חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הפרעות קשב וריכוז -האם יש הבדל בין בנים לבנות?

מאת: דוריבה חיליקבריאות ילדים10/12/20101361 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

להפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות ADHD ישנן עוד שתי תתי משפחות שאחת מהן היא הפרעה של היפר אקטיביות עם סימנים חלקיים של חוסר קשב וריכוז, והאחרת היא הפרעת קשב וריכוז עם סימנים להיפראקטיביות חלקית שהיא ההפרעה הנפוצה יותר(ADHD_PI או ADHD_I).

אמנם לא נערכו מחקרים רבים שנועדו לבחון את ההבדלים בתופעות בין שני המינים אצל בני אדם הלוקים ב - PI-ADHD, אך ישנם מחקרים אשר בדקו דברים אחרים, ובדרך מקרה נתקלו בכמה ממצאים מעניינים בהקשר להבדלים בין זכרים ונקבות הלוקים בהפרעות קשב וריכוז.

בנים ובנות עם הפרעות קשב וריכוז ללא היפראקטיביות, מפגינים זהות כאשר מדובר בתגובה שלהם לטיפול מתגרה, והם גם זהים מבחינת נושא הקשיים החברתיים שלהם. גם הבנים וגם הבנות נוטים להיות ביישנים והמומים למול הדינמיקה הקבוצתית של בני מינם. הנערים והנערות הללו זהים גם בקשיים שיש להם עם המעמדים החברתיים המתרחשים בבית הספר, הם מתקשים להשתתף במפגשים החברתיים של בית הספר, היות והם אינם מסתדרים עם ההיתלוצצויות, ההיתגרויות והמשחקים האופייניים כל כך לילדים בקבוצת הגיל שלהם. בנים ובנות עם הפרעות קשב וריכוז יסתדרו הרבה יותר טוב, במפגשים של אחד על אחד, ומשום כך לרוב, הם עלולים למצוא את עצמם מנודים חברתית בגלל חוסר היכולת שלהם להשתלב בדינמיקה החברתית של בית הספר.

לבנות לעומת זאת, הדברים אולי  קלים יותר במידת מה מאשר לבנים, בגלל הסיבה הפשוטה שהן בדרך כלל ביישניות יותר מאשר הבנים וזו תופעה מקובלת וידועה. לעומתן, מן הבנים מצופה שהם יהיו יותר ספורטיביים, רעשנים וחברותיים, אבל בנים עם הפרעות קשב וריכוז, לא יהיו בדרך כלל מעורבים בפעילות הספורטיבית קבוצתית, והם אינם רעשניים ומוחצנים.

ישנם מספר הבדלים בין המינים שהתגלו אצל בני אדם עם הפרעות קשב וריכוז. החוקרים מצאו את ההבדלים הללו כאשר הם בחנו את הדברים הבאים:

  • הקשר בין תנודות הורמונליות והתסמינים של הפרעות קשב וריכוז.
  • הקשר של ההתפתחות המוחית והתסמינים של הפרעות קשב וריכוז.
  • קשיי תיפקוד ניהוליים.
  • פעילות מוטורית.
  • תופעות הקשורות במצבי רוח.
  • קצב ההפניות של הילדים לטיפול רפואי.

 הקשר בין תנודות הורמונליות והתסמינים של הפרעות קשב וריכוז

לנשים ונערות מתבגרות תהיינה תנודות הורמונליות, אשר תחמרנה את התסמינים של הפרעת הקשב והריכוז שלהן. אינסוף מחקרים הראו שהאסטרוגן משפר את הזכרון, את התיפקוד הקוגניטיבי(הכרתי) ואת מצב הרוח. במהלך המחצית השניה של המחזור החודשי של נשים, לאחר תחילת הדימום הוויסתי, רמות האסטרוגן גבוהות יותר מאשר לפני תחילת הדימום הוויסתי. אצל נשים עם הפרעות קשב וריכוז יחריפו הסימטומים של ההפרעה בשל הרמה הנמוכה של האסטרוגן. אותה תופעה תתרחש גם אצל נשים העוברות את גיל המעבר, ושוב בגלל הירידה ברמות האסטרוגן שלהן.

הקשר של ההתפתחות המוחית והתסמינים של הפרעות קשב וריכוז

קצב התפתחות המוח וההתבגרות שונים בין בנים לבנות. כמה חוקרים טענו שקצב ההתפתחות המהיר יותר של המוח אצל נשים, מגן בצורה כלשהי מפני ההתפתחות של כל סוגי הפרעות קשב וריכוז. המשמעות של טענה זו עשויה להיות שהתפתחות מהירה יותר של המוח, תורמת להפחתת הסיכון מפני נזקים סביבתיים או תהליכים ביולוגיים אחרים, שעלולים בדרך כלשהי להחמיר את התסמינים של הפרעות קשב וריכוז. עובדה זו, מסבירה גם את הנקודה הבאה אשר מראה כי לנשים יש כנראה פחות לקויי תפקוד ניהוליים מאשר לבנים.

 קשיי תיפקוד ניהוליים

מחקר אחד הגיע למסקנה שבעוד שגם לבנים וגם לבנות יש אותן בעיות נוירופסיכולוגיות, הגורמות להם לגירעון ביכולת הניהולית שלהם, עדיין בהשוואה בין בנים לבנות בהקשר למשימות של השגת הישגים בחשבון, הישגים בקריאה, ושחרור מפיזור דעת. הבנים היו באופן משמעותי נחותים יותר מאשר הבנות במדידה הזו של תיפקוד ניהולי.

פעילות מוטורית

 בנים פעילים יותר מאשר בנות, ובצורה דומה, בנים עם הפרעות קשב וריכוז פעילים יותר מאשר בנות עם אותה הפרעה. המסקנה המוטעת מכך יכולה להוביל לידי ההנחה כי הבנים הללו לוקים גם בהיפראקטיביות, למרות שהם כלל לא כאלה. העובדה שהתבררה היא שלמרות שהם אכן יותר פעילים מן הבנות, הם אינם פעילים יותר מאשר בנים שאינם לוקים בהפרעת קשב וריכוז.

תופעות הקשורות במצבי רוח

לנשים עם כל הצורות של הפרעות קשב וריכוז, יש דימוי עצמי נמוך יותר מאשר לבנים עם הפרעות קשב וריכוז.  הבנות גם צריכות להתמודד עם החמרה של החרדות והדיכאונות, וזאת בגלל תהליך ההתבגרות והטלטולים ברמות האסטרוגן. טיפול מתגרה יכול להחמיר את תסמיני החרדה גם אצל נשים וגם אצל גברים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז. ומטפלים צריכים להיות מודעים לתופעת לוואי זו של החמרה בחרדות, כאשר הם מטפלים בנשים עם חרדות קיימות והפרעות קשב וריכוז.

קצב ההפניות של הילדים לטיפול רפואי

לבנות יש סיכוי פחות לקבל הפנייה רפואית מאשר לבנים. בנות עם הפרעת קשב וריכוז נוטות להיראות ביישניות יותר, אינטלגנטיות פחות, או חסרות מוטיבציה. סביר יותר להניח, כי תאובחנה כלוקות בחרדה ודכאון לפני שיאבחנו אותן כבעלות הפרעות קשב וריכוז.  לעיתים קרובות הן מצטיירות בעיני המורים וההורים, ככאלו שעזרה רפואית לא תועיל להן, ומשום כך הסבירות, שהן תשלחנה לטיפול רפואי מהיר ומיידי בתסמינים של הפרעות קשב וריכוז שלהן, נמוכה בהרבה יותר מאשר של הבנים.

גברים ונשים עם הפרעות קשב וריכוז דומים בכמה אופנים ובאותה עת גם שונים בכמה מהם. הדמיון הוא בכך שיש להם את אותם התסמינים של הפרעות קשב וריכוז, יש להם את אותן הבעיות החברתיות, והם דומים בתגובה שלהם לטיפול מתגרה בהפרעות קשב וריכוז. המחקרים הראו שהשוני ביניהם מופיע בדברים הקשורים בטלטולים הורמונליים, התפתחות מוחית, ליקויים ניהוליים, פעילות מוטורית, שינויים במצב הרוח, וקצב ההפניות שלהם לטיפול רפואי.

מספר המחקרים שבדקו שינויים בין שני המינים בהקשר להפרעות קשב וריכוז הוא נמוך. והיות והממצאים מראים שאכן ישנם הבדלים ביניהם, המסקנה היא שנחוצים מחקרים נוספים על מנת שנטפל בצורה הולמת בבנים ובבנות, בנשים ובגברים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

חיליק הינו מומחה בתחומים הבאים: שיווק באינטרנט  קידום אתרים מקצועי בגוגל, בניה וניהול מסעות פרסום בגוגל, באתרי תוכן וברשתות החברתיות, תחזוקת אתרים וקופירייטינג.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דוריבה חיליק

מאת: דוריבה חיליקנדל"ן06/10/101072 צפיות
קבוצת רכישה היא כלי נדלני חדש, שפרץ לתודעה בצורה מהותית בשנים האחרונות. אך כמו לכל דבר גם לקבוצת רכישה ישנם יתרונות וחסרונות. מאמר זה בה להדגיש את היתרונות ויחד עם זאת לבחון למי הם מתאימים.

מאת: דוריבה חיליקבניין ואחזקה - כללי03/05/101230 צפיות
מאמר זה עוסק בעתידן של קבוצות הרכישה העומד להשתנות בעקבות הדיונים המתקיימים בנושא שבעקבותיהם יתבצעו שינויים רבים. שינויים אלה מגדילים את האטרקטיביות של קבוצת הרוכשים מול קבוצת הרכישה.

מאת: דוריבה חיליקנדל"ן22/04/101297 צפיות
מאמר זה מסביר את העקרונות על פיהן מתארגנות קבוצות רכישה וקבוצות רוכשים, יתרונותיהן וחסרונותיהן, ומדוע חשוב להצטרף לקבוצה הנכונה מביניהן לצורך השגת המטרה והיא: רכישת דירה חדשה בדרך שתהיה בטוחה, נוחה ובעיקר זולה. המאמר זה הוכן באדיבותו ובהדרכתו של עו"ד אוהד שחר שתחום עיסוקו והתמחותו הוא תחום הנדל"ן בכלל, ותחום הדירות למגורים בפרט.

מאת: דוריבה חיליקמוסיקה19/04/101331 צפיות
קריאת תווי תופים עוזרת לנו להתפתח בתחום ולהתקדם הרבה יותר ממה שרובנו חושבים. הקריאה עוזרת לנו "להבין" את מה שאנו מנגנים, ומאפשרת לנו להפוך למתופפים יצירתיים. מתופפים הרוצים להתקדם ולהתמקצע בענף המוסיקה חייבים לדעת לקרוא תווים אחרת....נגינת תופים, כמו כל סוג של נגינה, הינה אומנות המבוססת על ביטוי עצמי המבטא את איך שאנחנו תופסים את מה שלמדנו. הלימוד של תיאוריות ושל תווים הוא דבר שלא ניתן להתקדם בלעדיו. ישנם ספרי תופים ישנם מקורות באינטרנט, וכולם מהווים מקור למידה והשראה עשיר מאוד.

מאת: דוריבה חיליקבית חכם23/02/101636 צפיות
מצבו של משק המים בישראל הולך ומתדרדר, הממשלה מייקרת את מחירי המים מתוך כוונה שהצריכה תרד, אך המחיר היקר של המים איננו משנה את המודעות לבעיית המים, וכתוצאה מכך לחסכון במים. מאמר זה בא להסביר את הצורך המיידי לחסוך ולמחזר מים, ולא בגלל מחירם כי אם בגלל שזהו מצרך שאם לא נשתמש בו בתבונה, אנו צפויים לבעיות של מחסור במים, שהכסף שהממשלה גובה מהתושבים ומיועד לפיתוח פתרונות כהתפלה לא יפתור בטווח הקרוב והמסוכן.

מאת: דוריבה חיליקבניין ואחזקה - כללי02/02/101055 צפיות
תמ"א(תוכנית מתאר ארצית) 38 התפרסמה בשנת 1995 והנושא העיקרי שהיא עוסקת בו הוא חיזוק מבנים שהותרו לבניה לפני שנת 1980 על מנת למנוע קריסתם עקב רעידת אדמה. מהן הסיבות שהביאו להכנתה של תוכנית זו ומדוע חלה התעוררות והתעניינות מוגברת בה רק לאחרונה.

מאת: דוריבה חיליקזוגיות ואהבה02/02/101373 צפיות
לקראת יום האהבה על פי הנצרות אני מבקש במאמר זה להשוות בין החג הנוצרי לחג היהודי, הסיבות ההיסטוריות שיצרו אותו, ומדוע למרות שנהוג לחגוג את שניהם, החג היהודי הוא הנכון והאמיתי יותר.

מאמרים נוספים בנושא בריאות ילדים

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ילדים15/09/191559 צפיות
גדילה לגובה וצמיחה במימדי הגוף - קובי עזרא. ראשית יש להבין שלוחית הגדילה ממוקמת בין האפיפיזה והמטפיזה ומורכבת משלושה אזורים (אזור מנוחה, ריבוי והיפרטרופי).

מאת: ליאורבריאות ילדים10/06/181056 צפיות
יישור שיניים לילדים שלכם, משפר את הדימוי העצמי שלהם. יישור השיניים, מבוצע על ידי מומחה ליישור שיניים. מומחה ליישור שיניים, נקרא אורטודנט.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים29/04/161781 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי מהעולם: דרך חדשה של קצירת תאי גזע מפחיתה תופעות לוואי שליליות. מדענים אוסטרלים פיתחו שיטה פחות פולשנית כדי לחלץ תאי גזע ממח העצם להשתלה. תאי גזע עבור השתלות מח עצם נקצרים מתורמים בריאים ומשמשים לטיפול בחולי סרטן כולל לוקמיה, אמרו חוקרי CSIRO.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים04/04/161723 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי מהעולם: עיניים הופכות לעור: כיצד דלקת יכולה לשנות את גורלם של התאים מדענים מ-EPFL מצאו שדלקת כרונית יכולה לגרום להתחדשות של תאים לתוך סוגים חדשים ובלתי רגילים: הליך זה נקרא מטפלזיה, ומהווה הפרעה הקשורה לדלקת מתמשכת. המחקר מדגיש קונספט חדש שדלקת כרונית שיכולה להוביל לטיפולים טובים יותר.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים11/03/161741 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם-טבורי מהעולם: תאי לבלב המייצרים אינסולין נוצרו מתאי עור אדם התאים החדשים מפרישים אינסולין בתגובה לשינויים ברמות הגלוקוז. כאשר הושתלו בעכברים, התאים הגנו על בעלי החיים מהתפתחות סוכרת בצורתה הקיימת בעכברים.

מאת: אבי דוידיבריאות ילדים08/02/161742 צפיות
המלצה על אלטמן ויטמינים לחיזוק מערכת החיסון לילד לקראת החורף.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים15/01/161922 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: תאי גזע מושרים פלוריפוטנטיים בוגרים עשויים להיות עדיפים על מח עצם. תאי גזע מושרים פלוריפוטנטיים (iPSCs) בוגרים שעברו תכנות מחדש חזרו למצבם הראשוני – דמוי עוברי, עשויים להיות טובים יותר מתרומות מח עצם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica