חפש מאמרים:
שלום אורח
19.10.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גזרת הכתוב – כוחה של פתקית קטנה

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/2019151 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

גזרת הכתוב – כוחה של פתקית קטנה

חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק

החיוך והפך להבעת השתאות

"איזהו חכם הלומד מכל אדם", אמר החכם באדם. גם מילדינו, שיחיו, ניתן ללמוד רבות. המעשה

שלפנינו, אשר נוכחתי בהתרחשותו, יעיד על כך כאלף עדים.

הקדמה קצרה לסיפור:

אחד השטחים הרב תחומיים והמרתקים בביתנו הוא מרפסת השרות. למרפסת השרות תפקידים

רב-גוניים, והיא "רבת פעלים".

לרוב, מארחת היא את מכונת הכביסה (והייבוש); את הכביסה שבדרך למכונה, לסוגיה וצבעיה,

ואת הכביסה שבדרך חזור. ישכנו בה כבוד אבקות הכביסה, ואף חומרי הניקוי למשפחותם ולבית

אבותם ימצאו בה מעון של קבע. ואין צריך לומר – גם פח האשפה הכרסתני, סלסלת הבצלים,

תפוחי האדמה ו"שאר ירקות".

פועל יוצא: מעומס תפקידים וריבוי הנכנסים והיוצאים, נוצרת מהפכה, בוקה ומבולקה, כזו שאינה

חביבה במיוחד על עקרת הבית.

עד כאן הרקע לסיפור.

הפתק הקטן

עתה, נעבור לגופו של סיפור:

במרפסת השרות שלנו שכנו כבוד שני מכלי כביסה שכרסם תפוחה. אחד עבור כביסה לבנה,

ומשנהו – לצבעונית. כמו כן, פח אשפה (אשר הפך ל"מועט שאינו מחזיק את המרובה" –

כשהתעצלו בפינויו). הבעיה החלה כשהמכסים של המיכלים הנ"ל, הושארו פתוחים בחוסר

תשומת לב, ואז התערבבה הכביסה הצבעונית בלבנה. לעיתים גלשה הכביסה למיכל האשפה

ולהיפך, וחוזר חלילה.

כל ניסיונותיה של האם העברייה (רעייתי תחי') להחכים את צאצאינו נ"י וללמדם לשמור על הסדר

ולפחות להקפיד לסגור את הפחים והמכלים עלו בתוהו. עד שיום אחד זה קרה...

יום אחד, כשעמדתי לצאת אל המרפסת, צד את עיני פתק קטן מוצמד אל הדלת. על הפתק צוירו

פח אשפה ומיכל כביסה. הצייר האמן הוסיף להם עיניים, פה מחייך וכיתוב:

"בבקשה לסגור את המכסה שלנו, קר לנו!...".

חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך

להבעת השתאות.

מרגע שנתלה הפתק ובני הבית צפו בו, החל הסדר שולט ברמה. הפחים נסגרו והבלגאן שבת.

גיליתי את כוחו של המסר הכתוב!

החוב נפרע

אמרתי אל ליבי: הבה ואנסה את השיטה בתחומים נוספים.

אחד מידידי חייב היה לי סכום כסף. בכל פעם שפניתי אליו, נדחה טקס הפירעון משום מה.

הפעם, החלטתי לפנות אליו בכתב.

שרבטתי על פתק קטן בקצרה "כבודו חייב לי סך... שקלים". נתתי את הפתק בידו ללא אומר

ומילים.

לא תאמינו, הנ"ל הוציא את ארנקו, שלף מרשרשים ופרע את חובו, טבין ותקילין...

מסתבר כי המסר הכתוב נוגע ברובד עמוק יותר בנפש.

מילים נאמרות, לעיתים "נכנסות באוזן זו ויוצאות בשכנתה". אך לחומר הנקרא אין פתח מילוט.

קדימה, עכשיו תורכם. נסו להתחיל להשתמש בזה!

הנחיות קצרות בכתב

הוראות על זמנים בבית: זמני אכילה, משחק, הכנת שעורי בית ושעת שינה.

כתבו הוראה קצרה. ניתן להוסיף איור קטן. אין צורך בציור ברמת אומן כרמברנדט או פיקסו... ניתן

לצייר "אנשי מקלות" (ציור הבנוי מקווים בלבד) – איש מקלות אוכל, ולידו שעון המורה על השעה

בה אמורה להתבצע הפעולה.

כך גם הוראות על תפקידים בבית.

הערה: אל תגזימו בפתקים! האפקט הוא בחדות המסר ובבהירותו. ריבוי פתקים עשוי לבלבל

ולהכהות את המיקוד.

מילה על מתבגרים

התקשורת עם המתבגרים צריכה להיות איכותית יותר – מסר המשדר הערכה והכרה באישיותו של

המתבגר ובהיותו בוגר.

פתק הערכה קצר ליד שולחן הכתיבה/המיטה: "תודה, עזרת לי מאד!".

ציור פרח (צירוף שוקולד קטן או חפץ קישוט המוסיפים חיוניות), תמיד יתקבלו בברכה.

כדאי  להוסיף מילה על הקושי והמאמץ שהושקעו: "תודה ששמרת אתמול על הילדים. אני יודעת

שזה לא היה קל!", "עזרת לי בשעה שחברותיך חיכו לך במסיבה. אנחנו מעריכים זאת!".

אל תשכחו לכתוב גם לבני זוגכם, ואולי גם לעצמכם. מה דעתכם?

היי! ואולי שורת תגובה למאמר...?

הרב דוד פיירמן הוא מרצה בנושאי חינוך ילדים

המאמר פורסם בחסותסט זוהר מתוק מדבש

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקבלת קורסים חינם במייל בנושאים: חינוך ילדים, זוגיות ומודעות עצמית

כנסו לקורסים מעניינים

מעונייינים בזוהר מתוק מדבש

כנסו לקישור

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בתיה כץ

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19159 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19158 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19141 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19156 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19185 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19149 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19150 צפיות
בין אם מדובר בסיפור לילדים, ובין אם מדובר בדרשה לפני בני משפחה או לפני רבים – חשוב שלא להקריא יותר מידי מתוך ספר. מדוע?

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19159 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19158 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19141 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19156 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19185 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19149 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19150 צפיות
בין אם מדובר בסיפור לילדים, ובין אם מדובר בדרשה לפני בני משפחה או לפני רבים – חשוב שלא להקריא יותר מידי מתוך ספר. מדוע?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica