חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אבנים וזהב

מאת: מוטי לקסמןרוחניות - כללי04/03/2010812 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אבנים וזהב / מוטי לקסמן, תש"ע

"אם בעולם משליכים אבן, / רסיסים ממנה פוגעים בירושלים"; כך אמרה אמי ז"ל, ואני הילד הקט, לא הבנתי.

"ואבנים עפות מכל רוח / ולכל הרוחות, זורקים אבנים [...] זורקים עלי אבנים" [1]

ואלוהים אמר: "אֶרֶץ אֲשֶׁר אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל וּמֵהֲרָרֶיהָ תַּחְצֹב נְחֹשֶׁת" [2]. ומאבנים, לא מברזל ולא מנחושת ציווה אלוהים לבנות לו מזבח [3]. וכך גם התורה על אבן נכתבה [4]. אבל שלמה המלך מזהב הקים מזבח [5]. אבל, בארץ שלנו, מהאבנים שלנו אין הזהב שופע, לכן "גַּם אֹתָם הִקְדִּישׁ הַמֶּלֶךְ דָּוִד לַה' עִם הַכֶּסֶף וְהַזָּהָב אֲשֶׁר הִקְדִּישׁ מִכָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר כִּבֵּשׁ" [6]. לכן, כנראה הזהיר ה' את המלך הישראלי "וְלֹא יַרְבֶּה לּוֹ נָשִׁים וְלֹא יָסוּר לְבָבוֹ וְכֶסֶף וְזָהָב לֹא יַרְבֶּה לּוֹ מְאֹד" [7]. והמלך לא הפנים זאת, ובנה בהרבה זהב, וממלכתו לא נותרה שלמה, והעם התפלג, וגם האבנים נותצו ופוזרו שוב לארץ.

ופתאום ראיתי, אבנים רבות יש בארץ, אבל המפגש, הצירוף של האבן עם הזהב אינו ראוי.

צריך ממש להיזהר מכך.

מר עולם, גברת תבל ומלואה. כך אני כותב לכם, אני מאטעלע, יהודי מארץ ישראל.

כי גם היום זה צירוף מסוכן, צירוף מְסכֵּן, מְסכֵּן מאוד.

ודע לך מר עולם, והקשיבי גברת תבל: בארץ אבנים זו, בפיסת קרקע קטנה זו התקבצנו שרידי אומה שהעולם והתבל פגעו בה מאוד לא רצו אותה.

ומאבניה הם בקשנו לבנות בית ולהקים חיים.

ויש באומה קטנה זו דברים נפלאים הרבה. יש בה לא מעט שרגישים לעוול ונאבקים בו כדי לקיים את הכתוב כלשונו: "תּוֹרָה אַחַת יִהְיֶה לָאֶזְרָח וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם" [8]. ובקרות אסון בתבל, אצים טסים בני אומה זו להציל בני אדם ממפולת והתמוטטות. ויש בה שמפריחים מדבר ושממה, בארץ זו וגם ברחבי העולם. ויש מאומה זו, מארץ זו שזכו בפרסי נובל. ויש בפינת תבל זו, כותבי סיפור וחורזי שירה שמוסיפים טעם לחיים לבני האומה וגם לבני אומות אחרות. ויש גם מספר גביעים להישגים נאים בספורט בתחומיו השונים.

ויש מעט גשם, והרבה פרחים ופרפרים, גם פירות טעימים. ואנשים נאים ונשים יפות, מאוד יפות.

אבל, לא רק זה, יש גם מעשים שפלים, יש גם חטאים. יש גם פגיעה בתומתן של נערות מסכנות. יש גם  איומים שפוגעים בילדים שעדיין לא הספיקו דבר. ובכבישים יש נהיגה שלא תמיד היא תקינה וזהירה.

ולא תמיד מוצאים בני אומה זו את הכוח ואת העוצמה להילחם בעושי המעשים הרעים והשפלים והאיומים.

אבל, אותם בני אומה מגלים גם עוצמה ערכית במידה שקשה למצוא במקומות רבים אחרים בך עולם ובך תבל. כך רמטכ"ל, המפקד העליון של צבא ההגנה, למרות הקושי וההתלבטות והחברות משלח הביתה קצין רב תושייה ופעלים, שרק טובות ניתן לומר עליו, על כי שגה והתנהג לא כראוי למפקד ולאדם ערכי בניסיונו להגן על בנו שנהג ללא רשות.

אם-כן, מר עולם, גברת תבל, יש באומה זו הרבה יפה וטוב יש בה גם לא ראוי ומגונה.

ויש הרגשה יש תחושה שצירוף אבן וזהב מעוות את הראייה משבש את התפיסה.

ואכן, מר עולם, כן, גברת תבל, הצירוף הזה למשל בגולדסטון [9] לא ידע לתאר בדו"ח גם את הרופאה הנפלאה מהדרום שנפגעה קשה מטיל גראד שנורה על ידי "אותם מסכנים", מעבר לגבול בעזה, משם מזמן יצאנו, ולציין רק דברים שחיילים של האומה, שיש אומרים שהם עשו לא כראוי.

מר עולם גברת תבל, ספרו לאותו גולדסטון שדו"ח צריך שישקף את מירב הנתונים ולא צד אחד בלבד.

ופתאום נחרדתי מן הגילוי על הצירוף של אבן-זהב.

כי פה, בכברת ארץ זו היה אחר, נורא ואיום שעשה רע, שהרג מתפללים לאלוהיהם, דווקא בעיר האבות. ובשמו הצירוף המסוכן: גולדשטיין, ולטעמי הוא אינו ברוך!

אז אלוה, תן לנו, חזק אותנו לעשות טוב, והזהר אותנו מאותם צירופים מסוכנים שיש בהם אבן פוגעת ומנתצת וזהב מסנוור וצורב...

<><><> 

הארות ומראה מקום

[1] יהודה עמיחי, "שיר זמני", גם האגרוף היה פעם יד פתוחה ואצבעות, ירושלים –תל-אביב, עמ' 139.

[2] דברים ח, ט.

[3] "וּבָנִיתָ שָּׁם מִזְבֵּחַ לַה' אֱלֹהֶיךָ מִזְבַּח אֲבָנִים לֹא תָנִיף עֲלֵיהֶם בַּרְזֶל. אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת תִּבְנֶה אֶת מִזְבַּח ה' אֱלֹהֶיךָ" (דברים כז, ה–ו).

[4] "וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי לְהוֹרֹתָם" (שמות כד, יב).

[5] "וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה אֵת כָּל הַכֵּלִים אֲשֶׁר בֵּית ה' אֵת מִזְבַּח הַזָּהָב וְאֶת הַשֻּׁלְחָן אֲשֶׁר עָלָיו לֶחֶם הַפָּנִים זָהָב" (מל"א ז, מח).

[6] שמואל ב ח, יא.

[7] דברים יז, יז.

[8] שמות יב, מט.

[9] Goldstone, = אבן זהב.

 



תגיות המאמר: אמת, אבנים, זהב, אומה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי לקסמן

מאת: מוטי לקסמןיהדות01/12/131112 צפיות
מאוד נוח הי לנח, איש צדיק תמים

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע03/10/131223 צפיות
"בְּיָמִים קְדוּמִים קְדוּמִים/ הַכֹּל הָיָה שֶׁמֶשׁ // וְהַכּל הָיָה הָר / וְהַבִּקְעָה בַּחֲלַל הָהָר / וְהַכֹּל הָיָה בִּקְעָה / וְהָהָר בְּחֵיקָהּ. // וְכַאֲשֶׁר אֱלֹהִים גְּדוֹלִים וּרְחוֹקִים / הִזְרִיעוּ תֵּבֵל לָלֶדֶת / רָאוּ כּוֹכְבֵי שָׁמַיִם רְחוֹקִים / אַגָּדָה אֶל עֶצֶב נוֹלֶדֶת / וְהֶחְשִׁיכוּ פְּנֵיהֶם הָלוֹךְ וְחָשׁוֹךְ / וְעֵינָם הָיְתָה דִמְעָה // וְהַגְּשָׁמִים הֵחֵלּוּ לָרֶדֶת." [א] המבול.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע07/02/131131 צפיות
פרשת יִתְרוֹ נסתיימה, ונפתחת פרשת השבוע, "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים". עיקר פרשה זו מפרט את היישומים של עשרת הדברות שביטוין כוללני או מקיף. מסביר רש"י: "וְאֵלֶּה מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני. אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם". [ג] במלים אחרות, כללים יישומיים לביצוע. זה נראה, אולי סביר. אבל, נא לשים לב. לאחר שמשה קורא בפני העם את כל המשפטים המפורטים בשלושה פרקים על מאה הפסוקים, הוא עורך טכס ברית בין אלוהים לעם-ישראל, "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע29/02/121289 צפיות
בני ישראל, היהודים מצווים למלא אחר תרי"ג מצוות [א]. שלוש מהן קובעות לזכור, לא לשכוח ולהכרית את זכר עמלק [ב]. "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח" [ג].

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע04/01/121339 צפיות
"למרות דמותו המושלמת של דוד במסורת ובתרבות, הרי במסופר במקרא וגם בדברי פרשנים, בכל הדורות, יש זיהוי של אלימות בהתנהגויות שונות של דוד המלך" [1]. מה עניין דמותו של דוד המלך לפרשת "וַיְחִי"? שלב, שלב. הדיון יפתח בפרשת השבוע, פרשת "וַיְחִי". זוהי הפרשה החותמת את חומש בראשית גם את סיפור מסכת חייו של יעקב. לקראת פרידתו מן החיים אומר יעקב האב לבניו דברים אחדים.

מאת: מוטי לקסמןחברה ומדינה - כללי19/12/111629 צפיות
חג חנוכה. על החנוכיה מוצבים הנרות, נרות זעירים בגוונים שונים. מברכים: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נר חנוכה". "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שעשה נסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה" [א]. והנרות דולקים, ומאירים בגווני-גוונים. עוד הם מפיצים אור וצבע, ממשיכים לברך ובין השאר נשמע: "וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד" [ב]. אמירה מיוחדת לאותם נרות חנוכה, שמידתם, בדרך כלל קטנה מנרות רגילים.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע01/12/111339 צפיות
הברכה הראשונה בתפילת העמידה נפתחת במלים: "בָ‏רוּ‏ךְ אַ‏תָ‏ה ה', אֱלוֹ‏הֵינוּ‏ וֵאלֹ‏הֵי אֲבוֹ‏תֵינוּ‏, אֱלֹ‏הֱי אַ‏בְרָ‏הָ‏ם, אֱלֹ‏הֵי יִצְחָ‏ק, וְאֱלֹ‏הֵי יַ‏עֲקֹ‏ב". שלושת האבות מוזכרים כאן זה אחר זה לפי סדר הדורות, מהסב המייסד אַ‏בְרָ‏הָ‏ם לנכד יַ‏עֲקֹ‏ב, אבי שנים עשר- השבטים. האם תפקוד הנכד משקף את תכונות הסב? פרשת השבוע מזמנת לנו לבחון את דמות הנכד יַ‏עֲקֹ‏ב מיציאתו מביתו בכנען מפחד עשיו [א] ועד להתנהלותו חזרה לכנען כבעל משפחה ורכוש רב.

מאמרים נוספים בנושא רוחניות - כללי

מאת: בתיה כץרוחניות - כללי12/11/191189 צפיות
בעת שהספינה היקרה בעולם טבעה בים, לא היה בכוחו של שום כסף שבעולם להציל חיי אדם. עשירים לא קבלו יחס מועדף. עשירים ועניים פלסו דרכם יחד, ונדחפו יחד לסירות ההצלה ללא הבחנה.

מאת: בתיה כץרוחניות - כללי29/04/19103095 צפיות
כתיבת ספר תורה הינה מצווה נעלה וחשובה עד מאד, מצווה זו הינה מצוות עשה מהתורה, האחרונה במניין תרי''ג המצוות. מי שזוכה לקיים את המצווה הזו, מעלה עליו הכתוב כאילו קיבל את התורה בהר סיני.

מאת: עופר שלורוחניות - כללי02/10/182140 צפיות
ספרי חומש

מאת: רוני הכהןרוחניות - כללי01/07/181837 צפיות
כולם מחפשים אחר הכוונה, והדת היא כבר לא הכלי היחיד אשר זמין על מנת להגיע אל איזון הנפש מלבד רפואה.

מאת: SEOMANרוחניות - כללי22/01/181415 צפיות
אם תמיד רציתם לדעת איך לאזן את הגוף בקלות ולהתחיל להכניס יותר שפע אל חייכם, הרי כי עכשיו גם אתם תוכלו לעשות זאת בעצמכם. כל שעליכם לעשות זה לאמץ לכם את אחת מהשיטות עתיקות היומין אשר הגיעו אלינו היישר מן המזרח. על מנת שאנרגיית הצ'י תוכלו לזרום בחייכם, תוכלו להתחיל ולהתאמן בטאי צ'י, צ'י קונג, סו ג'וק ,מדיטציות, רייקי, הילינג, יוגה ושיטות נוספות. היום נדבר על הדרכים האפקטיביות ביותר לריפוי הגוף והנפש אשר יתחילו לגרום לכם להרגיש שינוי משמעותי בחייכם ולאורך זמן.

מאת: דוד דרומררוחניות - כללי14/08/162314 צפיות
הכותל המערבי (בקיצור: הכותל) הוא אחד מארבעת קירות התמך המקיפים את הר הבית זה כאלפיים שנה, משלהי תקופת בית שני ועד ימינו. במסורת היהודית מיוחסת לכותל המערבי קדושה יתרה,

איך לקבל אנרגיה למכור, איך למכור עם חשק, איך להרגיש טוב למכור, למה עבודה במכירות שוחקת, איך לאהוב למכור, איך ליהנות לעבוד במכירות, תמיכה נפשית, מאמן אישי מומלץ: וכאן תתבאר עוד נקודת מבט, לאיך וכיצד איש המכירות אמור לקבל אנרגיה למכור את המוצר שלו ללקוחות. והדרך לכך היא, על ידי זה שאיש המכירות ישאל את עצמו, האם הייתי מוכר את המוצר הזה לאנשים, גם אם לא היית מרוויח מכך כסף?! ז"א שעל איש המכירות לדמיין לעצמו מצב, שבו הוא כאיש מכירות לא צריך כסף, משום שיש לו מספיק כסף, אבל מצד שני ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica