חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חוזה אחיד

מאת: נעם מאור, עו"דדיני חוזים01/03/20101651 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

חוזה אחיד הינו חוזה שהתנאים המצויים בו נקבעו מראש על ידי צד אחד במטרה לשמש אותו בהתקשרויות רבות מול מספר אנשים לא מסוים. מצב זה יוצר חוסר איזון בין הספק ללקוח שכן ללקוח לא עומדת האפשרות לשנות פרטים מסוימים שאינם מקובלים עליו בחוזה.

סעיף   2 לחוק החוזים האחידים מגדיר את המושג חוזה אחיד- "נוסח של חוזה שתנאיו, כולם או מקצתם, נקבעו מראש בידי צד אחד כדי שישמשו תנאים לחוזים רבים בינו לבין אנשים בלתי מסויימים במספרם או בזהותם". הצדדים לחוזה האחיד הינם ספק ולקוח.

  • ספק- מי שמציע שהתקשרות עמו תהיה בחוזה אחיד, ואחת היא אם הוא נותן או המקבל של הדבר;
  • לקוח- מי שספק מציע לו שהתקשרות ביניהם תהיה לפי חוזה אחיד, ואחת היא אם הוא המקבל או הנותן של דבר.

הספק יהיה בדרך כלל חברה או ארגון שכורת חוזים הזהים בתוכנם מידי יום.

 

כל אחד מאיתנו נתקל בחיי היומיום בחוזים אחידים כגון: חוזה ביטוח, חוזה מול הבנק, חברות האשראי, חברות הסלולר וכדומה, כל אחד מאיתנו מוצא את עצמו חותם לא אחת על חוזים מסוג זה בלא לקרוא את תוכנם או מחוסר ברירה, כאשר אחד או יותר  מהתנאים לא מקובל עלינו לחלוטין.

חוסר האיזון הקיים בין הספק והלקוח נובע בעיקר משום שלחברה ישנה מיומנות, ידע ויכולת כלכלית שספק אם קיימות אצל הלקוח. חוסר האיזון הקיים בין הספק ללקוח והניסיון לצמצמו הינם הגורמים העיקריים לחקיקת חוק החוזים האחידים ולפריסת רשת ההגנה ללקוחות.

 

הגנת המחוקק מצויה סעיף 3 לחוק החוזים האחידים הדן בתנאים מקפחים. תנאי מקפח הינו תנאי המעניק יתרון בלתי הוגן לספק או תנאי העלול לפגוע בלקוח.

במידה ובתנאי החוזה האחיד יש משום קיפוח כהגדרתו בסעיף 3 לחוק החוזים האחידים, רשאי בית המשפט או בית הדין לחוזים אחידים לבטל או לשנות את התנאי.

סעיף 4 לחוק החוזים האחידים קובע חזקה כי התנאים שלהלן הינם תנאים מקפחים בחוזה אחיד:

  • תנאי הפוטר את הספק, באופן מלא או חלקי, מאחריות שהיתה מוטלת עליו על פי דין אילמלא אותו תנאי, או המסייג באופן בלתי סביר את האחריות שהייתה מוטלת עליו מכוח החוזה אילולא אותו תנאי;
  • תנאי המקנה לספק זכות בלתי סבירה לבטל, להשעות או לדחות את ביצוע החוזה או לשנות את חיוביו המהותיים לפי החוזה;
  • תנאי המקנה לספק זכות להעביר את אחריותו לצד שלישי;
  • תנאי המקנה לספק זכות לקבוע או לשנות, על דעתו בלבד,  ולאחר כריתת החוזה, מחיר או חיובים אחרים המוטלים על הלקוח, זולת אם השינוי נובע מגורמים שאינם בשליטת הספק;
  • תנאי המחייב את הלקוח באופן בלתי סביר להיזקק לספק או לאדם אחר, או המגביל את בדרך את חופש הלקוח להתקשר או לא להתקשר עם אדם אחר;
  • תנאי השולל או מגביל זכות או תרופה העומדות ללקוח על פי דין, או המסייג באופן בלתי סביר זכות או תרופה העומדות לו מכוח החוזה,  או תנאי המתנה אותו במתן הודעה בצורה או תוך זמן בלתי סבירים, או בדרישה בלתי סבירה אחרת;
  • תנאי המטיל את ההוכחה על מי שנטל זה לא היה עליו אילולא אותו תנאי;
  • תנאי השולל או המגביל את זכות הלקוח להשמיע טענה מסוימת בערכאות משפטיות, או להיזקק להליכי משפט אחרים, והכל למעט הסכם בוררות מקובל;
  • תנאי המתנה על הוראת דין בדבר מקום שיפוט או המקנה לספק זכות בלעדית לבחירת מקום השיפוט או הבוררות שבהם יתברר הסכסוך;
  • תנאי הקובע מסירת סכסוך לבוררות כאשר לספק השפעה גדולה יותר מאשר ללקוח על קביעת הבוררים או מקום הבוררות.

 

במידה והחוזה כולל את אחד מהתנאים המנויים בס' 4 לעיל, יעבור נטל ההוכחה על לספק במסגרתו יידרש להוכיח כי התניה אינה מקפחת וכי היא סבירה בנסיבות העניין.

 

ספק אשר עושה שימוש בחוזה האחיד בו מצויה תניה 'החשודה' כמקפחת, יוכל לפנות לבית הדין לחוזים אחידים על מנת לקבל אישור לחוזה, אישור זה יסכל תביעות עתידיות בעניין החוזה והתניות המצויות בו.

 

המבחן לקביעתו של תנאי כתנאי מקפח הוא מבחן ההגינות והסבירות, קרי, משהגיש הלקוח תביעה בטענה כי אחד מתנאי החוזה האחיד הינו תנאי מקפח, יבחן בית המשפט או בית הדין לחוזים אחידים האם התנאי מגן על האינטרסים והערכים של בצורה שאינה הוגנת או בלתי סבירה.

 

דברי ההסבר פורטו במאמר זה בצורה חלקית, תמציתית וכללית. בשום מקרה אין לראות בהם את נוסח החוק. המאמר לא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי, ובכל מקרה מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בדיני חוזים (חוזה דירה, חוזה שכירות, עורך דין מקרקעין) לצורך קבלת ייעוץ בדבר זכויותיכם ע"פ הדין.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

נעם מאור, עו"ד

מאור - שוסטר משרד עורכי דין

טל': 077-5006363 פקס: 077-5008403

דרך מנחם בגין 44, תל אביב 66183

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נעם מאור, עו"ד

מאת: נעם מאור, עו"דדיני חוזים01/03/101615 צפיות
חוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973 לא מספק הגדרה למונח חוזה. נכון יהיה להגדיר את המונח חוזה, כביטוי למפגש רצונות בין שני צדדים או יותר, להתקשר ביניהם בעסקה כלשהי שיוצרת חיוב הניתן לאכיפה. סעיף 1 לחוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973 מגדיר את התנאים להיווצרות חוזה "חוזה נכרת בדרך של הצעה וקיבול לפי הוראות פרק זה".

מאת: נעם מאור, עו"דדיני חוזים20/07/092162 צפיות
ישנם מקרים בהם לאחר חתימת חוזה, מפר אחד הצדדים את החוזה, תוך שהוא מחליט שלא לקיים את חלקו בהסכם. ס' 2 קובע :"חוזה שהופר, זכאי הנפגע לתבוע את אכיפתו או לבטל את החוזה, וזכאי הוא לפיצויים, בנוסף על אחת התרופות האמורות או במקומן, והכל לפי הוראת חוק זה"

מאת: נעם מאור, עו"דדיני חוזים20/07/091420 צפיות
חוק החוזים לא מספק הגדרה למונח חוזה. נכון יהיה להגדיר את המונח חוזה, כביטוי למפגש רצונות בין שני צדדים או יותר, להתקשר ביניהם בעסקה כלשהי שיוצרת חיוב הניתן לאכיפה. סעיף 1 מגדיר את התנאים להיווצרות "חוזה נכרת בדרך של הצעה וקיבול לפי הוראות פרק זה".

מאת: נעם מאור, עו"דנדל"ן ומקרקעין20/07/091117 צפיות
מלשון סעיף 126 לחוק המקרקעין, עולה כי הערת האזהרה תרשם ככל שישנה התחייבות בכתב של בעל המקרקעין או בעל זכות במקרקעין לעשות עסקה במקרקעין או להימנע מלעשות בהם עסקה. הערת האזהרה תירשם בדרך כלל על ידי הרוכש לאחר חתימת החוזה וכנגד העברת חלק מהתמורה...

מאת: נעם מאור, עו"דנדל"ן ומקרקעין20/07/091273 צפיות
ישנם שני דרכים עיקריות לרכישת דירה בישראל, האחת הינה רכישת דירה מקבלן והשנייה רכישת דירה מאדם פרטי כדירת יד שנייה. ההשקעה הכספית העצומה הכרוכה בקניית דירה, הופכת את עסקת הרכישה לאחת מן העסקאות החשובות ביותר אותן עתיד לבצע אדם במהלך חייו, ומכאן החשיבות הגדולה לעריכת חוזה דירה.

מאמרים נוספים בנושא דיני חוזים

מאת: אבי דוידידיני חוזים23/12/181313 צפיות
מה עתיד להתרחש בפגישה אצל נוטריון וכיצד כדאי להתכונן על מנת להשלים את כל הנדרש במהרה.

מאת: רוני הכהןדיני חוזים16/04/181600 צפיות
האם זה דבר שנחשב בתור יתרון או רק רעה חולה שצריכים להוציא מן החברה? קראו הלאה.

מאת: רוי ורלדיני חוזים23/10/171589 צפיות
Financing a home can be made more difficult when your credit score is low. FHA loans might be a good option to consider in these circumstances, because the federal government guarantees them.FHA loans can even work when a borrower doesn't have the money to make a down payment or closing costs.

מאת: רוי ורלדיני חוזים28/10/161718 צפיות
This article is going to prepare you to start. Check out the helpful hints below and get the advice you read. Make sure that you have good landing pages. Landing pages for specific ads are better than linking to the general website. This is because you are giving them just what they want. If you provide a contact form as well, it will certainly help generate leads.

מאת: elichai rubinדיני חוזים06/07/162055 צפיות
הזוגיות בימינו מוכרת ומקובלת היום גם כשותפות כלכלית לכל דבר. ככזאת, היא חייבת להיות מנוסחת לא רק בחוזה האהבה הנחתם בנישואים, אם כי גם בדמות הסכם ממון תקף שמסדיר שותפות זו מבחינה משפטית. הסכם המון מיועד לא רק למי שיש לו יותר מהשני, אלא גם למי שבא עם פחות רכוש חומרי אבל חלקו בשותפות הזאת לחיים שווה באותה מידה.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני חוזים08/11/153307 צפיות
כל מה שרצית לדעת על המחאות זכות מאת עו"ד נועם קוריס, הסבר על הדין המצוי בענייני המחאות זכות לפי חוק המחאת חיובים

מאת: איתמר כוכבידיני חוזים28/07/152368 צפיות
חוזה הינו הסכם בעל תוקף משפטי, הנובע ממפגש רצונות בין מספר צדדים כשירים בעסקה, הכולל התחייבויות משפטיות. העיקרון המנחה בדיני החוזים הוא שככלל הסכמים יש לכבד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica