חפש מאמרים:
שלום אורח
24.07.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ניהול מונחה לוח בקרה Management Guided Dashboard (M.G.D)

מאת: עוזי פלגניהול18/08/2013689 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עוזי פלג*

ניהול מונחה לוח בקרה

ניהול מונחה לוח בקרה הינה גישה ניהולית המאפשרת לפקח ולבקר את ביצועי העסק ברמה שוטפת, בהתאם לקצב השינוי בפרמטרים שהוגדרו כמיצגים, את הפעילות העסקית המרכזית בעסק. בדומה לנהג ברכב המתייחס ומגיב בהתאם לנתוני לוח הבקרה (שעונים). ( מהירות הנסיעה, מצב חום מנוע, מצב דלק, דלתות וחגורות בטיחות, אורות וכו). הנהג לא נשאר אדיש לנתונים ופועל בהתאם לנדרש. האם ניתן לנהוג ברכב  ללא לוח בקרה ? וודאי שלא. ברכב הנתונים מוצגים בזמן אמת. בתהליכי ניהול הנתונים הם תוצאות כמותיות של נתוני בצוע בעבר, גם אם העבר הוא קצר ביותר. האפקטיביות הגדולה ביותר תושג, כאשר פער הזמן בין הבצוע, להצגת הנתונים יהיה הקצר ביותר, כך שהמנהל יוכל לקבל החלטות מהירות לבצוע הנדרש, בהתייחס לתוצאות המוצגות.

לוח הבקרה הניהולי מציג את נתוני הבצוע באופן גרפי ממוקד וברור, המאפשר במבט חטוף ומהיר לזהות בצועים, בדומה למבטי הנהג ללוח השעונים ברכב. לוח הבקרה איננו תחליף לנתונים המוצגים בניתוח בצועים תקופתיים. בצועים תקופתיים מלווים בדוחות עמוסי מלל ובטבלאות נתונים, ניתוחים סטטיסטיים בחתכים שונים תרשימים ועוד , נדרש זמן רב לנתח ולהבין את משמעות הנתונים, ולא פחות זמן לאסוף ולהכין את הדוחות והתרשימים. ניתן להתאים לוח בקרה מתאים לכל עסק ובכל תחום פעילות.

ההיגיון של ניהול מונחה לוח בקרה הוא שחשיפת הנתונים באופן ברור ממוקד ועקבי, קרוב לזמן האירוע, איננה יכולה להשאיר את המנהל אדיש, הוא יברר, יבדוק, ישאל, ויפעל בהתאם לצורך. לוח השעונים "מזכיר" למתבונן מה לבדוק. צריך להבין שהנתונים המוצגים הם תוצאות של בצוע פעילויות שוטפות, שבוצעו אך לפני זמן קצר, כך שניתן לבצע תיקונים ושיפורים בבצוע. בניהול מונחה לוח בקרה, העובדים חייבים לדעת שהם נמדדים באופן שוטף ועקבי. היכולת של המנהל להיות בעניינים באופן ממוקד ושוטף, וידיעת העובדים שהם נמדדים באופן שוטף, יוצרת  מתח של עשייה, בקרה ,ותיקון. הבקרה התמידית והשוטפת מצד ההנהלה, והדיווח השוטף והעקבי מצד המבצעים, הופכים לשגרת יום בעסק  שהופך להיות מדיד על בסיס בצוע יומי. אין כל ספק שבקרה עקבית ויעילה וקבלת החלטות נכונות בהתאם לממצאים , ישפרו את התוצאות העסקיות לאורך זמן. גם אם לא ניתן לכסות בבקרה שוטפת ורצופה  את כל הפעילות העסקית. שיטת הבקרה הזו, היא להערכתי זולה ,אפקטיבית ויעילה לא פחות, משיטות המצריכות אסוף וניתוח  מידע רב, ונדרשות לעלויות רבות וזמן רב לאיסוף ומיון המידע

הפרמטרים נדרשים ( KPI-Key Performance Indicator) חייבים להיות ערכים כמותיים הניתנים למדידה .הנתונים המוצגים הם כאלה, המייצגים תוצאות שונות הנגזרות מהפעילות העסקית, ויש בהם כדי לבטא את האופן שבו מתנהל העסק. כגון: מכירות, תפוקות ביח' שונות (כסף, שעות, משקל נפח), עלויות למיניהן. כמו כן נתונים המשפיעים ומשתתפים בתהליך העסקי כגון: שימוש וניצול משאבי שעות(נוכחות, עבודה, מכונות), ערכי וכמויות מלאי, פעילויות רכש ועוד, תקלות ומספר רב של פרמטרים נוספים. על הנתונים להיות זמינים וקלים לאיסוף ולהצגה. הנתונים יכולים להיות ברמת גורם בודד  (אדם, תהליך, מכונה, מוצר, וברמה עסקית כוללת)

המחוונים צריכים להיות מותאמים למידע המוצג, מובנים  וקליטים לעין ולהבנת משמעויות המוצג.

תדירות העדכון תהיה בהתאם לתהליך העסקי ולזמן הנדרש להתהוותו, בהתאם ליכולת אסוף מידע זמין ואמין, ובמידת האפקטיביות המייצגת את התהליך העסקי של המידע שנאסף. (במכירות ניתן על בסיס זמן קצר ביותר (שעות וימים) , בתהליכים מורכבים יותר (שבועות חודשים). בעקרון התדירות עשויה להיות: יומית, שבועית, חודשית, בערכים נקודתיים ובערכים שוטפים מצטברים לשנה

בסיס השוואת הבצועים: בכדי לתת משמעות יחסית  לנתונים יש להשוות את הבצוע השוטף לתקציב/תחזית/מטרה, או/ו לתקופות מקבילות, לנתונים ענפיים ועוד.

סוגי מחוונים להצגת הנתונים: תרשימי: עמודה, עקומות, פזור, רדאר, עוגה, מחוג ועוד. כל מחוון שנבחר צריך להתאים לסוג המידע אותו הוא מציג.

תהליך ניהול: ידועה האמרה "ניתן לנהל רק את מה שניתן למדוד", כלומר מה שלא מדיד לא ניתן לנהל. תהליכי הניהול בכל תחום ובכל ארגון ובכל מקום צריכים לכלול את הצעדים הבאים: 1. הצבת יעדים ממוקדים ומוגדרים (אם יש אסטרטגיה כאלה הנגזרות מהאסטרטגיה). 2. תכנון הנדרש לבצוע להשגת היעדים. 3. הקצאת משאבים (ניהול, זמן, ציוד , עובדים,מקום , כסף). 4.תכנית עבודה מפורטת על ציר זמן.5. הדרכת המבצעים בכל הנדרש לבצוע. 6. בצוע. 7. פקוח ובקרה על הבצוע. 8.ניתוח בצועים. 9. פעילות מתקנת, ועדכון הנדרש של כל הגורמים הרלבנטיים מבחינת יעדים, משאבים, תכניות, עדכונים, מידע וחוזר חלילה. תהליך הניהול הוא מעגל אין סופי, הנדרש לכל משך חיי הארגון.

סכום: הבקרה  איננה מציינת מה צריך לעשות, איך צריך לעשות, מתי צריך לעשות, ועם מי צריך לעשות. השיטה איננה באה במקום תכנון וניהול תהליכים, ומשמעת עסקית וארגונית הנדרשים מכל המשתתפים בתהליך העסקי. היא באה להשלים לסייע להבליט להדגיש ולהתריע, על פערים בין הבצוע בפועל לבין נתונים השוואתיים. כל עסק מגדיר לעצמו את מטרותיו ואת דרישותיו מעובדיו בתחום הבצוע ובתחום ההתנהלות השוטפת.

לשימוש בdashboardניהולי נדרש: רכב (עסק מנוהל) ונדרש נהג (מנהל).

תגיות: ניהול, פיקוח, דיווח, שליטה, KPI,בקרה ניהולית, מחוונים, נתונים, מנהל, לוח בקרה

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג UPיזמות וניהול בע"מ

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג

יועץ לניהול עסקי, ספק שרותי ניהול כמנכ"ל על בסיס משרה חלקית.

חונך עסקי מוסמך של משרד התמ"ס 8091

ספק מוכר של משרד הבטחון   1100524 

בסיווג: ניהול פרייקטים של מערכות טכנולוגיות,ייעוץ ארגוני

מנכ"ל 

UP יזמות וניהול בע"מ

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגניהול18/07/16731 צפיות
בכל עסק מקרטע וכושל מתקיים תמהיל כישלונות במינונים שונים האחראים למצבו של העסק. כפי שנכתב לא מעט פעמים, הכישלון לא יתום, יש לו גורם אחראי ברור ומובהק. במאמר נחדד נקודה זו.

מאת: עוזי פלגפיננסים וכספים - כללי 18/09/13700 צפיות
תזרים המזומנים העסקי, הוא ניהול ועיתוד מלאי הכסף של העסק. תהליך הניהול הפיננסי דומה במידה רבה לניהול ועיתוד מלאי חומרים רגיל, רק ברמת רגישות גבוהה הרבה יותר. בניגוד למלאי חו"ג ופריטים המשפיעים ישירות על המוצרים והתהליכים בהם הם נכללים, הכסף נכלל כמרכיב ראשי בכל מרכיבי ופעילויות הארגון העסקי. גם לכסף כמו למלאי "מצבי צבירה" ותצורות שונות . הוא יכול להיות זמין ונזיל, הוא יכול היות מושקע וסגור, הוא יכול להיות באשראי שלא מומש, הוא יכול להיות בחובות לקבל, בתקבול ביד שלא נפרע, או בחובות לתשלום, ועוד.

מאת: עוזי פלגניהול03/04/12965 צפיות
המבנה הארגוני - אמור לספק לארגון מכל סוג שהו, את הבסיס והיכולת הניהולית, להשיג את המטרות אשר לשמם הוא קיים. בארגון עסקי תהליכים ארגוניים נועדו לתמוך באופן יעיל בתהליכים עסקיים, ולאפשר להם להתבצע באופן המיטבי.

מאת: עוזי פלגניהול05/02/121084 צפיות
שרשרת הערך הכוללת היא שרשרת הערך המצרפי אשר מחברת את שרשרת הערך של הספק עם שרשרת הערך של הקונה. ככל שהמוצר מורכב יותר, סביר ששרשרת הערך המצרפי שלו ארוכה יותר ומורכבת יותר, וכוללת מספר רב של גורמים המקיימים ביניהם יחסי ספקים ולקוחות. מנקודת ראות של הספק מדובר במוצר, ומנקודת ראות של צרכן הביניים מדובר בתשומה, וכך עד שמגיעים לצרכן הסופי שאצלו מסתכמת השרשרת לערכה הסופי.

מאת: עוזי פלגעסקים - כללי23/12/11926 צפיות
התייעלות עסקית הינה תהליך המאפשר הקטנת עלויות תוך שימור התועלות או לחילופין הגדלת התועלות ללא שינוי בעלויות, התייעלות עסקית משמעותית הינה הקטנת עלויות מצד אחד, והגדלת תועלות בו בזמן ללא פגיעה בתפקוד העסק או בשיעור הרווח. פרי ההתייעלות יכול להישאר בתוך העסק, המשמעות במקרה זה היא שיפור הרווחיות, פרי התייעלות יכול להגיע גם ללקוחות ואז המשמעות היא הוזלת המחיר של המוצר או השרות. בהתייעלות עסקית משמעותית ניתן לשלב בין גידול שעור הרווח ובין קיטון המחיר לצרכן.

מאת: עוזי פלגעסקים - כללי12/12/11812 צפיות
פתוח עסקי איננו סיסמת קסם שאמורה להביא את העסק ממקום מסוים למקום הרבה יותר טוב. בעלי עסקים מרבים להשתמש במושג ולא תמיד בהקשר הנכון ובתזמון הנכון בחיי העסק. נדרש לבדוק את מידת המתאם בין מה רוצה הבעלים או המנכ"ל, לבין מה העסק צריך באמת בשלב זה של חיו. בכל מקרה יש לבדוק את יכולת העסק לעמוד ברצונות הבעלים או/ו בצרכים האמיתיים הנדרשים.ניסיון לבצע פתוח עסקי ללא בדיקה מתאימה תוביל לכישלון ולנזק.

מאת: עוזי פלגעסקים - כללי28/09/111254 צפיות
אחת ההתלבטויות בהקמת מערכות מדפים במחסן היא לבחור את ספק המדפים. ההתלבטות היא בין יצרן מקומי, לבין יצרן מחו"ל המיוצג בארץ על ידי גורם שיווקי. ההתלבטות היא לעיתים לא פשוטה, מה גם שרוב הלקוחות לא מכירים תמיד את הנושא ונעזרים ביועצים למיניהם.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: נינה כהןניהול14/08/17961 צפיות
קרוב למיליארד איש כבר עושים שימוש באינטרנט על בסיס קבוע, אם באמצעות המחשב הנייד, המחשב הנייח, הטאבלט או טלפון החכם

מאת: נינה כהןניהול14/08/17681 צפיות
ישנם עסקים רבים בישראל שנתונים לתחרות קשה במיוחד עסקי המסעדנות, כאשר קיימות המון מסעדות בכל מיני סגנונות ברחבי הארץ.

מאת: נינה כהןניהול25/07/17579 צפיות
העולם העסקי, טומן בחובו עסקים רבים מכל מיני סוגים. ישנם בעלי עסקים שאינם מסוגלים לשרוד בשנה השנתיים הראשונות לקיומם

מאת: שלום כהןניהול06/11/16649 צפיות
ניהול עסק הוא מטלה לא פשוטה ומי שהתנסה בכך או שיש לו עסק בפועל יודע את זה. צריך לנהל בראש ובראשונה את העובדים, צריך לנהל את המלאי, צריך לנהל את הספקים, לעקוב אחר הנהלת החשבונות ולבצע עוד מטלות רבות אחרות

מאת: עוזי פלגניהול18/07/16731 צפיות
בכל עסק מקרטע וכושל מתקיים תמהיל כישלונות במינונים שונים האחראים למצבו של העסק. כפי שנכתב לא מעט פעמים, הכישלון לא יתום, יש לו גורם אחראי ברור ומובהק. במאמר נחדד נקודה זו.

מאת: SEOMANניהול31/05/16847 צפיות
איך תוכלו לגשת ללקוחות שלכם בצורה הטובה ביותר? כיצד באמצעות מוצרי פרסום ניתן להשיג יותר לקוחות

מאת: SEOMANניהול25/05/16770 צפיות
כיצד מוצרי הפרסום הפשוטים משפיעים על הלקוחות הקיימים של החברה ואיך ניתן למנף את כלל השיווק באמצעות מוצרי פרסום.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica