חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

בועת נדל"ן מול בועת השקל

מאת: גיא חזןמט"ח29/09/20131731 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק
פעם, לפני שנים רבות, היה נהוג להצמיד את מחיריהם של מוצרים שונים לדולר האמריקאי. מחירי הדירות היו בדולרים ובעת חתימת החוזה היו מתרגמים את המחיר לשקלים. אותו הדבר גם לגבי שכירת דירה. נשמע הזוי בימים אלו – אך כך היה. עוד רעיון (שנשמע היום הזוי) היה לשמור דולרים לעת צרה. מתחת למזרן. לשאלה 'למה?' היו עונים השומרים – "הדולר תמיד עולה" או "הדולר תמיד שומר על ערכו".

עד כמה אזרחי ישראל לא האמינו בשקלים שהחזיקו.

שע"ח שקל דולר רשם את שיאו במשבר של שנת 2001-2002 אז נסק שע"ח למעל 5 ש"ח לכל דולר. מאז עברו מעל 10 שנים והדולר כבר הספיק לבקר ברמה של מתחת ל – 3.3 ש"ח לדולר וכיום שע"ח מצביע על 3.54 ש"ח לדולר.

בין הגורמים העיקריים להתחזקות השקל מול הדולר ניתן למנות את הבעיות בארה"ב כתוצאה מהמשבר הפיננסי של שנת 2008 אשר שלחה את רמות הריבית הפדראלית לשיא שלילי – סביב 0 (0-0.25%) וזאת אל מול ריבית גבוה יותר עבור השקל וכן סוגיית מציאת הגז הישראלי שמזרים ויזרים דולרים רבים לשוק.

משקיעים בעולם כולו בוחנים בדיקדוק רב מאוד היכן הכסף שלהם יניב תשואה מירבית והשקל הישראלי עונה "יפה" לסוגיה זו. בזמן שבשווקים בעולם הריביות נמוכות מאוד השווקים בישראל יכולים להניב תשואה שקלית של 1% ועד לפני הורדת הריבית האחרונה אפילו 1.25%. כאשר האחזקה הדולרית מציגה תשואה אפס ברור לחלוטין למה חלק מההון זורם לשקל.

סוגיית מציאת משאבים טבעיים בישראל היא הימור שהושקע בו הון רב עם תוצאות מהפנטות (לחיוב). אכן הצליחו למצוא מצבורי גז בארץ ישראל שזה כשלעצמו אירוע משמח. בסביבת השקל המצב שונה. זרימה עתידית של דולרים רבים ארצה שוחקת עד דק את שע"ח שקל דולר. בשנה האחרונה הספיק השקל להתחזק מרמה של 4 ש"ח לדולר עד לרמתו היום. יותר מ-10%.

לדעתי, שקל חזק מדי פוגע במשק הישראלי באופן נואש הרבה יותר מפגיעה עתידית של בועת הנדל"ן המדוברת. התחזקות השקל פוגעת כבר היום במשק הישראלי וגם בחישוב עתידי הנתונים מצביעים על המשך התחזקותו.

העליהום שיש על בנק ישראל ועל ממשלת ישראל שאינם עושים מספיק על מנת לבלום את המשך עליית מחירי הדיור אולי מוצדק אך הפעילות החשובה באמת צריכה להיות "חשבון נפש" איך עוצרים את התחזקותו של השקל מול הדולר.

שקל חזק פוגע בצמיחה המשק, ברווחי החברות, העסקת עובדים, תשלומי מס ופיתוח עסקי. זו כבר סוגיה שלטעמי יכולה לפגוע במשק (וכבר פוגעת..) באופן כזה שהתיקון ייערך זמן רב מאוד ולכן על הקברניטים הפיננסים (בנק ישראל, משרד האוצר, ראש הממשלה והממשלה כולה) לתת את הדעת כיצד שולטים בספינת השקל החזק הדוהר מעלה מעלה ומתחזק ופוגע בכלכלה הישראלית ובכל אחד מאיתנו.

 



תגיות המאמר: שקל, דולר


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גיא חזן

מאת: גיא חזןשוק ההון25/11/193453 צפיות
יתכן מחיר מניה של 1 דולר שישקף לחברה שווי שוק של 3 מיליארד דולר לעומת מחיר של מניה אחרת עם מחיר של 20 דולר שישקף לחברה שווי שוק של חצי מיליארד דולר.

מאת: גיא חזןפיננסים וכספים - כללי 08/08/193011 צפיות
אז נכון, האנושות אכן מרוויחה בגדול מהתפתחות הטכנולוגיה אך כמו כל דבר גם הצדדים הפחות מחמיאים משתדרגים.

מאת: גיא חזןשוק ההון28/04/193239 צפיות
תארו לכם שהיה לכם מקור שמדווח בכל דרך שתבחרו – שיחת טלפון, מייל, סמס, פקס, יונה, מורס – "זה הזמן לקנות מניות".

מאת: גיא חזןשוק ההון24/02/1910466 צפיות
אז מי צודק? כולם צודקים וכולם טועים. תארו לכם מה קורה לחזאי שצפה לפני שבוע שבחודש מרץ השוק נופל – וזה קורה. תארו לכם..

מאת: גיא חזןקרנות נאמנות18/07/183222 צפיות
אין בכוונתי להיכנס לכל מדדי הסיכון אותם יש לחשב או אליהם צריך להתייחס. פרט ל 2 מדדים פשוטים שכדאי להביא בחשבון בעת בחירת קרן הנאמנות – מדד היחס ומדד הממוצע הענפי!

מאת: גיא חזןשוק ההון06/05/181310 צפיות
לאורך השנים הוא הצליח פעם אחר פעם להראות ולהיות למשקיעי העולם כמו אש לפני המחנה. באדם הזה מתקיימים כל התנאים על מנת להיות משקיע מוצלח. גם צניעותו.

מאת: גיא חזןשוק ההון28/01/181369 צפיות
הניסיון לזהות את הסימנים כולל גם מחירים לא פשוטים מאחר וברוב המקרים זה ללכת נגד הזרם ובשוק ההון ללכת נגד הזרם אומר לא להרוויח כסף במקרה הטוב ולהפסיד כסף במקרה הרע. שני החלופות לא אהודות על המשקיעים.

מאמרים נוספים בנושא מט"ח

מאת: מסחר בינלאומימט"ח08/06/152456 צפיות
בשנים האחרונות אנו שומעים הרבה על מסחר בפורקס, אתם בוודאי יודעים שזה משהו הקשור לשוק ההון. אך לא כולם יודעים מהו בדיוק מסחר בפורקס ומה ההבדל בינו לבין מסחר בשוק ההון. הרשו לי להסביר לכם בקצרה מהו מסחר בפורקס ומדוע הוא הופך להיות לכל כך פופולארי.

מאת: אריאל כהןמט"ח26/02/151898 צפיות
הדולר הוא ללא ספק אחד המטבעות היותר חשובים שיש לנו בכלכלה העולמית. ישנם עוד מספר מטבעות ששווים הרבה מאוד, אך היוקרה היא ללא ספק של הדולר עצמו.

מאת: רן טוביהמט"ח12/01/151976 צפיות
מהו למעשה "המסחר החברתי"? מדוע מתרבות החברות שמצטרפות למתן שירות לסוג מסחר זה? האם זה אמור ללמד שמדובר בסגנון מסחר שלכאורה מאוד כדאי?

מאת: שמעוןמט"ח24/12/141953 צפיות
מטבחים הם המקום שבו אנחנו מכינים לעצמנו אוכל, בין אם זה אוכל בסיסי, ארוחות גורמה או אפילו ארוחות מוכנות שאנחנו פשוט מכניסים לתוך המיקרוגל ומחכים 30 שניות.

מאת: רן טוביהמט"ח15/12/141863 צפיות
סוחרים שמנתחים את השוק בגישה הפונדמנטלית עושים שימוש נרחב בחדשות הכלכליות. האם הסוחר בגישה הטכנית אמור להתעלם מהן? מסתבר שאפשר - אך בהחלט לא תמיד רצוי!

מאת: רן טוביהמט"ח08/12/141853 צפיות
הטעות הגדולה ביותר שעושים סוחרים כשהם בוחרים עם איזו תוכנה הם מעוניינים לעבוד, וכיצד אתה תימנע מאותה טעות! ואם בכל זאת כבר שגית - איך תתקן זאת אחת ולתמיד.

מאת: רן טוביהמט"ח30/11/141880 צפיות
למסחר במטבע חוץ אכן יש פוטנציאל רווח אדיר ותוך אפשרות שזה יקרה בפרק זמן קצר, אבל גם אסור לך להתייחס בביטול או זלזול למספר לא קטן של מהמורות שיכולות להסב לך נזק!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica