חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כמה שוקל האושר

מאת: איילת קלטרהשמנת יתר09/01/20107457 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

השבוע אני רוצה להביא אליכם חלק מספרי, "כמה שוקל האושר",ששופך אור על האופן שבו גם אני נחשפתי לתפיסת האוכל והקשר בינה לבין הזהות העצמית שלנו, הערך העצמי שלנו וההגדרה העצמית שלנו. בספר ניסיתי לחשוף את הקוראים למעט אשר נגלה לי במסעי, ומתוך כך אולי לגרום להם לחוש בקשיים העצומים בנערמים בדרך הסבוכה של הטיפול בעולם ההשמנה :

אחד האירועים, שהשפיעו עלי מאד בראשית דרכי המקצועית, היה סיפורם של שלושה אחים בני משפחה אחת, שהיו אצלי בטיפול.

היה זה בחג השבועות. כל אחד בתורו דיבר על האוכל שאימא הכינה ועל הכמויות. התקשיתי לדמיין ולחוש במה הדברים אמורים. ואז האח הצעיר סיפר, שאכל 20 קרפלך, האח האמצעי - 40 והבכור -60. שאלתי "כמה אימא הכינה?" וכשקיבלתי את התשובה, במספר עגול 200, הרגשתי איך עולם המושגים שלי משתבש באחת. בכוחות עזים הצלחתי להתאפק ולא לעוות את פניי בהבעת השתוממות, גועל ודחייה.

באופן זה, לאט לאט, התחלתי להבין, שאצל אנשים רבים ימים עמוסי קלוריות הם עניין שבשגרה, והם לא בהכרח נתפשים אצלם כהתקפי זלילה או אובדן שליטה.

למשל, דיווח יומי של מטופל:

"בוקר - שתי פרוסות לחם עם גבינה צהובה וכוס קפה

בין לבין - קרואסון עם קפה ברד

צהרים – ארוחה עסקית: סלט עם גבינת רוקפור ואגוזים

דג בתנור עם תפו"א אפויים

כוס יין

אחרי הצהרים – סתם בשביל הנשנוש "מגנום"

ערב – צלחת חומוס עם שתי פיתות.

לילה – ענבים, 2 אפרסקים, 2 שזיפים"

4000 קלוריות. אין כאן זלילות ואין איבוד שליטה – אבל יש הרבה אוכל.

אנשים אחרים, אכן חווים בולמוסי אכילה. התקף זלילה יכול לכלול שתי חבילות שוקולד, קופסת גלידה עם פצפוצי שוקולד, 200 גרם אגוזים וחבילת עוגיות נוטפת חמאה, והיד(או הפה) עדיין נטויה.

כך דרך מטופלי, עשיתי את צעדיי הראשונים בעולם המוזר והנסתר הזה של האכילה. למדתי שאין כאן צפוי. שלא כל זלילה היא התקף, ולא כל התקף נגמר באלפי קלוריות.

הבנתי שקשה מאד לאדם לדבר על מה שקורה בינו לבינו, ועוד יותר מזה, בינו לבין האוכל. הבנתי שמרגע שהאדם שבוי במעגל הקסמים של האכילה, הוא מנותק לעיתים לחלוטין מעצמו ומסביבתו, והוא טובע באובדן חושים משכר, שאת גודל נזקיו הוא יוכל, אולי, להעריך, רק מאוחר יותר.

רק מעט מהתקפי הזלילה נעשה במצב הכרתי מפוכח, מתוך רצון אובדני רגעי.

במרביתם, הם טומנים בחובם עייפות,רגשי אשמה, כעסים, גועל עצמי ותחושת אפסות.

הנורא מכל עבור האדם, הוא לשחזר התקף. הרי בעצם הדבר שהוא הכי רוצה, זה לשכוח הכל ומהר, להעלים את קיום האירוע, למחוק את כל הראיות מעיני עצמו ומעיני סביבתו. אך הראיות נותרות, כעדות אילמת, בדמות קילוגרמים מכבידים.

בסוף כל מפגש טיפולי הייתי נותרת עם הכאב של מטופליי, עם התסכול שלהם, בשל הקושי שבהתמודדות, ובעיקר עם התסכול שלי, בשל חוסר יכולתי להועיל באמת. הייתי מנסה לחשוב אתם, היכן המקומות בהם הם "נתקעים"? מה גורם לתקיעות הזו? מה הם חושבים יכול לעזור להם? הייתי מנסה "לייצר" תפריטים שונים, מגוונים ומעניינים, כדי להפיח רוח חיים בתהליך המקרטע של הורדת המשקל.

הייתי מנסה לעודד ולנחם, כאשר העלו את כל הקילוגרמים שהשילו. פעמים רבות מצאתי עצמי נכנסת ל"ריקוד טיפולי" הסובב סחור סחור ולא באמת מגיע למקומות טובים יותר: המטופל, מתקשה להוריד משקל ועוד יותר מזה, לשמר אותו. אני, תקועה מולו לא מצליחה לעזור ועוד יותר מזה, מתקשה להכיל את האכזבה שלו ושלי.

אז עוד לא העזתי לדבר על וויתור על "פנטזיית הרזון" הלא ממומשת. אז עוד האמנתי, שאפשר לעזור לאנשים להגיע למשקלי יעד מדומיינים, לרזות.

אז עדיין לא הבנתי, שעזרה למטופל, אינה בהכרח להביא לכך שיוריד את "כל הקילוגרמים" שבתפיסתו הם מיותרים. שהם הסיבה לחלק גדול מבעיותיו. שהם, הגיבנת של חייו.

לא הבנתי ולא העזתי להודות בפני עצמי, שיתכן ולא כולם נועדו להיות "רזים".

ושיש הרבה אנשים היכולים להיות מאושרים ולחיות חיים מלאים גם מבלי להיות דקי גזרה. .

בהדרגה קלטתי שהפתרון, אם בכלל אפשר להשתמש במונח הזה, אינו מצוי בעוד תפריט ועוד דיאטה, ומטרה טיפולית יכולה להיות לעזור לאדם לגלות מהו והיכן המקום הטוב בשבילו, והדבר לא חייב להימדד במספרים על סקלת משקל.

התחלתי לחוש, שעלי להעמיק ולהעשיר את הכלים הטיפוליים שברשותי, ולא להסתפק בידע שרכשתי על עולם הקלוריות והרכבי המזון.

ניסיתי לגלות את נבכי הנפש, הבוחשים ומתערבלים בתוך לבם ובטנם של האנשים הבאים לטיפול, להורדת משקל. ניסיתי להבין את המניעים, הקשיים, התסכולים, ההתלבטויות, ובעיקר את הכאב המלווה את האנשים השמנים.

הרגשתי שאין די בהפחתה קלורית, כדי לאפשר הורדת משקל,והורדת משקל אינה משהו התלוי רק בכוח רצון. הבנתי ששליטה עצמית והימנעות אינם מספיקים, כדי לפתור את אינספור הבעיות המסתתרות מתחת לעודפי הקילוגרמים .

ואז ניסיתי, ואני ממשיכה לנסות, לרכוש כלים וידע שיאפשרו לי לעזור למטופלי, המיטלטלים על התפר העדין הנרקם בין גוף ונפש.

מתוך: "כמה שוקל האושר", בהוצאת ידיעות אחרונות.

מאת איילת קלטר, דיאטנית קלינית, מנהלת המרכז לטיפול ולימוד שפת האכילה


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

איילת קלטר

מנהלת מרכז לטיפול ולימוד שפת האכילה

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איילת קלטר

מאת: איילת קלטרדיאטה ותזונה27/05/101168 צפיות
המרדף האינסופי אחר הרזון וההתעסקות הבלתי פוסקת בדיאטה, מובילים אותנו לחפש את הפתרונות הקלים, אז למה כולם נכשלים? מחקרים הראו שלרב החברות שמפרסמות פתרונות של דיאטה, ולרב גם דיאטה ללא דיאטה, יש מוצרים כושלים. אם דיאטה היתה דבר כל כך מוצלח, אזי לא היינו צריכים להתמודד עם תופעת ההשמנה הרווחת וגוברת בכל העולם. 95% מהאנשים שמנסים דיאטה ללא דיאטה, או דיאטה בכלל, מסיימים אותה כמעט באותו משקל או אפילו עולים במשקל שנה אחר-כך.

מאת: איילת קלטרדיאטה ותזונה12/12/09994 צפיות
רזון. מילת קסם, הטומנת בחובה אושר, הצלחה, כוח, מיניות, אהבה ויופי. מילה אחת - עולם שלם של אשליות, רמייה, שקרים וכסף. הרבה כסף. תעשיית הדיאטות סוחפת את כולנו, ואנחנו ממשיכים להשמין. קטע מתוך הספר "כמה שוקל האושר" - על אוכל, גוף ונפש, מאת איילת קלטר, בהוצאת ידיעות אחרונות.

מאמרים נוספים בנושא השמנת יתר

מאת: אודי ביגהשמנת יתר23/09/144843 צפיות
רבים מאתנו סובלים מעודף שומן. עודף שומן נוטה להיאסף באזורים מרכזיים בגוף. בבטן, בסנטר, בזרועות, בישבן, במותנים ובירכיים. כידוע אין כמו שינוי תזונתי ושילוב של ספורט על מנת לטפל בבעיה ולתקן את אורח החיים, אך לעיתים מבקשים לאפס את נקודת הפתיחה באופן יותר קיצוני, ועל כן יש פתרון העוסק בשאיבת שומן. הליך זה מיועד לנשים וגברים כאחד, ומומלץ לעבור אתו לפני גיל 40, וזאת כיוון שמומלץ שהעור יהיה יחסית גמיש, כך הוא יידע להתאים את עצמו מחדש לצורת הגוף שנוצרה לאחר השאיבה.

מאת: רינה אבשלוםהשמנת יתר07/03/1413253 צפיות
ניתוח שאיבת שומן הוא ניתוח חיוני ומצליח חיים עבור חלק מהאנשים, עם זאת עדיין עלולה להיות סוגיה של מחיר מכיוון שלא בכל מקרה תסכים הקופה להשתתף.

מאת: ד"ר רעות בר-לב BodyResetהשמנת יתר19/02/1410407 צפיות
במאמר זה נחקור את סוגי הדיאטה הנפוצות היום בשוק. נבין את העיקרון המוביל של כל אחת, היתרונות, סיכויי ההצלחה והחסרונות.

מאת: ד"ר יאיר גילוניהשמנת יתר11/11/1310651 צפיות
המכשור החדשני שמאפשר המסת שומן בקור בטיפול אחד בלבד באזורים מסוימים בגוף, הגיע גם לישראל, אחרי שבחודשים האחרונים רשם הצלחה גדולה במדינות אירופה.

מאת: עדי סאקרהשמנת יתר01/10/133527 צפיות
על הקשר ההדוק בין מזון, מערכת העיכול, בריאות וחולי מדברים ומוכיחים מחקרים רבים. הרעיון שעומד מאחורי מאמר זה הוא סוג של איסוף חומרים בעיקר מארה"ב בה למדתי והתמחתי, ,סיכומם למאמר אחד שעושה מעט סדר באמצעות התבונות של טובי המומחים בארה"ב בחקר הסרטן ובעיות במערכת העיכול , ריכוז טיפים בתחום האכילה תחום ההימנעות וכיצד תיפטרו מעודפי רעלים מסוכנים. אז קדימה, הקדימו חכמה למכה. עצירות ורעלים – הסכנה שבפתח ... מדוע מסכנת תופעת העצירות את בריאותינו ? עצירות חייבת להדליק לנו נורה אדומה, מדובר בבעיה אמיתית

מאת: קובי עזרא סוכרתהשמנת יתר15/08/133513 צפיות
סוכרת ופעילות גופנית פשוט תעשה ספורט! הפעילות הגופנית עוזרת מאוד להוריד ולאזן את רמות הסוכר בדם. Barnard, R.J., L. Lattimore, R.G. Holly, S. Cherny, and N. Pritikin. 1982. Response of non-insulin-dependent diabetic patients to an intensive programof diet and exercise. Diabetes Care 5:370-374. אם כן, מה לעשות באיזה ספורט לבחור? אז התשובה הינה פעילות אירובית (כגון: משחקי כדור, הליכה מהירה, ריצה קלה – בזהירות, ועוד), אחת מסוגי הספורט הנ"ל צריכה להיות חלק בלתי נפרד מהפעילות הגופנית של חולה הסוכרת

מאת: ד"ר יאיר גילוניהשמנת יתר14/08/133553 צפיות
המסת שומן בקור היא בלי ספק השיטה המוצלחת ביותר מבין כל השיטות להיפטרות מהשומן המיותר, מטעמים רבים. לשיטה יתרונות על פני שיטות אחרות, והפעם אתרכז ביתרונות הקשורים להשפעות על הגוף במהלך הטיפול ולאחריו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica