חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

האם מומלץ ניתוח מוז -MOHS במלנומה ממאירה - MALIGNANT MELANOMA

מאת: דר יוסף טמאןסרטן04/02/20102208 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ניתוח לפי שיטת מוז, אשר הרחבתי ביתרונותיו  לעומת חיתוך "עוור", במספר כתבות קודמות ,נתון לחילוקי דעות כאשר קיימת מלנומה ממאירה.

רוב ניתוחי מוז מבוצעים באיזור ראש צוואר לרוב כאשר מדובר בגידולים השכיחים מסוג סרטן תאי בסיס וסרטן תאי קשקש. מדובר בגידולים

בעלי פוטנציאל ממאירות יחסית נמוך, בודאי כאשר מדובר בסרטן תאי בסיס ולכן שיטת מוז היא יעילה מאד לגביהם.

זאת מהסיבה שניתן להסתפק בשוליים צרים של כריתה, האבחנה היא מיידית ולרוב מתבצע גם שחזור מיידי.

לגבי מלנומה ממאירה ניתוח בשיטת מוז מעלה מספר בעיות,עליהם ארחיב בהמשך.

יש להבין כי כריתה שלמה בשוליים צרים של הגידולים שציינתי מונעת כריתה מיותרת של רקמה בריאה, לא מעורבת בגידול ויש לזה

חשיבות עליונה במניעת עוותים מיותרים באיזור הפנים, בעקר כאשר מדובר באף, עפעפיים, שפתיים ואפרכסות האוזן.

יש אינדיקציות נוספות לניתוחי מוז ואותם אזכיר בקצרה.

               כאשר מדובר בגידול אשר לא נכרת בשלמות  בניתוח קודם באיזור ראש צוואר.

               בגידולים אשר הופיעו שוב.

               בגידולי עור גדולים, כשני סנטימטר קוטר.

               בגידולים אשר יש בהם עדות היסטולוגית לאגרסיביות יתר.

               במטופלים מדוכאי  מערכת חיסונית, אשר הוקרנו בעבר והופיע גידול במקום ההקרנה          

               גידולי ליאומיוסרקומה, מחלת פגט (paget’s disease ) אנגיוסרקומה, דרמטופיברוסרקומה   ועוד מספר גידולים פחות שכיחים.

               מחלת המלנומה היא שכיחה בארצנו ועל פי דווחים אחרונים אנחנו במקום שני אחרי אוסטרליה,ליתר דיוק, מדינת קווינסלנד.

אין ספק שחשיפה לקרני שמש מהוה גורם נכבד בהופעת מחלה זו אך זו איננה הסיבה היחידה. מסתבר שמלנומה יכולה להופיע גם במקומות בגוף אשר לרוב מוסתרים

מקרני השמש, יש לה קשר משפחתי , זאת אומרת בני מישפחה מקרבה ראשונה, הורים וילדים שכיחותם לחלות גבוהה יותר ולכן הענין הגנטי משחק גם תפקיד נכבד.

ואלו בודאי לא כל הסיבות. התנהגות מחלת המלנומה לצערנו היא בלתי צפויה. הרושם בעיני, מתוך נסיון של מאות מקרי מלנומה בהם טיפלתי הוא שמחלת המלנומה אשר מופיעה אצל צעירים התנהגותה ביולוגית הרבה יותר אגרסיבית מאשר אצל זקנים.

הפרוטוקולים הרפואים כיצד לטפל בחולי מלנומה משתנה מדי כמה שנים וזה בודאי מוכיח את המבוכה הגדולה איך לטפל באותם החולים באופן מיטבי.

בעבר, לפני כ15 שנה לערך, חולי מלנומה היו עוברים כריתות כירורגיות נרחבות ביותר מלווים בעוותי גוף מין הקשים.

היום הגישה הכירורגית השתנתה ומקובל לבצע כריתות יותר שמרניות  בהתאם לעובי הגידול אשר נמדד במילימטרים. ככל שעובי הגידול רב יותר נדרשת כריתה רחבה יותר.

זה מתחיל לפחות בשוליים של חצי ס"מ למלנומה דקה ומגיע  לשוליים של לפחות 2 ס"מ במלנומה בעובי של  4 מ"מ ויותר.

ולכן, הדיון באם לבצע ניתוחי מוז אצל חולי מלנומה על פי עניות דעתי הוא מיותר.

לדעתי אין לבצע ניתוחי מוז בחולי מלנומה ואעלה לכך שלוש סיבות לפחות.

הסיבה הראשונה: בגידולי עור סרטניים בעלי פוטנציאל ממאירות נמוך יותר, אותם הזכרתי בפתיחה, אנחנו מעונינים לכרות את הגידול בשלמות אבל לחסוך בשוליים.

אין לנו כל ענין לתת "שוליים של ביטחון" כפי שאנו עושים במחלת המלנומה על פי פרוטוקולים מחייבים. ולכן אין הגיון רב לבצע במקרים אלו ניתוחי מוז כאשר

מראש אנו נאלצים לתת שוליים יחסית רחבים או בכריתה ראשונית או בהמשך לצורך הרחבה על פי אותו פרוטוקול אשר הזכרתי קודם.

סיבה שניה: גם מתמחים בכירורגיה פלסטית יודעים שאין לבצע ביופסיה מגע עורי החשוד למלנומה. ברגע שהועלה החשד יש לבצע כריתה אשר מטרתה להוציא את הגידול בשלמות. והסיבה היא אונקולוגית. בחיתוך בתוך גידול קיימת סכנה ממשית כי הדימום כתוצאה מחיתוך כל דם יפזר את הגידול בחלקי גוף אחרים. בניתוח מוז מבצעים

חיתוך סביב הגידול בשוליים מאד צרים ולא פעם יש צורך להרחיב יותר בשלב שני,שלישי ואף רביעי. ולכן מה נעשה כאן, באם מדובר בגידול מסוג מלנומה? מעין ביופסיה,

בתוך הגידול עצמו אשר מסוכנת מהסיבה שהזכרתי קודם.

 סיבה שלישית. בניתוח מוז מקפיאים את הרקמה אשר נכרתת ופורסים אותה לפיסות מאד דקות לצורך עיון במיקרוסקופ. קיים קושי טכני רב לבחון את מידת החדירה

של המלנומה בתוך האפידרמיס בשיטות המקובלות בניתוחי מוז ועם הפיגמנטים אשר צובעים בהם את הרקמה ולכן איבחון המלנומה בשיטת מוז, בהקפאה, יכולה להיות בעיתית מאד ויש סיכוי טוב ל"פיספוס" אבחנה. זה לא קורה בקיבוע בפרפין בשיטה הקונבציולית ולכן יש לנו בעיה אמיתת באיבחון מלנומה בחתכים קפואים.

ניתן לסכם מבחינתי את הנושא כך.

ניתוח מוז הוא מצויין ויעיל ביותר וזו למעשה הגישה המודרנית לטפל באופן כירורגי בגידולי עור ממאירים. אל לא בכל הגידולים! מלנומה ממאירה לדעתי היא גידול

אשר מהוה כמעט הוראת נגד לנתח בשיטה זו.

www.dr-teman.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דר טמאן יוסף

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דר יוסף טמאן

מאת: דר יוסף טמאןקניות 23/09/101581 צפיות
ברודוס הייתי 4 פעמים ומעולם לא נדפקתי עם מלון גרוע כמו שנדפקתי הפעם. החדר לא חדר. האוכל לא אוכל. המלון מת. אבל הבריזה והים היו פיצוי . אני מוכן לגור ברודוס על החוף.

מאת: דר יוסף טמאןניתוחים פלסטיים25/12/091507 צפיות
אין כל צל של ספק נכון להיום כי ניתוח מוז יש לו התוויה כמעט מוחלטת כאשר מדובר בגידולים ממאירים באיזור ראש צוואר. הרחבתי בנושא חשוב זה במספר מאמרים קודמים המופיעים בפורומים שונים. המטרה ברורה. איזור הפנים לדוגמא שהוא בנוי מתת – יחידות אנטומיות כמו עפעפיים אוזניים, אף ושפה ואשר צומח בו גידול ממאיר, יש לכרות את הגידול קודם כל בשלמות ובנוסף לא לפגוע ברקמה בריאה.

מאת: דר יוסף טמאןניתוחים פלסטיים17/12/091631 צפיות
הנוסעים ברכבם בכבישים והמסתובבים בכיכרות בודאי שמו לב לשלטים מאירי עיניים, עם הדגשה באותיות של קידוש לבנה: ניתוח פלסטי בהרדמה מקומית. ולא סתם ניתוחים זעירים, אלא ניתוחי בטן, שדיים, כל מה שתרצה ,רק תבוא.

מאת: דר יוסף טמאןניתוחים פלסטיים25/10/091852 צפיות
הכותרת היא בלשון הלצה בלבד, כי הרוב המכריע של הגברים להם גינקומסטיה, הם גברים לכל דבר וענין למעט קבוצה מאד קטנה להם חוסר איזון הורמונלי בולט (תרתי משמע), אשר בא לביטוי בדרך כלל בסוף שנות העשרה .

מאת: דר יוסף טמאןניתוחים פלסטיים22/10/091521 צפיות
רוב המנתחים הפלסטיים זנחו את השיטה הזו הנקראת,skin surgery , בידיעה שאין לה ערך רב והבעיה של הזדקנות הפנים היא לא רק של העור אלא של השרירים ומעטפות השרירים.

מאת: דר יוסף טמאןניתוחים פלסטיים21/10/091181 צפיות
ניתוחי בטן ראשונים החלו להתבצע על ידי מנתחים כבר במאה ה-19 . לאו דוקא מסיבות קוסמטיות,אלא עקב בקעים גדולים אשר תיקונם הסתייע מאד בידי המנתח לאחר כריתת עודף עור גדול וגילוי בקע בדופן הבטן.החתכים הניתוחיים השתנו גם לפי נסיון המנתח, עד שבשנות השלושים של המאה הקודמת באה הסכמה כי החתך האופטימלי יהיה רוחבי ובבטן התחתונה. גישה ניתוחית זו, היא המקובלת גם בימינו. החל משנות החמישים ניתנה יתר תשומת לב לניתוחי הבטן ולכריתת עודפים התוספו תוספות שונות כגון עיצוב

מאת: דר יוסף טמאןהשמנת יתר21/10/091393 צפיות
השמנת יתר היא מחלה של המאה ה-21 וסביר להניח שמגמת ההשמנה תלך ותגבר מלווה בהשלכות חמורות של בריאות לאלו הסובלים ממנה. זאת רואים בקרב נוער. מסתבר וזהו נתון מדהים,כי בעולם המערבי 8 אחוז מקרב ילדים ונוער סובלים מהשמנת יתר. ולכן בסבירות גבוהה,ילד שמן יהיה גם מבוגר שמן. שלא יבין הקורא שהסובלים מהשמנת יתר הם המועמדים לניתוח בטן. נהפוך הוא. אבל השמנים לרוב עולים ויורדים במשקל, זה פוגע באלסטיות של העור, גורם להשתפלות של דופן הבטן, מייצר עודפי עור אשר גורמים לדלקות

מאמרים נוספים בנושא סרטן

מאת: amirdadon90סרטן21/03/171817 צפיות
אין ספק שאחת מהמחלות המטרידות ביותר בעידן שבו אנחנו חיים זו מחלת הסרטן על כל גווניה השונים.

מאת: ravivorסרטן25/02/153393 צפיות
צריכים לעבור בדיקת קולונוסקופיה? רגע לפני כדאי לדעת שיש שני סוגים עיקריים של בדיקות - הרגילות והווירטואליות. על ההבדלים בין הסוגים במאמר שלפניכם.

מאת: רונית מיכאליסרטן12/11/142420 צפיות
האפשרות לקבל מרשם קנאביס רפואי והסגולות הטובות הרבות של החומר מעוררות עניין בקרב מטופלים רבים. אם הנכם סובלים ממחלה קשה הכרוכה בכאבים חזקים, אבדן תיאבון ושאר תסמינים התואמים את סגולות הריפוי של הקנאביס כדאי לפנות לרופא המטפל לבירור זכאות למרשם קנאביס רפואי ושימו בו למטרה הקלה בכאב ותסמיני המחלה. כאן תוכלו למצוא מידע שימושי אודות קנאביס רפואי.

מאת: ניר נתנזוןסרטן28/09/142947 צפיות
סרטן העור הוא תופעה נפוצה ההולכת ומתפשטת ברחבי העולם. החור באוזון במקביל לעלייה בזמן הנופש והחופש שנובע מעלייה באיכות החיים, מובילים יותר ויותר אנשים להיחשף לשמש בצורה יותר ויותר רחבה.

מאת: Shiraסרטן17/06/145023 צפיות
מחלות עור הן חלק מענף הדרמטולוגיה ברפואה שמתעסק במחלות עור שונות. העור הוא החלק הגדול ביותר בגוף, והוא מהווה את המעטפת החיצונית לשמירה על הגוף כולו. העור בנוי משלוש שכבות שונות. הראשונה מכונה אפידרמיס, האמצעית מכונה דרמיס והשכבה התחתונה מכונה היפודרמיס. מחלות העור הנפוצות ביותר הן אלה שפוגעות בשכבה העליונה. בשכבה זו יש את הכמות הגדולה ביותר של פתולוגיות, מכיוון ששכבה זו חשופה לעולם החיצוני, שממנו מגיעות רוב הסיבות למחלות העור השונות.

מאת: יוסי קרמר סרטן15/02/148957 צפיות
לוקמיה. מהי הסיבה ללוקמיה? לוקמיה היא תופעה פיזיולוגית שמטרתה השמדה עצמית פנימית לשם מימוש הרצון למות. לוקמיה מחולקת לשתי תופעות פיזיולוגיות, אחת שנפוצה בקרב הילדים הנקראת לימפוציטית ואחת שנפוצה אצל מבוגרים הנקראת מיאלואידית. המשך במאמר...

מאת: eli levyסרטן21/11/138772 צפיות
מבין הסימנים השכיחים לסרטן הפרוסטטה בולטים ליקויים במערכת השתן. ליקויים אלו מורגשים ע"י המטופל ולכן קל להבחין בהם. יחד עם זאת, שכיחות סרטן הפרוסטטה הולך ועולה עם גיל המטופל, כאשר בד בבד, ללא קשר לקיומו של סרטן זה, שכיחים גם ליקווים בתפקוד המיני ובמערכת השתן.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica