חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

לקויות למידה – מעגל התסכול הרגשי-חברתי-קגניטיבי

מאת: ציפי כץליקויי למידה02/11/20143962 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

גורמי התופעות

לקויות למידה הינן הפרעות עצביות-התפתחותיות מולדות, אשר פוגעות משמעותית בתפקודי הלמידה הבסיסיים כגון קריאה, כתיבה ומתמטיקה, ומונעות מהלוקה בהן לרכוש מיומנויות וידע כפי שמצופה מאנשים בני גילו, רמת משכלו והשכלתו.

בעבר נהגו אנשי מקצוע לסווג את בעלי הדיסלקציה, דיסגרפיה והדיסקלקוליה בלבד בקטגוריית לקויות זו. אך כיום ישנה מגמה של שינוי בקרב אנשי המקצוע, והרחבת ההכללה גם למיומנויות הנוגעות להמשגה, הקשבה ודיבור, כגון לקות שפתית, הפרעת קשב וריכוז, לקות למידה בלתי מילולית וכדומה.

כל אלה נובעים מגורמים נוירולוגים, ואינם ניתנים לריפוי. הם מתלווים אל האדם לכל אורך חייו. הלקויות הללו עשויות להמשיך ולפגוע באדם גם בבגרותו, והשלכותיהן עלולות לבוא לידי ביטוי במכלול רחב של תפקודים. ועם זאת, טיפול מותאם ונכון יסייע בהתמודדות יעילה יותר עם המכשולים שמציבה הלקות, עד למיצוי הפוטנציאל האישי באופן מיטבי.

ההיבט הקוגניטיבי

לקות למידה אינה כרוכה, כאמור, במנת משכלו של האדם. לפיכך, הלוקה בה עשוי להיות בעל מנת משכל גבוהה מהממוצע, בטווח הממוצע או נמוך ביחס לכלל האוכלוסייה. אולם הקשיים הנובעים ישירות מן הלקות עשויים להתבטא במיומנויות הלמידה הבסיסיות, כשהדבר מוביל לפגיעה בהישגים האקדמיים.

מעבר להשלכות הישירות, נגררות בעטיין בדרך כלל גם תופעות קוגניטיביות משניות, הנובעות מהקשיים הראשוניים. ישנו מגוון רחב של תסמינים, כגון קשיי קשב וריכוז, קשיי שיום בחלקי דיבור מופשטים, קשיי התמצאות בזמן ובמרחב, וכן קשיים שונים בזיכרון לסוגיו, בחשיבה, באסטרטגיות למידה, בתפיסה השמיעתית והחזותית וכיוצא באלה.

אנשי מקצוע מסווגים, אם כן, את הקשיים לשתי קטגוריות. האחת כוללת את הקשיים אשר נובעים ישירות מהלקות, והאחרת - את הקשיים המשניים. המשמעות היא שטיפול עשוי להוביל לשיפור היכולות הבסיסיות הנוגעות לקשיים הראשוניים ברמה מסוימת בלבד, בעוד שהקשיים הנלווים, הרגשיים, החברתיים וההתנהגותיים, ניתנים לטיפול באופן יעיל ומוכח.

 

לקויות למידה - אספקטים רגשיים והתנהגותיים

אפקט נוסף של הקשיים הראשוניים יוצר ביטוי משני בתחום הרגשי. זהו תוצר של תגובות מהסביבה, שהיא לרוב עוינת, בלתי סובלנית, נטולת אמפתיה ובלתי סלחנית כלפי לקויי הלמידה, כמו גם מהבלבול והתסכול שחווה בעל הלקות, שכן מקור הבעיה אינו גלוי לעין, התסמינים נחשפים רק במצבים ספציפיים, בעוד שבסיטואציות אחרות תפקודו של בעל הלקות עשוי להיות על פי הנורמה, ולעתים אף מעליה.

הפערים בין ציפיות החברה מבני גילו של בעל הלקות, לבין ההתנהגויות והמסוגלויות שלו, יוצרים תחושה של כישלונות מצטברים ויוצרים מטען רגשי כבד בקרב. מטען זה עלול להוביל להחמרת הקשיים הראשוניים, להרחבת המעגל השני, ולפגיעה בערך ובדימוי העצמי שלו.

זהו למעשה מעין מצב של יחסי גומלין בין הקוגניציה והרגש, כאשר פגיעה בתחום אחד נותן את אותותיו ומשפיע על התפקוד בתחומים האחרים. בעיות בתחום ההתנהגות לרוב אינן תוצר ישיר של לקויות הלמידה, אלא מהוות ביטוי לדרך התמודדות בלתי אפקטיבית עם הקשיים והמטענים השליליים שהצטברו. תחושת חוסר האונים ומפח נפש עלולים להוביל לדפוסי חשיבה והתנהגות שליליים, לרבות דחיינות, תוקפנות, התנהגות אנטי חברתית וכדומה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ציפי כץ – תרפיסטית נוירו התפתחותית תפקודית.  מטפלת בתפקודים של בעלי הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה והפרעות בעיבוד החושי.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ציפי כץ

מאת: ציפי כץהפרעות קשב וריכוז02/03/131522 צפיות
מה גורם לדימוי עצמי נמוך, ומה הקשר להפרעות קשר והתנהגות? המאמר מציע הסבר לאינטראקציה בין שני הגורמים, וממליץ על הבסיס להתנהגות סביבה תומכת ומסייעת לילד.

מאמרים נוספים בנושא ליקויי למידה

מאת: vodplaceליקויי למידה22/03/173631 צפיות
על אבחון קשב וריכוז ומה צריך לעשות כשילד מראה סימנים

מאת: vodplaceליקויי למידה26/05/161863 צפיות
סיפור אישי של רווית ע. על הילד ועל אבחון דידקטי

מאת: לירון תמםליקויי למידה27/12/152162 צפיות
מדוע אבחון פסיכודידקטי נחוץ כל כך? מאמר זה מבקש לענות על כל השאלות בנושא, אתם מוזמנים להיכנס ולקרוא

מאת: Droxitליקויי למידה14/10/152463 צפיות
בישראל, על פי חוק חינוך חובה, נכנס כל ילד למסגרת חינוכית החל מגיל חמש. בתחילה זהו גן - כבר שם נדרש כל ילד לגלות כישורי למידה, התארגנות והסתגלות. בכיתות הנמוכות בבית הספר לומד הילד כי הדרישות ממנו הופכות מורכבות יותר.

מאת: אורי כהןליקויי למידה01/09/143529 צפיות
רבים מתלמידי ישראל כמו גם תלמידים בעולם כולו סובלים מקשיי למידה, קשיים שיכולים להופיע ממספר סיבות וביניהם לקויות למידה שונות. בעבר, ילד שלא היה מצליח להדביק את בני כיתתו בחומר הלימוד היה נשאר בצד ללא טיפול מתאים מה שהיה גורם לו להרגיש דחוי, להורדת הביטחון העצמי שלו, מה שהיה יוצר כדור שלג ובסופו של דבר גם בהמשך חייו הוא היה מרגיש שאינו מספיק אנטלגנטי כבני גילו והדימוי העצמי שלו היה נמוך מאוד. היום על ידי אבחון ליקויי למידה ניתן בשלב מוקדם לזהות את הבעיה ולהתמודד איתה.

מאת: אורי כהןליקויי למידה29/06/144164 צפיות
אבחון TOVA הוא נכון להיום חלק בלתי נפרד מכל מערך אבחונים הבודקים את לקויות הלמידה, מכיוון שהוא נועד לבדוק האם הנבחן סובל מהפרעות קשב וריכוז והאם טיפול תרופתי יכול לשפר את המצב. הסיבה לכך היא שבלא מעט מקרים נמצא כי אבחון לקויות למידה שאינו מתמקד באספקט הנוירולוגי שבוחן את יכולות הקשב והריכוז, לא תמיד מסוגל להצביע בצורה מדויקת על הסיבה לקשיים בלימודים. למעשה, מבדקי טובה עצמם יכולים בלא מעט מקרים לספק את התשובות לשאלה מה גורם לקשיים בלימודים וזה בתורו יכול לקצר את התהליך וגם להוזיל אותו בצורה...

מאת: אורי כהןליקויי למידה29/06/144150 צפיות
אבחון ליקויי למידה שונה מהאבחונים הפסיכולוגיים בכך שהוא מתמקד בליקויי למידה מנקודת מבט נוירולוגית. אבחון TOVA שונה מאבחונים אחרים בכך שהוא מבוצע פעמיים על גבי המחשב, בפעם הראשונה ללא השפעת תרופות ובפעם השנייה לאחר נטילת תרופה שאמורה לסייע בשיפור יכולת הריכוז. בעוד אבחון הליקויים יורכב ממערך בדיקות על סמך פגישה מקדימה עם יועץ אבחונים, אבחון פסיכודידקטי שלפעמים ייכלל במסגרת מערך אבחון ליקויי הלמידה יעסוק בעיקר בגורמים סביבתיים המשפיעים על מצבו הנפשי של הנבחן.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica