חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מבנה השכר

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה04/08/201513572 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מבנה השכר

ד"ר איתמר כוכבי עורך דין, רואה חשבון וכלכלן

הטכניון - הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, מרצה בקורסים "חשבונאות ניהולית מתקדמת" ו"בקרת עלויות".

מרצה מצטיין טכניוני - הצטיינות יתירה בהוראה לשנת תשע"ה סמסטר חורף.

אוניברסיטת חיפה - הפקולטה לניהול - מנהל עסקים, מרצה בקורס "עקרונות  החשבונאות" לתואר MBA.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפהDr. Faculty of Law, University of Haifa.

רקע לחוברת בקרת עלויות

מבוא

מבנה השכר מורכב משכר בסיס ומזכויות סוציאליות. לעיתים, מוטב לוותר על סכום שקלים מועט בשכר הברוטו לטובת הטבה סוציאלית אחרת, כגון: ביטוח פנסיוני (המבטיח יציאה לגמלאות בכבוד), ביטוח מנהלים, קופת גמל או קרן השתלמות, אליה מפריש המעסיק סכום נאה, שאפשר לשחררו כעבור שש שנים. שכר ברוטו, יכול להתבטא בשכר בסיס גבוה או בשכר בסיס נמוך בתוספת עמלות, בונוסים או מענקים.

גם כאשר השכר נטו זהה בשני סוגי השכר, עדיפה האפשרות, בה השכר הבסיסי גבוה יותר, שכן, זכויות סוציאליות (חופשה, הבראה, קופת גמל, פנסיה, קרן השתלמות ועוד) נגזרות משכר הבסיס ולא מהשכר הגלובלי, המורכב מהתוספות בלבד.

ישנה חובה לבטח עובד בביטוח פנסיוני, זאת למעט עובדים אשר זוכים לכך מתוקף הסכם קיבוצי, צו הרחבה המוחל מתוקף הסכם קיבוצי או הסכם אישי אשר להם ממילא קיים ביטוח פנסיוני במסגרת ההסכם או הצו. יש לדרוש ולהתעקש על סעיף הביטוח הפנסיוני לשם הביטחון הכלכלי העתידי.

קיימות הטבות נוספות אשר נהוג לתת לעובדים בחלק מן המגזרים במשק: משכורת13 + 14, משכורת 13, רכב חברה או החזר הוצאות רכב, בונוסים ומענקים. הטבות אלו מוענקות בייחוד לעובדים בכירים או לאנשי מכירות. הטבות אפשריות נוספות הינן אופציות הנהוגות בעיקר בענף ההיי-טק והתקשורת. כמו כן, רצוי כי כל ההסכמות שהושגו במהלך המשא ומתן יעוגנו בחוזה בכתב, כאשר רצוי לדרוש חוזה מפורט. גם עובד ותיק אשר לא דרש בראשית עבודתו חוזה בכתב זכאי לדרוש זאת בכל עת. כאשר המעסיק מחויב להיענות לבקשה תוך 30 יום, וזאת מתוקף חוק "הודעה לעובד" (תנאי עבודה), התשס"ב-2002.

חוקי העבודה אינם ניתנים להתניה על ידי הצדדים (הן העובד והן המעביד) שכן, דיני העבודה הינם בבסיסם קוגנטיים. למשל, חוקים המגנים על: שעות עבודה ומנוחה (מנוחה שבועית בת 36 שעות רצופות לכל הפחות. כאשר על מנוחתו של עובד יהודי לכלול את יום השבת ובן דת אחרת רשאי לבחור יום אחר), גמול עבודה עבור שעות נוספות, חופשה שנתית, דמי מחלה, הבראה, החזר הוצאות נסיעה ופיצויי פיטורין.     

מרכיבי השכר וקריאת תלוש השכר

לרוב, תלוש השכר מונפק לעובדים מדי חודש. כאשר, תשומת לב העובדים מוקדשת בעיקר לצמד המילים "היתרה לתשלום". כל המידע המצוי קודם לכן בתלוש השכר מתפספס, זאת משום שמרבית העובדים כלל אינם יודעים כיצד להתייחס למידע זה.

השאלות האמורות להישאל הינן: האם הנתונים נערכו היטב? מי הקליד את הנתונים? מי דאג להבין את ההשפעה של הנתונים הללו? וכן, האם הוחסרו נתונים חיוניים או הוספו נתונים מיותרים?

על כך, התשובות בהתאם: אחריות המנהל לבחון אותם בקפידה שכן, רשות המיסים מטילה אחריות זו עליו. למעט מקרים בהם, היה והעובד הטעה את המעביד וחתם על הטופס בזדון (לדוגמא: דיווחים או עדכונים שגויים או לא נכונים, ע"ג טופס 101).

דיווח במרמה, עלול לעיתים להביא לידי פתיחת הליך פלילי (דיווח כוזב על יישוב ספר -  הטבות והקלות במס). למשל, במקרה של גבר - דיווח שגוי על עיסוקה של אשתו (עד 2005), או לחלופין אצל אישה - מספר ילדיה או תאריכי לידתם. יש לבדוק את הנתונים האישיים של כל העובדים באופן פרטני ודווקני. קריאה בוחנת ונכונה של תלוש השכר עשויה לעיתים לחסוך כסף.

מיסים - נקודות הזיכוי

לרוב, בראש התלוש מופיע המצב המשפחתי. רשות המיסים/האוצר/המדינה מעניקה נקודות זיכוי לתושבי ישראל על פי מין, מצב משפחתי והיבטים סוציאליים. לכל גבר במדינת ישראל מוענקים 2.25 נקודות זיכוי ואילו לאישה, מוענקים 2.75 (לאישה יש 0.5 נקודת זיכוי עודפת על הגבר בשל עקרון ההעדפה המתקנת). כמו כן, שוויה של כל נקודת זיכוי לחודש הוא 218 ₪, ולשנה 2,616 ₪ במונחי שנת 2015. 

האישה וילדיה, הבעל וילדיו

אישה מקבלת נקודת זיכוי בגין כל ילד, זאת, משום שמטרת פקודת מס הכנסה לעודד נשים לפקוד את שוק העבודה. אולם, אם באותה שנת מס נולד הילד (=ילוד), או באותה שנת מס מלאו לו 18 שנים (=בוגר), תוענק לאם חצי נקודת זיכוי בלבד. (לגבי האב, ר' תיקון משנת 2012).

נקודות זיכוי של הורה חד הורי (כאשר הורה השני אינו בחיים או שלא רשום שמו במרשם אוכלוסין) נקבעות על פי: מינו (גבר 2.25, אישה 2.75) + נקודת זיכוי לכל ילד (אולם, חצי נקודת זיכוי בלבד, בשנת הלידה וחצי נקודת זיכוי בשנה שמלאו לילד 18 שנים)  + נקודת זיכוי אחת נוספת בגין היותו הורה חד הורי.

ניתן לקבל נקודת זיכוי נוספת בגין ילד/ה עד גיל 5 שנים (כולל), החל משנת המס שלאחר לידה.

החל משנת המס 2012, הורים לפעוט מתחת לגיל 4 זכאים לנקודות זיכוי נוספות לפי הפירוט הבא:

בשנת לידתו של הילד/ה, 1 נקודת זיכוי.

בשנתיים הבאות (לאחר שנת לידתו/ה)  2 נקודות זיכוי.

בשנה הרביעית (השנה בה מלאו לילד/ה 3 שנים), 1 נקודת זיכוי.

ההטבה ניתנת רק לאחד ההורים: אם ההורים נשואים, תינתן ההטבה לגבר.

במקרה של הורים פרודים או גרושים תינתן ההטבה להורה אשר הילד אינו בחזקתו.

גבר גרוש, המשלם דמי מזונות עבור ילדיו, זכאי ל - 1 נקודת זיכוי נוספת.

זיכוי - מקטין את המס.  ניכוי - מקטין את הרווח (הקטנת המס ב-% השולי).

עדכון נתונים מקנה זכויות

תאריך תחילת העבודה יהיה מעודכן לשם צבירת זכויות שונות כגון- פיצויים, הבראה, חופשה ועוד. היה ועובד התחיל עבודה חדשה אשר אינה חלה בתחילת שנת המס יגיעו לו החזרי מס בתום השנה, היות והמס החודשי מחושב על בסיס שנתי. כך, באופן דומה, יוענקו החזרי מס לעובדת אשר יצאה לחל"ת, ילדה באותה שנה, או עובד/ת שהפריש/ה לקופת גמל שלא באמצעות המעביד.

בתלוש השכר, מצוי טור המכונה "תשלומים" המציג את המשכורת (שכר יסוד/משולב), כפי שסוכם בחוזה/הסכם העבודה, וכן רכיבי שכר נוספים אשר סוכם עליהם, כגון תשלום עבור שעות נוספות.

יש לוודא שכל הרכיבים מופיעים בהתאם לתעריף הנקבע בחוק. כלומר, 100% עבור שעות רגילות, 125% עבור השעתיים הראשונות הנוספות ו-150% מעבר לכך. במקרים מסוימים ניתן לקבל גם 200% ו-250% עבור שעות עבודה בלילה, בשבתות ובימי שישי (במקומות בהם בדרך כלל לא עובדים בימים אלה).

רכב/נסיעות

רכב אשר הוצמד לעובד כהטבה מהחברה מופיע תחת המושג "שווי רכב" (לעובדי אוניברסיטה, טכניון ועובדי בתי ספר פרטיים כגון בית הספר הריאלי העברי בחיפה, קיים גם "שווי שכ"ל" ועוד). בהסכם העבודה יצוין גם על מי חלה החבות במס בשל הרכב - על המעביד (המגלם את הרכב בשכר העובד וסופג את המס) או על העובד. על פי רוב, יהיה זה העובד.

יש לבדוק כי השווי המופיע בתלוש השכר תואם את קבוצת הרכב, שאם לא כן, ישולם מס שלא בהתאם לסוג הרכב (מס הכנסה רשאי לדרוש באופן רטרואקטיבי את המס ה"נחסך" עד שש שנים למפרע). כך גם בדבר טלפון נייד (המופיע תחת "שווי נייד" בתלוש השכר).

כך לדוגמא, במשכורתו (מחודש דצמבר 2010), של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, מופיע המרכיב הבא: זקיפה לרכב ע"ס 11,590 ₪ אשר בשם הרשמי ירשם: שווי שימוש רכב.

נסיעות בתחבורה ציבורית - בכל מקרה בו עובד גר במרחק של תחנה אחת לכל הפחות ממקום העבודה (כ-500 מטר), יקבל העובד דמי נסיעה באוטובוס או, לחלופין, כרטיס חופשי חודשי/שנתי (הנמוך מבניהם).

הטבה בגין החזקת רכב - החזר (מגולם בד"כ) בדמות רישוי, ביטוח חובה, ביטוח מקיף ומספר קילומטרים, לפי ירחון חשב (בדרך כלל ממקום העבודה לבית העובד. עודף קילומטרים מסווג כהטבה אשר מוענקת לעובד בגין כוננויות ופעילות מרובה בשטח, לסוגיהן).

למעביד ולעצמאי מוכרות הוצאות הרכב. הוצאות אחזקת רכב שהוצאו בייצור הכנסה, יותרו בניכוי כדלהלן: 45% מסה"כ הוצאות אחזקת הרכב (ההוראה הינה החל מיום 1.1.08).

גילום מס ושווי למס

גילום מס הינו מצב בו המעביד משלם את המס של העובד בגין שווי ההטבה המוענקת לעובד כך שהעובד נהנה משווי ההטבה נטו. כאשר לא מוטל מס על העובד, אין על המעביד לגלם את המס, היות והמדינה היא אשר סופגת את שווי ההטבה כולה (כל תוספת ההטבה מוטלת על המדינה).

ככל ששיעור המס השולי של העובד גבוה יותר, כך גילום המס הנדרש מהמעביד גבוה יותר. לדוגמא, בחברות היי-טק, לרוב, מחושב שווי רכב לעובד בגין רכב שהוצמד לו. דהיינו, המעביד משיב לעובד את תשלומי ניכויי החובה אשר נוכו מהעובד על תשלומי הוצאות שהוענקו לעובד במסגרת הטבת השכר.

שווי למס - תשלום אשר העובד משלם על שווי הנאתו ונכלל בשכר הברוטו ולפיכך על שווי זה ישולם המס השולי (מס הכנסה), ביטוח לאומי ומס בריאות. דוגמאות לשווי שימוש: שכר לימוד, רכב, מתנות לחג ועוד הנאות עובד שונות. כך לדוגמא, מעיון במשכורתו (מחודש דצמבר 2010), של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, מופיעה זקיפת עיתונים ע"ס 168 ₪ (4 עיתונים). (ר' מאמרי "גילום מס ושווי למס").

ניכויי חובה

הטור המכונה "ניכויי חובה" כולל תשלומי מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות.

הטבות, הקלות ופטורי מס

חיילים משוחררים ששירתו לכל הפחות 24 חודשים מלאים, מקבלים במשך שנתיים 2 נקודות זיכוי נוספות לכל שנה. כמו כן, תושבי יישובי קו העימות, יישובי ספר ויישובי הפיתוח, המוגדרים ברשימה סגורה של רשות המיסים, זכאים להנחות במס (22%-11%), נכון לשנת 2015.

בעקבות פסיקת בג"ץ, בעניין, הטבות המס לישובים, אשר החריגה מספר ישובים מרשימת ישובים הזכאים להטבות מס על פי הקריטריונים הלא רשמיים של המדינה, ושילבה אחרים, החליטה הממשלה לעשות סדר בנושא ולקבוע קריטריונים לזכאות. בעוד שהיום (2015), הטבות המס נעות בין 11% ל-22% על סמך החלטות ממשלה שונות, עם תקרות שכר שונות בין הישובים. חוק ההסדרים החדש לשנת 2015, מסדיר את המצב העתידי, בשילוב מספר מסלולים, על פי ניקוד, יינתנו זיכוי מההכנסות, עד לסכום מוגבל בשנה. יתר על כן, יישובים אשר נמצאים מעל לרמה סוציו-אקונומית 8 לא יזכו להטבות מס כלל. באוצר מציעים להחיל את המתכונת החדשה באופן הדרגתי עד 2018, מסיבות תקציביות, כך שכל שנה יגדל או יקטן שיעור הטבת המס, לכל ישוב בשליש מהפער, בין המצב היום לבין המצב שיהיה לאחר השינוי.

הערה:  המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות.

הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-20 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. כמו כן, מרצה באוניברסיטת חיפה, בפקולטה לניהול - מנהל עסקים, לתואר MBA, בקורס "עקרונות החשבונאות".

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. Dr. Faculty of  Law, University of Haifa, ISRAEL.

במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-23 שנה), וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים  7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל': 5443671- 050

e-mail: cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

 הכותב הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול במקצועות חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות למעלה מ-15 שנה, וד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

(PhD ) Faculty of Law, University of Haifa, ISRAEL     [רואה חשבון(כלכלן)-כוכבי איתמר (C.P.A.)]

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

משרד עורך דין, קריית הממשלה פל ים 7, חיפה,טל: 8621350- 04, פקס:8621349- 04, פל': 050-5443671

cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איתמר כוכבי

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211498 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211292 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201158 צפיות
בית המשפט השלום, גזר על מהנדס כימיה, במסגרת הסדר טיעון; הטלת עונש - 33 חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה חצי מיליון שקלים, זאת בנוסף ובכפוף לתשלום כל המס, בגין ההכנסה שהושמטה -38 מיליון. המהנדס הורשע בהעלמת הכנסות של 38 מיליון שקלים בחשבונות בנק UBS בשוויץ, לאחר שמכר את חלקו בחברה שהיה שותף בבעלותה ברומניה. המהנדס הודה בהשמטת ההכנסה בסך 38 מיליון ₪.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201179 צפיות
בשבועות האחרונים, הופיעו או התקשרו למשרדי, אזרחים ישראלים תמימים ומזדמנים, המחזיקים מטבעות דיגיטליים, בעיקר ביטקוין. להפתעתם, הללו התבקשו על ידי מחלקת המודיעין של רשות המסים, למלא טפסים הדורשים מהם גילוי מלא על נכסיהם והמס בהתאם. האזרח צריך למלא את הטופס, תוך ציון הנכסים אותם הוא מחזיק בארץ ובחו"ל. השאלות המופנות לאותם אזרחים הינן כלליות, תוך בקשה להצהרה על נכסים. רשות המיסים מכוונת לנכסי הביטקוין, מאחר ואלה הם נכסיהם העיקריים של מקבלי טפסי ההצהרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים26/10/201402 צפיות
חוקי המס בישראל קובעים, כי מתנות פטורות ממס וזאת כל עוד הן ניתנו בתום לב. אולם, פסק דין תקדימי מחייב בבית המשפט העליון מיום 18 באוקטובר 2020, קבע כי הכנסות הרב – המערער, נכנסות בגדר סעיף 2(1) בפקודת מס הכנסה המחייב במס "השתכרות או רווח מכל עסק או משלח יד שעסקו בו תקופת זמן כלשהיא". המשמעות של הפסיקה המחייבת שהתקבלה בבית המשפט העליון הינה, שמעתה ואילך, ידוענים, מקובלים ולמעשה כל אדם בעל פרופיל חברתי – ציבורי – תקשורתי גבוה, צריך לדווח על שווי המתנות שלו, וכן – גם מחתונות ואירועים משמחים אחרים

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201064 צפיות
בימים אלה – חודש דצמבר 2016, הופיעו במשרדי, סידרה חדשה של אזרחים תמימים ומזדמנים אשר להפתעתם התבקשו על ידי רשות המיסים להסביר את מקורות הכנסתם בגין: נסיעות לחו"ל, ריבוי דירות, דירות יוקרה, רכבי יוקרה.

מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי10/09/201243 צפיות
תַּם עִדַּן הַסּוֹדִיּוֹת הַבַּנְקָאִית בִּשְׁוַויְץ בְּעִקְבוֹת הֶסְכֵּם חִלּוּפֵי מֵידַע אוֹטוֹמָטִיִּים

מאמרים נוספים בנושא דיני עבודה

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה10/09/20949 צפיות
עובד המפוטר ממקום עבודתו זכאי לשכר של חודש כנגד כל שנת עבודה (אלא אם כן, הוסכם על שיעור גבוה יותר), בעת פיטוריו או בעת היותו מתפטר כדין מפוטר או כמוסכם בהסכם עבודה. תשלומי פיצויים מגלמים בתוכם את רכיב העמלות (בחישוב ממוצע של 12 החודשים האחרונים), ואת רכיבי השכר הקבועים, גם כאלה שלא נכנסים תחת הקטגוריה "שכר בסיס". עם זאת, פיצויים אינם משולמים עבור פרמיות, מענקים, בונוסים, החזרי הוצאות, משכורת 13 ותוספות מותנות. הכלל הבסיסי הינו (למעט במקרה של מתפטר בדין מפוטר), שעובד מפוטר בלבד, זכאי לפיצויי פיט

מאת: רונית בילרדיני עבודה14/03/181380 צפיות
חוק פיצויי פיטורים קובע, כי עובד אשר פוטר ממקום עבודתו לאחר שנת עבודה זכאי לפיצויי פיטורים מהמעביד. כמו כן, קובע החוק, כי בנסיבות מסוימות זכאי עובד לתשלום פיצויי פיטורים אף לאחר התפטרותו מעבודה. (הרעת תנאים, התפטרות לצורך טיפול בילד, מעבר מגורים לצורך עבודתו של בן הזוג ועוד).

מאת: tiloniדיני עבודה07/09/171914 צפיות
לעיתים, כמו בכל משפחה, יכולים להתגלע ויכוחים וחילוקי דעות, אולי אפילו להיאמר מילים קשות אך במקום העבודה, בניגוד למקרים דומים בתוך המשפחה הקרובה או לחברים הקרובים, עלול הצד השני לראות בדברים אלו כהוצאת לשון הרע בעבודה ולתבוע את אומרם בבית המשפט תחת חוק ""איסור לשון הרע התשכ"ה- 1965"

מאת: שירה אלהדיני עבודה20/12/161709 צפיות
במסגרת עבודתו, זכאי העובד לזכויות שונות, כגון חופשה שנתית, דמי הבראה, גמול שעות נוספות ועוד.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה01/08/162687 צפיות
אישור מרופא תעסוקתי המורה כי אין העובד מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת, או מצב הזהה לה, וזאת בשל תפקוד לקוי של אחד מאברי הגוף. עובד הסובל מבעיות בריאותיות ומציג מסמכים מרופא מומחה, המציין את הלקות בכושר עבודתו ומגבלותיו הרפואיות בעבודתו. עובד הסובל ממגבלה בריאותית ומבצע עבודה אשר אינה מתאימה ליכולותיו הרפואיות עקב מצב בריאותי לקוי.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה02/06/163298 צפיות
החובה לשלם שכר בחגים לעובדים, עולה מתוקף צו ההרחבה להסכם המסגרת במגזר העסקי. בהתאם לכך, עובד חודשי ועובד שכר (בתנאים הרשומים להלן) זכאים לשכר רגיל, אף בימים אשר לא עבדו בהם בשל היותם ימי מנוחה בחגים.

מאת: אבי דוידידיני עבודה23/05/163466 צפיות
בקצרה על הרעת תנאים בעבודה לאלו המחליטים להתפטר ולאלו המחליטים להישאר במקום העבודה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica