חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מזונות אישה

מזונות אישה

כאשר בני זוג מחליטים להתגרש או כאשר הבעל רוצה להתגרש, האישה תהא זכאית לתשלום מזונות מבעלה, וזאת כל עוד הם עדיין נשואים.

כמו כן, ישנן נסיבות מסוימות אשר בהן זכותה של האישה למזונותיה תפקע עוד בטרם מועד הגירושין. שכן, ישנם מספר סיטואציות אשר יכולות לשלול את זכאותה של האישה למזונות. לעומת זאת, קיימים מקרים אחרים בהם יכול והבעל יהא מחויב במזונות גרושתו, היינו, יהא מחויב במזונות אשתו גם לאחר שהתגרשו, אולם מקרים אלו הם נדירים ביותר, מאחר ואין חובה על פי דין, של בעל לזון את אשתו לאחר הגירושין.

כאמור, ההלכה מחייבת את הבעל במזונות אשתו, ובמסגרת חיוב זה, הוא למעשה, חייב לספק לה את כל מחסורה ואת כל צרכיה. כמו כן, חשוב לציין כי כאשר האישה הורגלה לרמת חיים כזו או אחרת, קמה לה הזכות להמשיך ולחיות באותה הרמה כשחובתו של הבעל היא לספק לה את כל אלו, כאמור. יתרה מזאת, במסגרת חובתו של הבעל לזון את אשתו, מוטלת עליו גם החובה לדאוג ולספק לה גם מדור, ואף לשאת בהוצאות אחזקתו. (לעניין זה ראה למשל : ע"א 130/83 פרייס נ' פרייס, פ"ד לח(1) 721).

כאן המקום גם לציין כי, על פי הדין העברי, אין האישה מחויבת לצאת לעבוד, גם אם היא עבדה קודם לכן והפסיקה את עבודתה. אולם, חשוב באתו הקשר לציין כי, במידה ובית הדין הרבני יתרשם כי האישה הפסיקה לעבוד רק על מנת לקבל מזונות מן הבעל, עלול הוא לקבוע את מזונותיה באופן שגובה המזונות שיקבע עבורה, יהיה בקיזוז שווי השתכרותה טרם התפטרותה, ואף חמור מכך, עלול הוא לשלול את מזונותיה בכלל.

זכותה של האישה למזונות נגזרת למעשה מהעיקרון  של "עולה עמו ואינה יורדת עמו", על פי הדין ההלכתי. ומעצם היותה של האישה "עולה עמו", למעשה, היא זכאית לקבל את מזונותיה בהתאם למצבו הכלכלי של הבעל. כמו כן, יודגש כי השיקול העיקרי, בבואו של בית המשפט לפסוק את גובה מזונות האישה, נובע מפוטנציאל ההשתכרות של הבעל לרבות הכנסותיו מרכוש.

כלל נוסף וחשוב בכל הקשור למזונות אישה, הוא שהבעל יחויב במזונות אישה רק החל ממועד הגשת התביעה ולא יחויב רטרואקטיבית.

העילות בגינן ניתן לשלול מזונותיה של אישה :

א.      עזיבתה של האישה את הבית – במידה והאישה עוזבת את הבית המשותף הו התגוררו הצדדים, ניתן יהיה לשלוש את זכותה למזונות אישה. זאת כמובן, במידה וסיבת עזיבתה אינה מוצדקת.

ב.      בגידתה של האישה בבעל -  במידה ואישה בגדה בבעלה ("זנתה תחתיו"), היא מוכרזת כמורדת ומאבדת את זכותה למזונותיה. לעניין זה חשוב לציין כי, טענת בגידה מצריכה ראיות כבדות משקל המוכיחות את קיומה של הבגידה.

ג.        אישה עובדת- עוד על פי הדין ההלכתי קיים עיקרון של "מעשה ידיה", אשר לפיו רוכש הבעל גם את הזכות להכנסותיה של האישה מעבודה. וכך, במצב של גירושין, ניתן יהיה לקזז בין מזונותיה של האישה לבין הכנסותיה בטענה של "צאי כי מעשה ידייך למזונותיך", היינו, הבעל יטען כי, הכנסתה של האישה מעבודה יחשבו בתור מזונותיה.

ד.      אישה שלא מקיימת את מצוות הדת – במידה והאישה לא מקיימת את מצוות הדת וכפועל יוצא, אף גורמת לבעלה לעבור על מצוות אלו, לא תהא זכאית למזונות. יחד עם זאת, חשוב לציין כי בעל אשר בעצמו לא מקיים את מצוות הדת לא תעמוד לו הזכות לטעון טענה מעין זו.

ה.      כאשר האישה מסרבת לקיים יחסי אישות עם בעלה – אישה אשר מסרבת לקיים יחסי אישות עם בעלה נחשבת למורדת  ולא תהא זכאית למזונותיה.

מה לגבי מזונות אישה המסרבת לתת גט לבעלה חרף העובדה שקיים פסק דין המחייבה לעשות כן?

לעניין זה בפסיקה מסתמנת מגמה לפיה, כאשר בית הדין הרבני מחייב את האישה לתת גט לבעלה, והיא לא עושה כן, היא תאבד את זכותה למזונות אישה. אך, שלילת זכותה זו, תחשב, רק החל מהמועד בו סירבה ההיא לתת את הגט.

***המידע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת אי אילו הליכים או לאי נקיטתם של אי אילו הליכים. הסתמכות על האמור במאמר זה הנה על אחריות הקורא בלבד וכפועל יוצא, האחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור במאמר זה, תחול על הקורא בלבד.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוה"ד סטרוגנו הינה בעלת תואר ראשון במשפטים, סיימה התמחותה בבית משפט לענייני משפחה בחיפה וכן סיימה השתלמות בנושא דיני משפחה ודיני ירושה במכון להשתלמות של לשכת עורכי הדין.

עוה"ד שלומית סטרוגנו מטפלת במגוון נושאים וביניהם : ניהול תיקי גירושין בכללותם, לרבות תביעות בענייני מזונות, משמורת ורכוש וניהול תיקי ירושות וצוואות בכללותם, לרבות התנגדויות לצווי ירושה ולצווי קיום צוואה, הן בבתי הדין הרבניים והן בבתי המשפט לענייני משפחה. כמו כן, עורכת הסכמים בין בני זוג בענייני גירושין, ממון, מזונות, חזקה, שלום בית וכד' ומגישה בקשות אצל הרשם לענייני ירושה.

כתובת: שד' ירושלים 3, קרית ים
טל': 077-2115151 פקס': 077-2115152
נייד : 050-8560253
דואר אלקטרוני : str_law@zahav.net.il

אתר אינטרנט : http://www.easyget.co.il/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שלומית סטרוגנו עורכת דין לענייני משפחה

במידה ובני זוג החליטו לפנות להליך של גירושין וכפועל יוצא להליך של פירו התא המשפחתי, הרי שאחד הנושאים אשר יהיה עליהם לשים עליו את הדעת ואשר כרוך מעצם טיבו וטבעו בהליך של גירושין, הנו הנושא של משמורת הילדים המשותפים.

במצב דברים שבו בני זוג החליטו לפנות להליך של גירושין בדרך של פנייה לערכאות שיפוטיות הרי שעל אחד הצדדים לפחות להגיש תביעת גירושין בבית הדין הרבני אשר לו סמכות שיפוט ייחודית בענייני גירושין. כמו כן, על מנת שתביעת גירושין תתקבל ולבסוף יינתן פסק דין של גירושין, על התביעה להכיל בתוכה טענות בדבר עילות גירושין אשר מוכרות בדין העברי ואשר ניתן להוכיחן, שאם לא כן, עלול בית הדין הרבני לדחות את אותה תביעת גירושין.

אחד מאבני היסוד של הליך גירושין, הנו בניית אסטרטגיית גירושין, בטרם הפנייה להליך של גירושין. שכן, אסטרטגיית גירושין נכונה ומתאימה, במרבית המקרים גם תוביל לתוצאות המיוחלות של הצד אשר החליט לפנות להליך של גירושין.

כיום, מסתמנת מגמה לפיה, מרבית הזוגות אשר פנו להליך של גירושין בדרך של פנייה לערכאות שיפוטיות, יסיימו את אותו הליך גירושין, בסיוע של הליך גישור.

מרבית התיקים המתנהלים בענייני גירושין, נפתחים בעקבות בגידתו של מי מבני הזוג, תוך הפרה בוטה של האמון בין הצדדים.

פנייה להליך של אימוץ, תסתיים בסופו של התהליך במתן של צו אימוץ על ידי בית המשפט לענייני משפחה, עבור הילד אותו המשפחה המאמצת מעוניינת לאמץ.

הסכם ממון הנו מסמך משפטי אשר בני זוג עורכים, בדרך כלל, לפני הנישואין ובטרם מיסוד הקשר. זאת על מנת להבטיח כי במידה ומערכת היחסים תעלה על שרטון, מערכת היחסים הממונית ביניהם תתחלק באופן השונה מזה שקובע חוק יחסי ממון בין בני זוג.

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211499 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211294 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני משפחה26/01/201608 צפיות
בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט מ' מזוז, הכריע בימים אלו בעתירה המכוונת נגד החלטות של המשיבים 2-1, בית הדין הרבני הגדול בירושלים ובית הדין הרבני האזורי בתל אביב-יפו (להלן: בית הדין האזורי), מיום 14.2.2019 ומיום 12.11.2018 בהתאמה, בהן נקבע כי העותר חייב בגט לאשתו.

מאת: טלדיני משפחה03/06/182006 צפיות
אחד הנושאים המרכזיים בענייני גירושין הינו חלוקת הרכוש. בשיקולים של חלוקת רכוש כל צד מעלה את טענותיו כאשר מטרתו לקבל נתח משמעותי יותר בכלל הרכוש שנצבר.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה10/04/181573 צפיות
לכל עורך דין לגירושים יש את הסגנון שלו. כדאי לוודא כי הסגנון שלהם מתאים הן שלך ואת הסגנון הדרוש כדי להגן על האינטרס שלך במהלך ואחרי הגירושים.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה28/03/181674 צפיות
איך מסייעים בשלבים הללו של הפירוק הבלתי נמנע כדי ליצור עד כמה שפחות רגעים קשים בהליך מורכב שכזה? פניות אל עו"ד משפחה הן בהחלט צעד נבון

מאת: רוני הכהןדיני משפחה23/10/171791 צפיות
ברגע בו כבר נמצאים על פרשת דרכים לקראת גירושים יש כאלה שיכולים לומר דבר או שניים לגבי איך להתגרש נכון וחשוב להבין את העניין לעומק טרם הקפיצה השירה לתוכו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica