חפש מאמרים:
שלום אורח
13.10.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

להתנצל?! מה זה?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/2019130 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

להתנצל?! מה זה?

לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא

מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

פרט עליו יש לתת את הדעת: כאשר מסבירים דבר מה לילד, יש לדבר באופן ברור ככל האפשר,

ולהשתדל לא להאריך. דיבור כללי או ארוך מדי עלול לבלבל את הילד ולגרום לו שלא יבין את

המדובר.

כמו כן, יש להקפיד להשתמש במילים פשוטות. אין להשתמש במילים נמלצות שאינן מוכרות לילד.

לעיתים נדמה לנו שהילד מבין את משמעות המילה, אך במקרה הטוב הוא רק לא מבין. במקרה

הפחות טוב – הוא מפרש אחרת את המילה, כך שייתכן שאף על פי שהילד מקשיב, הוא מבין

דברים אחרים לגמרי.

פתשגן הכתב

מעשה שארע ימחיש את האמור:

באחד הימים שב ילד צעיר לביתו, ובידו מכתב המיועד להוריו. אביו של הנער קיבל את האיגרת

לידו, הרכיב את משקפיו על אפו, פרש את הנייר והחל בקריאה:

"להורי התלמיד שלום וברכה. לתשומת לבכם, בנכם התנהג היום בצורה לא יפה: הוא הציק לחבר,

ובשעה שבקשתי ממנו להתנצל, סרב בתוקף. בקשתי ודרשתי שוב, אך, הוא לא הסכים בשום

פנים ואופן. נא לשוחח עמו על העניין. בברכה, המלמד".

פליאה אחזה באב. לא כך הכיר את בנו מחמדו; אך אם המלמד אומר, יש להתקשר לבית המלמד,

על מנת לברר במה דברים אמורים.

בירור דברים

שילח האב את בנו מן השטח ופנה אל הטלפון. השפופרת הורמה לאחר הצלצול הרביעי. המלמד

מעבר לקו אישר את הכתוב: "בנך הציק לילד, ומשהתערבתי – הוא הפסיק. דרשתי ממנו להתנצל

והוא סירב. חזרתי על דרישתי פעמיים ואף שלוש, אך הוא סירב בכל תוקף. בדרך כלל, הוא ילד טוב

וממושמע. אינני יודע מה זה היה לו הפעם. סומך אני עליך, אב יקר, כי תטפל בעניין".

להתנצל?!

סיים האב את השיחה וקרא ליקיר להיכנס: "ספר לי, מה ארע?".

"רבתי עם אחד הילדים", סיפר הילד הנבוך, "והמלמד הגיע, אז הפסקתי, ואז  הוא שאל אותי:

'אתה מתנצל?! אתה מתנצל?! אבא, מה זה נקרא 'להתנצל'?"

כשהמלמד דרש מהילד להתנצל, הוא השתמש במילה שכלל אינה מוכרת לילד – "להתנצל". הילד

הבין כי "להתנצל" הכוונה למשהו שלילי מאד כמו: ''ויתנצלו את עדיים מהר חורב'' או כמו ''וינצלו

את מצרים'', וממילא, השאלה ''האם אתה מתנצל?" פירושה: ''האם אתה ממשיך בדרכך הנלוזה?

שמא ההתנהגות הקלוקלת מצאה חן בעיניך, כך שאימצת אותה לאורח חיים שגרתי?"

על כך השיב הילד בביטחון מלא: לא! חלילה! הוא כבר שב מדרכו, וכבר לא יתנצל!

כשהמלמד שאל בשנית: ''אתה מתנצל?'' השיב הילד שוב וביתר עוז: ''מה פתאום?! ודאי שלא!"

וכשהמלמד שאל בשלישית, הילד כבר הבטיח בכל ליבו שלא יתנצל לעולם ועד...

כאשר המלמד כתב את הפתק, הוא כלל לא העלה על קצה דעתו כי ייתכן שילד בן שמונה אינו

מבין את פירושה המילולי של המילה "להתנצל"...

על כן עלינו לדבר בצורה ברורה, במילים פשוטות ומוכרות לילד. (הסיפור אמיתי)

הרב דוד פיירמן הוא מרצה בנושאי חינוך ילדים

המאמר פורסם בחסותתיק לספר תורה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקבלת קורסים חינם במייל בנושאים: חינוך ילדים, זוגיות ומודעות עצמית

כנסו לקורסים מעניינים

מעונייינים בזוהר מתוק מדבש

כנסו לקישור

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בתיה כץ

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19131 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19117 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19133 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19128 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19130 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19125 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19126 צפיות
בין אם מדובר בסיפור לילדים, ובין אם מדובר בדרשה לפני בני משפחה או לפני רבים – חשוב שלא להקריא יותר מידי מתוך ספר. מדוע?

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19131 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19117 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19133 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19128 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19130 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19125 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19126 צפיות
בין אם מדובר בסיפור לילדים, ובין אם מדובר בדרשה לפני בני משפחה או לפני רבים – חשוב שלא להקריא יותר מידי מתוך ספר. מדוע?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica