חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הרייטינג של יגאל עמיר (ד"ר אורית גלילי - צוקר, 14-11-2000)

יש להניח כי 16 שנה לאחר הנמקותיו החריפות של השופט אהרן ברק בבג"ץ מאיר כהנא נגד רשות השידור, אחד מנדבכיו המעצבים של עקרון חופש הביטוי בישראל – היה נשיא בית המשפט העליון מנסח היום באופן שונה את השיקולים שהנחו אותו בעת מתן פסק הדין. נראה כי עקרונות ברק, שהדגישו את חשיבות ההתמודדות החופשית של דעות לחברה הישראלית, לטווח הארוך, לא היו מיוצגים כלל בהחלטת ערוץ 2 לשדר את "גרסת 2000" של הרוצח יגאל עמיר.

"זכות הציבור לדעת" שימשה כאן מסווה לשיקולים אחרים. שלושה דברים יסודיים אירעו בחברה הישראלית מאז בג"ץ כהנא, שמחייבים היום בחינה שונה של עקרונות חופש הביטוי כפי שנוסחו אז. האחד הוא כינון שתי ממשלות אחדות בישראל (ב-1984 וב-1988). בגלל אופי ההסדרים בין שתי המפלגות הגדולות שהרכיבו אותן, נחלש האקלים הדמוקרטי שמבוסס בישראל בעיקר על איזון בין כוחות יריבים ולא על מורשת של ערכי יסוד כמו חופש ושוויון.

האירוע השני התרחש תשע שנים לאחר פסק הדין, עם תחילת שידורי ערוץ 2, כאשר התקשורת נהפכה לרב-ערוצית. במקביל התרחשה גם המהפכה המשטרית, שהחלישה בהדרגה את המפלגות והפכה את התקשורת לגורם מתווך חשוב ביותר. כשניתן בג"ץ כהנא היה לערוץ הראשון מונופול על השידורים ומתוקף חוק רשות השידור (1965) היה עליו להביא את מגוון הדעות בציבור.

האירוע האחרון הוא רצח יצחק רבין ב-1995 וההסתה שקדמה לו בתקשורת, אשר עימת מחדש את החוקרים וההוגים עם מושגי היסוד של הדמוקרטיה ויישומם בחברה הישראלית. לאורו ניתן לבחון היום את שלושת העקרונות שהנחו את ברק בבג"ץ כהנא, שלפיהם רק בדרך של ליבון כל הדעות עשויה האמת להתבהר, שכן סופה של האמת לנצח. "חופש הביטוי אינו רק החופש לבטא או לשמוע דברים המקובלים על הכל.

חופש הביטוי הוא גם החופש לבטא דעות מסוכנות, מרגיזות וסוטות אשר הציבור סולד מהן ושונא אותן". העיקרון השני גרס כי דיכוי השקפות שאסור לבטא בפומבי עלולות לחלחל במסתרים וסופן שיתפרצו. "החברה שלעתים שוקטת היא על השמרים ואינה צופה את פני הרעה המתפרצת מהמסתור מכינה עצמה לקראת הבאות בהיותה מודעת לסכנות שחופש הביטוי חושפן בגלוי".

העיקרון השלישי של ברק הוא פרקטי: שידור משנתו של כהנא, מסלידה ככל שתהיה, מאפשרת לציבור ולרשויות להתגונן מפני מי שמאיימים על שלומו. האם כאשר החליט שלום קיטל, ראש מערכת החדשות של ערוץ 2, לשדר את דברי יגאל עמיר הוא התבסס על עקרון "האמת תנצח", ועל ההשקפה כי פלורליזם של דעות חיוני בחברה דמוקרטית כדי שהציבור יוכל לשפוט את הדברים?

או שאולי התבסס על "זכות הציבור לדעת" מפני מה להתגונן וסבר שעל התקשורת, כמוסד המספק מידע, להתריע מפני רצח נוסף של ראש ממשלה שמחויב לתהליך שלום? נראה כי על פי האופן שבו נערך "הראיון", שבמסגרתו ניתנה לעמיר ההזדמנות להופיע לאחר שנשאל אם מה שמתרחש היום לא מוכיח כי צדק, להטיף למתנחלים, לפרוש את העדפותיו בנוגע למי ראוי למות, ואפילו ללגלג על "מראייניו" על שאינם נרתמים למאבק להטבת תנאי מאסרו – כי השיקולים האלה לא נשקלו כלל.

מהצפייה בראיון עולה, כי השיקול שהסתתר מאחורי השימוש הצדקני ב"זכות הציבור לדעת", כפי שהסביר קיטל, היה דווקא של סנסציה. הרי לא שמירה על עקרונות חופש הביטוי היא נר לרגליו של הערוץ השני, אלא הגדלת אחוזי הצפייה. לו באמת רצה קיטל לפעול ברוח מה שמדקלם כל עיתונאי שנתפס בקלקלתו, "זכות הציבור לדעת", הוא היה אמור בעריכה שקולה של החומר העיתונאי לספק את השירות החיוני לאזרחים כפי שמקובל בדמוקרטיה.

המאמר התפרסם לראשונה בבלוג של ד"ר אורית גלילי צוקר

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר אורית גלילי - צוקר, ממארס 2011 משמשת כראש הצוות לתקשורת פוליטית של יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו. עיתונאית "הארץ" לשעבר, בעלת תואר שלישי בתקשורת פוליטית ומחברת של שני ספרים בתחום מחקר זה. מלמדת את הקורסים מנהיגות פוליטית בעידן המדיה החדשה וסוגיות במיתוג ושיווק פוליטי באוניברסיטאות בר אילן ותל אביב.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר אורית גלילי - צוקר

מאת: ד"ר אורית גלילי - צוקראקטואליה18/08/14915 צפיות
לפני 24 שנים הייתי עיתונאית ב"הארץ", ופעם כתבתי משהו שלא נשא חן בעיני אהוד אולמרט. הוא שיגר מכתב לעורך, שלא ראיתיו, כיוון שהוגדר בעיתון כ"נבזי ומלוכלך במיוחד". אלה היו השנים העליזות של אולמרט. הוא חגג את השררה עד הסוף, ביהירות, גאוותנות וזחיחות אין קץ. עיתונאיות כמוני וכמו עמיתתי חנה קים, שעסקה בפרשת החשבוניות הפיקטיביות של הליכוד בבחירות 88', הוא לא ראה ממטר, ומנהלת הלשכה שולה זקן מעולם לא חשבה שעליה לחזור אלי במסגרת תפקידי... המשך במאמר

מאת: ד"ר אורית גלילי - צוקראקטואליה19/01/111416 צפיות
הכרעת הדין במשפט נשיא המדינה לשעבר משה קצב זכתה להערכה מקיר לקיר. אך דווקא הפרק שכולל התקפה משונה של הרכב השופטים על אמצעי התקשורת מותירה תחושה לא נוחה שיכולה להקרין גם על מסקנותיהם הגורפות לגבי אשמתו של קצב.

מאת: ד"ר אורית גלילי - צוקרדמוקרטיה ושלטון23/12/101320 צפיות
כניסת נשים למקצוע העיתונות, או בז'רגון, הפמיניזציה של אמצעי התקשורת, היא אחד הגורמים המרכזיים אשר באמצעותם הוסברה בעשורים האחרונים מהפכת הסיקור האמריקאית כלפי מעשי ניאוף של פוליטיקאים גברים. אל ישראל זה הגיע באיחור – אבל הגיע. מהפכה ברוכה זו יכולה להסביר את ההבדלים בסיקור המשוחרר והראוי של אמצעי התקשורת בפרשת מינוי מפכ"ל המשטרה, לעומת הסיקור בפרשת מינוי הרמטכ"ל.

מאת: ד"ר אורית גלילי - צוקראקטואליה11/12/101190 צפיות
ג'ו מור היתה בשנת 2001 יועצת מיוחדת לשר התחבורה סטפן באיירס בממשלת הלייבור השנייה של טוני בלייר. לרוע מזלה היא שיגרה ב-11 בספטמבר 2001 – יום הפיגוע במגדלי התאומים – מייל בו נכתב: "זהו יום טוב כדי לקבור חדשות רעות".

מאת: ד"ר אורית גלילי - צוקראקטואליה09/12/101142 צפיות
בתחילת השבוע, בהרצאה שקיימתי בראשון לציון, נשאלתי על ידי מישהו בקהל מדוע אינני מעריכה את ציפי לבני, מנהיגת קדימה. שאלתו השנייה היתה: מדוע הסתפקתי בכך ואינני מרבה עוד יותר למתוח עליה ביקורת. השאלה שלו באה בעקבות ראיון שנתתי כמה ימים קודם לכן לאילה חסון בתוכנית "הכל דיבורים".

מאת: ד"ר אורית גלילי - צוקראקטואליה19/11/101409 צפיות
כמרצה לתקשורת אני שומעת לא מעט תלונות על כך שהמדיה מכתיבה את דעתה – ממש בכפייה ובעריצות – על קהל צרכניה. הקובלנה החוזרת ונשנית, בקרב סטודנטים ובעיקר בציבור הרחב, נשמעת בנוסח די אחיד: “מדוע שלא נקבל את העובדות והנתונים מהתקשורת ואז נחליט לבד? איננו רוצים את תכתיבי הפרשנות של העיתונאים”.

מאת: ד"ר אורית גלילי - צוקראקטואליה22/08/101601 צפיות
מסקנות לגבי תפקיד ותיפקוד התקשורת כעולה מהתפתחות פרשת מסמך גלנט תוך השוואה לפרשת ווטרגייט - מתוך בלוג תקשורת של ד"ר אורית גלילי, העוסק בנושאי פוליטיקה ותקשורת.

מאמרים נוספים בנושא פוליטיקה

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 01/07/231437 צפיות
הרצון לרצות את כולם, הוא באיזשהו מקום שאיפה טבעית של האדם, ובוודאי לכל נבחר ציבור, אשר רוצה לגייס סביבו תמיכה רחבה, אהדה גדולה, ולגלוש על גלי האהבה של ההמון (אלא אם מראש בחר לעצמו אג'נדה קונטרוברסלית בהגדרה). אך לעיתים, לא רק בפוליטיקה, גם בחיים, אחת ההחלטות הכי קשות שיש לקבל היא החלטה "איזה גשר לחצות ואיזה גשר לשרוף". המדובר לעיתים בהחלטה בלתי נמנעת.

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 18/08/181512 צפיות
העיסוק המדיני-פוליטי, על פי גישתו של אריסטו היא "האומנות השלטת" על כל האומניות האחרות; ברגע שמקבלים את ההנחה כי העיסוק הפוליטי הוא בגדר מעשה אומנות, הרי שמתוקף כך גם מתחייבת המסקנה שהכישרון לעסוק בתחום, אינו נרכש, אלא בהכרח מולד.

מאת: חגי הופרפוליטיקה 10/01/162817 צפיות
הימין מחזיק באידיאולוגיה של ארץ ישראל השלמה שהובטחה לאבות, והשמאל מחזיק באידיאולוגיה של הישמעות לחוק הבינלאומי המורה להשיב שטחים כבושים ולחובה המוסרית שלכל אדם יהיו זכויות בסיסיות, שכוללות גם זכות בחירה וייצוג, אבל אלה ואלה מכופפים את האידיאלים הנעלים שלהם בפני המציאות והריהם ריאליסטים-פרגמטיסטים.

מאת: חגי הופרפוליטיקה 05/07/152667 צפיות
ראשית אומר כי איני חושב שבדברים הבאים אחדש הרבה, שהרי הסכסוך הישראלי-פלסטינאי כה ממשוך שהכול כבר נאמר עליו ותמונת המצב ידועה. ובכל זאת.

מאת: אברהם פכטרפוליטיקה 12/12/138017 צפיות
בכנס, במכללה האקדמית נתניה, שעסקה בנושא של החלטת בג"צ, להדיח ראשי עיר מכהנים, עקב חשדות למעשי עבירה שנעברו לכאורה בתפקידם, השתתפו פרופ' פרידמן, שר המשפטים לשעבר, והשופט העליון אליהו מצא לשעבר. שניהם היו בדעה כי בג"צ הלך רחוק מדי, מעבר לסמכויותיו וגילה אקטיביזם שיפוטי מנוגד לחוק הכנסת. לדעתי – כשנוצר וואקום או לאקונה בחוק או איחור וגמגום מצד הכנסת, יכול בג"צ למלא את החור השחור בהתנהלות הציבורית ובמלחמה בשחיתות בפסיקה אקטיביסטית עד לחקיקה בכנסת.

מאת: אברהם פכטרפוליטיקה 16/05/131886 צפיות
שלטון חזק, שלטון בעל יכולת פעולה רחבה ללא סחיטה ואיומים מצד רסיסי מפלגות, הוא לטובת העם עם ארגז כלים דמוקרטי לשלטון יציב. אחוז חסימה של 4% - אינה המצאה רגעית וכבר דנים בסוגיה זו, מזה שני עשורים. חסימה של מפלגות קטנות – אינה פגיעה במיעוט ולא פגיעה בחופש ההתארגנות או הבעת דעה ועמדה. כדי להתמודד ולהשפיע, אפשר להתאחד, אפשר להתאגד ואפשר גם להצטרף כסיעה למפלגות קיימות. משילות טובה ונמרצת – היא גם צורך וגם הכרח.

מאת: ענת רובינרפוליטיקה 29/03/132202 צפיות
מאות לוביסטים פועלים בכנסת. האם פעולתם טובה היא או רעה?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica