חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פגם בצוואה

פגם בצוואה

במאמר זה אסקור בקצרה את הפתרונות אשר מציע חוק הירושה, במצב דברים בו הוגשה בקשה לקיום צוואה אצל הרשם לענייני ירושה ובצוואה נפל פגם.

צוואה אשר אינה כתובה בכתב ידו של המצווה, למשל, אלא רק מודפסת וחתומה על ידו, הנה צוואה אשר תיחשב לצוואה אשר נפל בה פגם.

סעיף 19 לחוק הירושה, התשכ"ה-1965 קובע כי :

"צוואה בכתב יד תכתב כולה ביד המצווה, תישא תאריך כתוב בידו ותחתם בידו"   

למעשה, הדרישה לתאריך וחתימה בכתב ידו של המצווה הנם ממרכיבי היסוד של הצוואה בכתב יד.

הדרישות הצורניות אינן מטרה בפני עצמן, אלא אמצעי שנועד להבטיח כי המסמך או הדיבור אכן מבטא את רצונו החופשי והאמיתי של האדם לצוות על רכושו לאחר מותו (לעניין זה ראה : ש' שילה "פירוש לחוק הירושה, התשכ"ה-1965" (כרך א') בעמ' 227-244).

כאמור, בכפוף לסעיף 19 לחוק, הרי שקיימת דרישה כי הצוואה תשא תאריך כתוב בידו שלהמצווה וכן תיחתם על ידו. משכך, יוצא אפוא כי, צוואה בכתב יד אשר לא נושאת את חתימתו של המצווה קיים בה פגם.

אולם, במקרה של פגם בצוואה, נתן המחוקק לבית המשפט שיקול דעת, לרפא את הפגם. זאת בהתאם לסעיף 25 לחוק הירושה לפיו עולה כי :

"(א) התקיימו מרכיבי היסוד בצוואה, ולא היה לבית המשפטספק כי היא משקפת את רצונו החופשי והאמיתי של המצווה, רשאי הוא, בהחלטה מנומקת, לקיימה אף אם נפל פגם בפרט מן הפרטים או בהליך מן ההליכים המפורטים בסעיפים 19, 20, 22 או 23 או בכשרות העדים, או בהעדר פרט מן הפרטים או הליך מן ההליכים כאמור.

(ב) בסעיף זה "מרכיבי היסוד בצוואה" הם: (1) בצוואה בכתב יד כאמור בסעיף 19 הצוואה כולה כתובה בכתב ידו של המצווה;"

כך למשל, בדברי ההסבר להצעת החוק (תיקון מס' 11) נכתב כי, האפשרות להתגבר על חסרבצוואה נתונה לבית המשפט לגבי צוואה בכתב יד, כאשר הפרט החסר הוא חתימת המצווה או תאריך הצוואה. תנאי לקיום צוואה על אף פגם בצורתה הינו כי לבית המשפט אין ספק לגבי אמיתותה של הצוואה וכי היא משקפת את רצונו החופשי והאמתי של המצווה.

עוד בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי: סעיף 25(ב) לא נכלל בחוק בעת חקיקתו בשנת 1965; הוא הוסף בעקבות מקרה ספציפי, באופן שנותן פתרון רק לנסיבות אותו מקרה. באותו מקרה לא היה לבית המשפט ספק לגבי אמיתות הצוואה בכתב יד, אך הוא לא יכול היה לתת לה תוקף בשל כך שהיו חסרים בה חתימת המצווה ותאריך הצוואה (ד"נ 40/48 קניג נ' כהן פ"ד לו (3) 701).

משכך, בפסיקה ובספרות המשפטית נשמעו קריאות למחוקק לתקן את סעיף 25 ברוח זו (לעניין זה ראה את דברי השופט ברק בע"א 127/87 בדיחי ואח' נ' בדיחי ואח' פ"ד מג (4) 341 בעמוד 350; "קיום צוואה על אף פגם או חסר בצורתה" - סעיף 25 לחוק הירושה, תשכ"ה-1965,הפרקליט לו (ג) 538 בעמ' 549).

לאור כל האמור בתיקון לחוק כאמור, ניתן אפוא להסיק, כי קיימת אומנם האפשרות להתגבר על חסרים בצוואה אשר נפל פגם בעריכתה. אולם, ההתגברות על חסרים אלו נתונה לשיקול דעתו של בית המשפט, בתנאי האמור בתחילתו של סעיף 25 לחוק, לפיו לא היה לבית המשפט ספק כי הצוואה אכן משקפת את רצונו האמיתי והחופשי של המצווה.

***המידע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת אי אילו הליכים או לאי נקיטתם של אי אילו הליכים. הסתמכות על האמור במאמר זה הנה על אחריות הקורא בלבד וכפועל יוצא, האחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור במאמר זה, תחול על הקורא בלבד.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוה"ד סטרוגנו הינה בעלת תואר ראשון במשפטים, סיימה התמחותה בבית משפט לענייני משפחה בחיפה וכן סיימה השתלמות בנושא דיני משפחה ודיני ירושה במכון להשתלמות של לשכת עורכי הדין.

עוה"ד שלומית סטרוגנו מטפלת במגוון נושאים וביניהם : ניהול תיקי גירושין בכללותם, לרבות תביעות בענייני מזונות, משמורת ורכוש וניהול תיקי ירושות וצוואות בכללותם, לרבות התנגדויות לצווי ירושה ולצווי קיום צוואה, הן בבתי הדין הרבניים והן בבתי המשפט לענייני משפחה. כמו כן, עורכת הסכמים בין בני זוג בענייני גירושין, ממון, מזונות, חזקה, שלום בית וכד' ומגישה בקשות אצל הרשם לענייני ירושה.

כתובת: שד' ירושלים 3, קרית ים
טל': 077-2115151 פקס': 077-2115152
נייד : 050-8560253
דואר אלקטרוני : str_law@zahav.net.il

אתר אינטרנט : http://www.easyget.co.il/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שלומית סטרוגנו עורכת דין לענייני משפחה

במידה ובני זוג החליטו לפנות להליך של גירושין וכפועל יוצא להליך של פירו התא המשפחתי, הרי שאחד הנושאים אשר יהיה עליהם לשים עליו את הדעת ואשר כרוך מעצם טיבו וטבעו בהליך של גירושין, הנו הנושא של משמורת הילדים המשותפים.

במצב דברים שבו בני זוג החליטו לפנות להליך של גירושין בדרך של פנייה לערכאות שיפוטיות הרי שעל אחד הצדדים לפחות להגיש תביעת גירושין בבית הדין הרבני אשר לו סמכות שיפוט ייחודית בענייני גירושין. כמו כן, על מנת שתביעת גירושין תתקבל ולבסוף יינתן פסק דין של גירושין, על התביעה להכיל בתוכה טענות בדבר עילות גירושין אשר מוכרות בדין העברי ואשר ניתן להוכיחן, שאם לא כן, עלול בית הדין הרבני לדחות את אותה תביעת גירושין.

אחד מאבני היסוד של הליך גירושין, הנו בניית אסטרטגיית גירושין, בטרם הפנייה להליך של גירושין. שכן, אסטרטגיית גירושין נכונה ומתאימה, במרבית המקרים גם תוביל לתוצאות המיוחלות של הצד אשר החליט לפנות להליך של גירושין.

כיום, מסתמנת מגמה לפיה, מרבית הזוגות אשר פנו להליך של גירושין בדרך של פנייה לערכאות שיפוטיות, יסיימו את אותו הליך גירושין, בסיוע של הליך גישור.

מרבית התיקים המתנהלים בענייני גירושין, נפתחים בעקבות בגידתו של מי מבני הזוג, תוך הפרה בוטה של האמון בין הצדדים.

פנייה להליך של אימוץ, תסתיים בסופו של התהליך במתן של צו אימוץ על ידי בית המשפט לענייני משפחה, עבור הילד אותו המשפחה המאמצת מעוניינת לאמץ.

הסכם ממון הנו מסמך משפטי אשר בני זוג עורכים, בדרך כלל, לפני הנישואין ובטרם מיסוד הקשר. זאת על מנת להבטיח כי במידה ומערכת היחסים תעלה על שרטון, מערכת היחסים הממונית ביניהם תתחלק באופן השונה מזה שקובע חוק יחסי ממון בין בני זוג.

מאמרים נוספים בנושא דיני ירושה

מאת: רוני הכהןדיני ירושה30/09/201355 צפיות
עם השנים זה נעשה יותר ויותר ברור עד כמה זה חשוב להכין צואה.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה21/09/201060 צפיות
החיים ממשיכים בלעדי כל אלה, וכאן, טמונה לה תורה שלמה של ירושה.

מאת: yoni romדיני ירושה14/11/191098 צפיות
נקודת ההנחה אומרת כי אדם אשר החליט לכתוב צוואה עשה זאת על מנת להשאיר הוראות התואמות את רצונו. מימוש הצוואה משמעותה לכבד את בקשותיו של אותו אדם. לכן, רוב הצוואות יכובדו כפי שנכתבו. עם זאת לעתים ישנו תהליך של ביטול של הצוואה כאשר האדם עצמו יכול לשנות את דעתו ולהחליט לבטלה או לעדכן אותה.

מאת: yoni romדיני ירושה03/07/191502 צפיות
כשאדם קרוב אלינו נפטר זו בשורה לא נעימה במיוחד, לפעמים אפילו מכאיבה מאוד במידה ומודבר בבן משפחה קרוב או בן משפחה שנפטר בטרם עת. בנוסף לכאב הגדול על האובדן עצמו לעיתים מתעוררות בעיות נוספות שגורמות לכאב נוסף - בעיות הירושה שהותיר אחריו המנוח.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה24/04/181460 צפיות
כדי למנוע ריבים מיותרים אנשים רבים לקראת הזקנה עורכים מול עורך דין ירושה את כל הנדרש במסמך ירושה מסודר לכל הילדים.

מאת: יוסף מימוןדיני ירושה19/08/152606 צפיות
מאמר זה בא לתת מידע על סוגי צוואות ובמה יכול לסייע עורך דין צוואות, ירושות ועזבונות מומחה.

מאת: רגב אלקיים דיני ירושה04/12/144118 צפיות
ראוי להדגיש, כיעצם ההכרה בבן כ"בן ממשיך" אינה מעניקה לבן הממשיך זכויות קנייניות במשק. משמעות הצהרת בעל המשק על בנו כ-'בן ממשיך' מהווה הגדרת מערכת היחסים שבין 'הבין הממשיך', האגודה, הסוכנות והמנהל – ותו לא! ללא אישור בכתב של בעל המשק, וללא חתימת בעל המשק על המסמכים הרלוונטיים, הבן הממשיך אינו רשאי לבנות במשק

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica