חפש מאמרים:
שלום אורח
08.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דיכאון - להכיר, להבין, לטפל

מאת: תמר טוביבריאות הנפש15/03/20102255 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

המילה "דיכאון", מעוררת אצל רובינו קונוטציות של שינויים במצב הרוח הנגרמים בעקבות אירועים קשים או טראומטיים. אולם התפיסה הזאת אינה מדויקת – דיכאון בהחלט יכול להופיע עקב אירוע טראומטי, אולם ברוב המקרים הוא תוצר  של תמונה קלינית עמוקה יותר, שבה שולטים עצבות ודיכאון.

דיכאון הוא הפרעה שכיחה למדי באוכלוסיה, וכיום נדמה שהיא פורצת בגילאים צעירים יותר מבעבר ותוקפת אחוז גדול יותר מהאוכלוסייה.הסיבה להופעת הדיכאון ולעלייה בשכיחותה אינה ברורה לחלוטין אך הינה משותפת לגברים ולנשים, לחברות מזרחיות ומערביות כאחד. חלק מהסיבות שנחשבות כפרמטרים התורמים לעלייה בשיעורי הדיכאון כוללות: עלייה בשיעורי הגירושין, עישון, צריכת סמים ולאלכוהול, גורמים סביבתיים, שינויים גנטיים ועוד.

מה זה דיכאון?
דיכאון הינו מצב מתמשך שבו ישנה הפרעה במצב הרוח שמתבטאת בעצבות ייאוש אובדן הנאה וקשיים בתפקוד. דיכאון מתאפיין במסמנים ביולוגיים כימייים לצד מסמנים נפשיים אישיותיים. על פי הגדרה נפשית, דיכאון קשור לאובדן והוא הפגם שבאהבה. כדי להיות יצורים אוהבים עלינו להיות מסוגלים להתייאש בשל מה שאנו מאבדים ולהיות מסוגלים לאבד. דיכאון הוא חוויית האובדן ללא האהבה, הוא הויתור על האהבה בשל חוויית האובדן .

דיכאון הוא ההתמודדות עם האובדן, הוא הנוכחות המתמדת של האובדן בחיינו, ללא יכולת להיקשר לעצמינו לאחרים ולעולם. אדם הנמצא במצב דיכאון מרגיש גלמוד, הוא מרגיש את חוסר הטעם הסובב אותו. כך ביטויים של דיכאון קליני, חוסר היכולת לאהוב ליהנות, קשיים בשינה עצב וקושי בתפקוד - קשורים כולם לחוסר היכולת של האדם המדוכא למצוא טעם בדברים, להיקשר. היכולת לאהוב היא זו שמאפשרת לנפש להגן על האדם מפני חוויות בסיסיות אלו של אובדן של חוסר טעם .

טיפול בדיכאון - טיפול שיכול להיעשות באמצעות תרופות, פסיכותרפיה או טיפול קוגנטיבי התנהגותי כרוך בהחזרת יכולת שלנו להתנחם באהבה, לראות את הטעם והיופי שיש בעולם, למרות חוסר הטעם, למרות האובדן המהותי הכרוך בהיקשרות לדברים. השפה הרפואית, טשטשה במידת מה את המונח  דיכאון, החוויה הקיומית של חוסר היכולת לאהוב, להיקשר להרגיש שמחה וחיוניות , עם הסימפטומים של התופעה, הכאב הרגשי, הכופה עלינו את עצמו נגד רצוננו . יש ודיכאון זה הינו מעין עצב העומד בבסיסם של החיים כמעין כאב הצובע את הכול, האדם מתפקד עובד חי ונקשר ואולם ברקע ישנו עצב דכדוך ויגון, במקרה זה נכנה את הדיכאון דיכאון מינורי או דיסטמיה ; יש והדיכאון צובע את הכל, וחוויית האין משתלטת, חוסר היכולת לתפקד עצב קיומי והתמוטטות של העולם והמציאות הופכות את החוויה למעין גל עכור השוטף את הכל, אז נכנה את הדיכאון דיכאון קליני .

מהו דיכאון קליני?
דיכאון קליני מוגדר ב DSM  IV כמצב בו מתקיימים מספר סימפטומים לפרק זמן ממושך ללא אובדן במציאות שיכול להסביר את המצב (כגון פרידה או מוות) .

ניתן לחלק את התסמינים של דיכאון קליני לשלוש קבוצות מרכזיות:

הקבוצה הראשונה של תסמיני דיכאון קליני היא במישור הגופני והיא כוללת , בעיות משקל ואכילה, היעדר תיאבון, עלייה או ירידה במשקל , קשיים בשינה (היכולים להתבטא בעודף או במחסור בשינה וקשיים להירדם), עייפות וחולשה, רתיעה ממגע , ובעיות בקיבה.

הקבוצה השנייה של תסמיני דיכאון קליני כוללת הפרעות במישור הרגשי והתפקודי. היא כוללת: אובדן הנאה, ירידה בכמות האנרגיה וביכולת לפעילות - עד כדי קושי לצאת מן הבית ולתפקד באופן בסיסי, מצבי רוח שונים הכוללים עצבות, מועקה, רוגז ואפאתיות, חוסר עניין במגעים חברתיים, ריקנות ופסימיות, תחושה של חוסר משמעות והיעדר תקווה, וריבוי בשנאה וביקורת עצמית .

הקבוצה השלישית של תסמיני דיכאון קליני קשורה במידה רבה לקבוצה השנייה והיא כוללת פגיעה במישור הקוגנטיבי. פגיעה זו מתבטאת במעגלי מחשבות פסימיות ואמונה ששום דבר טוב לא יכול לקרות, בירידה ביכולת לריכוז, בפגיעה בזיכרון, בשיפוט לקוי המתבטא בעיקר בהיעדר הערכה עצמית, התמקדות בפרשנות צרה ולעיתים במחשבות אובדניות.

הופעה של מספר תסמינים משלושת הקבוצות תגרור בדרך כלל אבחנה של דיכאון קליני, אולם חשוב לזכור כי עצם ההגדרה של הדיכאון אינה המשמעותית, וכי לעיתים קרובות יכולים להופיע תסמינים חלקיים של דיכאון קליני, כגון: עצבות כרונית או היעדר ערך עצמי בסיסי, וזאת לצד תפקוד תקין וכי לאנשים שונים ביטויים שונים של הבעיה. המישור המשמעותי בשאלה "האם אני דיכאוני?" אינו צריך להיות חיצוני (מספר תסמינים ומשך הופעה), אלא פנימי-  "האם טוב לי ?", "מה מידת ההנאה שאני חש בחיי?", "האם אני אופטימי?", ו"מה רמת העניין שיש לי באנשים ובקשרים". במקרים רבים טיפול פסיכולוגי יכול לסייע בתחושות אלו באמצעות הבנה, קרבה, אמפתיה ותמיכה, גם אם לא מדובר בהגדרה המדויקת של דיכאון קליני.

טיפול בדיכאון
טיפול פסיכולוגי בתחושת דיכאון- יש שני אופנים מרכזיים של טיפול בדיכאון,

1. האופן הראשון של טיפול בדיכאון הוא תרפיה גופנית הכוללת טיפול תרופתי שינוי הרגלי תזונה פעילות גופנית או במקרים קיצוניים טיפול ב ECT (טיפול בנזעי חשמל). שיטות אלו של טיפול בדיכאון רואות בדיכאון תוצאה של חוסר איזון כימי במוח - כגון מחסור בסרוטנין, שניתן לטפל בו באמצעות החזרתו של איזון זה.

2. האופן השני של טיפול בדיכאון מכונה גם  התרפיה בדיבור. שיטה זו כוללת פסיכותרפיה דינאמית, טיפול קוגנטיבי- התנהגותי ועוד שיטות שבאופן כללי מנסות להתמודד עם הבעיות האישיותיות, הרגשיות והקוגנטיביות שבבסיסה של תפיסת העולם והעצמי .עפ"י שיטה זו של טיפול בדיכאון,  דיכאוניות האדם הינו חלק בלתי נפרד מן הבעיה ויש לחולל שינוי בתפיסותיו על מנת לסייע לו להתמודד.

טיפול אינטגרטיבי בדיכאון לא מנסה לעשות הפרדות אלו בין הכימיה והביולוגיה לגורמים אחרים הקשורים לחוויה של האדם, לקשריו, לעולמו הרגשי ולאמונות שלו לגבי העולם. ההתייחסות אל דיכאון כבעיה מערכתית מתייחסת לאדם כיצור מורכב בעל מוח ונפש. בפסיכולוגיה, טיפול בדיכאון מכבד את האדם, את קשייו ותובע ממנו להתמודד עם עצמו, עם קשייו ועם ההימנעויות שסיגל לעצמו עם השנים מקשר, מאהבה ומאופטימיות, כל זאת תוך הבנה הדרגתית של האופן שבו דיכאון מאפשר לאדם להתמודד עם חוויית האובדן שהיא משמעותית כל- כך ביצירת היכולת לאהוב.

טיפול בדיכאון דורש להטמיע את התפיסה כי בפעמים רבות המניע מאחורי לדיכאון הוא אובדן אמיתי, פרידה או מוות של אדם אהוב שבהם היגון הופך לדיכאון שמאיים לטרוף את הכול. בפעמים אחרות לא נמצאת סיבה חיצונית הנראית לעין, ואדם שלכאורה יש לו הכל עדיין חווה רגשות קשים אלו בעוצמה.

ההנחה שעומדת מאחורי טיפול בדיכאון היא כי יש להתמודד עם חוויות אלו של אובדן ולעבד אותן רגשית וקוגנטיבית על מנת לאפשר חזרה למסלול התקין של חיים בעלי משמעות ויכולת לאהוב למרות חוויית האובדן.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קידום אתרים מקצועי באינטרנט

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת תמר טובי

מאת: תמר טובישיקום והידרותרפיה23/06/1113534 צפיות
המעי הגס הוא האיבר המרכזי שבו מצטברים רעלנים ומזהמים שונים. צטברותם של רעלים אילו במערכת העיכול פוגעים בתפקודו התקין של הגוף ועשויים לעורר את הופעתם של מחלות ובעיות בריאותיות נלוות. הידרותרפיה (חוקן מים) זו שיטה לניקוי יסודי של המעי הגס מפסולת ורעלנים שהצטברו במהלך השנים, והחזרת האיזון החומצי - בסיסי הטבעי.

מאת: תמר טובירפואה סינית20/06/111394 צפיות
שיטת הטיפול באמצעות כוסות רוח היא שיטה שמקורה לפני אלפי שנים והייתה בשימוש של מרפאים בכל הדורות וכמעט בכל התרבויות. היתרון המרכזי של טיפול בכוסות רוח טמון בכך שתגובת הריפוי הינה מיידית, והמטופל מתחיל לחוש בשיפור במצבו כבר לאחר הטיפול הראשון.

מאת: תמר טובירפואה09/05/111433 צפיות
תסמונת העייפות הכרונית, שנקראה בעבר גם “מחלת היאפים” או “מונונקלואוזיס כרוני”, תוקפת כ- 0.2% מהאוכלוסייה, בלי קשר למעמד חברתי-כלכלי. פיברומיאלגיה מוגדרת כמחלה ראומטית הפוגעת ב: 4%-2% מהאוכלוסייה, כאשר 95% מהסובלים ממנה הן נשים, רובן בנות 50-20. המחלה מתאפיינת בכאבים בשלד, במפרקים ובשרירים, ללא רקע דלקתי. על אף שהן נחשבות לתסמונות שונות, יש ביניהן קשר הדוק: שתיהן מאופיינות בתסמינים הפוגעים בצורה קשה באיכות החיים וביכולת התפקוד.

מאת: תמר טובייהדות22/03/111751 צפיות
באמצעות לימודי הקבלה ניתן להסביר את המורכבות של היקום בהיבט החומרי והלא-חומרי שלו, כמו כן, את הטבע הפיזי והמטאפיזי של המין האנושי.

מאת: תמר טובירפואה11/11/102685 צפיות
מחלת קרוהן היא מחלה דלקתית כרונית שפוגעת ברירית מערכת העיכול ויכולה להופיע בכל רקמה באזורי מערכת העיכול: החל מחלל הפה ועד לפי הטבעת. במרבית המקרים, מחלת קרוהן פוגעת בחלק הסופי של צינור המעי הדק (באזור המעבר בין המעי הדק למעי הגס).

מאת: תמר טוביספא30/10/101630 צפיות
חמאם הטורקי, הנו גרסה ים תיכונית של בית מרחץ, דוגמת הסואנה. החמאם היווה ומהווה עדיין תפקיד חשוב בתרבות הטורקית. בתי מרחץ הם רעיון ומסורת רומית שעברו אל הביזנטים, ומהם לטורקים.

מאת: תמר טוביספא30/10/101648 צפיות
ספא, הנו שם כולל לתחום ריפוי המסתמך על הקשר בין הגוף לנפש. תעשיית ה-WELLNESS התפתחה רבות בעשור האחרון וביטויה המרכזי הוא בריבוי מכוני הספא הבריאותיים והטמעת התפיסה כי ספא אינו רק מותרות ופינוק, אלא טמונים בו יתרונות בריאותיים רבים הן במישור הפיסיולוגי והן במישור הנפשי.

מאמרים נוספים בנושא בריאות הנפש

מאת: moraleבריאות הנפש24/07/181859 צפיות
לא אחת, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו ליד אנשים שחווים התקף חרדה. זה יכול להיות בן או בת משפחה, חבר קרוב או אפילו אדם זר. אנחנו נדע לזהות התקף כזה, במספר צורות, בין אם זה בגלל שהם נמצאים במצב של "שיתוק", כלומר הם לא זזים ולא אומרים מילה, הרבה פעמים הנשימה שלהם תהיה מואצת, יש מקרים בהם נרגיש שהם רועדים ולא מגיבים למרות שברור לנו שהם בהכרה מלאה, נושמים ואין שום בעיה פיזיולוגית שאמורה למנוע מהם להגיב.

מאת: ברסלב מאירבריאות הנפש07/11/171717 צפיות
פדיון נפש - מי צריך לעשות? ומה צריך לעשות? ומי לא ראוי לעשות? דבר טבעי שכל אחד מאיתנו חפץ בחיי חרות הצלחה ומנוחת הנפש, אך מה היא החירות האמיתית ומה היא מנוחת הנפש? פדיון נפש הוא המתקת הדינים כעין רעונן נהיגה כדי להמתיק נקודות רעות של עבירות תנועה... כנסו תבינו.

מאת: אלעד רימובריאות הנפש27/09/161618 צפיות
נשים רבות חוות תופעות רגשיות ופיזיות לאחר לידה הקשורות בשינויים ההורמונליים ובשינוי הסטטוס. לרוב תופעות אלה חולפות מעצמן בתוך מספר שבועות, אך לפעמים הבעיה מתפתחת ומעמיקה לכדי דיכאון אחרי לידה.

הלקוח תמיד צודק, איך לגרום ללקוח להרגיש טוב, מה נכון לענות, איך לא לצאת צודק, איך למכור יותר, טיפול בהתנגדויות לקוח, אימון אישי לחיים, מאמן עסקי: וכאן אבאר, כי איש מכירות טוב, יש לו מראש תשובה טובה לכל התנגדות אפשרית של הלקוח. תשובה כל כך טובה, שמסבירה ללקוח, למה עליו לקנות את המוצר הזה, דווקא בגלל הסיבה שבגללה הלקוח חושב שהוא לא אמור לקנות את המוצר, וכמו שהסברתי את זה במקום אחר. יחד עם זאת, יש לציין ולהסביר, כי לא משנה כמה אתה כאיש מכירות, חושב שאתה חכם / צודק / יודע מה טוב ...

איך לא לדפוק את הלקוח, מוסריות בתהליך מכירה, איך למכור מוצר גרוע, להאמין במוצר, לא מאמין במוצר, איך למכור מוצר יקר, תמיכה נפשית, אימון עסקי: וכאן אבאר, נקודת מבט שחשוב לאיש מכירות לדעת אותה, והיא נקודת המבט על עד כמה הלקוח צריך / רוצה את המוצר שאתה מוכר לו. כי כל מיני סוגים של לקוחות. לדוגמא יש לקוח שרוצה את מה שאתה מוכר לו, ויש לקוח שצריך את מה שאתה מוכר לו, ויש לקוח, שאומר שהוא רוצה, אבל הוא לא צריך וכולי. והעניין הוא, שיש אנשי מכירות שמנסים להיות "מוסריים", והם מרגישים רע ...

טיפול זוגי אחרי בגידה, האם לסלוח על בגידה, מתי לסלוח על בגידה, בעיות בזוגיות, התמודדות עם בגידה, להתגבר על בגידה, מאמן אישי ועסקי, טיפול הוליסטי: עכשיו נגיד בן אדם שבגדו בו אוקי והוא סולח על זה שבגדו בו מה זה אומר, אתה הבנת הייתה נגיד אשתך נגיד בגדה בך ואתה סולח לה על זה מה זה משדר לה? ש: מה זה משדר לה? אליעד: כן חולשה חוזקה. ש: תלוי עד כמה היא מצטערת. אליעד: מה הקשר היא לא מצטערת מה הקשר עכשיו? ש: זה משדר חולשה אם היא לא מצטערת. אליעד: לא חייב מחויב טוב זאת התשובה שלך? ש: לא ...

איך לשכוח מישהו, איך למחוק געגוע, איך לא לפחד מבגידה, איך למחוק זיכרון אהבה, nlp, איך לא לאהוב, מאמן אישי מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: וכאן אבאר נוסחא, איך לחזק אהבה וקשר רגשי של מישהו למשהו, ואיך להחליש אהבה וקשר רגשי של מישהו למשהו. וממילא גם בצורה הזאת ניתן להשפיע על התלות הרגשית של אותו האדם, בדבר שאותו הוא אוהב. ואסביר גם איך יוצרים התניה בתת מודע, איך יוצרים עוגנים, איך שותלים מחשבות, איך לשכוח אקס, איך לא ליצור תלות רגשית, איך לגרום למישהו להתאהב או לא להתאהב בך, איך ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica