיל נמוך של 1 לעומת עסק מבוסס עם רווחים גדולים שיוערך במכפיל 6.

4. השוואת מכירות של חברות באותו סדר גודל

לא משנה באיזה שיטה אתה משתמש אתה חייב לדעת מה המחיר של עסקים בגודל דומה ובאותו תחום שנמכרו בתקופה הקרובה לתקופה בה אתה רוצה לקנות. חשוב לדבר עם ברוקרים ולהבין מהם מהו הערך של הנכס. יכול להיות שיהיה להם מידע על המחיר שחברות אחרות בתחום שלך נמכרות. כמובן שחשוב לבדוק את העסקים למכירה במגזינים רלוונטיים, בעיתונים או באינטרנט.  יועץ פיננסי שמכיר את כול התהליכים בשיטת חישוב זו יכול לתת לך תמורה משמעותית מאין כמוהה שתקדם את המהלך קדימה ושתשמש כמורה נבוכים.

5.  שיטת ה –DCF להערכת השווי

השיטה הנפוצה ביותר כיום לביצוע הערכת שווי מיועדת לחברות אשר פועלות כ"עסק חי" ומסתמכות על ניתוח עתידי של פעילות החברה.  שיטה זו יוצאת מנקודת הנחה שהמטרה העיקרית של משקיע בעסק היא להפיק ממנו את מרב התמורה הכספית. תמורה כספית זאת כוללת רווחים במזומן לאחר הפחתת השקעות במזומן שיש להשקיע בעסק במשך השנים כדי להבטיח את הרווחים העתידים. כלומר שווי זה בעצם רווח בספרים בשנה האחרונה +  הציוד למכירה.

לא משנה באיזה שיטה תשתמש – עדיף ואפילו רצוי לשלב איש מקצוע שמבין בתחום, אדם שבא מרקע של יועץ פיננסי ומעורה בתחום הסבוך הזה יוכל להעיר ולהאיר משתנים ואלמנטים שאתה לא תמיד מכיר וחשוף אליהם ולכן העניין הוא מהותי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אפרת אלעמרי היא יועצת עסקית אינטגרטיבית ומקימת חברת ויזין ייעוץ כלכלי ועסקי המתמחה בליווי וביישום פתרונות ייחודיים לעסקים ולמשקי בית בהתמודדות עם הקשיים הכלכליים במשק הישראלי. חברת Vision עושה זאת באמצעות תהליכי ייעוץ ייחודיים המשלבים אימון ושינוי חשיבה. ויזין - ייעוץ פורץ דרך:

http://www.iqfinancy.co.il/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אפרת אלעמרי

מאת: אפרת אלעמרי מיסים - כללי09/07/151291 צפיות
אי-תשלום מס הכנסה היא עבירה פלילית,אך תכנון מס נכון הוא לא רק חוקי ולגיטימי אלא יכול להקטין בצורה משמעותית את גובה המס המשולם ולהגדלה משמעותית של הרווח הנקי מפעילות העסק.

מאת: אפרת אלעמרי שיווק ואסטרטגיה11/01/147707 צפיות
הסטטיסטיקה מראה שרק עשירית האחוז (0.1 אחוז) מהחברות שנפתחות בשנה יגיעו למחזור שנתי של 50 מיליון שקלים ויותר. במילים אחרות רוב העסקים הקטנים יישארו קטנים לתמיד. אמנם רוב בעלי העסקים יסתפקו במה שיש להם ולא ירקמו חלומות גבוהים אבל לאחוז הקטן שלא רוצים להשלים עם רוע הגזרה ורוצים להפוך את החברה הקטנה שלהם לאימפריה המשיכו לקרוא עד סוף המאמר.

מאת: אפרת אלעמרי שיווק ואסטרטגיה17/09/131470 צפיות
לחשוב על רעיון זה מטלה קשה מלכתחילה אבל לשכנע אנשים לעשות משהו עם הרעיון זה קשה עד כמעט בלתי אפשרי. בהרבה מאוד תחומים המשימה שמטרתה להביא רעיון לאדם בעל השפעה שיש באפשרותו לממש את הרעיון נקראת "הצעה"

מאת: אפרת אלעמרי יזמות עסקית17/09/13731 צפיות
שהייתי שכירה כול פעם שקודמתי זה לא הרגיש מספיק טוב, נכון זה היה כיף לזמן קצר וההרגשה הייתה טובה, פתאום מצאתי את עצמי הולכת לפגישות שלא הוזמנתי אליהם בעבר והיה לי עוד חברים בכירים שיכלתי להתחבר איתם ול

מאת: אפרת אלעמרי שיווק ואסטרטגיה17/09/131359 צפיות
למוצרים או שירותי נישה יש את הפוטנציאל לייצר כסף גדול מהר מאוד אם הם תופסים את לב הקהל המתאים ואת הכיס שלו. בניגוד גמור לקונגלומרטים שמכוונים למסה העיקרית בשוק, עסקים שעובדים על נישה ספציפית מכוונים ל

מאת: אפרת אלעמרי מיתוג17/09/13904 צפיות
בחינה אינטואיטיבית זה נוגד כול תפיסה לחשוב שמיתוג יכול להיות אלמנט קריטי במהלך היצירה של ערך מוסף למוצר שמוגדר כסחורה (ברזל, תירס) ואינו ממותג. למרות הדעה הרווחת המיתוג של המוצר שלך יכול להיות הערך הי

מאת: אפרת אלעמרי יזמות עסקית17/09/13720 צפיות
מותגים כמו דיסני שידם נמצאת בכול מקום החל מפארקי שעשועים לכרטיסי אשראי ואולפני סרטים מצטיירות בעיני הלקוחות כחברות ששולטות בכול. רוב המשקיעים והעסקים יסכימו עם העבודה ששיוך מותג האם עם עסקים חדשים מחו

מאמרים נוספים בנושא עסקים - כללי

מאת: Daniel.Bעסקים - כללי26/02/2015 צפיות
חקירות פרטיות - אמון הוא מצרך בסיסי ונחוץ מאוד בחיים שלנו כבני אדם חברתיים. אנו מעוניינים לתת אמון בסובבים אותנו, ולבטוח במה שבני המשפחה או העמיתים בעבודה אומרים לנו.

מאת: שלום כהןעסקים - כללי26/01/20144 צפיות
בתחום ההייטק חיפוש העבודה מתמקד פעמים רבות לא רק במשרה עצמה, בתנאי השכר וכדומה, אלא גם בחברה עצמה. כיום ישנן חברות מובילות אשר רבים חושקים בעבודה בהן, חברות אשר מובילות את רשימת החברות המבוקשות בזכות תנאי עבודה מעולים שהן מציעות לעובדים, סביבת עבודה גמישה ואיכותית יותר, אופציות קידום נרחבות ועוד.

מאת: שלום כהןעסקים - כללי30/12/19275 צפיות
רוצים להתקבל לעבודה בחברת הייטק מסויימת? מחפשים גישה אל חברות ההייטק הגדולות והמובילות בישראל? אם כן, הגעתם אל המקום הנכון.

מאת: שלום כהןעסקים - כללי01/12/19385 צפיות
עומדים לפני גיוס עובדים משמעותי לחברה שלכם? רוצים לפרסם מודעות דרושים הייטק במקומות אשר יובילו אתכם לקבלת קורות חיים ממועמדים איכותיים אשר באמת מתאימים למה שאתם מחפשים? אם כן, הגעתם אל המקום הנכון.

מאת: שלום כהןעסקים - כללי28/11/19392 צפיות
רוצים לחזק את השיווק והפרסום של העסק שלכם ולהזמין רולאפ איכותי וייחודי שיסייע לכם בכך? רוצים להיות בטוחים כי אתם בוחרים במקום הטוב ביותר ממנו אתם מבצעים את ההזמנה? אם כן, הגעתם אל המקום הנכון.

מאת: yanivshenhavעסקים - כללי12/11/19456 צפיות
סדנת מכירות אינה שייכת רק לאנשי מכירות חדשים, בתחילת דרכם, אלא היא מוצר אפקטיבי ואיכותי אשר מהווה ערך מרכזי בכל חברה, ארגון או עסק באשר הוא אשר שואף לשמור על יציבות כלכלית והצלחה, זאת באמצעות שיפור ושדרוג תמידיים של כישורי הניהול של אנשי המכירות. לסדנת מכירות היכולת להפוך כל איש מכירות באשר הוא למקצועי, חזק וטוב יותר, ללא כל משמעות לוותק או ניסיון, לכן ניתן לראות כי בשנים האחרונות ארגונים רבים בוחרים להשקיע בצוות המכירות מתוך אמונה והבנה כי מדובר על אחד המשאבים החשובים ביותר בארגון.

מאת: yanivshenhavעסקים - כללי12/11/19471 צפיות
עולם המכירות הינו מגוון, רחב ומתחדש כל הזמן. ממש כמו כל מקצוע אחר, על העוסקים בתחום להכיר באופן העמוק והרחב ביותר את רזי המקצוע וללמוד אותם באופן מקצועי ויסודי. קורס מכירות נוצר במטרה לקדם ארגונים וחברות שונות באמצעות שיפור מיומנויות המכירה של אנשי המכירות של הארגון, ובכך להגדיל את הרווחים וההכנסות של אותו ארגון. מדובר על השקעה חכמה ומשתלמת במיוחד אשר ניתן לראות כי יותר ויותר בעלי ארגונים בוחרים לקחת, ובצדק.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica