חפש מאמרים:
שלום אורח
01.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שעת ריכוז / מיכל אלטמן

מאת: איל הפרעות קשב וריכוז14/02/20104863 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אחוז הילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז הולך ועולה. מדובר בהפרעה עצבית המתאפיינת בחוסר יכולת למקד תשומת לב לאורך זמן, בחוסר מנוחה ובפעלתנות יתר הפוגעת באיכות החיים של הילדים ושל הסובבים אותם. אבחון מוקדם וטיפול רב תחומי יכולים למנוע בעיות בעתיד.

דני בן השמונה מצליח לשבת ולהקשיב לדברי המורה שלו במשך חמש דקות בלבד. לאחר מכן, הוא פשוט מתחיל להסתובב בכיתה, מתפרץ על המורה כשזו מעירה לו ומרבה להציק לחבריו.
דני קיבל תדמית של ילד מופרע, נעשה עצוב מיום ליום והוא מרגיש דחוי. חשוב להבין שדני הוא לא יחיד במינו. כאשר הגננת או המורה בבית הספר מפנים את תשומת ליבם של ההורים לעובדה שהילד שלהם לא מסוגל לשבת לאורך זמן בשעת הריכוז, והתנהגותו מזכירה את זו של דני - כדאי לבדוק אם הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז ו/או היפראקטיביות.


פגיעה בדימוי העצמי. הפרעת קשב וריכוז נובעת מקושי בוויסות הקשב ובמיקוד הריכוז. הילד מתקשה להיות קשוב למטלה אחת לאורך זמן ומתקשה להתרכז למשך פרק זמן ארוך.
יש לציין כי ברוב המקרים הילד יוכל להתרכז יותר במטלה שהוא אוהב במיוחד, וככל הנראה יצליח גם להתרכז למשך זמן ארוך יותר בצפייה בטלוויזיה או במשחקי מחשב, מכיוון שמטלות אלה מאופיינות בכך שהתחלופה של התמונות בהן מהירה.

הפרעת קשב וריכוז משפיעה על מצבים רבים ושונים בחיי היומיום. באופן כללי, היא משפיעה על יכולת הילד לתפקד בהצלחה במילוי דרישות הגננת, בלימודים בבית הספר ואף בדרישות ההורים בבית. בנוסף, יש לקחת בחשבון את ההשפעה של ההפרעה על הדימוי העצמי של הילד. ילדים אלה מרגישים שהם נכשלים כל הזמן ולא מצליחים לשלוט בתגובותיהם. הדימוי העצמי שלהם יורד והם חשים עצב וכעס.

לחלק מהילדים קושי בוויסות הקשב והריכוז בלבד, ולאחרים נוסף ממד הפעילות הגבוהה (היפראקטיביות). יוצא מכך, שגם ילדים חולמניים וגם ילדים פעילים ביותר מקבלים את אותה האבחנה כמעט.

הראשונים מאובחנים כלוקים ב-ADD (כלומר Attention Deficit Disorder) - בעלי קשיי קשב בלבד, והאחרונים מאובחנים כ-ADHD (כלומר Attention Deficit Hyperactivity Disorder), כשלקשיי הקשב נוסף גם ממד של היפראקטיביות.


אבחון קליני הקריטריונים לאבחון הפרעה זו נקבעו ב-DSM (המדריך למחלות פסיכיאטריות המכיל את הקריטריונים לאבחנות כל המחלות הפסיכיאטריות).

הסימפטומים מחולקים לשתי קבוצות המגדירות שלושה תתי סוגים של ההפרעה: בעיות ריכוז בלבד, פעלתנות יתר עם דגש על אימפולסיביות ובעיות ריכוז עם פעלתנות יתר. בכל אחת מהקבוצות תשעה תסמינים. האבחנה היא בעיקרה קלינית והיא נעשית על ידי מילוי שאלונים הן על ידי המורה או הגננת והן על ידי ההורים. ניתן לתמוך באבחנה גם על ידי ביצוע מבחן מול מחשב הנקרא TOVA . כיום קיימים בשוק מבחנים נוספים דומים.

צעד ראשון להצלחה - שאלונים להתמפתחות תינוקות



הפרעה מולדת הפרעת קשב וריכוז היא מולדת ולא נובעת מגורמים סביבתיים או חברתיים. הפרעות אלה מופיעות כבר בשנות החיים הראשונות, אם כי מבחינים בהן לרוב בשנות הלימוד הראשונות בבית הספר.

במקרים בהם רמת הפעילות של הילד היא גבוהה במיוחד כבר בגיל צעיר, ניתן לבצע אבחנה מוקדמת יותר. ככל שלילד רמת אינטליגנציה גבוהה יותר, יהיה קשה לאבחן אצלו את הקשיים מכיוון שהוא מסוגל להצליח במבחנים ובמשימות גם לאחר הקשבה חלקית לחומר הנלמד.
במקרים כאלה, עלולים הקשיים להופיע בכיתות הגבוהות כשהחומר הנלמד בהן רב יותר, ורק אז יאובחן הילד עם קשיי קשב וריכוז .


המחקרים האחרונים מצביעים על כך שהלקות הינה תוצאה משינוי פתולוגי של שלושה נוירוטרנסמיטורים (חלבונים שמעבירים גירויים מתא עצב אחד לשני) והעיקרי שבהם הינו "דופמין". עם זאת, ברור שאנו עדיין בתקופה של חיפוש אחר גורמי ההפרעה הברורים.

טיפול רב תחומי טיפול נכון בילדים המאובחנים עם קשיי קשב וריכוז מתפרש על מספר תחומים. מחקרים מצאו כי לטיפול התרופתי ישנה השפעה משמעותית ביותר ולכן השינוי העיקרי נעשה לאחר נטילת תרופה. התרופות, חשוב לציין, ניתנות רק על ידי רופא נוירולוג או פסיכיאטר.  יחד עם זאת, יש להבין כי הטיפול התרופתי לבדו לא מספק ויש צורך גם לתמוך בהורים ולהדריך אותם כדי להקל עליהם ולסייע להם ולילדים בהתמודדות היומיומית עם הקשיים. בנוסף, במקרים של ילדים בוגרים (מגיל בית הספר) ממליצים לשלב גם טיפול פסיכולוגי במטרה לעזור להם להתמודד עם הקשיים הנובעים מההפרעה גם בתחום הרגשי והחברתי.


באדיבות אתר צעד ראשון להצלחה המציע לגולשיו שאלוני התפתחות לתינוקות. 
כותבת המאמר,  מיכל אלטמן היא פסיכולוגית מומחית לילדים

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

חברת אי.קיי.דיזיין

בנייה וקידום אתרים

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איל

מאת: איל יהדות24/08/101307 צפיות
סקירה על תכישי קבלה שפופולאריות שלהם מזמן יצאה מגבולות ישראל והיהודים. סקירה קצרה על כמה מתכשיטי הקבלה והשפעתם המאגית על האדם.

מאת: איל צרכנות23/08/101267 צפיות
סקירה על תכישי קבלה שפופולאריות שלהם מזמן יצאה מגבולות ישראל והיהודים. סקירה קצרה על כמה מתכשיטי הקבלה והשפעת המאגית על האדם.

מאת: איל דיני מיסים23/08/101268 צפיות
מהו IQ פיננסי ומה עלינו לעשות בכדי לגרום לך שנשלם מיסים בדיוק כפי שהחוק המסובך קבע ולא יותר מכך.

מאת: איל דיני מיסים23/08/101365 צפיות
מהו מיסוי בינלאומי והגדרת מספר מונחים בסיסיים בתחום זה.

מאת: איל ניקיון18/08/101220 צפיות
חברות ניקיון רבות קיימות בשוק. רבים מאיתנו מעסיקים עובדי משק בית באופן פרטי ומשלמים על פי חוק ביטוח לאומי לעובדים אלו. להלן יתרונות העסקת חברת ניקיון.

מאת: איל שימור לקוחות18/08/101572 צפיות
חברת ניקיון ביחס לעובד ניקיון בודד מציעה מגוון שירותים ובעת יתרונות רבים על פני נותני שירותי ניקיון אחרים. על כך במאמר הבא באדיבות חב' המבריקן.

מאת: איל הגירה27/07/102503 צפיות
תושב חוזר, מי מוגדר בחוק כתושב חוזר, רפורמה במס עבור תושב חוזר, והטבות לתושב חוזר במאמר הבא.

מאמרים נוספים בנושא הפרעות קשב וריכוז

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז17/08/162113 צפיות
סיפור אישי של רועי ועל איך אבחון דידקטי עזר לו להתבר על ליקויי הלמידה שלו ולהצליח בלימודים ובחיים.

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז06/07/161638 צפיות
אבחון דידקטי מאפשר לזהות הפרעות קשב או בעיות לימודיות בסיסיות לימודיות. כשמדובר בצעירים האבחון מקבל חשיבות עליונה

מאת: sharondan80הפרעות קשב וריכוז21/07/152496 צפיות
הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק בעיה מוכרת מאוד, אשר הפכה לאחת הבעיות השכיחות יותר בתחום הנוירולוגיה אצל ילדים וכיום, בשל המודעות הרבה לתחום, והמודעות להשלכות של ההפרעה על הילדים, הרבה מהם זוכים לאבחון מוקדם וטיפול מקצועי שלא היה קיים בעבר.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/152047 צפיות
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/151820 צפיות
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/151935 צפיות
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

מאת: מגניב הפרעות קשב וריכוז03/03/152116 צפיות
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להשתלב בחברה ולדבר זה יכולות להיות השלכות קשות מאוד להם ולחברה שמסביבם. הפרעת קשב נובעת מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובמערכת ההפעלה הרשתית, והסימפטומים לכך הם קשיים בהקשבה בריכוז, יכולות למידה וזיכרון מוגבלות, קושי במיון ועיבוד מידע של גירויים חיצוניים ופנימיים ועוד. כל ההפרעה הזאת גורמת ללחץ רב ולעומס נפשי על כל מי שסובל ממנה, בקושי בלמידה ובצבירת חוויות ועוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica