חפש מאמרים:
שלום אורח
01.10.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ניהול מונחה לוח בקרה Management Guided Dashboard (M.G.D)

מאת: עוזי פלגניהול18/08/2013849 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עוזי פלג*

ניהול מונחה לוח בקרה

ניהול מונחה לוח בקרה הינה גישה ניהולית המאפשרת לפקח ולבקר את ביצועי העסק ברמה שוטפת, בהתאם לקצב השינוי בפרמטרים שהוגדרו כמיצגים, את הפעילות העסקית המרכזית בעסק. בדומה לנהג ברכב המתייחס ומגיב בהתאם לנתוני לוח הבקרה (שעונים). ( מהירות הנסיעה, מצב חום מנוע, מצב דלק, דלתות וחגורות בטיחות, אורות וכו). הנהג לא נשאר אדיש לנתונים ופועל בהתאם לנדרש. האם ניתן לנהוג ברכב  ללא לוח בקרה ? וודאי שלא. ברכב הנתונים מוצגים בזמן אמת. בתהליכי ניהול הנתונים הם תוצאות כמותיות של נתוני בצוע בעבר, גם אם העבר הוא קצר ביותר. האפקטיביות הגדולה ביותר תושג, כאשר פער הזמן בין הבצוע, להצגת הנתונים יהיה הקצר ביותר, כך שהמנהל יוכל לקבל החלטות מהירות לבצוע הנדרש, בהתייחס לתוצאות המוצגות.

לוח הבקרה הניהולי מציג את נתוני הבצוע באופן גרפי ממוקד וברור, המאפשר במבט חטוף ומהיר לזהות בצועים, בדומה למבטי הנהג ללוח השעונים ברכב. לוח הבקרה איננו תחליף לנתונים המוצגים בניתוח בצועים תקופתיים. בצועים תקופתיים מלווים בדוחות עמוסי מלל ובטבלאות נתונים, ניתוחים סטטיסטיים בחתכים שונים תרשימים ועוד , נדרש זמן רב לנתח ולהבין את משמעות הנתונים, ולא פחות זמן לאסוף ולהכין את הדוחות והתרשימים. ניתן להתאים לוח בקרה מתאים לכל עסק ובכל תחום פעילות.

ההיגיון של ניהול מונחה לוח בקרה הוא שחשיפת הנתונים באופן ברור ממוקד ועקבי, קרוב לזמן האירוע, איננה יכולה להשאיר את המנהל אדיש, הוא יברר, יבדוק, ישאל, ויפעל בהתאם לצורך. לוח השעונים "מזכיר" למתבונן מה לבדוק. צריך להבין שהנתונים המוצגים הם תוצאות של בצוע פעילויות שוטפות, שבוצעו אך לפני זמן קצר, כך שניתן לבצע תיקונים ושיפורים בבצוע. בניהול מונחה לוח בקרה, העובדים חייבים לדעת שהם נמדדים באופן שוטף ועקבי. היכולת של המנהל להיות בעניינים באופן ממוקד ושוטף, וידיעת העובדים שהם נמדדים באופן שוטף, יוצרת  מתח של עשייה, בקרה ,ותיקון. הבקרה התמידית והשוטפת מצד ההנהלה, והדיווח השוטף והעקבי מצד המבצעים, הופכים לשגרת יום בעסק  שהופך להיות מדיד על בסיס בצוע יומי. אין כל ספק שבקרה עקבית ויעילה וקבלת החלטות נכונות בהתאם לממצאים , ישפרו את התוצאות העסקיות לאורך זמן. גם אם לא ניתן לכסות בבקרה שוטפת ורצופה  את כל הפעילות העסקית. שיטת הבקרה הזו, היא להערכתי זולה ,אפקטיבית ויעילה לא פחות, משיטות המצריכות אסוף וניתוח  מידע רב, ונדרשות לעלויות רבות וזמן רב לאיסוף ומיון המידע

הפרמטרים נדרשים ( KPI-Key Performance Indicator) חייבים להיות ערכים כמותיים הניתנים למדידה .הנתונים המוצגים הם כאלה, המייצגים תוצאות שונות הנגזרות מהפעילות העסקית, ויש בהם כדי לבטא את האופן שבו מתנהל העסק. כגון: מכירות, תפוקות ביח' שונות (כסף, שעות, משקל נפח), עלויות למיניהן. כמו כן נתונים המשפיעים ומשתתפים בתהליך העסקי כגון: שימוש וניצול משאבי שעות(נוכחות, עבודה, מכונות), ערכי וכמויות מלאי, פעילויות רכש ועוד, תקלות ומספר רב של פרמטרים נוספים. על הנתונים להיות זמינים וקלים לאיסוף ולהצגה. הנתונים יכולים להיות ברמת גורם בודד  (אדם, תהליך, מכונה, מוצר, וברמה עסקית כוללת)

המחוונים צריכים להיות מותאמים למידע המוצג, מובנים  וקליטים לעין ולהבנת משמעויות המוצג.

תדירות העדכון תהיה בהתאם לתהליך העסקי ולזמן הנדרש להתהוותו, בהתאם ליכולת אסוף מידע זמין ואמין, ובמידת האפקטיביות המייצגת את התהליך העסקי של המידע שנאסף. (במכירות ניתן על בסיס זמן קצר ביותר (שעות וימים) , בתהליכים מורכבים יותר (שבועות חודשים). בעקרון התדירות עשויה להיות: יומית, שבועית, חודשית, בערכים נקודתיים ובערכים שוטפים מצטברים לשנה

בסיס השוואת הבצועים: בכדי לתת משמעות יחסית  לנתונים יש להשוות את הבצוע השוטף לתקציב/תחזית/מטרה, או/ו לתקופות מקבילות, לנתונים ענפיים ועוד.

סוגי מחוונים להצגת הנתונים: תרשימי: עמודה, עקומות, פזור, רדאר, עוגה, מחוג ועוד. כל מחוון שנבחר צריך להתאים לסוג המידע אותו הוא מציג.

תהליך ניהול: ידועה האמרה "ניתן לנהל רק את מה שניתן למדוד", כלומר מה שלא מדיד לא ניתן לנהל. תהליכי הניהול בכל תחום ובכל ארגון ובכל מקום צריכים לכלול את הצעדים הבאים: 1. הצבת יעדים ממוקדים ומוגדרים (אם יש אסטרטגיה כאלה הנגזרות מהאסטרטגיה). 2. תכנון הנדרש לבצוע להשגת היעדים. 3. הקצאת משאבים (ניהול, זמן, ציוד , עובדים,מקום , כסף). 4.תכנית עבודה מפורטת על ציר זמן.5. הדרכת המבצעים בכל הנדרש לבצוע. 6. בצוע. 7. פקוח ובקרה על הבצוע. 8.ניתוח בצועים. 9. פעילות מתקנת, ועדכון הנדרש של כל הגורמים הרלבנטיים מבחינת יעדים, משאבים, תכניות, עדכונים, מידע וחוזר חלילה. תהליך הניהול הוא מעגל אין סופי, הנדרש לכל משך חיי הארגון.

סכום: הבקרה  איננה מציינת מה צריך לעשות, איך צריך לעשות, מתי צריך לעשות, ועם מי צריך לעשות. השיטה איננה באה במקום תכנון וניהול תהליכים, ומשמעת עסקית וארגונית הנדרשים מכל המשתתפים בתהליך העסקי. היא באה להשלים לסייע להבליט להדגיש ולהתריע, על פערים בין הבצוע בפועל לבין נתונים השוואתיים. כל עסק מגדיר לעצמו את מטרותיו ואת דרישותיו מעובדיו בתחום הבצוע ובתחום ההתנהלות השוטפת.

לשימוש בdashboardניהולי נדרש: רכב (עסק מנוהל) ונדרש נהג (מנהל).

תגיות: ניהול, פיקוח, דיווח, שליטה, KPI,בקרה ניהולית, מחוונים, נתונים, מנהל, לוח בקרה

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג UPיזמות וניהול בע"מ

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/20351 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/20343 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/20365 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/20385 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20385 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20392 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20391 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/20385 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20385 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20392 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20391 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20448 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20396 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20296 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica