חפש מאמרים:
שלום אורח
19.10.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

למדו את ילדיכם, לנתח, להבחין ולהבדיל

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/2019148 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

למדו את ילדיכם, לנתח, להבחין ולהבדיל

יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב

לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

האדם, רואה, שומע ,חווה, לומד ואוסף מידע ללא הרף. נכס יקר ערך הוא: יכולת  ניתוח הדברים

אותם הוא קולט.

אדם הניחן ביכולת זו, מפעיל מחשבה אשר בודקת, חוקרת, מבקרת, מבררת בין טוב לרע ולבסוף

מגיעה להסקת מסקנות ולימוד לקח למעשה.

יכולת שכזו מובילה ומרוממת את האדם לאיכות אחרת ולדרגה רוחנית גבוהה יותר. הוא איננו סתם

"נגרר" ו"עושה מה שכולם עושים", אלא מנתח את הדברים במלאכת הבורר בין הבר לתבן. מברר

הוא בין טוב לרע, בין הנכון לשגוי, בין הראוי למה שאינו, בין מה שחן אמיתי לו לבין שקר החן, אותו

שהנפש היפה סולדת ממנו.

במקביל וכהמשך לנתיב זה, אדם זה בוחן תדיר את דרכיו ומעשיו הוא, האם ראויים הם, ואינו עושה

דברים "סתם כך".

המבדיל בין קודש לחול

למדונו רבותינו, שהטעם אשר בשלו נקבעה ההבדלה בתפילת ערבית של מוצאי שבת בין הקודש

לבין החול בברכת "חונן הדעת", בה אומרים אנו "אתה חוננתנו" הוא כי "אם אין דעת – הבדלה

מנין". זהו תפקידה של הדעת, "להבחין ולהבדיל". ואם דעת קנית – מה חסרת, אך אם חלילה

דעת חסרת...

יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון

חשיבה זה, ובעקביות.

לנתח את הסיפור

לכן, בעת בה אנו מספרים מעשה כלשהו, נרגיל את הילדים למחשבה ולתגובה, ונעודד אותם לכך.

"מה, לדעתכם, ניתן ללמוד מהסיפור?", "האם כך ראוי לנהוג, או לא? ומדוע?", "מה הייתה כוונתו

של פלוני המוזכר בסיפור, והאם מחשבה זו נכונה היא?", "כיצד אפשר לתקן את המצב שנקלעו

אליו 'גיבורי' סיפורנו?", "מה אתם הייתם עושים במצב כזה?".

כיוון מחשבה מפתיע

אני מכין אתכם מראש לכך, שהתשובות שתשמעו מפיהם יפתיעו אתכם עד מאד. לפעמים הם

שמים לב ומתרכזים בנקודה מסוימת ובפרט שולי, שאנחנו לא נתנו דעתנו עליו די הצורך,

ולפעמים הם מציגים כיוון מחשבה שונה לחלוטין.

לעיתים, מחמת תמימותם וראייתם הפשוטה והזכה, ללא הדיפלומטיה של המבוגרים, הם אומרים

במילים פשוטות את האמת לאמיתה ללא כחל ושרק. הרעיונות שלהם מרגשים עד מאד.

הוזמנתי פעם לתלמוד תורה, להשתתף במסיבת סיום חומש של בני שש, ולשאת לפניהם דברים.

סיפרתי להם סיפור מרתק ומורכב, בו שילבתי, תוך כדי סיפור, שאלות על החומש הנלמד. לבסוף,

כאשר נפרדתי מהם, ביקשתי שיכתבו לי על דף נייר מה לדעתם ניתן ללמוד מהסיפור, וישלחו את

הדפים אלי הביתה, ומי שיכתוב  דברים נאים אתגמל אותו בפרס קטן.

מה אומר לכם? הם עשו כאשר ביקשתי, והתשובות שקיבלתי מהם היו מרגשות עד כדי כך שהן

גרמו לי לתחושת צמרמורת עזה. גם עתה, לאחר תקופה ארוכה, כשאני נזכר בהן חוזרת אותה

תחושת צמרמורת המלווה בבושה לנוכח ראייתם התמימה, החודרת והאמיתית, ללא כחל ושרק,

טיוח וייפוי.

אך אם איננו מגרים ומאתגרים לחשוב ולנתח, הילד עשוי ללמוד ולהתרגל לשתק ולאבן את

מחשבתו, ולא להפעילה. כדרכם של איברי הגוף, שאם אין מפעילים אותם, הם מתנוונים והולכים,

חלילה.

אך אם נרגיל אותו לחשיבה מנתחת, יהפוך הרגל זה לקניין עצמי שלו.

מנקודה זו ואילך הדרך למחשבה יצירתית, ולאחר מכן להפוך לאישיות יצירתית, אינה ארוכה.

הורים יקרים, עצרו למספר דקות, התבוננו ותכננו כיצד לעשות זאת. הרגילו את הילדים להעמיק,

לדון בסיפור ובמסר היוצא ממנו. אתם והם תצאו נשכרים!

הרב דוד פיירמן הוא מרצה בנושאי חינוך ילדים

המאמר פורסם בחסות תיק לספר תורה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקבלת קורסים חינם במייל בנושאים: חינוך ילדים, זוגיות ומודעות עצמית

כנסו לקורסים מעניינים

מעונייינים בזוהר מתוק מדבש

כנסו לקישור

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בתיה כץ

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19159 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19157 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19141 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19156 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19151 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19184 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19150 צפיות
בין אם מדובר בסיפור לילדים, ובין אם מדובר בדרשה לפני בני משפחה או לפני רבים – חשוב שלא להקריא יותר מידי מתוך ספר. מדוע?

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19159 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19157 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19141 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19156 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19151 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19184 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19150 צפיות
בין אם מדובר בסיפור לילדים, ובין אם מדובר בדרשה לפני בני משפחה או לפני רבים – חשוב שלא להקריא יותר מידי מתוך ספר. מדוע?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica