חפש מאמרים:
שלום אורח
28.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תמ"א 38 - תוכנית חיזוק המבנים על מנת למנוע קריסתם בעת רעידת אדמה

מאז זמנו של עזרא הסופר תועדו בארצנו רעידות אדמה בעלות עוצמה גבוהה במיוחד. לאחרונה בשנת 1995 התרחשה רעידה חזקה במי הים האדום בואכה מפרץ אילת. הרעידה המשמעותית האחרונה שנמדדה בארץ ישראל התרחשה בשנת 1927. מומחים ישראלים ואחרים מנתחים את התיעוד באומרם כי הזמן הממוצע בין רעידות הוא כ-80 שנה. כלומר תמימות הדעת הרווחת היא שהרעידה הגדולה הבאה מתקרבת ובאה בצעדי ענק. צפי הקורבנות בנפש בזמן התרחשות הרעידה (ואין ספק שכזאת תתרחש) הוא עצום. מלבדו יגרם נזק למרקם החיים ולתשתיות שלא יתוקן או ישכח עשרות שנים.

אלמנט נוסף ומדאיג הוא נטיית שכננו לנצל מצבי מצוקה בארצנו בכדי לנסות ולהרחיב את שטח חצרם על חשבון זה שלנו. מלחמת 73 נפתחה ונבחרה בתאריך ברור ומכוון ,ויש לשער שרעידת אדמה הרסניתבארצנו תהווה גורם מסייע לבעלי אינטרס.

השאלה היא כיום לא אם תתרחש רעידה אלא מתי וכמה נפשות היא תגבה. ומכיוון שישנם פתרונות הנדסאיים לנושא השאלה היותר משמעותית היא מי יינצל? התשובה עד לשנת 2005 היתה ברורה, בעלי ההון. וזאת בשל העובדה שבישראל רק החל משנת 1980 עבר תקן המחייב בניית בניינים מחוזקים בפני רעידות אדמה. ודירות חדשות בבנינים חדשים עולות יותר. כסף כידוע קונה הגנה.

בשנת 1994 לאחר מסכת לחצים אדירים שהופעלו בעיקר ע"י פרטיים וגופים חרדים לעניין נפלה החלטה. מדינת ישראל ערכה בדיקה של הנושא והבינה שאין בידה את המשאבים ואת הרצון לאכול את תפוח האדמה הלוהט. מכיון שמדובר בדיני נפשות והנוגעים בדבר ניסו למנוע את ועדת החקירה הבאה הוחלט על מתווה.התוכנית התפרסמה בשנת 1995, מוספרה כ-38 ונודעת בשם תמ"א (תוכנית מתאר ארצי ) 38. עיקרה של התוכנית הינו חיזוק מבנים שהיתר לבנייתם ניתן לפני 1980 בפני רעידות אדמה כנגד מתן זכויות בניייה נוספות במבנה.

התוכנית לפחות רעיונית היתה אמורה לתת מענה אמיתי וראוי לבעיה הכל כך מהותית. הצפי היה כי יזמים ישמחו מאוד להעניק לבניין מיועד גם מעבר לחיזוק האמור בתמורה לזכויות הבניה. ולדוגמא יבנו מעלית שלמעשה מחוייבת המציאות באם יחפצו למכור את דירותיהם על גג הבניין. ובעיקרון ועל הנייר הדברים נראו נכונים וראויים.

למעשה משנת 1995 ועדלשנת 2009אכן התאגדו מספר יזמים בתחום והושקעו משאבים רבים.לצער כולם ההצלחה הינה כמעט אפסית. את כמות הבנינים שחוזקו ע"פ תמ"א 38 ניתן לספור על 2 ידיים. הבעיות הינן רבות וקשות. למעשה תמ"א 38 אינה כלכלית ברוב רובה של שטח המדינה ובעיקר בפריפריה ובאיזור השבר הסורי אפריקאי בו אמורה הרעידה להכות ביתר שאת. גם באיזורי הביקוש הנדל"ניים הסיפור לא פשוט. סבך ארוך של בירוקרטיה עירונית משולב באי בהירות חקיקה ומיסוי הותירה את הנושא בעלטה. לבליל התווספו גורמים כמו חוסר רצון בנקאי להעניק מימון, קושי אדיר לבנות על ולחזק מבנה קיים ומאוכלס וכמובן היהודים. נדמה שהדייר הישראלי הממוצע מעדיף למות ברעידה ובלבד שידע שהוא מת בדרך למרפסת. רמת הסחיטה והדרישות המגוכחות שמעלה כל בעל דירה רקובה ומסוכנת מזכירה את זו של שכנינו מהחמס.

בסוף שנת 2009 וכיום ב 2010 מורגשת התעוררות מחודשת בתחום תמ"א 38. הדבר התרחש בשל כמה סיבות ביניהן עליית מחירי הדירות, הקלות נוספות במיסוי והתגייסותם של ראשי עיר לטובת הנושא. גם כיום תמ"א 38 כנראה אינה כלכלית בפריפריה ותהיה כזאת רק בליווי שינוי מיסוי וחקיקה שיאפשרוניוד זכויות בנייה לאזורי הביקוש.

ובכל זאת הלך הדברים נותן את ההרגשה שהתחום התעורר ובגדול. התעוררות בהחלט מורגשת ומבורכת על ידי כל הנוגעים בדבר. ברור שיש בתמ"א 38 עניין כלכלי וטוב שכך כי זו הדרך לקדם נושא הרי גורל זה. השאיפה היא שהתחום יתרחב ויפרוץ ושכמה שיותר בנינים יחוזקו לפני הרעידה הבאה.

*המאמר נכתב על ידי עו"ד אוהד שחר מומחה בתחום נדל"ן בכלל ותמ"א 38 בפרט. המאמר הינו דיוני ואינו מהווה אסמכתא או ייעוץ משפטי מכל סוג.

 



תגיות המאמר: נדלן, תמא 38, רעידת אדמה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

חיליק הינו מומחה בתחומים הבאים: שיווק באינטרנט  קידום אתרים מקצועי בגוגל, בניה וניהול מסעות פרסום בגוגל, באתרי תוכן וברשתות החברתיות, תחזוקת אתרים וקופירייטינג.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דוריבה חיליק

מאת: דוריבה חיליקבריאות ילדים10/12/101362 צפיות
גברים ונשים עם הפרעות קשב וריכוז דומים בכמה אופנים ובאותה עת גם שונים בכמה מהם. הדמיון הוא בכך שיש להם את אותם התסמינים של הפרעות קשב וריכוז, יש להם את אותן הבעיות החברתיות, והם דומים בתגובה שלהם לטיפול מתגרה בהפרעות קשב וריכוז. המחקרים הראו שהשוני ביניהם מופיע בדברים הקשורים בטלטולים הורמונליים, התפתחות מוחית, ליקויים ניהוליים, פעילות מוטורית, שינויים במצב הרוח, וקצב ההפניות שלהם לטיפול רפואי.

מאת: דוריבה חיליקנדל"ן06/10/101072 צפיות
קבוצת רכישה היא כלי נדלני חדש, שפרץ לתודעה בצורה מהותית בשנים האחרונות. אך כמו לכל דבר גם לקבוצת רכישה ישנם יתרונות וחסרונות. מאמר זה בה להדגיש את היתרונות ויחד עם זאת לבחון למי הם מתאימים.

מאת: דוריבה חיליקבניין ואחזקה - כללי03/05/101231 צפיות
מאמר זה עוסק בעתידן של קבוצות הרכישה העומד להשתנות בעקבות הדיונים המתקיימים בנושא שבעקבותיהם יתבצעו שינויים רבים. שינויים אלה מגדילים את האטרקטיביות של קבוצת הרוכשים מול קבוצת הרכישה.

מאת: דוריבה חיליקנדל"ן22/04/101297 צפיות
מאמר זה מסביר את העקרונות על פיהן מתארגנות קבוצות רכישה וקבוצות רוכשים, יתרונותיהן וחסרונותיהן, ומדוע חשוב להצטרף לקבוצה הנכונה מביניהן לצורך השגת המטרה והיא: רכישת דירה חדשה בדרך שתהיה בטוחה, נוחה ובעיקר זולה. המאמר זה הוכן באדיבותו ובהדרכתו של עו"ד אוהד שחר שתחום עיסוקו והתמחותו הוא תחום הנדל"ן בכלל, ותחום הדירות למגורים בפרט.

מאת: דוריבה חיליקמוסיקה19/04/101331 צפיות
קריאת תווי תופים עוזרת לנו להתפתח בתחום ולהתקדם הרבה יותר ממה שרובנו חושבים. הקריאה עוזרת לנו "להבין" את מה שאנו מנגנים, ומאפשרת לנו להפוך למתופפים יצירתיים. מתופפים הרוצים להתקדם ולהתמקצע בענף המוסיקה חייבים לדעת לקרוא תווים אחרת....נגינת תופים, כמו כל סוג של נגינה, הינה אומנות המבוססת על ביטוי עצמי המבטא את איך שאנחנו תופסים את מה שלמדנו. הלימוד של תיאוריות ושל תווים הוא דבר שלא ניתן להתקדם בלעדיו. ישנם ספרי תופים ישנם מקורות באינטרנט, וכולם מהווים מקור למידה והשראה עשיר מאוד.

מאת: דוריבה חיליקבית חכם23/02/101637 צפיות
מצבו של משק המים בישראל הולך ומתדרדר, הממשלה מייקרת את מחירי המים מתוך כוונה שהצריכה תרד, אך המחיר היקר של המים איננו משנה את המודעות לבעיית המים, וכתוצאה מכך לחסכון במים. מאמר זה בא להסביר את הצורך המיידי לחסוך ולמחזר מים, ולא בגלל מחירם כי אם בגלל שזהו מצרך שאם לא נשתמש בו בתבונה, אנו צפויים לבעיות של מחסור במים, שהכסף שהממשלה גובה מהתושבים ומיועד לפיתוח פתרונות כהתפלה לא יפתור בטווח הקרוב והמסוכן.

מאת: דוריבה חיליקזוגיות ואהבה02/02/101373 צפיות
לקראת יום האהבה על פי הנצרות אני מבקש במאמר זה להשוות בין החג הנוצרי לחג היהודי, הסיבות ההיסטוריות שיצרו אותו, ומדוע למרות שנהוג לחגוג את שניהם, החג היהודי הוא הנכון והאמיתי יותר.

מאמרים נוספים בנושא בניין ואחזקה - כללי

מאת: בנימין קלינגרבניין ואחזקה - כללי02/05/222812 צפיות
אז מה זה ארנונה ? ארנונה זה מס שמוטל מכוח חוק בכל שנה והוא מורכב לכאורה ממשוואה מאוד פשוטה: "שטח הנכס" כפול "תעריף לכל מ"ר" – המכפלה של שניהם יוצרת בעצם את החיוב השנתי. אבל למען האמת, זה לא כל כך פשוט, וכפי שנציג כאן, הנתונים של "שטח" ו"תעריף" מצריכים בדיקה דקדקנית ועשויים להתפרש במספר אופנים. וכל שינוי קטן במשוואה הזאת יכול להביא להפחתה של עשרות אחוזים בחיוב הארנונה!

מאת: אבי דוידיבניין ואחזקה - כללי30/01/223122 צפיות
מה חשוב לדעת בשביל להבין מה זה תבע בצורה פשוטה

מאת: פורטל בתיםבניין ואחזקה - כללי23/08/211375 צפיות
כאשר אתם צריכים לבצע עבודות שונות בבית שלכם, לא תמיד פשוט להבין למי צריך להתקשר כדי שעבודות אלו יבוצעו. ישנם בעלי מקצוע מומחים מסוגים שונים כמו חשמלאי, אינסטלטור או קבלן שיפוצים. אבל מה קורה כאשר אתם רוצים לבצע תיקונים ומשימות תחזוקה ופשוט לא בורכתם בכישורים המתאימים?

מאת: פורטל בתיםבניין ואחזקה - כללי28/07/211334 צפיות
מחפשים חברת ניהול ואחזקת בתים בצפון? רגע לפני שאתם בוחרים בחברה כזו או אחרת עליכם לתת את הדעת על הנושאים הבאים:

מאת: פורטל בתיםבניין ואחזקה - כללי31/05/211593 צפיות
המגורים בעיר גדולה כמו חיפה אינה אומרת שעל הבניין שלכם להיראות אפרורי וקודר. להיפך, חיפה עטופה בכל כך הרבה טבע ירוק ומוריק, שזו חובה של ממש להקים גינה משותפת. גינה בבניין תסב הרבה הנאה לדיירים וילדיהם, הם יוכלו לבלות בחוץ, או על הגג, תלוי איפה תמוקם הגינה המשותפת, והבניין יראה פשוט נפלא, ייחודי ומלא באופי. אם שאלתם את עצמכם מה לעשות כדי להקים גינה, כל הפרטים לפניכם:

מאת: פורטל בתיםבניין ואחזקה - כללי31/05/211567 צפיות
המציאות הטכנולוגית שקיימת כיום, שינתה את החיים שלנו מקצה לקצה בהמון היבטים. ואחד התחומים שהשתנה גם כן כתוצאה מכניסת הטכנולוגיה לחיינו הוא ניהול ועד הבית. טכנולוגיה מתקדמת אשר מותאמת לתחום של ניהול בתים, הפכה את תהליך הניהול למאוד פשוט וידידותי ובעזרת תכנה לניהול בניינים אפשר לנהל את ועד הבית בצורה חכמה, אפקטיבית ובעיקר, שקופה, שזהו פרמטר לא פחות חשוב.

מאת: רוני הכהןבניין ואחזקה - כללי18/05/211756 צפיות
זה קשור הרבה לבחירה של עיצוב פנים נכון, וקשור גם כן לבחירה של חברת ניקיון משרדים שיודעת מה נדרש ממנה על מנת לשמר את החלל הזה נקי מלכלוך ואבק.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica