חפש מאמרים:
שלום אורח
10.07.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

איך מספרים סיפור?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/20191150 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

איך מספרים סיפור?

"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה

חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

כאשר פותחים בסיפור מעשה, "מעשה שהיה כך היה...", רמת הריכוז עולה פלאים והאוזן הופכת

קשבת.

סגולתו של הסיפור, שמגביה הוא את האדם ממקום שהוא נמצא בו ונוטלו למעין מסע קסום, אל

ציור, מקום, וזמן אחרים. השומעים מתנתקים מהמחשבות בהן הם "תקועים", והלב נפתח לקבל.

כבר אמרו שסיפור הוא מלשון "ספיר ונהיר" – סגולתו שהוא מאיר את הדברים וקובעם בלב. וכבר

דרשו דורשי רשומות: "אפילו כולנו חכמים כולנו נבונים מצווה עלינו לספר...".

לכן יש לתת את הדעת להכין סיפור לזמנים בהם יושבים אנו עם הילדים בשעה של קורח רוח,

השקט ובטחה מהמייתם של הנייחים והניידים, כגון בשולחן השבת. סיפור כזה אשר ממנו ניתן

יהיה להפיק מסר. כאשר המסר שזור ועובר דרך נימי הסיפור, נקל יותר לקבל אותו, להזדהות עמו

ולהפנימו, וההתנגדות הטבעית הידועה והמוכרת לקבלת ביקורת – פוחתת.

להפשיר את האווירה

טבעו של אדם הוא, שאיננו להוט במיוחד להקשיב לדברי הזולת, ובפרט כאשר השיחה מתארכת

והולכת, והוא חש כאילו על ידי כך שוללים את עצמאותו וחודרים לשטח הפרטי והאישי שלו.

אם נדרשתם לנאום לפני ציבור, ובפרט כאשר היה זה קהל זר, אולי חשתם במעין אווירת ניכור

הנושבת באוויר ובמבטים המשדרים חוסר שיתוף פעולה כאומרים: "מי הוא זה ואיזה הוא ומה הוא

רוצה מאתנו?...".

ואם אמרנו שטבעו של אדם הוא שאיננו מחבב במיוחד האזנה לדרשות, הרי שבעתיים איננו יכול

לשאת כשמדריכים אותו מה עליו לעשות ומה לא. וביותר כאשר מטיפים לו מוסר מותחים עליו

ביקורת ומצביעים על דברים בהם אינו נוהג כשורה ומורים לו את שעליו לתקן ולשפר, ו"הדרשה"

הופכת ל"דרישה": "דרש דרש והנה שורף...".

דומה כי באוויר עוברת מעין תחושת עוינות כלפי הדובר, "מי שמך לאיש שר ושופט עלינו, הל...

אתה אומר?", "האחד בא לגור [לנאום] וישפוט שפוט?".

בכוחו של הסיפור לגרום להפשרה של אווירת הזרות המתנכרת. הוא מעורר רגש של קשר ואהדה

אל המספר, והעיקר החשוב מכל: מרכך את התנגדות השומעים לקבלת מוסר ההשכל הבא

בעקבותיו, וכמובן מסייע בהשתקת הפטפטת הכרונית השכיחה ומצויה ביותר גם בין אלה שנטלו

אך קב אחד של שיחה.

מיד עם התחלת הסיפור, בטלים לוחשי לחישות, משתרר שקט עמוק והקהל נרתם להאזנה

קולקטיבית דרוכה ומרוכזת.

מצקלונם של דרשנים: "לא המדרש עיקר אלא המעשה" – אם באמתחתך דרוש נאה – ראה

לצרף אליו מעשה – סיפור. כי "לא המדרש הוא העיקר" – אל תשים את הדגש רק על העניין

שאתה רוצה לדרוש ועל המסר שאתה עומד להעביר, "אלא המעשה" – שים ותן דגש על הסיפור

המצורף, הפותח את הלב וממחיש את הדברים.

הכנת סיפור

כיוון שכך הם פני הדברים, מוטלת עלינו המשימה להכין סיפור ומעשה מרתקים אשר מסר טמון

בחובם. אך כאשר רוצים לספר איזה סיפור מעניין, "יבש המעיין ונקצץ האילן", שר של שכחה כאילו

פרש כנפיו עלינו ואמצנו תחת חסותו, וככל שאנו מנסים להיזכר במשהו ולדלות מן הזיכרון בדל

מעשה כלשהו – אנו מעלים רק חרס בידינו (ולפעמים גם זה לא).

הירגעו, בבקשה, ואל תחושו נחותים, אינכם יוצאי דופן. מסתבר שאצל רוב הבריות אין רשימת

סיפורים העומדת הכן, מוכנה לשליפה "מהרגע להרגע", כאן ועכשיו.

"והיה ביום השישי והכינו את אשר יביאו" – ערב שבת זמן הכנה הוא, וההכנות מגוונות הן, מהכנת

תבשיל ועד גיהוץ בגד, מסדר של חפצים מגובבים בערבוביה ועד מירוק גביע הקידוש. אם כן, בל

נשכח להוסיף עוד הכנה חשובה מאד – הכנת סיפור.

שום עקרת בית, ותהיה זו המיומנת ביותר, בעת בה אמורים להגיע אורחים בכירים מהשורה

הראשונה, כדוגמת הורי בעלה, לא תעלה על דעתה אפילו בדמיון הפרוע והנועז ביותר, שבעת בה

הם יגיעו, היא תוציא משהו מזדמן מהמקפיא ותפתח אי אילו שימורים, תארגן ארוחת בזק

מאולתרת ו"תסתדר כבר". ברור הדבר שהיא תתכונן כדבעי מבעוד מועד ותכין מנות הראויות

להתכבד, סעודה מפוארה, ברבורים, שליו ודגים.

בדומה לזאת, גם סיפור ודבר תורה על השולחן אין לחשוב שיבואו סתם כך וכבר "אמצא משהו"

לומר, אלא יש להכינם בדקדוק ומבעוד מועד כפי שמכינים כל דבר בעל ערך.

בוודאי מצויים בביתכם ספרים לא מעטים ובהם סיפורים ורעיונות מתאימים, ומבחר נרחב יותר

תמצאו, כמובן, בחנויות הספרים. יש להקדיש זמן ומחשבה קודם השבת ואף לפני לכן, ביום רביעי

וחמישי, לשבת בנחת ולהכין את המסר.

בהצלחה!

הרב דוד פיירמן הוא מרצה בנושאי חינוך ילדים

המאמר פורסם בחסות תיק לספר תורה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקבלת קורסים חינם במייל בנושאים: חינוך ילדים, זוגיות ומודעות עצמית

כנסו לקורסים מעניינים

מעונייינים בזוהר מתוק מדבש

כנסו לקישור

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בתיה כץ

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/19889 צפיות
תיאורית האבולוציה סוברת שבעלי חיים מתפתחים מבעלי חיים פרימיטיביים מהם, בתהליכים איטיים ובמשך מיליוני שנים. למשל, שדג מסוגל להפוך לזוחל וזוחל לציפור או יונק וקוף פרימיטיבי לאדם החושב. אנו נבחון את התיאוריה לפי סעיפים, ונענה על כל ראיה שהללו מציעים לתיאורית ההתפתחות ההדרגתית.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/19880 צפיות
במאמר על התנין וציפור התנינן הצגנו סימביוזה בין התנין לציפור המקננת בתוך שיניו כדי לאכול את שאריות המזון. האם אבולוציה מסוגלת ליצור סימביוזה בין בעלי חיים, או שרק תכנון עומד מאחורי הדברים? יהיו אנשים אשר ינסו לבטל את הסימביוזה שבין התנין לתנינן בטענה שעדיין מדובר במקרה נדיר. אך אין זה אומר ששיתוף פעולה קיצוני בין בעלי חיים בטבע הוא נדיר. למעשה, מקרים רבים של שיתוף פעולה קיצוני בין טורף לנטרף מתועדים בטבע.

מאת: בתיה כץבעלי חיים - כללי03/12/19851 צפיות
אך מה יהיה ניתן לומר על מנגנון המשלב בו מספר חלקים מופרדים הפועלים בתיאום? הרי כדי שאבולוציה תשמור מקרה כלשהו, עליו לתת יתרון הישרדותי משמעותי בו ברגע, אחרת היצור לא "ישרוד יותר טוב מאחיו". מסתבר שקיימים מנגנונים בטבע המראים של"אבולוציה" ניחנה גם בראיית העתיד, או במילים אחרות, עובדה נוספת לקיומו של גורם אינטלגנטי חיצוני.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/19932 צפיות
מתוך מיקרוסקופ או אפילו באמצעות עין בוחנת, יתגלו טביעות האצבע כבקעים בתוך העור, רכסים ועמקים מסוטטים, קוים עמוקים המקבילים אלה לאלה. הן גורמות לכך שהידיים שלנו מחוספסות קמעה. הסיבה לכך היא גאונית.

מאת: בתיה כץמדעי הטבע - כללי03/12/19879 צפיות
תיאוריה זו התבססה על הרעיון של מישהו בשם לאמרק, אשר טען כי היצורים משתנים והופכים מותאמים לסביבתם הודות לשינויים הסביבתיים והמאמצים שהם עושים לשם כך. לפי תיאוריה זו סברו שבני האדם העתידיים יהיו נמוכים ובעלי אצבעות ארוכות...

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/196122 צפיות
לפני פחות ממאה שנה היו מלמדים בבתי הספר כי הג'ירפה מתחה את צווארה ולכן נולדו צאצאיה עם צוואר ארוך יותר. כמו כן היו מספרים כי הדג במים הרדודים רצה מאות ללכת על החוף, ולכן צאצאיו נולדו עם סנפירים-רגליים. זו היתה תיאוריית האבולוציה של פעם, אך עד היום הזה יש אנשים החושבים שזה מה שהאבולוציה טוענת.

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/19842 צפיות
חלק מהתומכים בתיאורית האבולוציה, מנסים לטעון שהסיכוי שהחיים נוצרו בעצמם הוא יותר טוב מהגרלה בלוטו,

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/191165 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/191155 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/191124 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/191146 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/191171 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/191150 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/191120 צפיות
בין אם מדובר בסיפור לילדים, ובין אם מדובר בדרשה לפני בני משפחה או לפני רבים – חשוב שלא להקריא יותר מידי מתוך ספר. מדוע?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica