חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תסמונת ITB

על פי מחקר שפורסם השנה בכתב העת הבריטי לרפואת ספורט, אחד מחמשת הפציעות השכיחות בקרב רצים למרחקים ארוכים היא תסמונת הידועה בכינויה ITBS. ITBS מהווה 12% מכלל פציעות הריצה.

מהי ה- ITB ומה תפקידה?

ITB הוא רקמת חיבור עבה שמחוברת אל הצד של האגן שמתחילה מהחלק החיצוני של האגן ונאחזת (או מסתיימת) בחלק  הלטרלי (חיצוני) של הברך. בגלל נקודת אחיזתה המרוחקת ( distally) מעבר לאספקט הלטרלי של הברך מתפקדת למעשה כמו רצועה נוספת וכך משפרת  את היציבות  הסטטית של המפרק. Proximally היא משמשת כמייצבת הירך ובעיקר בתנגדות  לתנועת ADDUCTION (תנועה פנימה) של המפרק. במהלך ריצה, ITB מבצעת תפקיד זה כ 90 פעמים בדקה, או 22,000 פעמים במהלך מרתון של ארבע שעות (תנועה שחוזרת בתדירות גבוהה ביותר).


Proximally היא משמשת כמייצבת הירך ובעיקר בתנגדות  לתנועת ADDUCTION (תנועה פנימה) של המפרק. במהלך ריצה, ITB מבצעת תפקיד זה כ 90 פעמים בדקה, או 22,000 פעמים במהלך מרתון של ארבע שעות (תנועה שחוזרת בתדירות גבוהה ביותר).

itb_syndrome_pic.jpg

הגורמים ל  ITBS ?

הגורמים ל ITBS מחולקים לפנימיים (ביומכנית) וחיצוניים (טעויות שקשורות באימון).

גורמים פנימיים: בשל תפקידה, כל עלייה באבדוקציה של ו/או סיבוב פנימי של הירך עלולים לגרום לעומס מוגבר על הרצועה. פרונציה מוגזמת של כף הרגל, חולשה של שרירי האגן והליבה-CORE עלולים לגרום לסיבוב פנימי מהיר של הירך אבדוקציה מוגברת, מה שמוביל למתח מוגבר על ITB.

גורמים חיצוניים: ITBS יכול להיגרם על ידי שימוש יתר של הרצועה, בעיקר בשל טעויות אימון כגון: שינויים פתאומיים של פני השטח (כלומר, רך קשה, שטוח אחיד או ירידה), מהירות, מרחק, נעליים, ותדירות עלולים להגביר את קצב ההרס של הרקמה יחסית לקצב בו היא נבנית  ולגרום לחבלה.

איך ITBS נגרם?

כאשר הברך מתכופפת בזווית גדולה מ -30 מעלות, הרצועה נעה מאחורי האפיקונדייל החיצוני (לטרלי) של הירך (בחלק התחתון של עצם הירך). במהלך יישור הברך, הרצועה נעה קדמית לאפיקונדייל החיצוני. העובדה שהרצועה אינה מחוברת לשום עצם מאפשרת לה לנוע קדימה ואחורה בזמן כיפוף ויישור הברך.תופעת ITBS נפוצה בקרב רצים שעושים תנועות חוזרות ונשנות של כיפוף והארכת מפרק הברך. חזרה זו גורמת לשפשוף יתר של החלק התחתון של הרצועה מעבר ל condyle הלטרלי של הירך (בחלק התחתון של עצם הירך). החיכוך מתרחש בדרך כלל מתחת ל -30 מעלות כיפוף הברך רק אחרי שהרגל נוגעת בקרקע במהלך מחזור ההליכה. תנועה חוזרת זו גורמת לדלקת ונפיחות של ה ITB. ריצה במורד מפחיתה את זווית כיפוף ברכיים ועלולה להחמיר את התופעה, בעוד שאצל אצנים המגדילים את זווית כיפוף ברכיים קיימת נטיה פחותה לגרום לתסמונת.

itb.png

מהם התסמינים?

תסמינים של ITB S מורכבים מכאב או צריבה חדה באספקט החיצוני של הברך. הכאב יכול להיות מורגש גם באזורים גבוהים יותר לאורכה של הרצועה. מדי פעם ניתן  לראות נפיחות או עיבוי של הרקמה בצד החיצוני (הלטרלי) של הברך. התסמינים באים בדרך כלל לאחר זמן של פעילות (ריצה) ונוטים להרגע  זמן קצר לאחר שהפעילות מסתיימת. לתסמינים נטייה לחזור בריצה הבאה שוב. אם לא יטופלו הכאב יכול להתגבר ולהיות מורגש בזמן הליכה יומית ובמיוחד בזמן עליה וירידה במדרגות.

ITB איך ניתן לטפל?

חשוב מאד לטפל הן בגורמים הפנימיים והן בגורמים החיצוניים.
קודם כל פיזיותרפיה. ITB  הינה בעיה לא קשה לטיפול אולם כמו כל הפציעות, ככל שהטיפול יתחיל מוקדם יותר כך יהיה טוב ויעיל יותר. לתופעה זו נטייה להפוך לכרונית.

טיפול לטווח קצר כולל

הפחתת כאבים ונפיחות באמצעות דיקור ועיסוי רקמות רכות, ו אולטרסאונד

NSAIDS וקרח יכולים להיות שימושיים גם בתקופות המוקדמות של ITBS

הערכה ביומכנית מפורטת מתבצעת כדי לזהות מהו הגורם המהותי של הבעיה. (כפי שהוזכר לעיל). לעתים קרובות אביזרים אורטוטיים יכולים להיות שימושים כדי לתקן פרונציה. מחקרים מראים כי חיזוק שרירי האבדוקציה של הירך ושרירי הליבה מועילים בטיפול. תוכניות הדרכה מותאמות ניתנות ליישום. הטיפול אינו כרוך בדרך כלל בתקופה של מנוחה מפעילות מאומצות

למידע נוסף אנא בקרו באתר שלנו "פיזיותרפיה תל אביב"  http://www.physiotelaviv.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ג'ודי הורוויץ - פיזיותרפיסטית מוסמכת המתמחה בפיזיותרפיית ספורט. בעלת תואר ראשון בפיזיותרפיה מאוניברסיטת קייפטאון בדרום אפריקה ותואר שני מאוניברסטית לונדון באנגליה. עוסקת בטיפול בספורטאים מזה 13 שנים. בעלת מרפאת פיזיותרפיה תל אביב וכותבת בלוג העוסק בפציעות ספורט.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גודי הורוויץ

מאמרים נוספים בנושא אורטופדיה ופיזותרפיה

מאת: simply smartאורטופדיה ופיזותרפיה02/03/212854 צפיות
ניתוח עמוד שדרה זעיר פולשני הוא האופציה הטובה ביותר, טיפול בכאב שאינו כירורגי או תרופה בעלת תופעות לוואי, מיקרוסקוטומיה אנדוסקופית היא ניתוח אנדוסקופי זעיר פולשני המאפשר הדמיה ישירה של הדיסק והעצבים. הליך זה משמש לדחיסה של שורשי עצבים שנפגעו על ידי דיסקי עמוד שדרה דחוסים.

מאת: רועי אראליאורטופדיה ופיזותרפיה23/08/201431 צפיות
כאבים הם סמן שמשהו אינו כשורה בגופנו. 80% מהאכולוסיה המבוגרת סובלת מכאבי גב תחתון וההתייחסות אליהן היא בדרך כלל בהבלגה.הפתרון הוא לתקן יציבה על ידי תרגול ייעודי שמתקן את נזקי הישיבה ומחדש את גופנו.

מאת: יצחק בכראורטופדיה ופיזותרפיה18/06/181330 צפיות
כאב בברכיים בעת עלייה במדרגות הם לרוב התסמין הראשון של דלקת פרקים ניוונית במפרקים הללו, יתר הסימנים והתסמינים יופיעו מאוחר יותר. בין יתר הסימנים והתסמינים של דלקת פרקים ניוונית בברכיים נכלול חוסר נוחות, נוקשות, כאבים וקשיי תנועה במגוון מצבים כולל הליכה, עמידה, ישיבה ולבסוף גם במצב של שכיבה במיטה. החוקרים הצביעו על הכאב בברכיים בגלל שימוש במדרגות כסימן ראשון לדלקת פרקים ניוונית לאחר שעקבו במשך 7 שנים אחר 4,600 חולים עם סיכון לחלות בדלקת פרקים ניוונית.

מאת: רוני הכהןאורטופדיה ופיזותרפיה15/02/181362 צפיות
איך פועלים לשם שמירה על מצב בריאותי תקין גם על כסא גלגלים? קראו את הדברים החשובים הבאים.

מאת: orya peryאורטופדיה ופיזותרפיה28/12/171462 צפיות
ישנם מטופלים, אשר סובלים מבעיות קשות בכף הרגל, כך שמטופלים אלה, יצטרכו הזמנת מדרסים בהתאמה אישית במכונים אורתופדיים מומחים. למשל, גם אלה שיש להם מנח ביו סימטרי לקוי, חוסר איזון מבני לקוי יזדקקו להזמנת המדרסים בהתאמה והזמנה אישית. מדרסים אלה, בטווח הרחוק יותר, יהיו יעילים וישפרו את התחושה של המטופלים. תחול ירידה בתסמינים, שיפור הפעילות היום יומית וכן ההתאוששות תהיה מהירה יותר.

מאת: orya peryאורטופדיה ופיזותרפיה20/07/172606 צפיות
גם אם כבר התייאשתם מפיזיותרפיה, אל תמהרו ללכת לניתוח, היום ניתן כבר לטפל באמצעות גלי הלם שיסייעו רבות בהקלת הכאבים.. ישנם כאבים ובעיות שונו שניתן לטפל באמצעות גלי ההלם

מאת: רוני הכהןאורטופדיה ופיזותרפיה04/04/171752 צפיות
ישבתם שעות ארוכות במשרד מול המחשב וכעת הגב מתחיל לסמן על מאמץ יתר של עומס הנוצר עליו בגין ישיבה ממושכת ללא פעילות יעילה לגוף?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica