חפש מאמרים:
שלום אורח
20.11.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

איך מספרים סיפור?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/2019277 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

איך מספרים סיפור?

"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה

חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

כאשר פותחים בסיפור מעשה, "מעשה שהיה כך היה...", רמת הריכוז עולה פלאים והאוזן הופכת

קשבת.

סגולתו של הסיפור, שמגביה הוא את האדם ממקום שהוא נמצא בו ונוטלו למעין מסע קסום, אל

ציור, מקום, וזמן אחרים. השומעים מתנתקים מהמחשבות בהן הם "תקועים", והלב נפתח לקבל.

כבר אמרו שסיפור הוא מלשון "ספיר ונהיר" – סגולתו שהוא מאיר את הדברים וקובעם בלב. וכבר

דרשו דורשי רשומות: "אפילו כולנו חכמים כולנו נבונים מצווה עלינו לספר...".

לכן יש לתת את הדעת להכין סיפור לזמנים בהם יושבים אנו עם הילדים בשעה של קורח רוח,

השקט ובטחה מהמייתם של הנייחים והניידים, כגון בשולחן השבת. סיפור כזה אשר ממנו ניתן

יהיה להפיק מסר. כאשר המסר שזור ועובר דרך נימי הסיפור, נקל יותר לקבל אותו, להזדהות עמו

ולהפנימו, וההתנגדות הטבעית הידועה והמוכרת לקבלת ביקורת – פוחתת.

להפשיר את האווירה

טבעו של אדם הוא, שאיננו להוט במיוחד להקשיב לדברי הזולת, ובפרט כאשר השיחה מתארכת

והולכת, והוא חש כאילו על ידי כך שוללים את עצמאותו וחודרים לשטח הפרטי והאישי שלו.

אם נדרשתם לנאום לפני ציבור, ובפרט כאשר היה זה קהל זר, אולי חשתם במעין אווירת ניכור

הנושבת באוויר ובמבטים המשדרים חוסר שיתוף פעולה כאומרים: "מי הוא זה ואיזה הוא ומה הוא

רוצה מאתנו?...".

ואם אמרנו שטבעו של אדם הוא שאיננו מחבב במיוחד האזנה לדרשות, הרי שבעתיים איננו יכול

לשאת כשמדריכים אותו מה עליו לעשות ומה לא. וביותר כאשר מטיפים לו מוסר מותחים עליו

ביקורת ומצביעים על דברים בהם אינו נוהג כשורה ומורים לו את שעליו לתקן ולשפר, ו"הדרשה"

הופכת ל"דרישה": "דרש דרש והנה שורף...".

דומה כי באוויר עוברת מעין תחושת עוינות כלפי הדובר, "מי שמך לאיש שר ושופט עלינו, הל...

אתה אומר?", "האחד בא לגור [לנאום] וישפוט שפוט?".

בכוחו של הסיפור לגרום להפשרה של אווירת הזרות המתנכרת. הוא מעורר רגש של קשר ואהדה

אל המספר, והעיקר החשוב מכל: מרכך את התנגדות השומעים לקבלת מוסר ההשכל הבא

בעקבותיו, וכמובן מסייע בהשתקת הפטפטת הכרונית השכיחה ומצויה ביותר גם בין אלה שנטלו

אך קב אחד של שיחה.

מיד עם התחלת הסיפור, בטלים לוחשי לחישות, משתרר שקט עמוק והקהל נרתם להאזנה

קולקטיבית דרוכה ומרוכזת.

מצקלונם של דרשנים: "לא המדרש עיקר אלא המעשה" – אם באמתחתך דרוש נאה – ראה

לצרף אליו מעשה – סיפור. כי "לא המדרש הוא העיקר" – אל תשים את הדגש רק על העניין

שאתה רוצה לדרוש ועל המסר שאתה עומד להעביר, "אלא המעשה" – שים ותן דגש על הסיפור

המצורף, הפותח את הלב וממחיש את הדברים.

הכנת סיפור

כיוון שכך הם פני הדברים, מוטלת עלינו המשימה להכין סיפור ומעשה מרתקים אשר מסר טמון

בחובם. אך כאשר רוצים לספר איזה סיפור מעניין, "יבש המעיין ונקצץ האילן", שר של שכחה כאילו

פרש כנפיו עלינו ואמצנו תחת חסותו, וככל שאנו מנסים להיזכר במשהו ולדלות מן הזיכרון בדל

מעשה כלשהו – אנו מעלים רק חרס בידינו (ולפעמים גם זה לא).

הירגעו, בבקשה, ואל תחושו נחותים, אינכם יוצאי דופן. מסתבר שאצל רוב הבריות אין רשימת

סיפורים העומדת הכן, מוכנה לשליפה "מהרגע להרגע", כאן ועכשיו.

"והיה ביום השישי והכינו את אשר יביאו" – ערב שבת זמן הכנה הוא, וההכנות מגוונות הן, מהכנת

תבשיל ועד גיהוץ בגד, מסדר של חפצים מגובבים בערבוביה ועד מירוק גביע הקידוש. אם כן, בל

נשכח להוסיף עוד הכנה חשובה מאד – הכנת סיפור.

שום עקרת בית, ותהיה זו המיומנת ביותר, בעת בה אמורים להגיע אורחים בכירים מהשורה

הראשונה, כדוגמת הורי בעלה, לא תעלה על דעתה אפילו בדמיון הפרוע והנועז ביותר, שבעת בה

הם יגיעו, היא תוציא משהו מזדמן מהמקפיא ותפתח אי אילו שימורים, תארגן ארוחת בזק

מאולתרת ו"תסתדר כבר". ברור הדבר שהיא תתכונן כדבעי מבעוד מועד ותכין מנות הראויות

להתכבד, סעודה מפוארה, ברבורים, שליו ודגים.

בדומה לזאת, גם סיפור ודבר תורה על השולחן אין לחשוב שיבואו סתם כך וכבר "אמצא משהו"

לומר, אלא יש להכינם בדקדוק ומבעוד מועד כפי שמכינים כל דבר בעל ערך.

בוודאי מצויים בביתכם ספרים לא מעטים ובהם סיפורים ורעיונות מתאימים, ומבחר נרחב יותר

תמצאו, כמובן, בחנויות הספרים. יש להקדיש זמן ומחשבה קודם השבת ואף לפני לכן, ביום רביעי

וחמישי, לשבת בנחת ולהכין את המסר.

בהצלחה!

הרב דוד פיירמן הוא מרצה בנושאי חינוך ילדים

המאמר פורסם בחסות תיק לספר תורה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקבלת קורסים חינם במייל בנושאים: חינוך ילדים, זוגיות ומודעות עצמית

כנסו לקורסים מעניינים

מעונייינים בזוהר מתוק מדבש

כנסו לקישור

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בתיה כץ

מאת: בתיה כץיהדות12/11/1952 צפיות
- הגיוני, הגיוני, אבל מה עם הוכחה? אנשים רבים התחזקו ב"ה הודות לתיאוריה שהצעתי. אף על פי כן היו ששאלו "תיאורית המושכלים בוחנת עובדות במציאות אך מסיקה מסקנות על פי ההגיון, דווקא היכן שאין עובדות. הרי אתה לא מוכיח מהי האמת אלא מוכיח את האמת שבה עלינו להאמין, לפי המציאות שנקלענו לתוכה".

מאת: בתיה כץיהדות12/11/1943 צפיות
מאמר זה ידון ב-סדר, ארגון, הרכבה, עקביות ובמה שרק נראה כסדר, ארגון, הרכבה, עקביות. במאמר זה נתייחס לדעה הסוברת שאין כל דבר מסודר ביקום

מאת: בתיה כץיהדות12/11/1945 צפיות
כיצד היינו נוהגים ללא תורה, האם האמת נמצאת מעבר לים ומדוע עלינו לחפש תורה. במאמר זה נוכיח שהאמת האלוקית לגבי הטוב והרע, צריכים להנתן בספר הדרכה והאדם מטבעו לא ידע מהו טוב ומהו רע.

מאת: בתיה כץיהדות12/11/194091 צפיות
לאדם יש צורך בעבודת השם. משמעות החיים היא עשיית הטוב. באדם קיים פחד מן המוות והרגשת קיום הנצח. לכן האדם מטבעו מבקש לקיים את רצון בוראו כדי לזכות בעולם הבא. הטוב והרע הם יחסיים ולכן צריכה להיות תורה מוחלטת בעולם.

מאת: בתיה כץיהדות12/11/1947 צפיות
האל אינו זקוק לתפילותינו או ליחסינו אליו, ואולי איינשטיין ושפינוזה צדקו ולאל אין כלל עניין באדם. האם הבורא עזב את העולם? כיצד נוכל לדעת האם לבורא יש בכלל עניין במעשיו של האדם?

מאת: בתיה כץיהדות12/11/1942 צפיות
פרופסור אלברט איינשטיין, גאון יהודי שהפך ל"שם דבר" ואחד מהמוחות הגדולים ביותר שעולם המדע הכיר, הסיק את המסקנות הברורות מאליהן הנובעות מהתבוננות בעולם מורכב כל כך כעולמנו. הוא הכיר היטב את חוקי הפיסיקה ביקומנו המופלא, ולאור זאת טען פעם אחר פעם בפני כלי התקשורת והמדיה הכלל-עולמית, כי יש בורא לעולם המחזיק את הקוסמוס ומאפשר את קיומנו המתוכנן והבלתי אקראי. הוא האמין באלו-הים, בכח עליון, בורא היקום, המחוקק והשומר הבלעדי של ההרמוניה הקוסמית.

מאת: בתיה כץרוחניות - כללי12/11/1947 צפיות
בעת שהספינה היקרה בעולם טבעה בים, לא היה בכוחו של שום כסף שבעולם להציל חיי אדם. עשירים לא קבלו יחס מועדף. עשירים ועניים פלסו דרכם יחד, ונדחפו יחד לסירות ההצלה ללא הבחנה.

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19283 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19280 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19256 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19272 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19309 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19273 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19270 צפיות
בין אם מדובר בסיפור לילדים, ובין אם מדובר בדרשה לפני בני משפחה או לפני רבים – חשוב שלא להקריא יותר מידי מתוך ספר. מדוע?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica