חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

קולונוסקופיה רגילה או וירטואלית?

מאת: ravivorסרטן25/02/20153388 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בדיקות קולונוסקופיה באופן כללי שייכות למשפחת בדיקות הגסטרו, הבוחנות את מצב מערכת העיכול. בעוד שקולונוסקופיה בודקת את מצב מערכת העיכול התחתונה (Colon - המעי הגס), גסטרוסקופיה בוחנת את מערכת העיכול העליונה (Gastro), בעיקר ושט, קיבה ותריסריון.


בדיקות הקולונוסקופיה עצמן נחלקות גם הן לשני סוגים עיקריים – בדיקות רגילות לעומת בדיקות וירטואליות. במאמר קצר זה נעמוד על ההבדלים העיקריים בין שני סוגי הבדיקות, כדי לאפשר לכם לדעת איזו בדיקה היא הנכונה עבורכם.


בדיקת קולונוסקופיה רגילה

בדיקת קולונוסקופיה רגילה מתבצעת באמצעות החדרה של צינור דק וגמיש למערכת העיכול התחתונה, דרך פי הטבעת. תהליך זה מתבצע לרוב בשילוב חומר מטשטש כלשהו הניתן למטופל טרם הבדיקה, וזאת כדי למנוע כאב או אי נוחות.

טרם הבדיקה הרגילה יש לבצע הכנה לפי הוראות הניתנות מראש: היצמדות לתפריט מצומצם מאוד כמה ימים לפני הבדיקה עצמה, שתייה מרובה (בדרך כלל מים או תה צמחים) וכן נטילת חומר כימי המסייע למעי להתרוקן. לחילופין כיום ניתן לבצע הכנה לבדיקת קולונוסקופיה גם ללא החומר המרוקן, הנקרא "פיקולקס", וזאת משום שלעתים הוא גורם לתופעות לוואי לא נעימות (כאבי בטן, התכווצויות, שלשולים והקאות).


מטרתה של בדיקת קולונוסקופיה היא כפולה, למעשה, ובזה טמון יתרונה הגדול לעומת הבדיקה הווירטואלית. בבדיקה אחת ניתן גם לאבחן בעיות וגם לטפל בהן. הצינור הדק והגמיש מכיל מצלמה, וכן אביזרים נוספים המשמשים לביצוע הליכים כירורגיים. במידה שבבדיקה מתגלים פוליפים במעי הגס (שלב האבחון), ניתן גם לכרות אותם ולהוציאם מהמעי (שלב הטיפול).


יתרון נוסף של בדיקת קולונוסקופיה רגילה הוא בעובדה שהיא מצילת חיים, חד משמעית. מכיוון שכל בדיקה שכזו מאפשרת להסיר פוליפים חשודים באופן מיידי, נמנעת האפשרות שהם יהפכו לסרטן במעי הגס.


בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית

לעומת הבדיקה הרגילה, קולונוסקופיה וירטואלית כשמה כן היא – מדובר בעצם בהדמיית מחשב ולא בבדיקה פולשנית, המחייבת החדרה של צינור גמיש לגוף. למרות זאת, טרם הבדיקה מוחדר צינור קטן לפי הטבעת ומזרים פנימה גז המנפח את המעי, כדי שניתן יהיה לקבל הדמיה ברורה יותר.


כבר ב-2007 מחקרים מצאו שיעילותה של קולונוסקופיה וירטואלית באיתור פוליפים טרום סרטניים, זהה ליעילותה של הבדיקה הרגילה (ynet, 6.11.07). בישראל מבוצעות מעל 5,000 בדיקות וירטואליות בשנה למרות עלותן הגבוהה יחסית לבדיקות הרגילות, וביכולתן לזהות גידולים ברוחב של מעל 8 ס"מ.


יתרונה הגדול של קולונוסקופיה הווירטואלית הוא בכך שהיא לא פולשנית, מהירה, ללא הרדמה או טשטוש וללא סכנת פגיעה במעי הגס. חסרונה הגדול טמון בעובדה שמדובר אך ורק בבדיקה, בלי אפשרות לבצע כריתה לצורכי ביופסיה ומניעת סרטן. קולונוסקופיה וירטואלית מבוצעת באמצעות הדמיית CT, ובשל כך מאפשרת לבצע רק אבחון ולא מעבר לכך. על מנת להוציא את הפוליפים שנתגלו יש צורך לבצע ניתוח או בדיקת קולונוסקופיה נוספת, המאפשרת כריתה והסרה.


אז מה עדיף?

שאלה זו תלויה במספר פרמטרים – האם מדובר בבדיקה ראשונה או שכבר נמצאו פוליפים בעבר? האם המטופל מודע לכך שהבדיקה הווירטואלית אינה מאפשרת להסיר את הגידולים במידה שיימצאו? ועוד. במידה שהבדיקה מוצאת פוליפים, יש לחזור עליה לאחר שנה עד 5 שנים.


ממצאי מחקרים מעידים שלרוב מחצית מהמטופלים בוחרים בבדיקה הרגילה, והמחצית האחרת בוחרת בבדיקה הווירטואלית. בכל מקרה חובה לקבל ייעוץ מגורמים מקצועיים, על מנת להבין איזו בדיקה עדיפה בהתאם למצבכם הרפואי.


המידע באדיבות מכון לייף קלין המציע הכנה לקולונוסקופיה ללא חומר מרוקן

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ravivor

מאת: ravivorחינוך ילדים22/04/151939 צפיות
הילד עומד לעלות לכיתה א'? לילדים רבים המהלך הזה מלווה בהרבה חששות ופחדים. הנה כמה עצות מסופר הילדים ויועץ החינוך, חיים ולדר.

מאת: ravivorעיצוב פנים22/04/151730 צפיות
מתלבטים בנוגע לריצוף המתאים לחדר הרחצה? האם עדיף מקלחון מרובע או עגול? הנה כמה תשובות שיסייעו לכם להגיע לעיצוב המתאים לכם.

מאת: ravivorאופנה22/04/152983 צפיות
בניגוד למה שנהוג לחשוב, יבוא מקביל של מותגים הוא חוקי בישראל - כל עוד מקפידים על כך שהמוצרים אכן מקוריים ולא מזויפים. הנה כמה מהיתרונות של יבוא מותגים מקביל.

מאת: ravivorבניין ואחזקה - כללי29/03/151094 צפיות
אספלט הוא חומר בנייה מודרני בעל יתרונות רבים, ההופכים אותו לאחד הנפוצים ביותר בתחומי הבנייה. הנה כמה מיתרונותיו.

מאת: ravivorבית חכם24/03/151146 צפיות
מערכות בית חכם כבר מזמן הפכו למציאות בבתים רבים. הנה שלושה יתרונות עיקריים שיגרמו גם לכם להתקין חשמל חכם בבית.

מאת: ravivorתרבות דיגיטלית19/03/152434 צפיות
בעידן שבו ניתן למצוא ולראות כמעט הכול באינטרנט, לא באמת חייבים לשלם הון תועפות לספקיות תוכן שגובות כמה שבא להן. מדריך מקוצר לסטרימינג מהיר ואיכותי.

מאת: ravivorבריאות ורפואה כללי16/03/151646 צפיות
ישראל היא מדינה חמה ושטופת שמש וקרינה. קבלו כמה טיפים שישמרו על בריאותכם ויהפכו אתכם לחכמים בשמש.

מאמרים נוספים בנושא סרטן

מאת: amirdadon90סרטן21/03/171812 צפיות
אין ספק שאחת מהמחלות המטרידות ביותר בעידן שבו אנחנו חיים זו מחלת הסרטן על כל גווניה השונים.

מאת: רונית מיכאליסרטן12/11/142415 צפיות
האפשרות לקבל מרשם קנאביס רפואי והסגולות הטובות הרבות של החומר מעוררות עניין בקרב מטופלים רבים. אם הנכם סובלים ממחלה קשה הכרוכה בכאבים חזקים, אבדן תיאבון ושאר תסמינים התואמים את סגולות הריפוי של הקנאביס כדאי לפנות לרופא המטפל לבירור זכאות למרשם קנאביס רפואי ושימו בו למטרה הקלה בכאב ותסמיני המחלה. כאן תוכלו למצוא מידע שימושי אודות קנאביס רפואי.

מאת: ניר נתנזוןסרטן28/09/142941 צפיות
סרטן העור הוא תופעה נפוצה ההולכת ומתפשטת ברחבי העולם. החור באוזון במקביל לעלייה בזמן הנופש והחופש שנובע מעלייה באיכות החיים, מובילים יותר ויותר אנשים להיחשף לשמש בצורה יותר ויותר רחבה.

מאת: Shiraסרטן17/06/145018 צפיות
מחלות עור הן חלק מענף הדרמטולוגיה ברפואה שמתעסק במחלות עור שונות. העור הוא החלק הגדול ביותר בגוף, והוא מהווה את המעטפת החיצונית לשמירה על הגוף כולו. העור בנוי משלוש שכבות שונות. הראשונה מכונה אפידרמיס, האמצעית מכונה דרמיס והשכבה התחתונה מכונה היפודרמיס. מחלות העור הנפוצות ביותר הן אלה שפוגעות בשכבה העליונה. בשכבה זו יש את הכמות הגדולה ביותר של פתולוגיות, מכיוון ששכבה זו חשופה לעולם החיצוני, שממנו מגיעות רוב הסיבות למחלות העור השונות.

מאת: יוסי קרמר סרטן15/02/148949 צפיות
לוקמיה. מהי הסיבה ללוקמיה? לוקמיה היא תופעה פיזיולוגית שמטרתה השמדה עצמית פנימית לשם מימוש הרצון למות. לוקמיה מחולקת לשתי תופעות פיזיולוגיות, אחת שנפוצה בקרב הילדים הנקראת לימפוציטית ואחת שנפוצה אצל מבוגרים הנקראת מיאלואידית. המשך במאמר...

מאת: eli levyסרטן21/11/138767 צפיות
מבין הסימנים השכיחים לסרטן הפרוסטטה בולטים ליקויים במערכת השתן. ליקויים אלו מורגשים ע"י המטופל ולכן קל להבחין בהם. יחד עם זאת, שכיחות סרטן הפרוסטטה הולך ועולה עם גיל המטופל, כאשר בד בבד, ללא קשר לקיומו של סרטן זה, שכיחים גם ליקווים בתפקוד המיני ובמערכת השתן.

מאת: eli levyסרטן27/10/138400 צפיות
סרטן זה נפוץ יותר בקרב גברים בני 50 ומעלה וניתן לאתרו כבר בשלב מוקדם ע"י בדיקה רקטאלית תקופתית של אחת לשנה. בבדיקה זו ממשש הרופא את בלוטת הערמונית ואומד את גודלה. בהתאם לממצאים הללו הוא מקבל החלטה בנוגע להמשך התהליך. חשוב לציין כי באופן טבעי בלוטת הערמונית מוגדלת יותר בקרב גברים בני 50 ומעלה מאשר בקרב גברים צעירים

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica