חפש מאמרים:
שלום אורח
29.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חינוך מיוחד מנקודת מבט ביקורתית

מאת: רמי כהןחינוך ילדים10/01/20091773 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

1. מהי תרומתו של הספר לנושאים המטופלים בתוכנית הקורס ו/או לעבודתך עם מחוננים / מצטיינים ?

1. אחד הנושאים המרכזיים של האשכול השני בקורס עסק בפיתוח מיומנויות חשיבה ,חקר ומטה קוגניציה  של התלמידים  גני ילדים והמורים כאחד.

הספר "הכיתה החושבת " עוסק בהוראת החשיבה , ובעיקר בשאלה - כיצד להפוך את תרבות הכיתה לתרבות של חשיבה ואת הכיתה לסביבת למידה התומכת בפיתוח מיומנויות , גישות , ערכים והרגלי חשיבה ומעודדת אותם .

המטרה של הוראת החשיבה היא להכין את התלמידים לקראת עתיד שבו יהיו מסוגלים לפתור בעיות ביעילות ובדרך יצירתית , לקבל החלטות לאחר שיקול דעת מעמיק ולהמשיך ללמוד לאורך כל תקופת חייהם .

2. מהו הידע החדש שרכשת בעקבות קריאת הספר , וכיצד הוא מתקשר לידע הקיים אצלך ?

2. הספר בוחן שישה מימדים של חשיבה טובה ומציע טכניקות להקיינתם ודוגמאות ליישומם בכיתה :

שפת החשיבה - (עמ' 7-14 ) מתייחסת למונחים ולמושגים שבהם משתמשים בכיתה כדי לדבר על חשיבה ,ולדרך שבאמצעותה השפה שבה משתמשים המורה ותלמידיו מעודדת ומפתחת חשיבה ברמה גבוהה.

נטיות חשיבה - ( עמ' 39 -45)  מתייחסת לעמדות ולערכים ולהרגלים הקשורים בחשיבה ,ולמה שסביבת הכיתה מסוגלת לעשות על מנת לעודד דפוסים פוריים של התנהגות אינטלקטואלית .

מטא קוגניציה - ( עמ' 69 -75 ) מתייחס לחשיבה של התלמידים על תהליכי חשיבתם הם וכיצד תרבות כיתה יכולה לעודד תלמידים לשלוט על חשיבתם כך שתהה יצירתית ויעילה.

הרוח האסטרטגית - (עמ' 103 - 108 ) גישה הדוחפת את התלמידים לגבש אסטרטגיות חשיבה ולהשתמש בהן בתגובה לאתגרי חשיבה ולמידה .

ידע מסדר גבוה-  ( 135 - 141 ) כל מה שמעבר לידע העובדתי של החומר .ידע הקשור לדרכים של הדיסיפלינות השונות פותרות בעיות , משתמשות בהוכחות ועורכות חקירות .

העברה - (165 - 171 )הוא יישום ידע ואסטרטגיות הנובעים מהקשר אחד -בהקשר אחר . כ"כ בחיבורים בין שטחי ידע שונים .

כמורה למדעים , דרך החקר ומיומנויות חקר הן דרך העבודה הנהוגות בהוראת   הדסיפלינה המדעית ועל פיה אני מלמדת שנים רבות  . לכן , חלק הגדול מן המימדים הנ"ל , מוכרים לי.ההצעות לדרכי היישום בכיתה -  יעילות ומעשיות וטוב לרענן את דרכי העבודה.

3. בחר נושא המטופל בספר , הסבר כיצד הספר מטפל בו ורשום האם עמדתך האישית תואמת את עמדת המחברים ואת דרך טיפולם בנושאים.

3. דרך הטיפול של המחברים בהקניית כל המושגים/ רעיונות נעשית בשני שלבים :

שלב ראשון -הקניית המושג / הרעיון.

בשלב השני- דרכי יישום בכיתה .

בשני השלבים המחברים מטפלים במושג / רעיון באמצעות תבנית קבועה כפי שיוסברו להלן.   לדוגמה ,הקניית אחד ממדי החשיבה- "הרוח האסטרטגית " :

א.מתן  הסבר בדבר חשיבות של קבלת החלטות בדרך אסטרטגית .

ב. הבאת דוגמאות מחיי היומיום כיצד נעשה שימוש באסטרטגית קבלת החלטות .

ג.  הפעלת התלמידים בפעילות המחייבת אותם להפעיל אנטראקציה בינם לבין עצמם , ולהשתמש באסטרטגיות לקבלת החלטות .

ד. משוב - הכוונה לחיפוש דרכים אפשריות נוספות ,ייעוץ הכוונה ולא בקורת.

הדרך המובאת ע"י המחברים היא שיטתית, מובנית , חוזרת על עצמה וניתנת ליישום קל בתחומים / נושאים שונים . זוהי הסיבה שקל לי להתחבר אליה .

השיטה מפתחת תרבות של חשיבה ויכולה לשרת את הלומדים אותה כל ימי חייהם .

4. חבר קטע קצר של תמיכה בספר תוך שימוש במושגים תאורתיים שנלמדו בתכנית .

ספר זה עוסק בעיקר בשאלה- כיצד להפוך את תרבות הכיתה לתרבות חשיבה. יש כאלו השוקדים על הקניית מיומנויות חשיבה- מיומנויות חשיבה ביקורתית , יצירתית , פתרון בעיות וכו' . הקניית מיומנויות אלה אינן מבטיחות שהתלמיד אכן יעשה בהן שימוש והן תהפוכנה לחלק מההתנהגויות היומיומיות שלו . כדי שהדבר יקרה יש לטפוח סביבה מעריכה ותומכת . סביבה שבה כולם כולל המורה מתאמצים להיות חושבים , חקרנים , בעלי דמיון ושהתנהגות זו זוכה לתמיכת הסביבה.

באמצעות ממדי החשיבה חושפים את התלמיד/גני ילדים למושגים על חשיבה מה שמעודד אותם לחשיבה ברמה גבוהה.אמנם , ליכולת קוגניטיבית תפקיד חשוב במרכזי החשיבה ,אך חושבים טובים מאופיינים בנטיות החשיבה שלהם - נטיות המכוונות לחקור , לדרוש ולבדוק בתחומים חדשים , לחפש הבהרות ולחשוב באופן בקורתי .באמצעות ניהול חשיבה התלמידים לומדים לחשוב על חשיבתם ולהיות מודעים  למהלכי חשיבתם לפני האתגר החשיבתי , במהלכו-  ואחריו (רפלקציה ) .המודעות היא זו שעוזרת להם בבחירת אסטרטגיה זו או אחרת . ובסוף -להעריך את תוצאות מעשיהם (הערכה ).

בכיתה בעלת תרבות חשיבה, בנוסף לידע עובדתי של חומר , דרכים לפתרון בעיות , שימוש בהוכחות ובראיות ועריכת חקירות בדיסיפלינות השונות (שאלות חקר ) לתלמידים  ידע מסדר גבוהויכולת גבוהה  לחיבורים בין תחומי ידע שונים .

. חבר קטע בקורת קצר על הספר שקראת . השתמש במושגים התאורטיים שנלמדו בתכנית  .

5. החברה בה אנו חיים הופכת מתוחכמת מבחינה  אנטלקטואלית  , מתקדמת מבחינה טכנולוגית וחזקה יותר מבחינה כלכלית .אך במקביל יש גילויי אלימות ופשיעה רבים בקרב החברה בכללם גם בחברת הילדים . פסיכולוגים נדרשים לטפל בבעיות אישיות ובין-אישיות רבות .

לא די בהקניית ידע בכיתה ,ולא די בהקניית מיומנויות חשיבה . הוראה טובה היא זו המשלבת גם את האנטליגנציה הרגשית . ההבטים החברתיים והרגשיים לא טופלו כלל בספר . במקביל  לניהול מחשבות יש להגביר גם את המודעות העצמית לגבי התחושות ,הרגשות ,האמפטיה ולקשר החברתי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רמי כהן

מאת: רמי כהןזוגיות ואהבה08/08/111633 צפיות
ויברטור הוא אולי אביזר המין הפופולארי והמפורסם ביותר ולא סתם הוא הפך להיות כזה. מדובר בסוג של תחליף משוכלל לאיבר מין גברי, אז אומנם הוא לא יכול לחב' אותך בלילה ולא מלטף את השיער עד שאת נרדמת או מקשיב לכל מה שאת אומרת, אבל מצד שני הוא לעולם לא מתעייף, יש לך את האפשרות לשלוט ברטט

מאת: רמי כהןרכב21/07/111437 צפיות
אוטו1 השיק השבוע פורטל חדש ונוצץ שגובש מתוך הצורך בהבנת שוק הרכב העכשווי. הפורטל קם מתוך הצורך לאגד במקום אחד את מירב המידע הרלוונטי והמתאים לכל המתעניינים ברכב - מתחום ההשכרה, דרך

מאת: רמי כהןצרכנות17/08/101685 צפיות
במזל טוב הבאתם ילד חדש לעולם ולאחר שהות בבית החולים הבאתם אותו הביתה. רוב ההורים הטריים רוצים לשים את ילדיהם בחדר המעוצב במיוחד לפעוטות, חדר בצבעים מתקתקים עם אביזרים ומשחקים רבים שיצרו אווירה של ילדות ושמחה. מחקרים רבים הראו כי צבעים, דמויות ומרקמים שונים תורמים רבות להתפתחותו של התינוק ולכן יש להקפיד על צבעוניות רבה בחדרי תינוקות

מאת: רמי כהןאקטואליה07/01/102144 צפיות
אני רוצה להיות עיתונאי – זה ממש ממש כיף נראה לי – לכתוב בעיתון דה מרקר, להופיע בתקשורת, להיות מפיק בערוץ 10 או ערוץ 2 – העיקר לעבוד בתחום – ייתכן וארצה להיות אפילו רפי גינת שאהיה גדול. העיקר להיות בתחום. אני שנים עוקב אחרי התקשורת ואוהב אנשים שכותבים בה או מהתלים בה כמו רני רהב או רביב דרוקר למשל.

מאת: רמי כהןחינוך ולימודים - כללי03/06/091771 צפיות
מאבק המורים שהתרחש בשנה החולפת גרף תמיכה חסרת תקדים בקרב הציבור הרחב. רן ארז וארגון המורים העל יסודיים יצאו למאבק מתוך אמונה בצורך ברפורמה במערכת. בעזרת שינויים יסודיים במערכת החינוך ניתן יהיה לקדם את מעמד המורים ואת התלמידים.

מאת: רמי כהןדמוקרטיה ושלטון05/05/091925 צפיות
מאמר חדש שפורסם בתחום מדעי המדינה ביום שבת האחרון הראה עד כמה מצבה של המדינה עגום ועד כמה אנחנו בפיגור אחרי המדינות שאנו מתיימרים להדמות להן

מאת: רמי כהןחינוך ולימודים - כללי03/05/092017 צפיות
רן ארז על מאבק המורים לקידום החינוך. מאבק המורים שהתרחש בשנה האחרונה זכה לתמיכה חסרת תקדים בקרב הציבור הרחב. בהפגנה גדולה שהתקיימה בכיכר רבין בתל אביב הגיע המאבק לשיאו ואנשים רבים הגיעו להביע את תמיכתם. רן ארז וארגון המורים נאבקו לשם קידום החינוך. במסגרת המאבק לחמו למען מספר מטרות עיקריות מתוך רצון להביא לקידום המערכת ולשיפורה.

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196328 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196288 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1915888 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196313 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196218 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1915680 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193837 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica