חפש מאמרים:
שלום אורח
21.11.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

להתנצל?! מה זה?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/2019287 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

להתנצל?! מה זה?

לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא

מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

פרט עליו יש לתת את הדעת: כאשר מסבירים דבר מה לילד, יש לדבר באופן ברור ככל האפשר,

ולהשתדל לא להאריך. דיבור כללי או ארוך מדי עלול לבלבל את הילד ולגרום לו שלא יבין את

המדובר.

כמו כן, יש להקפיד להשתמש במילים פשוטות. אין להשתמש במילים נמלצות שאינן מוכרות לילד.

לעיתים נדמה לנו שהילד מבין את משמעות המילה, אך במקרה הטוב הוא רק לא מבין. במקרה

הפחות טוב – הוא מפרש אחרת את המילה, כך שייתכן שאף על פי שהילד מקשיב, הוא מבין

דברים אחרים לגמרי.

פתשגן הכתב

מעשה שארע ימחיש את האמור:

באחד הימים שב ילד צעיר לביתו, ובידו מכתב המיועד להוריו. אביו של הנער קיבל את האיגרת

לידו, הרכיב את משקפיו על אפו, פרש את הנייר והחל בקריאה:

"להורי התלמיד שלום וברכה. לתשומת לבכם, בנכם התנהג היום בצורה לא יפה: הוא הציק לחבר,

ובשעה שבקשתי ממנו להתנצל, סרב בתוקף. בקשתי ודרשתי שוב, אך, הוא לא הסכים בשום

פנים ואופן. נא לשוחח עמו על העניין. בברכה, המלמד".

פליאה אחזה באב. לא כך הכיר את בנו מחמדו; אך אם המלמד אומר, יש להתקשר לבית המלמד,

על מנת לברר במה דברים אמורים.

בירור דברים

שילח האב את בנו מן השטח ופנה אל הטלפון. השפופרת הורמה לאחר הצלצול הרביעי. המלמד

מעבר לקו אישר את הכתוב: "בנך הציק לילד, ומשהתערבתי – הוא הפסיק. דרשתי ממנו להתנצל

והוא סירב. חזרתי על דרישתי פעמיים ואף שלוש, אך הוא סירב בכל תוקף. בדרך כלל, הוא ילד טוב

וממושמע. אינני יודע מה זה היה לו הפעם. סומך אני עליך, אב יקר, כי תטפל בעניין".

להתנצל?!

סיים האב את השיחה וקרא ליקיר להיכנס: "ספר לי, מה ארע?".

"רבתי עם אחד הילדים", סיפר הילד הנבוך, "והמלמד הגיע, אז הפסקתי, ואז  הוא שאל אותי:

'אתה מתנצל?! אתה מתנצל?! אבא, מה זה נקרא 'להתנצל'?"

כשהמלמד דרש מהילד להתנצל, הוא השתמש במילה שכלל אינה מוכרת לילד – "להתנצל". הילד

הבין כי "להתנצל" הכוונה למשהו שלילי מאד כמו: ''ויתנצלו את עדיים מהר חורב'' או כמו ''וינצלו

את מצרים'', וממילא, השאלה ''האם אתה מתנצל?" פירושה: ''האם אתה ממשיך בדרכך הנלוזה?

שמא ההתנהגות הקלוקלת מצאה חן בעיניך, כך שאימצת אותה לאורח חיים שגרתי?"

על כך השיב הילד בביטחון מלא: לא! חלילה! הוא כבר שב מדרכו, וכבר לא יתנצל!

כשהמלמד שאל בשנית: ''אתה מתנצל?'' השיב הילד שוב וביתר עוז: ''מה פתאום?! ודאי שלא!"

וכשהמלמד שאל בשלישית, הילד כבר הבטיח בכל ליבו שלא יתנצל לעולם ועד...

כאשר המלמד כתב את הפתק, הוא כלל לא העלה על קצה דעתו כי ייתכן שילד בן שמונה אינו

מבין את פירושה המילולי של המילה "להתנצל"...

על כן עלינו לדבר בצורה ברורה, במילים פשוטות ומוכרות לילד. (הסיפור אמיתי)

הרב דוד פיירמן הוא מרצה בנושאי חינוך ילדים

המאמר פורסם בחסותתיק לספר תורה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקבלת קורסים חינם במייל בנושאים: חינוך ילדים, זוגיות ומודעות עצמית

כנסו לקורסים מעניינים

מעונייינים בזוהר מתוק מדבש

כנסו לקישור

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בתיה כץ

מאת: בתיה כץיהדות12/11/1956 צפיות
- הגיוני, הגיוני, אבל מה עם הוכחה? אנשים רבים התחזקו ב"ה הודות לתיאוריה שהצעתי. אף על פי כן היו ששאלו "תיאורית המושכלים בוחנת עובדות במציאות אך מסיקה מסקנות על פי ההגיון, דווקא היכן שאין עובדות. הרי אתה לא מוכיח מהי האמת אלא מוכיח את האמת שבה עלינו להאמין, לפי המציאות שנקלענו לתוכה".

מאת: בתיה כץיהדות12/11/1948 צפיות
מאמר זה ידון ב-סדר, ארגון, הרכבה, עקביות ובמה שרק נראה כסדר, ארגון, הרכבה, עקביות. במאמר זה נתייחס לדעה הסוברת שאין כל דבר מסודר ביקום

מאת: בתיה כץיהדות12/11/1950 צפיות
כיצד היינו נוהגים ללא תורה, האם האמת נמצאת מעבר לים ומדוע עלינו לחפש תורה. במאמר זה נוכיח שהאמת האלוקית לגבי הטוב והרע, צריכים להנתן בספר הדרכה והאדם מטבעו לא ידע מהו טוב ומהו רע.

מאת: בתיה כץיהדות12/11/194729 צפיות
לאדם יש צורך בעבודת השם. משמעות החיים היא עשיית הטוב. באדם קיים פחד מן המוות והרגשת קיום הנצח. לכן האדם מטבעו מבקש לקיים את רצון בוראו כדי לזכות בעולם הבא. הטוב והרע הם יחסיים ולכן צריכה להיות תורה מוחלטת בעולם.

מאת: בתיה כץיהדות12/11/1951 צפיות
האל אינו זקוק לתפילותינו או ליחסינו אליו, ואולי איינשטיין ושפינוזה צדקו ולאל אין כלל עניין באדם. האם הבורא עזב את העולם? כיצד נוכל לדעת האם לבורא יש בכלל עניין במעשיו של האדם?

מאת: בתיה כץיהדות12/11/1946 צפיות
פרופסור אלברט איינשטיין, גאון יהודי שהפך ל"שם דבר" ואחד מהמוחות הגדולים ביותר שעולם המדע הכיר, הסיק את המסקנות הברורות מאליהן הנובעות מהתבוננות בעולם מורכב כל כך כעולמנו. הוא הכיר היטב את חוקי הפיסיקה ביקומנו המופלא, ולאור זאת טען פעם אחר פעם בפני כלי התקשורת והמדיה הכלל-עולמית, כי יש בורא לעולם המחזיק את הקוסמוס ומאפשר את קיומנו המתוכנן והבלתי אקראי. הוא האמין באלו-הים, בכח עליון, בורא היקום, המחוקק והשומר הבלעדי של ההרמוניה הקוסמית.

מאת: בתיה כץרוחניות - כללי12/11/1952 צפיות
בעת שהספינה היקרה בעולם טבעה בים, לא היה בכוחו של שום כסף שבעולם להציל חיי אדם. עשירים לא קבלו יחס מועדף. עשירים ועניים פלסו דרכם יחד, ונדחפו יחד לסירות ההצלה ללא הבחנה.

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19285 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19262 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19282 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19276 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19313 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19277 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19275 צפיות
בין אם מדובר בסיפור לילדים, ובין אם מדובר בדרשה לפני בני משפחה או לפני רבים – חשוב שלא להקריא יותר מידי מתוך ספר. מדוע?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica